Ministrul Educației a afirmat, marți, că noile Evaluări de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a vor reflecta „o altă logică de învățare”, în care elevii vor folosi mai mult conținuturile în viața de zi cu zi, iar în 2-3 ani ar trebui să se vadă „o performanță mai bună și la PISA”. Daniel David spune că își asumă responsabilitatea dacă aceste rezultate nu vor apărea. Declarațiile au fost făcute la conferința organizată de Curs de Guvernare.
- Amintim că România a fost penultima în UE și pe locurile 45-48 din 81 de țări și teritorii din lume, față de celelalte țări participante la PISA 2022, testare a Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, care a evaluat competențele de bază a elevilor de 15 ani.
Ministrul Daniel David susține că noile evaluări naționale îi vor obișnui pe elevi cu tipul de itemi de tip PISA și că, până în clasa a IX-a, „copiii deja vor ști ce înseamnă”, ceea ce ar trebui să ducă la rezultate mai bune, iar în caz contrar, el își va asuma responsabilitatea.
Redăm declarațiile ministrului Educației pe acest subiect:
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David: Ieri am trecut printr-o moțiune a celor de la AUR și în moțiune, sigur, oamenii au fost preocupați de faptul că arată prost școala și rezultatele la bacalaureat.
Și mi-au spus că: „Domnul ministru, în timpul dumneavoastră, rezultatul la bacalaureat…” Ei se refereau, în primul rând, la sesiunea a doua, „arată catastrofal, sunteți responsabil”. Și le-am spus, domnule, eu pot duce multe, dar nu pot fi responsabil de rezultatele de bacalaureat și evaluare națională din acest an. Totuși, rezultatele astea au în spate 2-3 ani de pregătire.
Dar sunt responsabil, dacă reforma pe care am început-o la nivelul învățământului liceal, pe curriculum, ce v-am descris, adică planurile-cadru am trecut de ele, lucrăm la programe, urmează trainingul profesorilor și manualele, intră din anul viitor cu clasa a IX-a, da. Peste 4 ani, peste 5 ani, de fapt, când terminăm ciclul, măsurăm lucrurile și dacă ies prost acolo, eu sunt responsabil, dacă reușim să ducem această reformă până la capăt.
Acel lucru mi-l asum. După cum îmi asum faptul că după 2-3 ani, după ce facem evaluarea și testăm în clasa a II-a, a IV-a, a VI-a într-o altă logică, copiii nu încep să aibă o performanță mai bună și la PISA. Adică îi antrenăm să utilizeze conținutul la viața de zi cu zi, și în clasa a IX-a, îi testăm, și copiii deja vor ști și ce înseamnă item PISA, iarăși îmi asum acest lucru. Dar sunt lucruri pe care le pot asuma și lucruri pe care nu le pot asuma.
Informații de context
În PISA 2022, România s-a clasat pe penultima poziție în UE și pe locurile 45-48 din cele 81 de țări și teritorii din lume, participante la evaluarea standardizată internațională – detalii aici.
România a înregistrat o stagnare, comparativ cu valul precedent din 2018, când coborâse abrupt comparativ cu 2015 la toate cele trei testări ale studiului internațional – Matematică, Citire, Științe. Față de 2018, România a scăzut cu 2 puncte la Matematică, a păstrat același punctaj la citire și a crescut cu două puncte la Științe – detalii aici.
Rezultatele elevilor s-au „aliniat” la o medie de 428 de puncte pentru fiecare dintre cele trei evaluări, la o distanță de circa 50 de puncte de media OCDE și la circa 100 de puncte în urma liderului european, Estonia.
EN II, IV, VI vor fi schimbate
Ministrul Educației a anunțat, că Evaluările naţionale în clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a vor fi schimbate și vor cuprinde itemi de tip PISA. El a precizat că săptămâna aceasta sau săptămâna viitoare va fi emis un ordin de ministru care prevede schimbarea evaluărilor în sensul extinderii competenţelor care vor fi verificate.
„O schimbare pe care o ţintim, sper să o pot aproba zilele acestea, se leagă de testările pe care le facem în clasele II-a, a IV-a. (…) Ele ar trebui să măsoare mai multe competenţe. (…) De asemenea, în aceste testări aş vrea să văd, pe lângă itemi clasici legaţi de programe, itemi în logica PISA. Adică folosirea conţinuturilor în viaţa de zi cu zi. (…) Acestea sunt contribuţii pe care le-am avut în aceste nouă luni în aceste testări din clasa a II-a, a IV-a şi a VI-a va fi în aceeaşi logică. (…) Este un element de autocunoaştere pentru copil şi aceste rezultate trebuie să se întoarcă după aceea la şcoală, să înveţe şcoala cum stă în raport cu alte şcoli, să înveţe profesorul, învăţătorul, la gimnaziu – dirigintele cum stau copiii faţă de copiii din alte şcoli. (…) Antrenăm (copiii) să utilizeze conţinutul la viaţa de zi cu zi şi în clasa a IX-a îi testăm şi copiii deja vor şti ce înseamnă itemi PISA, îmi asum acest lucru”.
Elevii de clasa a II-a vor susține Evaluarea Națională între 12 și 15 mai 2026, potrivit proiectului de calendar pentru Evaluarea Națională de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a din 2026, publicat de Ministerul Educației pe 2 septembrie. O noutate este propunerea ca subiectele să vizeze și aspecte concrete – cunoștințe, deprinderi, atitudini, valori – aplicabile, conectate la viața de zi cu zi a elevilor”, potrivit metodologiei puse în dezbatere publică.
- Evaluarea Națională de la finalul clasei a II-a – EN II:
Limbă și comunicare – Scris – Limba română – 12 mai 2026
Limbă și comunicare – Scris – Limba maternă – 12 mai 2026
Limbă și comunicare – Citit – Limba română – 13 mai 2026
Limbă și comunicare – Citit – Limba maternă – 13 mai 2026
Matematică și Explorarea mediului – 14 mai 2026
Limbă și comunicare – Scris – Citit – Limba română pentru minorităţile naționale – 15 mai 2026 - Evaluarea Națională de la finalul clasei a IV-a – EN IV:
Limbă și comunicare – Limba română/ Limba română pentru minoritățile naționale – 19 mai 2026
Matematică și Științe ale naturii – 20 mai 2026
Limbă și comunicare – Limba maternă – 21 mai 2026 - Evaluarea Națională de la finalul clasei a VI-a – EN VI:
Limbă şi comunicare – Limba română/ Limba română pentru minoritățile naționale – 26 mai 2026
Matematică şi Ştiinţe – 27 mai 2026
Limbă și comunicare – Limba maternă – 28 mai 2026
10 comments
ce treabă avem noi cu pisa?!?
țările care au rez bune la pisa ( mă-sii) , nu au aur și argint la olimpiadele internaționale de info , mate , fizica , chimie , științele Pământului , ale universului și care or mai fii.
PISA este un studiu realizat pe un eșantion reprezentativ de respondenți. Se testează cunoștințe de bază din domeniile matematicii, citirii și științelor, la copii de 15 ani, care, în doar câțiva ani, vor trebui să se integreze pe piața muncii și să contribuie la societate. Este foarte relevant și pentru România, pentru că avem nevoie de tineri capabili să se adapteze cerințelor pieței muncii și nu de asistați social (ajutor de șomaj, venit minim de incluziune etc.). V-aș întreba pe dumneavoastră: cu ce ajută cele câteva vârfuri – olimpicii – la dezvoltarea societății românești? Avem nevoie să ieșim din analfabetismul funcțional și să formăm tineri care să fie capabili să contribuie la o societate mai bună.
vă răspund imediat.
înălțimea vârfului da lățimea bazei.
adică exista o masa critica suficientă la baza care să producă și să susțină vârful.
mai simplu , triunghiul echilateral cu înălțime mică , are latura mica.
și mai simplu , daca performanta fac unu la sută și avem zece performeri înseamnă că avem o mie de elevi funcționali din care sa extragem zece vârfuri . deci baza ( aia care se va integra în câmpul muncii ) e suficient de buna daca a dat un vârf suficient de înalt .
numai bine .
Dupa ce nu o sa mai fie nimic din toate cate a fost o sa-l gasiti intr-un spital, sau un ospiciu sau in puscarie, acesta este finalul geniilor in afaceri murdare, minciuna si stiinta despre nimic.
Cum își asumă? Cum răspunde? Cum sunt trași la răspundere toți iresponsabilii care se joacă cu soarta generațiilor? pleacă acasă si se culcă sau cum? Ma întreb de mulți ani. Înainte erau considerați dușmani ai poporului si trăgeau niște ponoase. Își asumă impostorul, dar cum răspunde?
E foarte simplu. Dl ministru o să schimbe modul actual al organizarii testelor Pisa. Chiar sunt multe voci care contesta cum se realizeaza aceste teste.
Iar apoi daca nu iese bine….dansul e mare specialist la cenzura si măsluit de date …
Dacă acest ins spune ca își asumă asta are vreo valoare?Cine recuperează timpul pierdut cu deciziile acestui individ. El o sa fie bine mersi mare șef la facultate din Cluj.
Acesta este felul lui de a vorbi. Persoana lui este cea mai distinsă. Suferă de grandomanie.
Sa iei masurile pe care le-ai luat, fara a fi constient sau a anticipa ce va urma – asta e dovada crasa de analfebetism functional la nimel de ministru!
Bravo, david, vei ramane in istorie!
Si nu,m nu iti fa griji, nici decembrie nu te prinde in scun – nici cei de clasele gimnaziale ramasi fara profesori la tara nu te mai vor.
Sau nu ai curajul sa postezi numarul de ore ramase neacoperite de cand cu 22 lei / ora?
Cum ziceam – analfabetism functional la cel mai inalt nivel!
Ce înseamnă „îmi asum responsabilitatea”? Inca o replica maro de la paratrasnetul educatiei romanesti!
Le plătești despăgubiri pentru ce nu au învățat și pentru timpul pierdut?
Cum anume poți să despăgubești o țară întreagă, o generație, pentru 2-3 ani pierduți???
Nu exista despăgubire pentru așa, toidi!
Ia-o tu la firul ierbii, intră în licee teoretice, în licee tehnologice, in școlile de la Cucuietii din deal si din vale si vezi cu ochii tai ce kkt a ieșit din așa zisa ta reforma făcută fără structura, fără viziune si fără logica, exact ca raportul ChiX cu care te tot lauzi si care nu contine nimic!
Macar de erai suficient de destept incat sa te inconjori cu oameni mai destepti decat tine (puteai sa iei pe oricine de pe strada) si tot ti-ar fi dat o idee buna, o directie, ceva!
In momentul de fata nu ai cu ce sa garantezi – zero credibilitate, zero moralitate – doar inca un politician mincinos și cu soricul gros!
Si stiti ce mi-e ciuda? Ca in tot guvernul asta facut pe bucati numai sa nu iasa AUR si sa ne lase cu pantalonii pe vine in fata rusilor – in tot guvernul asta nu se gaseste niciunul cu #oaie sa ia atitudine – „Băăăă, asta distruge dracului țara mai ceva ca ratingurile si fmi-ul”!
DEMISIA!
Nu va mai fi cazul.