DOCUMENT Obligațiile școlilor care folosesc catalogul electronic, stabilite prin ordin de ministru. Din toamnă, toate cataloagele vor avea autentificare în doi factori pentru profesori, părinți și elevi

6.298 de vizualizări
Foto: © Techa Tungateja | Dreamstime.com
Standardele tehnice minime necesare pentru utilizarea catalogului electronic în cele 742 de școli– pilot au fost aprobate printr-un ordin de ministru. Documentul a fost trimis de Ministerul Educației către inspectoratele școlare. Concret, ordinul nr. 3.896 din 28 martie 2023 stabilește regulile pe care trebuie să le respecte unitățile de învățământ, iar prevederile se vor aplica începând cu anul școlar 2023-2024.

Potrivit ordinului, școlile asigură măsurile de securitate a prelucrării datelor și garantează următoarele drepturi ale utilizatorilor:

  • „a) dreptul de a fi informat;
  • b) dreptul de acces;
  • c) dreptul la rectificare;
  • d) dreptul la restricționarea prelucrării datelor;
  • e) dreptul la portabilitatea datelor.”

Este interzisă utilizarea serviciilor web care nu au la bază conexiuni criptate de formă https., după cum se arată în ordin.

Editarea notelor și absențelor din catalogul electronic

Art.13 – „(1) Editarea notelor/ calificativelor/ absențelor este permisă, pe bază de acces, doar persoanelor responsabile care au capacitatea de modificare conform prevederilor ROFUIP.”

Furnizorul serviciului de catalog electronic își asumă, împreună cu unitatea de învățământ, responsabilitatea pentru asigurarea existenței și accesibilității copiilor de siguranță pe toată perioada desfășurării contractului sau contractelor de servicii dintre părți, precum și minimum 24 de luni de la încetarea contractului, conform documentului.

Cum pot vedea elevii și părinții notele

În ordin apare că elevii și părinții/reprezentanții legali au drept de a vizualiza catalogul electronic în baza unor date de acces prestabilite, respectiv nume de utilizator și parolă. Parola poate fi modificată de fiecare utilizator pentru propriul nume de utilizator, respectiv părinți/reprezentanți legali pentru minori.

Cine nu poate modifica notele

Conform sursei citate mai sus, utilizatorii de tip administrator nu pot modifica înregistrări de note, calificative sau absențe în catalogul electronic.

„Art. 18 – Utilizatorii de tip administrator nu au dreptul de a înregistra/modifica înregistrări de tip notă/ calificativ/ absență în catalog.

Art.19 – (1) Interfața de administrare este accesibilă doar utilizatorilor autorizați în acest sens.

(2) Cu acordul conducerii unității de învățământ, orice alt tip de utilizator are acces doar la pagini cu date statistice, fără a putea accesa date personale ale elevilor, cadrelor didactice sau părinților.”

Modalitatea de autentificare

„Art.5 – (1) Aplicația dispune, cel puțin, de autentificare cu utilizator și parolă, urmând ca în cel mai scurt timp, cel târziu în anul școlar 2023 – 2024 să dispună, cel puțin, de un mecanism de tipul autentificare în doi factori denumiți 2FA.

(2) Începând cu anul școlar 2023-2024, autentificarea de acest tip include cel puțin autentificare în doi factori de tip utilizator & parolă + SMS sau 2FA de tip utilizator + parolă + cod primit prin e-mail sau utilizator + parolă cod OTP prin intermediul unei aplicații specifice de gestiune a codurilor de tip One-Time-Password. În sensul acesta pot fi exemplificate aplicații precum authy, google authenticator, microsoft authenticator sau alte instrumente similare din punct de vedere al funcționării și securității.”

Ordinul poate fi consultat mai jos.

  • Amintim că 742 de școli au fost selectate să folosească catalogul electronic în anul școlar 2022-2023, potrivit unui ordin publicat în Monitorul Oficial. Nu există un catalog electronic pus la dispoziție de către Ministerul Educației. Toate aceste școli au apelat la aplicații/programe private ce au fost achiziționate de pe piața de investiții. Nu se știe ce se va întâmpla după ce va fi încheiată pilotarea.
Lista celor 742 de școli

Foto: © Techa Tungateja | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Editarea notelor și absențelor din catalogul electronic este permisă doar profesorului responsabil de disciplină, unul dintre standardele tehnice necesare pentru utilizarea catalogului electronic în școli – proiect
Digitalizarea mediului școlar, între oportunitate prin PNRR și piedici de implementare. Reprezentanții platformelor Kinderpedia și Adservio solicită Ministerului Educației să adopte standarde de calitate pentru platformele educaționale
UTIL Ghid complet de întrebări, răspunsuri și informații pentru școli, directori și profesori în alegerea unei platforme digitale care să aibă și catalog electronic
Ministerul Educației renunță la proiectul european Catalog electronic (SIMS), cu o finanțare nerambursabilă aprobată încă din 2019, de peste 40 de milioane de euro – document / Între timp peste 740 de școli au cumpărat cataloage electronice de la companii private
INTERVIU Avantajele catalogului electronic, explicate de directorul unei școli dintr-o comună din județul Călărași: În afară de note și absențe, părintele vede dacă a fost activ la oră, dacă a venit fără manual
Catalogul electronic se folosește în școli din cel puțin 24 de județe și este plătit fie de asociațiile de părinți, fie din fondurile locale sau ale școlilor, arată un raport SAR privind digitalizarea în educație
DOCUMENT Cele 742 de școli care pilotează cataloage electronice private sunt responsabile de protecția datelor elevilor / Catalogul electronic al Ministerului Educației, un proiect abandonat
De trei ori mai multe școli au fost selectate să folosească catalogul electronic, față de anul școlar trecut / Lista celor 742 de școli care pot renunța la catalogul clasic
5 iulie 2022 – Catalogul electronic va putea fi folosit în școlile pilot, dar trebuie tipărit obligatoriu și arhivat – ROFUIP 2022

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Școlile trebuie să identifice și să raporteze numărul elevilor în situații de risc cu privire la încheierea mediilor pe semestrul I. Cîmpeanu: Vom stabili un plan de intervenție personalizată pentru evitarea abandonului școlar

Ministerul Educației va dispune către toate unitățile de învățământ, prin intermediul inspectoratelor școlare, identificarea și raportarea până la 11 ianuarie 2021, a numarului elevilor aflați în situație de risc cu…
Vezi articolul

Admitere 2023 în școlile postliceale de poliție, jandarmi și pompieri. Înscrierile au loc în perioada 20 aprilie – 5 mai 2023 / Model cerere înscriere, lista locurilor disponibile și calendarul admiterii

Aproape 2.900 de locuri au fost scoase la concurs în instituțiile de formare a agenților de poliție și subofițerilor ale Ministerului Afacerilor Interne. Cererile de înscriere se transmit, exclusiv în…
Vezi articolul