Ministerul Educației îl contrazice pe consilierul ministrului și susține că membrii grupurilor de lucru la noile programe nu ar fi fost împiedicați să se exprime, în baza unui „contract de confidențialitate”: Formularea „nu voi divulga sub nicio formă informații legate de activitatea specifică” se referă la materiale interne, nu restricționează exprimarea publică a opiniilor

0 vizualizări
Foto: INQUAM Photos / George Călin
Ministerul Educației îl contrazice pe consilierul ministrului și susține că membrii grupurilor de lucru la noile programe nu ar fi fost împiedicați să se exprime, în baza unui „contract de confidențialitate”, se arată într-un comunicat de presă al ministerului transmis joi seara. Amintim, Radu Szekely, consilier onorific al ministrului Educației și Cercetării, acuză public faptul că profesorii numiți de Daniel David în grupul de lucru pentru noua programă de Limba și literatura română ar fi fost forțați să tacă, prin semnarea unui act de non-disclosure.
  • Aceeași acuzație a fost făcută și de profesorul Liviu Papadima, fost decan al Facultății de Litere a Universității din București și fost prorector al instituției de învățământ superior.
  • Edupedu.ro a cerut Ministerului Educației și Cercetării, printr-o solicitare oficială, să comunice cine a luat decizia impunerii unui contract de confidențialitate profesorilor din grupurile de lucru pentru noul curriculum, care sunt prevederile acestui contract și dacă ministrul Daniel David este supus unei presiuni de a adopta programa de Limba și literatura română în varianta pusă în dezbatere. Vom publica răspunsul ministerului în momentul în care îl vom primi.

„Ministerul Educației și Cercetării respinge afirmațiile conform cărora membrii grupurilor de lucru ar fi fost obligați să nu comunice în baza unui «contract de confidențialitate»”, menționează instituția.

Astfel, ministerul îl contrazice pe consilierul ministrului Radu Szakely și susține că membrii grupurilor de lucru la noile programe nu ar fi fost împiedicați să se exprime, în baza unui „contract de confidențialitate”.

Ministerul precizează că acordul este de fapt unul de prelucrare a datelor, folosit în toate grupurile de lucru. „Documentele transmise spre semnare de către membrii grupurilor de lucru nu sunt de tipul contract de confidențialitate, în sens juridic, ci reprezintă un acord de prelucrare a datelor cu caracter personal, respectiv declarație standard pe proprie răspundere, formulare utilizate de Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare (CNCE) pentru toate grupurile de lucru tehnice ale ministerului, odată cu aplicarea prevederilor GDPR.”

„Formularea «nu voi divulga sub nicio formă informații legate de activitatea specifică»” se referă la materiale interne, drafturi tehnice, versiuni nefinalizate ale documentelor în lucru, clasificate temporar drept documente intermediare/secret de serviciu până la publicare”, mai menționează ministerului.

În plus, respectivul acord „nu restricționează exprimarea publică a opiniilor, libertatea de exprimare sau dreptul membrilor de a dialoga cu mass-media despre principii, viziuni curriculare sau nevoile elevilor”, mai precizează Ministerul Educației și Cercetării.

Redăm integral comunicatul de presă

Ministerul Educației și Cercetării respinge afirmațiile conform cărora membrii grupurilor de lucru ar fi fost obligați să nu comunice în baza unui „contract de confidențialitate”. Documentele transmise spre semnare de către membrii grupurilor de lucru nu sunt de tipul contract de confidențialitate, în sens juridic, ci reprezintă un acord de prelucrare a datelor cu caracter personal, respectiv declarație standard pe proprie răspundere, formulare utilizate de Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare (CNCE) pentru toate grupurile de lucru tehnice ale ministerului, odată cu aplicarea prevederilor GDPR. Aceste formulare au fost semnate și anterior acestei sesiuni de lucru, de exemplu în anul 2022, cu ocazia elaborării unor programe pentru discipline obligatorii din învățământul liceal. Așadar, aceste formulare nu au fost introduse cu prilejul sesiunii curente de elaborare a programelor școlare pentru învățământul liceal.

Referitor la declarația pe proprie răspundere, precizăm că aceasta:

  • face parte din procedurile administrative obișnuite aplicate în toate grupurile de lucru privind curriculumul;
  • are rolul de a asigura corectitudinea procesului tehnic, respectarea cadrului legal și protejarea documentelor de lucru până la momentul lor publicării oficiale;
  • nu restricționează exprimarea publică a opiniilor, libertatea de exprimare sau dreptul membrilor de a dialoga cu mass-media despre principii, viziuni curriculare sau nevoile elevilor.

Așa cum am specificat mai sus, declarația vizează strict un angajament în raport cu documentele de lucru nepublicate. Formularea „nu voi divulga sub nicio formă informații legate de activitatea specifică” se referă la materiale interne, drafturi tehnice, versiuni nefinalizate ale documentelor în lucru, clasificate temporar drept documente intermediare/secret de serviciu până la publicare. Acest regim este standard în administrația publică și nu reprezintă o formulă de lucru cu caracter restrictiv.

Inițiativa aparține CNCE și corespunde obligațiilor privind protecția datelor și gestionarea documentelor tehnice. Astfel, nu există un „contract”, ci două documente obligatorii pentru orice colaborator al CNCE.

Mai menționăm în acest context faptul că ministerul analizează fiecare programă strict prin prisma:

  • standardelor curriculare,
  • legalității,
  • coerenței interne,
  • compatibilității cu profilul de formare al absolventului.

Mai departe, procesul de avizare urmează pașii legali:

  • proiectele programelor școlare au fost lansate în transparență instituțională;
  • proiectele programelor școlare sunt transmise Comisiilor Naționale de Specialitate pentru obținerea avizului consultativ și sunt consultate instituții relevante;
  • eventualele propuneri constructive se integrează prin revizuirea proiectelor, la nivelul grupurilor de lucru;
  • CNCE asigură documentația finală pentru aprobarea programelor școlare, prin ordin al ministrului”.
Informații de context

„O reformă reală nu se face «cu ușile închise», ignorând semnalele specialiștilor în științele educației care nu sunt de acord cu noi. O programă care va influența generații nu se face într-o șuetă cu 30 de colegi pe timpul verii, mimând apoi dezbaterea vreme de câteva luni în grupuri de lucru formate din specialiști forțați, prin semnarea unui act de «non-disclosure», să tacă”, a scris Radu Szekely, făcând trimitere la declarațiile Oanei Fotache Dubălaru, coordonatoarea grupului de lucru, care a afirmat că decizia de a organiza cronologic conținuturile din programă nu a fost luată împreună cu membrii grupului, ci în discuții cu 30 de profesori de liceu organizate de ea anul trecut la Facultatea de Litere.

  • De reținut că ministrul Daniel David este cel care a aprobat structura grupurilor de lucru pentru noile programe. Radu Szekely este consilier onorific al ministrului Educației și Cercetării din aprilie 2025.

Aceeași acuzație a fost făcută și de profesorul Liviu Papadima, fost decan al Facultății de Litere a Universității din București și fost prorector al instituției de învățământ superior. Într-o analiză publicată pe Contributors, profesorul universitar a acuzat Ministerul de „o măsură oficială fără precedent: cei care au lucrat la elaborarea programelor au fost somați să semneze un contract de confidențialitate, prin care se obligau să nu dezvăluie nimănui ce se discută în grupurile de lucru. De parcă ar fi participat la proiectarea unei dotări militare ultrasecret și nu a unui document care urma oricum să fie pus în câteva săptămâni sub ochii cetățenilor”.

Amintim că Monica Halaszi, membră a grupului de lucru pentru noua programă, a declarat public că proiectul pus în dezbatere nu reflectă opiniile sale despre modul în care ar trebui să fie predată această disciplină: „Am făcut parte din grupul de lucru, dar produsul care se află acum în transparență decizională nu reprezeintă neapărat munca mea sau viziunea mea despre studiul disciplinei limba și literatura română în liceu”. În plus, aceasta a subliniat că speră ca programa să fie modificată.

Profesoara s-a alăturat criticilor la adresa programei de Limba și literatura română și i-a răspuns președintelui Academiei Române, Ioan Aurel Pop, care i-a numit pe cei care se opun proiectului „toboșari ai vremurilor noi”: „Mai bine toboșar, decât trompetist”.

  • În același fel s-a poziționat și consilierul onorific Radu Szekely, care a scris în aceeași postare că alege să fie „toboșar, nu trompetist”.
Componența grupului de lucru pentru programa de Limba și literatura română:
  • Georgescu Daniel – responsabil MEC;
  • Nistor Constantin Ciprian – responsabil CNCE;
  • Dubălaru Oana Anca – coordonator științific;
  • Georgescu Irina Roxana;
  • Ciobanu Roxana Ștefania;
  • Martin Mircea;
  • Zafiu Rodica;
  • Nicolae Alexandru Cosmin;
  • Răduță Doina Magda;
  • Ilie Emanuela;
  • Pamfil Alina;
  • Tămăian Gioconda Ioana;
  • Mitchievici Angelo;
  • Anisie Monica Cristina;
  • Bentz Teodora;
  • Chelaru Silvia Ofelia;
  • Ciobotaru Anamaria;
  • Corcheș Horia Ciprian;
  • Covaci Ariana Ioana;
  • Doboș Mihaela;
  • Dudaș-Vasile Adriana;
  • Gâlea Gabriela Anamaria;
  • Halaszi Monica;
  • Marian-Ionescu Maria Cristina;
  • Maxim Andreia Nicoleta;
  • Morar Mihai Gheorghe;
  • Negrilă Mihaela Cornelia;
  • Orban Laura Henrieta;
  • Petrache Anca Denisa;
  • Popescu Ileana Ruxandra;
  • Pricină Anca;
  • Rațiu Bogdan Petru;
  • Vintilă Isabel Giorgiana;
  • Pamfil Alin;
  • Tămăian Gioconda Ioana;
  • Brăescu Raluca;
  • Georgescu Irina Roxana;
  • Ciobanu Roxana Ștefania;
  • Doboș Mihaela;
  • Dudaș-Vasile Adriana;
  • Orban Laura Henrieta;
  • Popescu Ileana Ruxandra;
  • Pricină Anca;
  • Rațiu Bogdan Petru;
  • Avădani Ioana.
Citește și:
Un consilier al ministrului Educației acuză că au fost forțați să tacă, prin semnarea unui act de non-disclosure, profesorii numiți de Daniel David în grupul de lucru pentru programa de Limba și literatura română. Szekely acuză presiuni asupra lui David să accepte programa „ruptă de nevoile reale ale elevului”
Monica Halaszi, profesoară de Limba și literatura română, despre programa propusă de minister: „sper să fie rescrisă” pentru că „taie cumva studiul disciplinei și nu face noduri”. „Înainte de rafinarea unei programe școlare ar fi binevenit un job shadowing într-un liceu tehnologic, în clasa cu cea mai mică medie de admitere”


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Planurile-cadru pentru liceu, la clasele cu predare în limba minorităților, învățământ special, intensiv/bilingv și seral au fost puse în dezbatere de Ministerul Educației și Cercetării. Propunerile pot fi trimise până pe 15 octombrie / Ar urma să se aplice din septembrie 2026

Ministerul Educației a lansat în consultare publică un nou set de planuri-cadru pentru liceu, la 3 luni de la aprobarea primelor planuri-cadru. Proiectul de ordin de ministru extins acum, vizează…
Vezi articolul

Material susținut de BCR

VIDEO Am început să las viciile, uitați, am strâns bani și mi-am luat o pereche de blugi pe care mi-o doream și o geantă, mi-au spus elevii care au fost la atelierul Școala de Bani din Bibliotecă, spune Nicoleta Grigorescu, bibliotecară la Titu, județul Dâmbovița

Elevi de 7 ani dar și adolescenți de liceu din 90 de comunități, în special zone rurale sau din orașe mai mici, au învățat noțiuni de educație financiară de la…
Vezi articolul

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești: „Guvernanții nu prezintă soluții pentru studenți și nu oferă absolut nicio normă sau îndrumare instituțiilor de învățământ superior”

„Guvernanții nu prezintă soluții pentru studenți și nu oferă absolut nicio normă sau îndrumare instituțiilor de învățământ superior din România cu privire la modul de desfășurare a actului educațional, care…
Vezi articolul

Peste 20 de asociații civice denunță blocada impusă de primarul Sectorului 5 voluntarilor din școala 136 din Ferentari, în locul cărora Florea propune un program de 4 milioane de euro

Peste 20 de asociații civice, printre care și comunitatea #Rezistența, îi cer Primarului Sectorului 5, Daniel Florea, “ridicarea imediată a interdicției impuse voluntarilor și copiilor de a mai folosi” spațiul…
Vezi articolul