Oana Moraru: Toți copiii au nevoie de momente de triumf zilnic la școală, create expres de profesori

4.853 de vizualizări
Oana Moraru / Sursa foto: Facebook Oana Moraru
„Toți copiii – indiferent de vârstă, de nivel cognitiv, performanță academică – au nevoie de momente de triumf zilnic la școală, create expres de profesori! Principiul de bază pentru orice cadru didactic ar trebui să fie ‘Prinde-l ori de câte ori e bun!'”, scrie Oana Moraru, pedagog cu 20 de ani de experiență la catedră, fondator al unei școli private și fost membru al grupului de experți pe curriculum constituit în 2016 la nivelul Ministerului Educației.

Aceasta atrage atenția că „cearta dezamăgită, învinovățirea acuzatoare și pedepsele cu aer de superioritate sunt doar pentru calmarea orgoliului de adult. Nu aduc nimic bun. Nu formează comportamente bune, nu modelează, nu construiesc.” „Nu-l prinde numai când greșește”, spune Moraru.

Citește mai jos opinia integrală a Oanei Moraru, publicată pe contul său de Facebook:

„Toți copiii – indiferent de vârstă, de nivel cognitiv, performanță academică – au nevoie de momente de triumf zilnic la școală, create expres de profesori! Principiul de bază pentru orice cadru didactic ar trebui să fie „Prinde-l ori de câte ori e bun!” Laudă-l nu în contrastul corect/greșit, ci în spectrul „bună idee/ interesantă observație/ important efort/ înțeleaptă intervenție/ importantă contribuție/ neașteptată conexiune/ surprinzătoare întrebare”.

Laudă-l pentru gesturi mici de blândețe față de alții, pentru cum știe să aștepte, să facă efort; laudă-l pentru simțul umorului, pentru ajutorul dat celuilalt. Laudă-l pentru lucrurile mici și normale pe care le face zilnic.

Nu-l prinde numai când greșește. Ca să semnalezi o eroare – comportamentală sau de productivitate a gândirii – e nevoie ca paharul lui să fie deja plin, emoțional vorbind. E nevoie să-l fi apreciat de zeci de ori înainte ca să poată integra constructiv greșeala.

Copiii învață din întăriri pozitive sau negative. Din cele pozitive își va dori să fie mai bun. Cu cele negative, va persista să-și demonstreze că el nu e suficient de bine pentru lumea asta.

Creați momente de triumf inclusiv pentru copiii neatenți, greoi, dezinteresați, agitați. MAI ALES PENTRU EI!
Cearta dezamăgită, învinovățirea acuzatoare și pedepsele cu aer de superioritate sunt doar pentru calmarea orgoliului de adult. Nu aduc nimic bun. Nu formează comportamente bune, nu modelează, nu construiesc. E o mare iluzie să crezi că din emoție negativă, indusă autoritar, copilul va renaște cu dorința de a fi mai bun.

Prinde-l când e bun! Adică în majoritatea momentelor vieții lui! Numește, marchează și sărbătorește asta cu el!”

Cine este Oana Moraru:

Oana Moraru este fondator și manager al Școlii Helikon din Călărași, este absolvent al Liceului Pedagogic și al Facultății de Litere din București, consultant educațional în domeniul învățământului privat preuniversitar, are 20 de ani de experiență la catedră și a fost membru al grupului de experți pe curriculum constituit în 2016 la nivelul Ministerului Educației.


2 comments
  1. In sfarsit cineva pune palaria la i ! Avem peste 60% ,,dintre noi” care ,,nu se inteleg oameni cu persoane” tocmai pentru ca pentru a corecta o greseala ar fi nevoie ca cel care-a gresit sa fie laudat de zeci de ori. Si, cum nu face nimeni asta, analfabetismul functional e intr-o crestere continua. Deci, daca elevul nu mai alearga lauda-l pentru ca inca paseste chiar daca tot mai impiedicat si sa vezi cum dupa cativa ani de primit laude se va intoarce la alergat. Daca nu le are cu algebra laude-l ca inca mai stie tabla inmultirii cu 3 iar daca n-o mai stie nici pe aia vezi daca se descurca cu adunatul cifrelor (alea pana la 10, se intelege). Sigur, sigur vei gasi ceva de intrebat la care sa stie raspunsul.
    Aia ca e bun ,, în majoritatea momentelor vieții lui” ne arata cat intelege fosta ,,consultanta educationala” din fenomenul analfabetisumui functional.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Deputatul PSD Mihai Ghigiu, către olimpicii internaționali care nu mai primesc burse de excelență din acest an: Mi-aș fi dorit ca Guvernul să-și fi asumat acel procent din PIB pentru burse, să-și fi asumat să crească deficitul României pentru voi

Deputatul PSD Mihai Ghigiu, președintele Comisiei de Învățământ din Camera Deputaților, le-a transmis elevilor olimpici că și-ar fi dorit ca „Guvernul, nu Ministerul Educației, să-și fi asumat acel procent din…
Vezi articolul

LISTA Aproape 250 de școli din București au stabilit programele Săptămâna Verde și Școala Altfel înainte de vacanța de Paște, adică 7 – 11 aprilie / Între cele două perioade elevii vin la școală 4 zile

Aproape 200 școli din București au ales să organizeze activități în programul Săptămâna Verde în săptămâna de dinainte de vacanța de Paște, adică între 7 și 11 aprilie, potrivit listei…
Vezi articolul

Inspectorul șef al ISJ Brăila, candidat și el în alegeri, despre clipurile electorale filmate în școli de șeful său de partid, președintele PNL Brăila Alexandru Popa: Vom demara o discuție mâine-poimâine la ISJ, o să vizionăm filmulețele și după aceea o să citim articolul din legea Educației ca să vedem dacă este o încălcare a legii

Cătălin Canciu, șeful Inspectoratului școlar Brăila, care candidează și el din partea PNL, la primăria orașului, pe aceeași listă cu șeful său pe linie de partid, Alexandru Popa, spune că…
Vezi articolul