Procedura pentru elevii cu cerințe educaționale speciale publicată de Inspectoratului Școlar Județean Giurgiu include informații despre ce au de făcut părinții, profesorii și școlile pentru elevii cu CES: de la cum se obține certificatul de orientare școlară și profesională, până la planul de servicii individualizat (PSI), adaptarea curriculară, planul de intervenție personalizat (PIP) și monitorizarea progresului.
Procedura stabilește termene clare, documentele necesare și responsabilitățile părinților, școlii, profesorului de la clasă și profesorului de sprijin, inclusiv pentru școlarizarea la domiciliu și Școala din spital.
Lista documentelor utilizate:
- Certificat de orientare școlară și profesională (COSP CJRAE Giurgiu);
- Decizie de numire a responsabilului de caz servicii psihoeducaționale;
- Plan de Servicii Individualizat (PSI);
- Plan de Intervenție Personalizat (PIP);
- Raport de monitorizare;
- Contract cu familia;
- Diagrama de proces; documente școlare etc.
Ce prevede procedura, pe scurt:
- Se aplică tuturor copiilor/elevilor cu CES (indiferent dacă sunt în familie, în protecție, în unități sanitare etc.), părinților/reprezentanților legali și tuturor profesioniștilor din educație (cadre didactice, consilieri, logopezi, profesori itineranți/sprijin), precum și COSP/CJRAE.
- Documente-cheie: Certificatul de orientare școlară și profesională (COSP), PSI, PIP, adaptare curriculară, rapoarte de monitorizare, contract cu familia.
- Echipa multidisciplinară: profesorul itinerant/sprijin (sau cadrul de la clasă / psihopedagog în special), consilierul școlar, logopedul și alte cadre care predau elevului.
- Facilitatorul (shadow): poate fi părinte/asistent personal/persoană desemnată (ONG, universitate). Prezența lui se trece în PSI.
- Confidențialitate: datele elevului și ale certificatului nu se fac publice; încălcarea se sancționează.
Ce trebuie să facă părinții
1. Acceptă evaluarea când școala semnalează dificultăți (primesc lista de documente).
2. Depune dosarul la COSP/CJRAE:
- cerere-tip; copii CI/naștere copil și părinți; act reprezentare (dacă e cazul);
- fișă medicală sintetică (valabilă 1 an) + certificat medical A5 (3 luni–4 ani);
- fișă de evaluare psihologică (valabilă până la 3 luni);
- fișă psihopedagogică (de la unitate, valabilă pe anul școlar);
- foaie matricolă/adeverință; anchetă socială (unde e cazul);
- la reorientare: copia certificatului anterior.
3. Ridică certificatul și depune un exemplar original la școala copilului.
4. Semnează contractul cu familia (în max. 5 zile după ce PSI este aprobat) și anunța orice schimbare majoră (medicală, de domiciliu, transfer, criză), poate cere revizuirea PSI.
Pentru Școlarizarea la domiciliu, certificatul A5 trebuie să conțină explicit recomandarea; ore/săpt.: 4 (primar), 6 (gimnaziu), 8 (liceu); posibile 2 ore/săpt. terapii sau profesor itinerant/sprijin, dacă sunt indicate în certificat.
Pentru Școlarizare în spital, pe durata spitalizării > 4 săptămâni (A5 sau scrisoare medicală); se studiază disciplinele din planul-cadru; notele intră în catalog, iar la externare se eliberează adeverință/foaie matricolă.
Ce trebuie să facă școala
1. Când apar suspiciuni: informează în scris familia și (cu acordul directorului) sesizează DGASPC pentru evaluare timpurie.
2. Fișa psihopedagogică: o completează cadrul de la clasă (cu sprijinul consilierului/logopedului/profesorului itinerant), în max. 5 zile lucrătoare de la solicitare.
3. După primirea copiei certificatului de la CJRAE:
- Numește responsabilul de caz (în 5 zile);
- Constituie echipa multidisciplinară (în 3 zile);
- Colectează informațiile pentru PSI (membrii trimit în 10 zile);
- Elaborează PSI (în 30 de zile) și trimite la COSP spre aprobare (+3 zile de la aprobarea internă; COSP răspunde în 5 zile);
- Încheie contractul cu familia (în 5 zile de la PSI aprobat);
- Face adaptarea curriculară (10 zile de la certificat) și PIP (5 zile după adaptare);
- Monitorizează (evaluări semestriale/anuale; rapoarte la final de modul/an; trimite raportul către COSP în 5 zile după aprobare).
4. Include facilitatorii în ROI/ROF și în PSI; organizează prezența lor la clasă.
Ce trebuie să știe profesorii
- Roluri clare: profesorul de la clasă inițiază și documentează; profesorul itinerant/sprijin coordonează adaptarea curriculară și PIP; consilierul și logopedul intervin specific.
- PIP are durata unui modul/unitate de învățare; la final se depune la CJRAE cu Raport de monitorizare.
- Evaluarea (predictivă, formativă, sumativă) se face conform planificării; notarea e adaptată situației elevului (inclusiv în spital/domiciliu).
Procedura ISJ Giurgiu:
Managementul de caz în etapa de evaluare
Etapele evaluării elevului cu CES pentru obținerea Certificatului de orientare școlară și profesională:
- Cadrul didactic identifică potențiale dificultăți;
- Informarea părintelui despre necesitatea evaluării;
- Dacă părintele este de acord: primește lista documentelor; fișa psihopedagogică (completată de diriginte/învățător/educator);
- Medicul de familie → trimitere la medicul de specialitate;
- Medicul de specialitate → certificat medical tip A5;
- Psiholog clinician → fișă de evaluare psihologică;
- Medicul de familie → fișă medicală sintetică;
- Unitatea de învățământ → copie foaie matricolă/adeverință;
- Primărie/SPAS → anchetă socială;
- Programare evaluare psihoeducațională la CJRAE;
- Depunere dosar și cerere-tip la COSP (CJRAE).
Orice profesionist/cadru didactic care suspectează o dizabilitate/CES informează în scris familia și semnalează DGASPC de domiciliu, cu acordul directorului unității.
La solicitarea scrisă a părinților, se realizează evaluarea educațională (de către cadrul didactic corespunzător nivelului), consemnată în Fișa psihopedagogică (în colaborare, după caz, cu profesor itinerant/sprijin, consilier școlar, logoped/CIEC). Fișa este semnată, aprobată de director și înregistrată. Termen: 5 zile lucrătoare de la solicitare.
Pentru certificatul de orientare, părinții depun/transmit la CJRAE dosarul complet
- cerere-tip; copii CI/BC;
- acte reprezentare legală;
- anchetă socială;
- fișă medicală sintetică;
- certificat medical A5;
- fișă psihologică;
- fișă psihopedagogică;
- foaie matricolă/adeverință;
- copie certificat orientare la reorientare.
În caz de dublă procedură (încadrare în grad de handicap și orientare), se depun copii (originalele la CPC).
COSP eliberează certificatul în 3 exemplare originale (2 către părinte, 1 la dosarul COSP). Părintele depune un exemplar original la unitatea de învățământ. Termen: 5 zile lucrătoare de la ședința COSP.
CJRAE transmite copie către unitatea de învățământ (numire responsabil de caz). Termen: 3 zile.
În 5 zile de la primirea certificatului, directorul desemnează responsabilul de caz (profesor itinerant/sprijin; cadrul de la clasă; profesor psihopedagogie specială/diriginte; membru CIEC; etc.).
În 5 zile de la primirea copiei certificatului, responsabilul poate solicita Raportul de evaluare și consiliere pentru redactarea PSI.
Managementul de caz în etapa de planificare
Directorul desemnează responsabilul de caz în 5 zile.
Dacă responsabilul e titular → pe întreaga valabilitate a certificatului; dacă e suplinitor → până la sfârșitul anului școlar.
Decizia nominală (poate cuprinde mai mulți elevi) se comunică în max. 2 zile și e însoțită de Fișa de atribuții.
Formarea echipei multidisciplinare:
- Preșcolar special: prof. psihopedagogie/educatoare (responsabil), logoped, kinetoterapeut;
- Primar/gimnazial special: prof. psihopedagogie/diriginte/educator (responsabil), logoped, kinetoterapeut, prof. psihodiagnoză, alte cadre;
- În școala de masă (preșcolar–liceal): prof. itinerant/sprijin (responsabil), logoped, consilier școlar, cadrul de la clasă etc.
Pentru fiecare copil se elaborează un singur PSI (durata = durata certificatului).
Pentru copiii integrați în masă, fără grad de handicap, PSI include măsuri de sprijin pentru educație incluzivă.
– Măsuri pentru bariere de atitudine: informarea părinților, elevilor, cadrelor; prezența facilitatorului (shadow); campanii de conștientizare.
– Măsuri pentru bariere de mediu: servicii de sprijin (OMECTS 5574/2011); accesibilizare fizică/informațională/comunicare; tehnologii asistive; include în planul de abilitare pentru copiii cu handicap.
Facilitatorul poate fi părinte/asistent personal/altă persoană recomandată (ONG/universitate etc.); introdus în PSI la solicitarea părintelui/profesionistului.
Facilitatorii pot fi incluși și în planul de abilitare/reabilitare (învățământ special).
Responsabilitățile privind adaptarea curriculară și PIP:
- Profesorul de sprijin/itinerant și cadrele de la clasă elaborează adaptarea curriculară;
- PIP (durata = modul/unitate autonomă) este întocmit de sprijin/itinerant și cadrele de la clasă;
- PIP-urile se avizează la CJRAE până la încheierea cursurilor;
- Unde nu există posturi de sprijin/itinerant, adaptarea și PIP sunt făcute de fiecare cadru didactic, în colaborare cu un profesor itinerant/sprijin.
Termene: adaptare curriculară – 10 zile de la primirea certificatului OSP; PIP – 5 zile de la adaptare.
PIP-urile se trimit la directorul CJRAE pentru avizare la finalul perioadei de implementare (modul/an). Însoțite de Raportul de monitorizare a PIP.
Managementul de caz în etapa de implementare și monitorizare
Furnizarea serviciilor/intervențiilor se face integrat; PSI este monitorizat pe toată perioada.
Pentru copiii fără grad de handicap: responsabilul de caz monitorizează PSI. Pentru copiii cu handicap: toți profesioniștii monitorizează; responsabilul transmite raportul și managerului de caz.
În max. 5 zile de la primirea PSI aprobat, unitatea încheie Contractul cu familia (PSI anexă). Contractul se revizuiește odată cu PSI.
Monitorizare prin: legătura cu părinții/profesioniștii, reevaluarea periodică a obiectivelor/ orientării, aprecierea satisfacției.
Reevaluare obiective PSI: semestrial (certificate valabile 1 an) / anual (valabile pe nivel).
Profesioniștii trimit rapoarte individuale la final de modul/an; în situații speciale, în 5 zile de la solicitare (sau prin ședință de reevaluare, cu proces-verbal).
Chestionar părinților pentru satisfacție în perioadele de reevaluare.
Reevaluare la solicitare sau în caz de corigență/repetenție/absențe (risc PTS); se pot stabili măsuri remediale.
Părintele anunță schimbări ce necesită revizuirea PSI; dacă refuză colaborarea, unitatea solicită DGASPC/SPAS vizită de monitorizare.
Revizuirea PSI: în cazurile prevăzute (regres/dificultăți, vizită la domiciliu, instituționalizare > 48 zile, transfer, schimbări în echipă). PSI revizuit urmează același flux ca inițialul; contractul cu familia se revizuiește.
Închiderea cazului: la expirarea certificatului; transfer; atingerea obiectivelor; refuz colaborare/servicii; retragerea copilului; abandon; deces. COSP constată încetarea valabilității certificatului și notifică părinte/ responsabil/ unitate; pentru copiii cu handicap se notifică DGASPC în 3 zile.
Transferuri și schimbări de domiciliu: transmitere dosar (copie „Conform cu originalul”) în 10 zile; notificări CJRAE/numire responsabil în 5 zile; respectarea pașilor procedurali; notificarea prealabilă a schimbării domiciliului.
Managementul de caz pentru elevii școlarizați la domiciliu
Școlarizarea la domiciliu este asigurată de unități autorizate/acreditate; ROF include capitol distinct. Beneficiari: elevi nedeplasabili/cronici/convalescență de lungă durată (listele a–k de afecțiuni).
Orientare la domiciliu la cererea părintelui (dosar conform 8.4.3; pentru non-handicap: fără anchetă socială/fișă medicală; fișă psihologică doar dacă sunt afectări SNC/funcții mentale globale). Certificatul A5 trebuie să recomande explicit „școlarizare la domiciliu”. Valabilitatea = valabilitatea A5, cu posibilitate de prelungire.
COSP eliberează 3 exemplare; unitatea primește electronic în 3 zile; directorul desemnează responsabilul de caz în 5 zile (dirigintele la masă; diriginte/cadrul de instruire în special).
Anual: protocoale ISJ–CJRAE–unitate rezidențială (10 zile), cu PEI și propuneri de încadrare; avizare în 10 zile la ISJ.
Înscriere în catalog/registru; decizia de numire; nr. ore/săpt.: 4 (primar), 6 (gimnaziu), 8 (liceu); toate disciplinele din planurile-cadru; posibil 2 ore/săpt. terap ii specifice (cu mențiune în certificat); posibil profesor itinerant/sprijin/logoped; învățământ vocațional: 2 ore/săpt. specialitate; plata cu ora; durata orei: 45 min primar/45 min special; 50 min gimnaziu–liceu.
Proiectare didactică; voluntari; evaluări predictive/formative/sumative; monitorizare la unitatea rezidențială; condică la unitate cu semnătura părintelui; PSI elaborat de responsabil împreună cu echipa multidisciplinară (toate etapele ca în procedură).
Managementul de caz pentru elevii școlarizați în spitale
Școlarizarea în spital este asigurată de unități desemnate de ISJ; ROF conține capitol distinct; pentru boli cronice/tulburări neurologice/spitalizări > 4 săptămâni.
Afecțiuni eligibile: metabolice; rare/sistemice/genetice/autoimune; oncologice; nefrologice; neurologice; psihiatrice. Procesul educativ se adaptează specificului bolii/perioadei de spitalizare/diagnostic/prognoză/nivelului clasei.
Orientarea la școlarizare în spital la cererea părintelui (dosar conform 8.4.3; pentru non-handicap fără anchetă socială/fișă medicală; fișa psihopedagogică necesară la afectări SNC; A5 poate fi înlocuit cu scrisoare medicală care atestă spitalizare > 4 săptămâni). Valabil pe perioada spitalizării.
COSP eliberează 3 exemplare; unitatea primește electronic în 3 zile; înscriere în registru-catalog; poate fi alocat profesor itinerant/sprijin/logoped (menționat în certificat).
Se studiază disciplinele din planurile-cadru aplicabile clasei; directorul desemnează responsabilul de caz în 5 zile (dirigintele unității desemnate); PSI și echipă multidisciplinară; evaluări predictive/formative/sumative; lucrări scrise anunțate cu min. 30 de zile; notarea adaptată, înregistrată în registru-catalog; la externare se eliberează adeverință situație școlară/foaie matricolă (se poate transmite unității de proveniență). Monitorizarea PEI se realizează de către unitatea desemnată; condică la unitatea spitalicească; protocoale anuale de colaborare.
Foto: © Nitinai Saguansri | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
1 comment
Numai prostii care dovedesc neînțelegerea legii.
1. Un director de școală nu are voie să dea o decizie de numire responsabil caz servicii psihoeducationale, unui cadru didactic angajat CJRAE/CMBRAE. Pur si simplu, nu este angajatul lui. Decizia este dată de directorul CJRAE/CMBRAE pentru că, CEOSP deschide PSI, asa cum DGASPC deschide PAR, nu profesorul de sprijin din școala integratoare. Scrie clar in certificatul de orientare școlară și profesională că acesta e însoțit de PSI. Unde nu există profesor de sprijin, cine îl face? In OM abrogate, responsabilitatea revenea CIEC de la nivelul școlilor speciale unde erau angajați profesorii de sprijin. Nu mai există CIEC. Deci, cadrul didactic diriginte/cadrul didactic care lucrează cu copilul din învățământul SPECIAL sau cadrul didactic din învățământul de masă pentru copilul școlarizat la domiciliu este responsabil servicii educaționale, nu psihoeducationale. Legea e prost înțeleasă. În lege scrie clar ca CEOSP, prin asistentul social care este și secretar COSP, ,,înaintează COSP, dosarul copilului, împreună cu PSI”. Ca să întocmești PSI ai nevoie de acces la evaluarea complexă, iar prof.de sprijin din școala integratoare nu are acces la ea si nici nu poate stabili el măsurile/interventiile (logopedie, consiliere, transport etc). Drept care, responsabilitatea revine CEOSP. Aceasta comisie deschide PSI, iar ceilalți își completează fiecare rubrica de care este responsabil.
3. Contractul cu familia se semnează între „instituția reprezentată de responsabil”, iar responsabilul aparține acum de CJRAE/CMBRAE, asa cum aparținea de CIEC pana in 2025, deci contractul îl încheie tot CJRAE/CMBRAE, nu directorul unității integratoare.
4. Profesorul de sprijin elaborează plan de servicii educaționale, plan de intervenție personalizat în colaborare cu cadrele didactice de la clasă, nu PSI. Deci, este responsabil de servicii educaționale, adică, doar de o rubrică din PSI. În cazul în care, nu exista profesor de sprijin în școală, e aberant ca un cadru didactic să elaboreze PSI. El va fi responsabil servicii educaționale conform legii, DOAR pentru copiii școlarizați la DOMICILIU, dar NU elaborează PSI.
Atâta timp cât, ministerul a abrogat niște ordine (5574, 5575/2011 și 6552/2011) care clarificau aceste aspecte și a lăsat la voia întâmplării înțelegerea legii, CJRAE/CMBRAE pasează responsabilitatea pe școlile integratoare, ca e mai comod așa și mai puțin de muncă.