„Temele sunt importante, mai ales temele obligatorii și suplimentare, doar că trebuie în același timp controlat acest fenomen. Degeaba dai multe teme care sunt prea grele, copilul nu le face și totul devine până la urmă o corvoadă, fiindcă nu reușești să atingi obiectivul educațional”, a declarat Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, la B1 TV pe 21 noiembrie.
O altă noutate față de ordinul din 2016 este aceea că „temele obligatorii sunt acolo, nu oprește nimeni profesorul să dea și teme suplimentare, care însă sunt facultative, copilul dacă dorește le face, dacă nu, nu”, a precizat Daniel David.
Edupedu.ro a scris că directorul și dirigintele trebuie să monitorizeze respectarea timpului maxim de 1 oră pentru elevii din primar și 2 ore pentru gimnaziu și liceu și anual se va colecta feedbackul elevilor și al părinților față de utilitatea și eficiența temelor pentru acasă, conform proiectului de ordin privind temele pentru acasă în învățământul preuniversitar, pus în consultare publică de Ministerul Educației și Cercetării.
Declarațiile ministrului Educației și Cercetării, Daniel David, despre temele de acasă
„În primul rând vreau să clarificăm un lucru. Elementele esențiale din ordin sunt valabile din 2016. Nu sunt elemente complet noi. Doar că ordinul din 2016 avea ca temei legislativ legea din 2011, legea numărul 1.
Odată ce s-a schimbat temeiul legislativ, a trebuit să reactualizăm și acest ordin și sigur, au mai fost unele nuanțe, în primul rând, pentru a avea acel feedback și pentru a putea controla ceea ce spunem acolo. Cred că sunt lucruri rezonabile cu care nu cred că cineva, fie profesor, părinte sau elev nu ar fi de acord, pentru că temele sunt importante, mai ales temele obligatorii și suplimentare, doar că trebuie în același timp controlat acest fenomen.
Degeaba dai multe teme care sunt prea grele, copilul nu le face și totul devine până la urmă o corvoadă, fiindcă nu reușești să atingi obiectivul educațional.
Temele obligatorii sunt acolo, nu oprește nimeni profesorul să dea și teme suplimentare, care însă sunt facultative, copilul dacă dorește le face, dacă nu, nu.
Și cred că este un lucru bun care ajută procesul educațional. Sper ca profesorii să fie mult mai eficienți în temele pe care le dau, iar copiii să le primească cu mai multă plăcere, să câștige la rândul lor educațional dintr-un astfel de mers.
Uneori, cum se spune, mai puțin și mai relevant este mai important decât prea mult și nerelevant și care uneori și creează o stare de disconfort și opoziție la o intenție bună pe care de cele mai multe ori profesorii o au.”
Informații de context despre temele pentru acasă
Directorul și dirigintele trebuie să monitorizeze respectarea timpului maxim de 1 oră pentru elevii din primar și 2 ore pentru gimnaziu și liceu și anual se va colecta feedbackul elevilor și al părinților față de utilitatea și eficiența temelor pentru acasă, conform proiectului de ordin privind temele pentru acasă în învățământul preuniversitar, pus în consultare publică de Ministerul Educației și Cercetării.
O altă noutate, conform documentului Ministerului Educației, este că temele de vacanță sunt teme de tip suplimentar, iar temele suplimentare sunt facultative, adică elevul nu este obligat să le facă.
Tema pentru acasă pentru o disciplină, dacă presupune realizarea unor lucrări mai ample/de sinteză, poate să fie maximum una pe modul, potrivit unui document pus în consultare publică.
Miercuri, 5 noiembrie, la prezentarea raportului săptămânal, Daniel David a declarat că „orice profesor trebuie să înțeleagă că, dacă copiii încep să vadă temele ca un element negativ, indiferent ce teme le dai, cu toată intenția bună pe care o ai ca profesor, de fapt, vei obține efecte negative”.
Recent, ministrul Educației și Cercetării a precizat că „ar trebui, la nivelul școlii, toată lumea să știe că temele ar trebui să fie în jur de 2 ore”. „Eu cred că elevul și-ar face cu mai mult drag o temă mai scurtă decât să-i dai nu știu câte teme pe care nu și le face sau și le face cu supărare și cu nemulțumire, și cu frustrare”, a spus acesta. Declarațiile au fost făcute într-un interviu pentru adevarul.ro.
La începutul lunii iunie, Daniel David a declarat, în cadrul unei conferințe de presă, că profesorii care dau prea multe teme „merită” să fie atenționați. Acesta a vorbit și despre sancțiuni: „aici, sancțiunile sunt cele administrative, pe care le poate lua consiliul de administrație pentru diverse alte abateri. Este, efectiv, o abatere, ca orice altă abatere de la regulamentul școlii”.
8 comments
Și apoi dăm vina pe profesori că nu-și fac treaba că avem mulți analfabeți funcțional. Cel mai mare analfabet conduce ministrul. Îi este frică să nu fie altul mai analfabet ca el și ii ia locul.
Dacă îți făceai temele poate acum știai diferența dintre „numai” și „nu mai”.
https://www.lefigaro.fr/actualite-france/il-faut-arreter-de-dire-que-les-journees-des-eleves-sont-epuisantes-les-enseignants-mitiges-apres-le-rapport-de-la-convention-citoyenne-20251123
Forța exemplului.
Demonizarea temei pentru acasă e una din multele marote ale oamenilor fără școală sau fără înțelegere față de școală. Tot ce învățăm este în bună parte rodul studiului individual, nu se datorează faptului că am căscat gura la școală 6-7 ore pe zi. Tema pentru acasă este semnul continuității învățării, semn că n-am aruncat cartea și că nu am resetat creierul după ce am ieșit de pe poarta școlii. Așa învață de-adevăratelea orice om, făcând teme pentru acasă. Dar na, mai important este să nu-și bată copiii capul, nu? Și să nu se mai gândească la absolut nimic. „Că unde este multă înţelepciune este şi multă amărăciune, şi cel ce îşi înmulţeşte ştiinţa îşi sporeşte suferinţa” (Eclesiastul 1, 18).
Asa e, bine spus!
Temele ar trebui eliminate pentru a nu mai exista parinti stresati si frustrati ca nu sunt in stare sa isi ajute copiii la rezolvarea temelor, in loc sa fie lasati sa isi vada liniștiți de netflixul sau tiktokul de zi cu zi!
Domnule David, studenții clujeni va așteaptă cu nerăbdare. Nu ii lăsați sa va aștepte mult timp. Mergeți din nou la catedra, de pe 2 decembrie 2025!
Ce inseamna teme grele?
Musiu david, sunt școlile pline de elevi la care daca le-ai luat calculatorul s-au oprit la prima operatie de înmulțire sau împărțire. Si nu e valabil numai la gimnaziu, la liceu devine o situație din ce in ce mai des întâlnită.
Sub denumirea de „teme grele” intra de fapt operații matematice elementare pe vremuri…
david, o declarație despre ceva SMART, ceva măsurabil, cuantificabil, pe cand? Ca de bla-blauri de astea auzim zilnic 5-6-7 ore de la elevi…
Temele pentru acasă ar trebui eliminate definitiv. Din cauza acestora, copiii sunt stresați, frustrați și numai au timp liber deloc pentru a face ce le place. Și profesorii care dau teme foarte multe pentru acasă sunt acei profesori, care la clasă nu fac mare lucru și ca să scape de corvoada de a preda, preferă să dea teme pentru acasă. Copiii pe lângă faptul că stau 5-6 ore la școală, vin acasă și fac teme încă 3-4 ore și au ajuns să aibă programul de lucru al unui adult, ceea ce nu este normal. Dacă li se dau teme pentru acasă, acestea să fie făcute în maxim 2 ore, numai mult. Așa cum profesorii au timp liber și copiii trebuie să aibă timp liber. Profesorii care dau teme foarte multe, prima dată să li se reducă salariul cu 25%, a doua oară cu 50% și a treia oară cu excluderea din învățământ, pentru că asta demonstrează că nu sunt capabili de a face această meserie, de a educa generațiile de copii și ar trebui să se reprofileze.