Ministrul Daniel David, despre deficitul de profesori de științe: Statutul cadrului didactic trebuie să crească și elementul cheie este creșterea salariului mediu brut pe economie pentru debutanți / Trebuie să învățăm să predăm în arii curriculare mai largi

3.091 de vizualizări
Foto: © Inga Eramasova | Dreamstime.com
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a explicat că, pentru ca tinerii să dorească să devină profesori de științe, salariul mediu brut pe economie pentru cadrele didactice debutante trebuie să crească. La prezentarea raportului săptămânal, acesta a declarat că încurajează instituțiile de învățământ superior să organizeze programe cu dublă specializare didactică, astfel încât profesorii de științe să poată preda mai mult de o disciplină.

„Mai era o întrebare legată de profesorii de științe, cu o întrebare specifică legată de fizică – «Ce facem? Cum o să acoperim orele?». Sigur că orele sunt acoperite, dar este drept, nu întotdeauna cu titulari sau cu suplinitori. Uneori avem la plata cu ora, sunt ținute de pensionari, unele sunt ținute de studenți în domeniu”, a spus ministrul.

„Problema în zona științelor este următoarea: avem un număr mai mic de studenți în zona științelor față de acum 15-20 de ani. Dar acest lucru se întâmplă nu doar în România, se întâmplă peste tot în lume. Având mai puțin studenți, ai și mai puțini absolvenți. Dintre absolvenții respectivi și mai puțini se orientează spre zona educațională preuniversitară și pentru că astăzi sunt mult, mult mai multe opțiuni decât acum 20 de ani. Sunt alte opțiuni pe care le ai prin diverse companii, diverse firme care sunt în țară”, a mai precizat el.

Pentru a rezolva această problemă, „statutul cadrului didactic trebuie să crească și elementul cheie este salariul mediu brut pe economie pentru debutant”, a subliniat Daniel David.

O altă soluție este ca România să urmeze exemplul altor țări și să promoveze programele cu dublă specializare didactică în universități pentru ca viitorii profesori să poată preda „în arii curriculare mai largi”.

„Cred că este foarte important ca în zona științelor să intrăm în modelul care există și în alte țări la care noi ne raportăm educațional, și anume să învățăm să predăm în arii curriculare mai largi. Acest lucru îl putem face inclusiv cu dublă specializare didactică și voi încuraja universitățile să dezvolte astfel de astfel de programe”.

Informații de context

Raportul Education at a Glance pe anul școlar 2022-2023, publicat în septembrie anul trecut, semnalează existența unui deficit de profesori calificați la matematică, științe, educație fizică, arte și alte materii.

La începutul acestui an școlar, secretarul de stat Sorin Ion a declarat că „la concursul pentru angajare în învățământ din acest an au venit doar 200 de candidați pentru examenul de profesor de Fizică, deși există 700 de locuri libere”.

  • Disciplinele fără profesori interesați să predea sunt, „în ordinea gravității lucrurilor, chimie, tehnologie informației și informatică, maiștri instructori și vine din urmă și matematica”, a precizat Sorin Ion.

Profesorul de matematică Flavian Georgescu a vorbit, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, despre lipsa profesorilor de matematică: „Suntem în continue căutări și, în general, pe grupul profesorilor de matematică din București, grup în care mă aflu, cred că o dată pe lună vin întrebări de genul „se caută profesori! găsim profesori?”. Acesta a explicat și de ce nu mai este atractivă profesia de profesor pentru tinerii absolvenți de facultate.

Raluca Ivănuș, directoarea Colegiului Național George Coșbuc din Capitală, a vorbit, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, despre lipsa de profesori de fizică: „Am avut, dau exemplu concret, 6 ore vacante la începutul anului școlar pe care le-a ocupat o tânără suplinitoare care, după primul modul, a renunțat, spunându-mi că ea nu e pregătită să facă fața învățământului.”

Studenții din anul I de la Facultatea de Matematică și Informatică (FMI) a Universității din București (UB) au fost îndemnați de secretarul de stat din ministerul Educației Sorin Ion să devină profesori, după ce termină studiile în 2027. Sorin Ion le-a transmis la festivitatea de luni de deschidere a anului universitar 2024-2025 „să încercați să veniți pe acest drum, pentru că nu veți regreta”.

Florian Lixandru, secretar de stat în Ministerul Educației, a declarat că la 1 septembrie 2024 era un deficit de aproape 1.000 de posturi pe fizică, la nivel național, dar a fost acoperit și că profesorii se plâng de faptul că subiectele de la titularizare sunt foarte dificile, într-o intervenție la DC News, pe 16 septembrie.

Foto: © Inga Eramasova | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


7 comments
  1. Văd că și la nivel de minister teoria ca teoria, dar practica ne omoară (pe toți).

    Așa, și ce-o să facă ministerul ca să obțină aceste lucruri mărețe despre care vorbește? O să ”importe” niște pakistanezi ca profesori de matematică și științe? O să înceapă să mărească bugetul educației după lege, măcar la cât și-au asumat și n-au respectat niciodată? O să înceteze ministrul să abereze zilnic despre te miri ce despre care nu știe oricum nimic?

    Hai s….

  2. Eu încep sa am îndoieli ca d-nul ministru este psiholog….habar nu are despre ce vorbește. Nu are legătură cu realitatea din scoli

  3. Absolvenții de azi nu vor sa fie viitori dascăli dintr-un motiv foarte simplu:
    – in timpul școlii au simțit din plin lipsa suportului de orice fel din partea MEC, ISJ, conducere scoala;
    – absolventii au avut parte de clase supra-aglomerate, lipsa dotari clase si laboratoare, lipsa profesori motivati sa faca performanță.

    Atfel spus, bătaia de joc pe care o resimte orice elev implicat, il face pe acesta „sa fuga” cat mai departe de sistemul de învățământ din România.

    Nu avem profesori, dar taiem bursele de excelenta elevilor (acesti elevi ar avea un potential foarte bun sa devina profesori). Avem analfabetism funcțional, dar marim numărul de elevi. Avem nevoie de bani la bugetul tarii, dar taiem doar de la educație. Avem lege referitoare la alocarea unui procent din PIB, dar nu respectam legea. Avem ISJ-uri prăfuite si 100% politizate, dar amânăm reformarea lor.

    La ce va așteptați d-le dr psiholog conferențiar ministru? Sa rămână absolvenții de top si sa se faca profesori de chimie, informatica etc?

    Cam asa se intampla cand la MEC avem conducatori cu multe titluri si diplome, dar cu zero competențe si zero capacitate managerială.

  4. e complet aerian, pai astia vor sa taie salarii nu sa le mareasca, iar profesori de stiinte platiti cu 20 lei pe ora poate cauti matale la cimitir ca nici pensionarii nu se mai inghesuie sa le ia.

  5. Cu debutanții sa rămâneți, veșnic cu debutanții pentru ca nimeni nu vrea sa ajungă la 30 de ani pe un salariu de mizerie și sa ia mai puțin ca un debutant.

  6. Nici un alt ministru nu bombardează asa mult presa online și posturile TV precum Daniel David. Rămâne, totusi, necredibil și ineficient.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
școli din București

Trei școli din București au cursurile suspendate până pe 7 februarie, din cauza numărului de copii diagnosticați cu gripă – Administrația Spitalelor și Serviciilor Medicale București

Trei școli din București au cursurile suspendate integral până mâine, 7 februarie, din cauza numărului mare de copii diagnosticați cu gripă, au anunțat în această dimineață reprezentanții Administrației Spitalelor și…
Vezi articolul

Rezultate simulare Evaluare Națională 2025. Aida Ionescu, inspector școlar general adjunct din Dolj: Știm că există și copii buni, și copii foarte buni, dar și copii mai puțin buni. Este important să-i încurajăm, să fim alături de ei

Aida Ionescu, inspector școlar general adjunct din Dolj, a declarat, pentru TVR Craiova, referitor la rezultatele de la simularea Evaluării Naționale 2024, că „nu sunt relevante doar unitățile de învățământ care…
Vezi articolul

Iulian Stanciu, eMAG și Concordia: Am mers la școala din cartier, am învățat, am fost la olimpiade, mi-am făcut firmă la 22 de ani, am muncit și am avut succes pentru că am avut încredere în puterea oamenilor de a schimba ceva în bine. Acum, pericolul economic este real, avem nevoie de predictibilitate și nu de promisiuni cu case ieftine, avem nevoie ca țara să rămână un spațiu deschis, predictibil și conectat la valorile europene și transatlantice

„Avem nevoie de reguli care cât mai simple, egal aplicate tuturor. Avem nevoie de predictibilitate și nu avem nevoie de promisiuni, de case ieftine și alte lucruri nesustenabile”, a declarat…
Vezi articolul