Ministrul Daniel David declară că va cere un nou aviz pentru programa de limba Română când va fi finalizată / Votul va fi diferențiat pe fiecare membru al celor două comisii: cea de avizare și cea care a elaborat programa de clasa a IX-a

193 de vizualizări
Foto: Cristian Nistor / Agerpres Foto
Ministerul Educației Daniel David a spus că va cere un nou aviz pentru programa de limba Română atunci când va fi finalizată, în contextul în care a fost prelungit cu o săptămână termenul de integrare a propunerilor din dezbatere. Ministrul a precizat în interviul pentru Cultura la dubă că după ce va fi finalizată programa va cere să vadă voturile membrilor celor două comisii, diferențiat: cea care a scris programa și cea care a avizat-o. Daniel David a mai spus că pe viitor va „corecta” procedura prin care se desemnează membrii comisiilor de avizare și redactare a programelor.

Ministrul Educației Daniel David va cere un nou aviz pe programa de limba Română pentru clasa a IX-a după ce va fi finalizat procesul prin care se vor integra propuneri din dezbaterea publică.

Declarația vine în contextul în care Edupedu.ro a arătat, pe baza documentului oficial privind Comisia națională pentru Limba și literatura română – liceu, că cel puțin 15 membri ai comisiei care avizează programa se regăsesc și în grupurile de lucru pentru elaborarea programei, atât pentru Trunchiul Comun, cât și pentru Curriculumul de Specialitate.

„Eu îl voi cere (n. red avizul) când voi semna eu. Voi dori să văd avizul acestor comisii în două variante. Comisia per întreg și în același timp să văd și voturile celor care nu sunt în cele două comisii. Și nu uitați că, dacă avem o prelungire a acestei perioade, vor trebui reavizate”, a spus ministrul.

Daniel David a mai spus că va cere din partea celor două comisii – cea care a scris programa și cea care o aprobă – „să văd voturile și diferențiat”. Asta după ce scriitorul Radu Vancu a acuzat public existența unui „viciu de procedură”, arătând că președinta grupului de lucru care a elaborat programa de română este, în același timp, și președinta comisiei naționale de specialitate care o avizează, iar 15 din cei 24 de membri ai comisiei de avizare au fost implicați și în elaborarea documentului.

  • Amintim că vineri, 19 decembrie, ministrul a semnat avizarea a 87 de programe pentru clasa a IX-a de liceu, mai puțin pe cea la limba Română care a stârnit critici puternice în spațiul public din partea unor profesori universitari, scriitori, oameni de cultură și preuniversitari.
Redăm răspunsul integral al ministrului pe acest subiect

Cultura la dubă: Cum răspundeți problemei că 15 membri din grupul de lucru fac parte și din comisia care dă aviz?

Daniel David, ministrul Educației: Am văzut și această discuție. Am cerut și eu în minister să înțeleg de ce se întâmplă acest lucru, fiindcă n-am fost conștient de această suprapunere. Ce-am aflat? Că sunt unități diferite care numesc comisiile. N-au avut o problemă cu suprapuneri, în mintea acestor unități, pentru că avizul este unul consultativ.

Și am întrebat de când funcționează în acest fel. Să știți că și programele din 2022 sau când s-au făcut, pentru istoria comunismului, holocaust și cele din 2017 pentru gimnaziu, toate au mers pe această cutumă.

Eu am spus că pentru viitor nu cred că este ok și voi corecta pentru viitor, iar pentru prezent ce pot să fac? fiindcă avizul consultativ este în zona respectivă, dar decizia sau hotărârea finală este a ministrului, voi cere din partea acestor comisii să văd voturile și diferențiat.

Cultura la dubă: Dar avizul a fost cerut joi, înainte de finalizarea perioadei de dezbatere și înainte de implementarea feedback-ului.

Daniel David, ministrul Educației: Eu îl voi cere când voi semna eu. Voi dori să văd avizul acestor comisii în două variante.

Cultura la dubă: Adică un nou aviz?

Comisia per întreg și în același timp să văd și voturile celor care nu sunt în cele două comisii. Și nu uitați că, dacă avem o prelungire a acestei perioade, vor trebui reavizate„.

Două memorii – unul care apără programa propusă cu cronicare și altul care o contestă

200 de intelectuali critică programa de clasa aa IX-a propusă și acuză Ministerul Educației de realizarea de „decupaje fantasmagorice” cărora instituția le atribuie statutul de „epoci” și atrag atenția că impunerea predării lor de către profesori „va conduce la o viciere profundă a modului de conceptualizare a istoriei literaturii române, precum și a istoriei românilor în ansamblul ei”. Noua programă abordează o perspectivă a evoluției în timp a literaturii pornind de la textele cronicarilor din secolul XVI. [Detalii aici]

Liviu Papadima, profesor la Facultatea de Litere a Universității din București, a declarat că „scopul predării literaturii române în liceu nu este să formăm viitori studenți la Litere. Cred că ar trebui făcută o distincție între modul în care pregătim viitorii specialiști, profesori și cercetători și modul în care predăm literatura română în liceu ca element de cultură generală, care e cu totul și cu totul altceva”.

Profesorul a recomandat Ministerului Educației și Cercetării „refacerea componentei de literatură, din păcate integral”. „Îmi amintește foarte clar de programa pe care am învățat eu ca licean, acum 50 de ani”.

Pornind de la analiza lui Liviu Papadima, care a afirmat că noua programă de Limba și literatura română înseamnă „un salt spectaculos de 30 de ani înapoi”, Radu Dzekely, consilier al ministrului Daniel David, a declarat că ceea ce trebuia să fie o reformă reală „se împotmolește” și că „din Raportul QX se alege praful și pulberea”.

Scriitorul Radu Vancu atrage atenția asupra recomandărilor din programa de liceu de la Limba și literatura română pentru clasa a IX-a, pusă în transparență pe 25 noiembrie: „Dacă vrem să-i dezgustăm pe copiii noștri de literatură, cronicarii și literatura veche sunt rețeta perfectă”, spune scriitorul într-o postare pe pagina de Facebook.

Filologul Liviu Papadima recomandă Ministerului Educației să refacă „integral” componenta de literatură din noua programă școlară pentru liceu de Limba și literatura română, pe care instituția a pus-o în dezbatere săptămâna aceasta. „E vorba de o programă care vrea să meargă 4 ani pe cronologie, pe istorie literară, ceea ce, iertat să-mi fie paradoxul, este cred anacronic în momentul de față”, a declarat Papadima pentru TVR Info.

Profesorul Ștefan Baghiu a adus critici dure față de noua programă de Limba și literstura română pentru clasa a IX-a: Este mai învechită decât cea din anii 1990. Și la facultate e arid să faci doar asta, la clasa a IX-a e somn direct / Ministrul Educației chiar a ieșit zilele trecute să ne anunțe că cine intră după reforma lui la liceu va merge rachetă.

Profesoara Dana Papadima a explicat că miza principală a programei de Limba și literatura română este să îl ajute pe elev să deprindă aptitudini necesare pentru viața de zi cu zi. În plus, aceasta a subliniat că nu vechea programă este vinovată pentru analfabetismul funcțional în rândul elevilor.

Informații de context

Scriitorul Radu Vancu a acuzat public existența unui „viciu de procedură”, arătând că președinta grupului de lucru care a elaborat programa de română este, în același timp, și președinta comisiei naționale de specialitate care o avizează, iar 15 din cei 24 de membri ai comisiei de avizare au fost implicați și în elaborarea documentului.

Vancu a susținut că această suprapunere, coroborată cu ceea ce el a numit o „dezbatere publică mimată”, ar anula legitimitatea programei și ar face imposibilă avizarea ei de către minister.

Edupedu.ro a arătat, pe baza documentului oficial privind Comisia națională pentru Limba și literatura română – liceu, că cel puțin 15 membri ai comisiei care avizează programa se regăsesc și în grupurile de lucru pentru elaborarea programei, atât pentru Trunchiul Comun, cât și pentru Curriculumul de Specialitate.

Este vorba despre profesori din mediul universitar, din Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare și din licee de elită, numiți prin ordin de ministru sau decizie de secretar de stat. În prezent, comisiile naționale de specialitate nu sunt publice pe site-ul Ministerului Educației, ultimele liste disponibile datând din 2016.

Ministerul Educației și Cercetării, prin ministrul Daniel David, a declarat ulterior că nu a știut despre aceste suprapuneri, că a aflat recent și că va reglementa situația, precizând că avizul comisiei este consultativ. Declarațiile vin în contextul unei controverse majore privind noua programă de română pentru clasa a IX-a, contestată de sute de profesori, cercetători și scriitori, care acuză conținutul documentului și lipsa unei dezbateri reale în procesul de elaborare.

După această semnalare în spațiul public, ministrul Daniel David a decis, cu acordul Oanei Fotache-Dubălaru, să extindă cu o săptămână aprobarea formei finale a programei de Limba și literatura română de clasa a IX-a pentru integrarea propunerilor din perioada dezbaterii.

Ministrul Educației, Daniel David, a declarat public într-un interviu acordat publicației Cultura la dubă că nu cunoaște „de ce și cum” a ajuns Oana Fotache să fie numită coordonator științific, indicând Centrul Național de Curriculum și Evaluare (CNCE) și pe directorul acestuia, Bogdan Cristescu, ca fiind responsabili de clarificarea procedurii.

Desemnarea Oanei Fotache-Dubălaru în calitatea de coordonator științific al grupului de lucru pentru elaborarea programei de Limba și literatura română pentru liceu a fost făcută pe baza „reprezentativității instituționale”, a funcției de decan și a competenței academice și manageriale. Asta susține Ministerul educației într-un răspuns oferit la solicitarea Edupedu.ro. Vezi aici răspunsul integral

Citește și:
Ministrul Daniel David a decis, cu acordul Oanei Fotache-Dubălaru, să extindă cu o săptămână aprobarea formei finale a programei de Limba și literatura română de clasa a IX-a pentru integrarea propunerilor din perioada dezbaterii / Pot fi „explorate unele flexibilizări structurale ale programei”
Președinta comisiei de avizare a programei de română, profesoara Oana Fotache Dubălaru, se antepronunță în ultima zi de dezbatere publică: Constructul curricular nu va fi modificat, dar vor exista modificări pe text
Un consilier al ministrului Educației acuză că au fost forțați să tacă, prin semnarea unui act de non-disclosure, profesorii numiți de Daniel David în grupul de lucru pentru programa de Limba și literatura română. Szekely acuză presiuni asupra lui David să accepte programa „ruptă de nevoile reale ale elevului”


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Radu Gologan, președintele Societății de Științe Matematice din România, despre programele de matematică pentru liceu puse în consultare: Va fi foarte important să găsim o modalitate prin care să pregătim profesorii să predea corect aceste noțiuni, adaptate la modul de gândire al copiilor de astăzi, fără să insiste foarte mult pe tehnici matematice

Radu Gologan, președintele Societății de Științe Matematice din România, a spus referitor la programele de matematică pentru clasa a IX-a, puse în transparență, că „va fi foarte important să găsim…
Vezi articolul

Subiecte și bareme Olimpiada „Lectura ca abilitate de viață” – OLAV 2024, etapa județeană, nivelurile 1-4 / Ilustrația „Citind printre rânduri” a artistului Costel Pătrășcan, subiect de analizat / Rezultatele inițiale de la mai multe centre de concurs

Subiectele și baremele de corectare de la etapa județeană a olimpiadei „Lectura ca abilitate de viață” 2024, organizată sâmbătă, 16 martie, au fost obținute pe surse de Edupedu.ro. Documentele, unice…
Vezi articolul