Reducerea unor ore de matematică, chimie și fizică în noile planuri cadru pentru liceele tehnologice la profil tehnic din noile planuri cadru, vor avea un impact negativ asupra pregătirii pentru Bac, semnalează Asociația Generală a Inginerilor din România într-un comunicat de presă transmis Edupedu.ro. Președintele acestei Asociații este profesor universitar la Universitatea Națională de Știința și Tehnologie Politehnica București, Stefan Petriceanu. În document Asociația Generală propune menținerea numărului actual de ore.
- Recent, Gabriel Vrînceanu, șef-serviciu Curriculum în cadrul Ministerului Educației și Cercetării (MEC), a spus că elevii care vor susține noul Bacalaureat după noile planuri-cadru de liceu vor susține probele după un conținut diferit față de cel din prezent, anume cel cuprins în viitorul curriculum.
„Proiectul de planuri-cadru pentru liceele tehnologice, profil tehnic, aflat în dezbatere publică, prevede reducerea numărului de ore alocate disciplinelor fundamentale – Matematica, Fizica și Chimie – în clasele a XI-a și a XII-a. Conform noilor propuneri, orele de Matematică scad de la 3 ore/săptămână în Trunchiul Comun (TC) la 2 ore/săptămână în Curriculum la Decizia școlii. De asemenea, Fizica se reduce de la 2 ore/săptămână în TC la 1 ora/săptămână în CDEOȘ, iar Chimie de la 1 ora/săptămână în TC la 1 ora/săptămâna în CDEOȘ”, potrivit unui comunicat de presă semnat de Asociația Generală a Inginerilor din România.
Președintele acestei Asociații este profesor universitar la Universitatea Națională de Știința și Tehnologie Politehnica București, Stefan Petriceanu, precizează că printre altele, „reducerea orelor de studiu și mutarea acestora în CDEOȘ, unde devin optionale, afectează pregătirea adecvată a elevilor și le diminuează șansele de a promova acest examen, și limitează accesul la învățământul superior”.
Asociația cere Ministerului Educatiei să revizuiască propunerile de reducere a orelor de Matematică, Fizică și Chimie și să mențină aceste discipline în Trunchiul Comun, asigurând astfel o pregătire adecvată pentru elevii din liceele tehnologice, profil tehnic.
Redăm comunicatul de presă integral
- Impactul negativ asupra pregătirii pentru Bacalaureat: disciplinele Matematică și Fizica sunt probe obligatorii la examenul de Bacalaureat pentru elevii de la filiera tehnologică, profil tehnic. Reducerea orelor de studiu și mutarea acestora în CDEOȘ, unde devin optionale, afectează pregătirea adecvată a elevilor și le diminuează șansele de a promova acest examen.
- Limitarea accesului la învățământul superior: elevii care doresc să urmeze studii universitare în domenii tehnice (inginerie, constructii, etc.) vor avea dificultăți majore în a face față cerințelor academice, în lipsa unei baze solide de cunoștinte acumulate în liceu.
- Contradicția cu obiectivele naționale de dezvoltare a domeniilor STEM: în contextul actual al digitalizării și al dezvoltării tehnologice, reducerea orelor de știinte și matematică contravine politicilor educaționale care vizează stimularea educației în domeniile STEM (Stiință, Tehnologie, Inginerie, Matematică).
- Inechitatea educațională: mutarea orelor în CDEOȘ creează discrepanțe între unitățile de învățământ, în funcție de resursele și opțiunile fiecărei școli. Elevii din mediile defavorizate sau din școlile fără personal calificat riscă să fie privați de aceste discipline fundamentale.
Propuneri AGIR:
- Se va menține numărul de 3 ore/săptămână pentru disciplina Matematica în clasele a XI-a și a XII-a în Trunchiul Comun (TC), eliminând prevederea care reduce aceste ore la 2 în Curriculum la Decizia Școlii.
- Se va menține numărul de 2 ore/saptămână pentru disciplina Fizica în clasele a XI-a și a XII-a în Trunchiul Comun (TC), eliminând prevederea care reduce aceste ore la 1 în Curriculum la Decizia elevului.
- Se va mentine disciplina Chimie cu 1 ora/saptamana in Trunchiul Comun (TC) pentru clasele a XI-a si a XII-a, eliminând prevederea care o transferă integral în Curriculum la Decizia elevului din oferta școlii.
- În cazul în care se consideră totuși necesară flexibilizarea curriculei, se propune ca disciplinele Matematică, Fizica și Chimie să fie mentinute obligatorii în TC, dar să fie oferita optiunea de a suplimenta orele prin CDEOȘ, în funcție de profilul și nevoile elevilor.
Concluzie:
Solicitam Ministerului Educatiei să revizuiască propunerile de reducere a orelor de Matematică, Fizică și Chimie și să mențină aceste discipline in Trunchiul Comun, asigurând astfel o pregătire adecvată pentru elevii din liceele tehnologice, profil tehnic“.
Informații de context
Prima promoție cu clasa a IX-a pe noile planuri-cadru va intra în anul școlar 2026-2027, dacă aceste lucruri merg conform planificării, a spus secretarul de stat în Ministerul Educației Bogdan Cristescu. Asta ar însemna că prima generație ar da noul BAC în anul școlar 2029-2030.
Proiectele de planuri-cadru de liceu propuse de Ministerul Educației și Cercetării (MEC) sunt puse în dezbatere de pe 31 ianuarie 2025, până pe 6 martie.
Proiectele de planuri-cadru pentru liceu 2025 au fost lansate în dezbatere publică vineri seară, 31 ianuarie, la ora 18:00. Ele prevăd noile scheme după care liceele își construiesc orarele pentru elevi și profesori. După acestea ar urma să învețe elevii care intră în clasa a IX-a în septembrie 2026, adică actualii elevi de clasa a VII-a (anul școlar 2024-2025). Reforma curriculară inițiată în 2012 ar fi trebuit să se petreacă la liceu pentru elevii care au început clasa a IX-a în 2020, tineri care au absolvit deja liceul în 2024, însă a fost amânată succesiv de politicieni.
Foto: © Goodluz | Dreamstime.com /
Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
8 comments
poate asta se și dorește. obținerea unei f de munca stabile . de regulă copiii când dau de greu in industrie după un an se duc la o facultate cu dosar numai sa scape ,,
Ce se întâmpla cu Colegile Economice în care promovarea la bacalaureat este de peste 9.50% și chiar mai mult !
Colegii Economice la care vin mulți copii cu note la Evaluarea națională între 6 și 8.50, majoritatea din medile rurale ! Acești copii nu mai au nici o șansă să facă o facultate adevărată și să susțină un examen de admitere fără matematica din liceu! Fără un bacalaureat la matematică!Cu acest plan cadru!!!
Ce fac prof. din Universități! Se mulțumesc cu tineri care probabil nu vor face față să finalizeze cursurile! Sau se merge pe “Cum or fi numai să fie…”
Ma intreb cum poti realiza acest lucru fara sa iei ore de la alte discipline!
Daca soluția propusă de catre ingineri este sa reduci numarul de ore de la ingineri , atunci mult succes viitorilor studenti …..
Coborârea ștachetei nu a dus și nici nu va aduce rezultate .
Dacă se crede că e bine cum s-a procedat atunci de ce a crescut mereu rata analfabetismului funcțional ,,ba gurile rele spun că avem chiar și analfabeți 💯%
Renunțați la utopiile pedagocice și repuneți podiumul la catedră , lăsați profesorul să fie profesor iar elevul elev părintele părinte nu fiecare un amestec din ceilalți !
Cred ca se poate trăi și fără chimie și fizică. Sunt doua obiecte de studiu pentru anumite profiluri. Nu toti elevii vor merge la Politehnica( oricum ies șomeri cu diploma cei care o termina).
Mda, 6 luni au dat destula maculatura diverselor onguri. Au facut din rahat bici. O sa iasa un mare ghiveci fix cum au facut si cu vechea noua lege a invatamantului. Va ramane la fel, vor avea motiv astfel in urma dezbaterilor regizate.
NICIO SANSA SI CU MINISTRUL ASTA. DE fapt, continua munca de distrugere a lui madam Deca.
Ies la iveala tot felul de ONG-uri platite care, vai draga doamne, se revolta ele. Fix pe toti ii interesează toate materiile posibile.
Nu sunteti in stare sa faceti niste planuri VIABILE. BATAIA PE CIOLAN, in niciun caz interesul elevului in era tehnologiei.
Puneti AI – UL sa va faca planurile ca voi sunteți varza.
In sfârșit vede cineva și dezastrul pregătit pentru profilul tehnic!
Nu doar ca se vede dar se știe.Intrebarea este:lor le pasă?Nu.De ce?Pentru ca ei au bani de scoli în străinătate și restul nu contează.La noi vor rămâne câteva scoli bune și restul vor fi ca centre de recreere:veni,vidi,prezenti, fumati și plecati.