Ministrul Daniel David recunoaște că drepturile profesorilor au fost afectate de Legea Bolojan: Acesta este adevărul

1.235 de vizualizări
Foto: AGERPRES Foto – Grigore Popescu
Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat că misiunea sindicatului este să apele drepturile, iar drepturile profesorilor „au fost afectate de Legea 141”. „Acesta este adevărul”, a precizat ministrul, luni, 8 decembrie, la Prima News.
  • Din această toamnă, norma didactică de predare a crescut, în medie, cu 2 ore. Este vorba despre Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Alte măsuri se referă la mărirea numărului de elevi în clasă, scăderea tarifului pentru plata cu ora și comasarea școlilor.

„Într-un fel, asta e misiunea sindicatului: să apere drepturile, iar drepturile au fost afectate de Legea 141. Ăsta este adevărul”, a spus Daniel David.

Ministrul Educației și Cercetării a spus că măsurile fiscal-bugetare „ne-au salvat salariile și bursele până la sfârșitul anului”.

Redăm dialogul pe tema profesorilor:

Întrebare: În momentul de față care e relația cu sindicatele, că am văzut că a fost mai liniște cumva în ultima perioadă (…)?

Daniel David: „Sindicatele știau de la început că au ușa deschisă la mine de fiecare dată, doar că știau, în același timp, că forța ministrului este limitată. Eu pot să lucrez într-o marjă dată de legea care a fost adoptată în Parlament, prin ordine de ministru, și această marjă nu este una mulțumitoare pentru sindicate. Și atunci ei încearcă nu să lucreze împreună cu mine, pentru a flexibiliza diverse lucruri, deși, uneori, au mai avut unele sugestii destul de ok, pe care am încercat să le iau în calcul.

Ei se luptă, evident, cu măsurile fiscal-bugetare, cu legea, cu mine ca ministru, uneori cu guvernul, iar eu am spus că nu cred că este o strategie bună, pentru că aceste măsuri ne-au salvat salariile și bursele până la sfârșitul anului. Au generat starea de nemulțumire, dar trebuie să vedem cum construim pe această stare de nemulțumire, da, sigur, e opțiunea fiecăruia. Într-un fel, asta e misiunea sindicatului: să apere drepturile, iar drepturile au fost afectate de Legea 141. Acesta este adevărul.

  • Protestele profesorilor au început încă din vară, pe 24 iulie, ca urmare a măsurilor din Legea Bolojan.
Despre norma didactică

Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:

  • pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
  • pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
  • excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
  • profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
  • în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
  • cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister

În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.

Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.

Principalele prevederi din Legea 141/2025, care afectează Educația: comasări de școli, creșteri de norme, tăieri de burse și clase, plata cu ora și degrevări de normă
Citește și:
Daniel David: Sindicatele știau de la început că au ușa deschisă la mine de fiecare dată, doar că știau, în același timp, că forța ministrului este limitată
Ministrul Educației: Măsurile fiscal-bugetare au zguduit deja vechile paradigme. Nimeni nu mai este mirat că discutăm despre 8 ore timpul de lucru și că în timpul de lucru ai și predare, și pregătire pentru predare, și activități birocratic-administrative
Daniel David: Am umblat prin școli și nu toți profesorii sunt supărați. Cei din zona sindicală, mai ales, sunt foarte supărați


7 comments
  1. Din cauza legii temporare a dlui Bolojan care urmare a situației economice?

  2. Profesorii n au decât două dorinț.Prima sa stea cat mai puține ore cu elevii, 10-15 dacă se poate,in rest acasă să se ,,pregătească „🤮 pentru orele de la clasa.A doua dorința elevii să aibă un orar cu multe ore,sa beneficieze ei de norme multe .

  3. Nu afectate. Incalcate. Asteptati-va la procese daca tine asa pana la prima etapa de mobilitate. Nimeni pe lumea asta, dupa o viata de munca si drepturi cu greu castigate, nu este atata de prost sa stea cu mainile in san si sa astepte mioritic restrangere. Niciun profesor normal la cap nu este atat de sarac incat sa nu aiba bani de avocat. Nu ne puteti lua retroactiv printr-o lege drepturi castigate prin examen. Daca ar fi asa peste tot, ar fi un haos si in mod despotic, fiecare ar da ce lege vrea sau viseaza noaptea.

  4. Da, bre, în sfârșit te-ai prins și tu de ce protestează profesorii de jumătate de an și de ce îți cer demisia!

    Iar legat de forța ministrului… Care forță, șforță poate – unde ai luptat tu pentru educație? Pe ce camp de bătălie? Împotriva ei – da, pe toate planurile și cu toate armele, financiare, media și de timp! Numai canalul nu a lipsit din programul tau… deși mai e timp!

  5. Eu nu înțeleg cum faceți media asta de 2 ore?? de unde va iese „in medie cu 2 ore”?
    Daca la 30-35% le-a crescut media cu 4 ore ai tuturor celorlalți le-a crescut norma cu 2 ore nu iese deloc o medie de 2 ore!

    Sau aici luați în calcul faptul că psihologilor școlari le-a scăzut norma cu 4 ore?

  6. Toți profesorii recunosc faptul ca Daniel David va pleca în curând.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Scrisoare de sprijin pentru profesorul acuzat de comportament abuziv, semnată de „peste 200 de studenți și absolvenți” ai Facultății de Jurnalism – Universitatea din București: „comportamentul său la catedră a fost întotdeauna unul decent și civilizat”

„Dl profesor apără valorile Universității și interesul major al studentului, iar comportamentul său la catedră a fost întotdeauna unul decent și civilizat, exprimând critică și ironie la adresa pericolului lipsei…
Vezi articolul

Dispută între o profesoară și ministrul Educației pe tema formulărilor din proiectele legii învățământului: „Dacă am o disciplină care se numește Educație pentru Viață, nu înseamnă că celelalte nu sunt relevante pentru viață?”, întreabă profesoara Antoaneta-Firuța Tacea

Discuțiile de la o dezbatere organizată pe linie de partid, luni, la sediul PNL București, pe tema proiectelor de legi ale Educației, au dus la dispute între ministrul Sorin Cîmpeanu…
Vezi articolul

UPDATE Ramona Lile a obținut al patrulea mandat de rector la Universitatea Aurel Vlaicu din Arad, deși nu avea voie să candideze, după o decizie de plagiat – Revista 22 / Oficial: Ministerul nu inițiază ordinul de confirmare până nu se clarifică situația juridică

Rectorul Universității Aurel Vlaicu (UAV) din Arad, Ramona Lile, care ocupă această funcție de 3 mandate, l-a obținut pe al patrulea, deși avea interdicție să candideze la funcții de conducere,…
Vezi articolul

Consiliera premierului pe Educație, Luciana Antoci, după o întâlnire la Guvern cu ministrul Daniel David: Am analizat cauzele numărului relativ mare de ore neocupate pentru anumite discipline de studiu și efectele reorganizării rețelei școlare

Consiliera premierului pe Educație, Luciana Antoci, a spus că a discutat joi cu ministrul Educației despre efectele reorganizării rețelei școlare. „Am analizat cauzele numărului relativ mare de ore neocupate pentru…
Vezi articolul