Oana Moraru: Toți copiii au nevoie de momente de triumf zilnic la școală, create expres de profesori

4.725 de vizualizări
Oana Moraru / Sursa foto: Facebook Oana Moraru
“Toți copiii – indiferent de vârstă, de nivel cognitiv, performanță academică – au nevoie de momente de triumf zilnic la școală, create expres de profesori! Principiul de bază pentru orice cadru didactic ar trebui să fie ‘Prinde-l ori de câte ori e bun!'”, scrie Oana Moraru, pedagog cu 20 de ani de experiență la catedră, fondator al unei școli private și fost membru al grupului de experți pe curriculum constituit în 2016 la nivelul Ministerului Educației.

Aceasta atrage atenția că “cearta dezamăgită, învinovățirea acuzatoare și pedepsele cu aer de superioritate sunt doar pentru calmarea orgoliului de adult. Nu aduc nimic bun. Nu formează comportamente bune, nu modelează, nu construiesc.” “Nu-l prinde numai când greșește”, spune Moraru.

Citește mai jos opinia integrală a Oanei Moraru, publicată pe contul său de Facebook:

“Toți copiii – indiferent de vârstă, de nivel cognitiv, performanță academică – au nevoie de momente de triumf zilnic la școală, create expres de profesori! Principiul de bază pentru orice cadru didactic ar trebui să fie “Prinde-l ori de câte ori e bun!” Laudă-l nu în contrastul corect/greșit, ci în spectrul “bună idee/ interesantă observație/ important efort/ înțeleaptă intervenție/ importantă contribuție/ neașteptată conexiune/ surprinzătoare întrebare”.

Laudă-l pentru gesturi mici de blândețe față de alții, pentru cum știe să aștepte, să facă efort; laudă-l pentru simțul umorului, pentru ajutorul dat celuilalt. Laudă-l pentru lucrurile mici și normale pe care le face zilnic.

Nu-l prinde numai când greșește. Ca să semnalezi o eroare – comportamentală sau de productivitate a gândirii – e nevoie ca paharul lui să fie deja plin, emoțional vorbind. E nevoie să-l fi apreciat de zeci de ori înainte ca să poată integra constructiv greșeala.

Copiii învață din întăriri pozitive sau negative. Din cele pozitive își va dori să fie mai bun. Cu cele negative, va persista să-și demonstreze că el nu e suficient de bine pentru lumea asta.

Creați momente de triumf inclusiv pentru copiii neatenți, greoi, dezinteresați, agitați. MAI ALES PENTRU EI!
Cearta dezamăgită, învinovățirea acuzatoare și pedepsele cu aer de superioritate sunt doar pentru calmarea orgoliului de adult. Nu aduc nimic bun. Nu formează comportamente bune, nu modelează, nu construiesc. E o mare iluzie să crezi că din emoție negativă, indusă autoritar, copilul va renaște cu dorința de a fi mai bun.

Prinde-l când e bun! Adică în majoritatea momentelor vieții lui! Numește, marchează și sărbătorește asta cu el!”

Cine este Oana Moraru:

Oana Moraru este fondator și manager al Școlii Helikon din Călărași, este absolvent al Liceului Pedagogic și al Facultății de Litere din București, consultant educațional în domeniul învățământului privat preuniversitar, are 20 de ani de experiență la catedră și a fost membru al grupului de experți pe curriculum constituit în 2016 la nivelul Ministerului Educației.


1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Comisarul european pe Educație, poză fără Andronescu de la Reuniunea miniștrilor la București, după ce aceasta i-a lăsat să aștepte în picioare la poza finală

Comisarul european pentru Educație a publicat pe Twitter o fotografie de la reuniunea miniștrilor educației organizată la București, în care oficialii o așteaptă pe Ecaterina Andronescu. Potrivit surselor Edupedu.ro, ministrul…
Vezi articolul

Ordinul fostului ministru Cîmpeanu prin care a fost demis fostul președinte ARACIP, Șerban Iosifescu, a fost anulat în instanță / Ministerul trebuie să-i plătească despăgubiri fostului șef al agenției care evaluează școlile și grădinițele

Ordinul ministrului Educației Sorin Cîmpeanu, din august 2021, prin care a fost demis fostul președinte al ARACIP, Șerban Iosifescu agenția care evaluează școlile și grădinițele, a fost anulat printr-o sentință…
Vezi articolul
Florin Viu și Ramona Drăguț / Sursa foto: Arhivă personală

Material susținut de Fundația Orange

Experimente virtuale de Chimie și Biologie și învățarea digitală a ortogramelor – lecțiile create de profesorii Florin Viu și Ramona Drăguț premiate în Concursul #Digitaliada: „Încrederea în puterile mele de-a face ceva pentru elevii mei a fost un mare câștig”

„Câștigarea unui premiu, știind că materialul a fost jurizat de profesori de prestigiu și cu experiență, înseamnă încredere. Capeți încredere în munca ta, vezi că poți face lucruri de valoare…
Vezi articolul

Afterschoolurile rămân deschise, anunță ministrul Educației: Activitatea desfășurată în cadrul acestora nu este asimilată cu activitatea didactică / Care sunt regulile din aceste centre

Activitatea desfăşurată în cadrul afterschool-urilor nu este asimilată cu activitatea didactică desfășurată în cadrul unei unități de învățământ, le-a spus ministrul Educației Sorin Cîmpeanu jurnaliștilor acreditați la minister, când a…
Vezi articolul