VIDEO Ministrul-candidat Monica Anisie promite o lege împotriva știrilor false, după ce i-au fost scoase din context afirmațiile despre școala TV și copiii care nu au curent electric acasă

5.833 de vizualizări
Monica Anisie, ministrul Educatiei / Foto: Inquam Photos – Sabin Cirstoveanu
Ministrul Educației, Monica Anisie, care candidează pentru un post de senator pe listele PNL în viitoarele alegeri generale, promite o lege “care să pedepsească aspru fake news-ul”. Oficialul a anunțat inițiativa în condițiile în care mai multe instituții media au rostogolit, marți, informația în esență neadevărată cum că ea ar fi recomandat lecții la TV pentru copiii care locuiesc în case fără electricitate. 
  • Monica Anisie face parte din guvernul liberal care, în primăvară, a decis un pachet de sprijin pentru presă, bani împărțiți fără discriminare și de care profită atât instituții media solide, cât și canale care promovează știrile false, conținut îndoielnic sau non-știri cu titluri concepute special pentru a atrage trafic (clickbait). 
  • De remarcat că ministrul promite o lege în condițiile în care nici nu există o definiție general agreată pentru știrile false și nici media, nici politicienii nu fac diferențieri între minciuni ale autorităților, știri false, știri eronate, informații scoase din context etc., confuzii folosite pentru atacuri politice sau campanii de dezinformare.

Monica Anisie a scris, miercuri, pe Facebook că “e epidemie de știri false în România! O realitate extrem de periculoasă și extrem de tristă”. Ea spune că un “site de propagandă” i-a scos din context și denaturat un mesaj transmis luni seară la Realitatea Plus, atribuindu-se doar faptul că ar fi spus că acei copii care locuiesc în case fără curent electric ar trebui să ia lecții de la televizor. Ea scrie că știrea inițială, deși corectată rapid, fusese preluată deja.

Ministrul notează, în finalul mesajului: “Mi-am propus ca de astăzi, acel cineva care va interveni să fiu eu. Voi face toate demersurile și tot ce îmi stă în putință ca Parlamentul, anul viitor, să realizeze și să adopte o lege care să pedepsească aspru FAKE NEWS-ul. Cred că o societate educată e o societate informată corect! Aștept propunerile și părerile voastre cu privire la acest proiect de lege.”

Ulterior, ea a revenit cu o nouă postare pe Facebook în care semnalează mesajele câtorva jurnaliști și foști jurnaliști care au semnalat “fake news-ul”. Monica Anisie le transmite acestora: “Vă aștept la minister să discutăm pe tema legii anti FAKE NEWS pentru care voi lupta, în Parlament!” 

  • Ministrul îi descrie pe aceștia drept jurnaliști impecabili și redă capturi cu postările lor, în care, pe lângă referile la “fake news”, ei afirmă despre ea că în trecut a gafat sau că nu ar fi “o lumină a Educației sau a exprimării coerente”.
Declarațiile integrale ale Monicăi Anisie în interviul acordat luni seară Realitatea Plus

Mai multe instituții media au rostogolit, marți, informația că ministrul Educației le-ar fi recomandat copiilor care locuiesc în case fără electricitate să urmărească lecțiile de la programul Teleșcoala difuzat de TVR.

Înregistrarea emisiunii arată, însă, că la întrebarea ce făcea referire la soluții pentru copiii defavorizați, inclusiv pe cei fără curent electric acasă, Anisie face trimitere la asigurarea unor materiale de lucru acolo unde nu a existat posibilitatea școlii online. Apoi, ea menționează pentru copiii defavorizați și posibilitatea de a urmări TeleȘcoala la TVR.

Declarațiile integrale:

„Alexandra Păcuraru, moderator: Am identificat până la ora actuală soluții pentru fiecare copil, și pentru cei defavorizați, i-ați luat în calcul și pe cei care nu au curent electric acasă, deci nu au cum să se conecteze cu tableta la internet? Ce șanse au în fața celorlalți?

Monica Anisie: Bineînțeles că s-au luat și astfel de măsuri, încă din perioada în care am fost în situația de urgență și cu toții am stat acasă și am desfășurat cursurile în sistem online.

Acolo unde nu a existat această posibilitate, unitatea de învățământ a asigurat materiale de lucru pentru copii, în așa fel încât să continue învățarea.

Mai mult decât atât, Ministerul Educației a realizat în parteneriat cu Televiziunea Română programul „TeleȘcoala”, program prin care am continuat pregătirea elevilor pentru examenele naționale. (…)”

VIDEO Declarațiile ministrului Educației, de la minutul 4:30 al înregistrării:
Mesajul scos din context, preluat inclusiv de fostul ministru Pop

Presupusa gafă a fost preluată nu doar de alte media, ci și de politicieni în comentarii pe Facebook, inclusiv fostul ministru Liviu Marian Pop. Acesta a distribuit două astfel de mesaje, inclusiv un scurt clip video editat așa încât să pară că acela este tot răspunsul Monicăi Anisie.

Mesajul trunchiat distribuit de Liviu Marian Pop:

Amintim că în august, înainte de deschiderea școlilor, Monica Anisie a fost ținta unei alte campanii în care, după un interviu în care poate fi auzit un cuvânt rostit ușor greșit (“pexiglas”), i-a fost atribuit termenul pe “pepsiglas” (de la “plexiglas”), care pentru o perioadă i-a devenit poreclă (înregistrarea audio aici).

“Pepsiglas” fost inclus, între altele, în moțiunea depusă de PSD împotriva guvernului, din acea perioadă, dar și într-o luare de poziție a liderului PLUS, Dacian Cioloș, critică la adresa guvernului și ministerului condus de Monica Anisie.

Foto: Inquam Photos – Sabin Cirstoveanu


9 comments
  1. Imi zicea o cunostinta ca cine va analiza dialogul va observa ca la intrebarea moderatoarei daca cineva a luat in calcul ,,și pe cei care nu au curent electric acasă” d-na ministru a raspuns ca inca din urgenta cand ,,toții am stat acasă și am desfășurat cursurile în sistem online” (mai putin cei care nu aveau curent, se intelege) au rezolvat problema trimitand ,,materiale de lucru” celor fara curent. Si a continuat cu ,,mai mult decat atat” (erat tot pe acest subiect, altfel trebuia sa specifice ca sa nu se interpreteze), adica pe langa materialele trimise au facut si un parteneriat cu TVR (n-a mai specificat, din pacate, ca puteau sa urmareasca rezultatul parteneriatului numai cei cu electricitate-n casa si cu tv functional, banalitati care unei parti din populatie lipsesc). Rautati si invidii!

  2. Dar și în context, tot asta spune- ca ministerul i-a luat în calcul și pe cei fară curent electric, pentru că:
    -unitatea de învățământ a realizat materiale de lucru
    -mai mult(față de primul argument pentru teza că ministerul i-a luat în calcul pe copiii fară curent electric în locuință), ministerul a organizat Teleșcoala….

    Doamna în cauza are scurtcircuitări logice grave….nu i-a falsificat nimeni mesajele.

  3. Ne spune dna Anisie si câte teste se fac zilnic in Bucuresti de ies 6-7-800 de pozitivi?

    Ca la mine în județ s-au făcut zilele trecute 150 de teste si “doar” 30 de pozitivi.

    Dacă ai 600 de pozitivi din 20000 de teste, rata infectarii e de 3%. Dacă ai 30 de pozitivi din 150 ai rata de 20%.

    Si uite asa iti iese ca in provincie e safe iar săracul Bucuresti geme de covid.

  4. Ce context? Intrebare scurta, la obiect. Raspuns in stil “Nimeni”. Tot cel care citeste e prost ca nu intelege, nu-i asa, doamna profesor de limba romana? Cand incepeti paragraful cu “mai mult decat atat”, oare ce credeti ca vreti sa spuneti? Nu stiti? Pai adaugati ceva la ceea ce ati raspuns inainte. Simplu.
    Da, avem un FAKE, dar nu e o stire…

  5. Introducem cenzura ? Cine decide daca o stire e “fake” sau nu ? Cred ca d-na Anisie se poate apăra foarte bine si fara cenzură!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Directorul școlii este cel responsabil pentru organizarea procesului de ambalare individuală a testelor de salivă, spune ministrul Educației. Despre cine împarte testele elevilor: Există diriginți, există învățători, există persoane desemnate în școli

„Fiecare școală are un director. Directorul este responsabil pentru managementul acelei școli. Va apela la colegi, cadre didactice, va apela la personal didactic și didactic auxiliar, personal nedidactic și, acolo…
Vezi articolul

Școlile care vor vrea să depună proiecte pentru reducerea abandonului școlar în runda a II-a vor putea primi bani mai mulți decât cele 1.409 care s-au calificat în PNRAS în prima etapă. Suma maximă crește cu 50% în ghidul publicat în consultare, fără nicio explicație de la Ministerul Educației

Unitățile de învățământ ar putea să primească granturi de până la 300.000 de euro, pentru reducerea abandonului școlar, potrivit Ghidului Solicitantului – Schema de Granturi (runda II), document pus în…
Vezi articolul