Noile planuri-cadru pentru învățământul liceal special, care se vor aplica începând cu generația de elevi care intră în clasa a IX-a în anul școlar 2026-2027, au fost publicate în Monitorul Oficial pe 17 decembrie. Educația elevilor cu este diferențiată în funcție de tipul și severitatea dizabilității, sunt prevăzuți ani suplimentari de consolidare pentru Bacalaureat, școlarizare extinsă până la clasa a XV-a pentru elevii cu dizabilități intelectuale/asociate cu nivel de severitate accentuat și grav, dar și terapii educaționale obligatorii.
Planurile-cadru pentru învățământul liceal special se aplică progresiv, începând cu generația de elevi care intră în clasa a IX-a în anul școlar 2026-2027
Pentru anii de studiu începând cu clasa a X-a, învățământ liceal și profesional, se aplică planurile-cadru valabile în anul școlar 2024-2025, conform art. 5 .
Planurile-cadru și notele specifice pentru învățământul liceal special cu frecvență zi, profilurile și specializările următoare sunt incluse în Anexa 1 la Ordinul ministrului educației și cercetării nr. 6.873/2025.
În toate unitățile de învățământ liceal special, s-a introdus Terapia educațională complexă și integrată, realizată de profesorul-educator care desfășoară activități de stimulare cognitivă, socializare și terapie ocupațională, organizate pe clase/grupe, potrivit notei de prezentare.
Noile planuri-cadru extind durata studiilor, în vederea susținerii Bacalaureatului:
- Teoretic (toate profilurile) – 5 ani (clasele IX–XIII): primii patru ani aliniază curriculumul la învățământul de masă, iar clasa a XIII-a este dedicată consolidării și pregătirii pentru Bacalaureat.
- Tehnologic – dizabilități senzoriale / intelectuale ușoare-medii – 6 ani (IX–XIV): după nivel 3 de calificare la finalul clasei a XII-a, continuarea până la nivel 4 în clasele a XIII-a–a XIV-a; clasa a XIV-a este an pregătitor Bacalaureat.
- Tehnologic – dizabilități intelectuale/asociate accentuate și grave – 7 ani (IX–XV): calificări profesionale până la nivel 4 în clasele a XIII-a–a XIV-a; clasa a XV-a este an pregătitor pentru Bacalaureat.
Caracteristici generale ale planurilor-cadru pentru educație specială realizată în cadrul învățământului liceal special
Planurile-cadru sunt diferențiate în funcție de tipul și nivelul de severitate al dizabilității, astfel:
– educație specială pentru elevi cu dizabilități intelectuale cu nivel de severitate ușor și mediu
– educație specială pentru elevi cu dizabilități intelectuale/asociate cu nivel de severitate accentuat și grav
– educație specială pentru elevi cu dizabilități senzoriale (auditive, vizuale) cu nivel de severitate ușor și mediu
Fiecare plan-cadru cuprinde:
– numărul de ore/săptămână pentru fiecare disciplină/arie curriculară;
– discipline și numărul de ore aferente trunchiului comun și curriculumului de specialitate;
– activitățile și numărul de ore alocate terapiilor specifice
În cazul elevilor cu dizabilități, finalizarea studiilor se concretiza anterior cu obținerea certificatelor de calificare profesională, conform Cadrului European al calificărilor, după cum urmează:
– certificat de nivel 3 de calificare, la finalul celor 4 ani de învățământ profesional special și/sau finalizarea ciclului inferior al liceului tehnologic special;
– certificat de nivel 4 de calificare după continuarea studiilor cu încă doi ani de ciclu superior al liceului.
În situația învățământului liceal special cu frecvență zi, filiera teoretică, toate profilurile, pentru elevii cu dizabilități senzoriale și dizabilități intelectuale cu nivel de severitate ușor și mediu, prezentele planuri-cadru propun atingerea competențelor generale și specifice absolventului de liceu pe parcursul a 5 ani de studiu, dintre care primii 4 ani au o corespondență cu planul-cadru din învățământul de masă, al 5-lea an fiind un an de consolidare și de pregătire pentru susținerea examenului național de bacalaureat.
În situația învățământului liceal special cu frecvență zi, filiera tehnologică, toate profilurile, pentru elevii cu dizabilități senzoriale și dizabilități intelectuale cu nivel de severitate ușor și mediu, planul- cadru de învățământ este structurat pe 6 ani de studiu, din care parcurgerea claselor a IX-a – a XII-a permite elevilor obținerea calificării profesionale de nivel 3, conform Cadrului Național al Calificărilor; parcurgerea claselor a XIII-a și a XIV-a permite elevilor atât obținerea calificării profesionale de nivel 4, conform Cadrului Național al Calificărilor, cât și susținerea examenului național de bacalaureat; în același timp, anul al XIV-lea reprezintă anul pregătitor pentru susținerea examenului național de bacalaureat.
Pentru asigurarea premiselor în vederea obținerii nivelului de certificare, s-au asociat următoarele alocări orare:
– pentru nivelul 3 de certificare, totalul orelor de pregătire de specialitate pentru anii de studii aferenți (clasele IX-XII) reprezintă un minim de 930 de ore;
– pentru nivelul 4 de certificare, totalul orelor de pregătire de specialitate pentru anii de studii aferenți (clasele IX-XIV) reprezintă un minim de 1380 de ore;
În situația învățământului liceal special cu frecvență zi, filiera tehnologică, pentru elevii cu dizabilități intelectuale/asociate cu nivel de severitate accentuat și grav, planul-cadru de învățământ este structurat pe 7 ani de studiu, din care parcurgerea claselor a IX-a – a XII-a permite elevilor obținerea calificării profesionale de nivel 3, conform Cadrului Național al Calificărilor; parcurgerea claselor a XIII-a și a XIV-a permite elevilor obținerea calificării profesionale de nivel 4, conform Cadrului Național al Calificărilor; ultimul an de studiu, clasa a XV-a, reprezintă anul pregătitor pentru susținerea examenului național de bacalaureat.
La toate profilurile și specializările, ultimul an de studiu liceal este an pregătitor în vederea susținerii examenului de bacalaureat. Pentru elevii din învățământul special cu diferite grade de severitate a dizabilității, prelungirea duratei de școlarizare este condiție esențială pentru promovarea examenului de certificare a competențelor profesionale/bacalaureat, în vederea facilitării inserției sociale și a integrării acestora pe piața muncii.
În toate unitățile de învățământ liceal special, în vederea eficientizării și susținerii procesului de învățare și dezvoltare personală, a asigurării continuității între ciclurile școlare și a organizării acestora, a respectării principiului egalității de șanse și a dreptului la educație, s-a introdus Terapia educațională complexă și integrată, realizată de profesorul-educator care desfășoară activități de stimulare cognitivă, socializare și terapie ocupațională, organizate pe clase/grupe.
Un impact semnificativ în reabilitarea și recuperarea tinerilor cu dizabilități îl au activitățile din aria curriculară Terapiile specifice și activități de recuperare și compensare, fiind realizate de profesorul psihopedagog, în grup sau individual. Acestea se stabilesc în funcție de tipul și gradul de severitate al dizabilității: terapia tulburărilor de limbaj, educație perceptiv-vizuală, orientare și mobilitate, tehnici alternative de comunicare, educație perceptiv-auditivă, labiolectură, audiologie educațională, kinetoterapie, consiliere psihopedagogică, terapie comportamentală, psihodiagnoză și orientare vocațională.
Orele alocate Terapiilor specifice și activităților de recuperare și compensare se desfășoară pe toată perioada anului școlar, inclusiv în perioada stagiilor de pregătire practică.
Fiecare plan-cadru pentru învățământul liceal special cu frecvență zi, care se adresează elevilor cu dizabilități auditive, are prevăzut 2 ore/săptămână, în fiecare an de studiu, pentru Limba semnelor române, conform art. 88 alin.(16) din Legea învățământului preuniversitar nr.198/2023, cu modificările și completările ulterioare. Acestea intră în aria curriculară Limbă și comunicare și pot fi realizate de profesorul psihopedagog/profesorul de limba și literatura română/profesorul de psihopedagogie specială/cadre didactice care au competențe de Limba semnelor române.
Pentru unitățile de învățământ liceal special care școlarizează elevi cu dizabilități vizuale, disciplina Limba semnelor române este înlocuită de disciplina Scriere-citire Braille.
În unitățile de învățământ liceal pentru elevii cu dizabilități vizuale, Tehnologiile asistive pentru elevii cu dizabilități vizuale se realizează de profesorul preparator nevăzător. Acesta are un rol esențial în educația elevilor, deoarece cunoaște foarte bine necesitățile elevului cu deficiențe de vedere, utilizând același alfabet și aceeași tehnologie de acces, în obținerea materialelor și în atingerea scopului educațional propus. Activitatea acestuia creează cadrul necesar pentru respectarea principiului egalității de șanse pentru ca elevii să dobândească competențele necesare și să participe cu succes la examenele naționale. Postul de profesor preparator nevăzător este prevăzut, în categoria a funcțiilor didactice, la art. 165, litera f), pct. (vi) din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare.
Profilul absolventului de învățământ liceal special
În ceea ce privește profilul de formare al absolventului de învățământ liceal special, acesta se referă la setul de competențe, cunoștințe și atitudini pe care absolvenții trebuie să le dobândească pentru a avea succes în viața postșcolară. Profilul de formare al absolventului din învățământul liceal tehnologic special este esențial pentru pregătirea elevilor cu nevoi speciale pentru integrarea în societate și perspective de muncă. Acest profil se bazează pe principii care promovează dezvoltarea integrală a persoanei și pregătirea acesteia pentru o viață demnă într-o lume în continuă schimbare.
Competențe-cheie din perspectiva învățământului liceal special
– competențe de autoîngrijire și autonomie personală (igienă, alimentație, orientare spațială etc.)
– competențe de comunicare funcțională (verbală, nonverbală, augmentativă sau alternativă, după caz): elevii din învățământul liceal special trebuie să dobândească abilități solide de citire, scriere și înțelegere a mesajului pentru a putea comunica eficient și pentru a putea accesa și procesa informații relevante în domeniul lor de studiu
– competențe de literație adaptate (Braille, tehnologii de citire și scriere asistate, LSR, comunicare totală etc.)
– competențe academice funcționale – scris, citit, calcul aplicat în viața cotidiană, învățare continuă și adaptabilitate cognitivă
– competențe matematice și competențe în științe, tehnologie și inginerie – se referă la dezvoltarea și aplicarea gândirii matematice, implicând adaptabilitate cognitivă, pentru a rezolva o serie de probleme în situații cotidiene
– competențe sociale și de viață independentă – relaționare, cooperare, respect față de normele sociale, implicare în viața comunității și exprimare identitară
– competențe vocaționale și profesionale – formarea și dezvoltarea abilităților antreprenoriale și tehnico-profesionale specifice, adaptate potențialului biopsihoindividual
– competență digitală – implică utilizarea cu încredere, critică și responsabilă, a tehnologiilor digitale în contexte de învățare, muncă și participare la activități sociale
– competență de sensibilizare și exprimare culturală – implică înțelegerea și respectul față de modalitățile în care ideile și semnificațiile sunt exprimate și comunicate creativ în culturi diferite, printr-un registru artistic și prin alte forme culturale.
Accent pe valori și atitudini
– dezvoltarea încrederii în sine și a unei imagini de sine pozitive
– respect față de sine și față de ceilalți
– disponibilitate pentru învățare și participare la viața socială
– acceptarea diversității și exprimarea propriei identități
Adaptabilitate și incluziune
– capacitatea de a interacționa/relaționa în mod pozitiv în diverse contexte (familial, școlar, comunitar)
– dezvoltarea unor comportamente adaptative care să faciliteze incluziunea socială și profesională
– pregătirea pentru tranziția către viața de adult (cu sprijin adecvat nevoilor sale)
Particularități în funcție de tipul de dizabilitate:
a. Dizabilitate intelectuală (ușoară, moderată, severă)
– accent pe învățarea funcțională și pe deprinderi de viață independentă
– curriculum diferențiat și adaptat nivelului cognitiv
– integrare profesională asistată sau protejată
b. Tulburări de neurodezvoltare
– intervenții individualizate și structurate
– dezvoltarea comunicării funcționale și a rutinei
– suport permanent pentru integrarea socială
c. Deficiențe senzoriale (de vedere, de auz)
– utilizarea metodelor alternative de comunicare (Braille, limbaj mimico-gestual)
– accesibilizarea conținuturilor și tehnologiilor de învățare
– dezvoltarea independenței și mobilității personale
Profilul necesită adaptări specifice pentru fiecare dintre nivelurile bazal, suplimentar, intensiv și special prevăzute de Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare.
Nivel bazal – vizează elevii cu dizabilități ușoare sau moderate, care necesită o susținere minimă în atingerea obiectivelor educaționale prevăzute de curriculumul național:
– dezvoltă abilități funcționale de lectură și scriere utilizând alfabetul Braille, LSR sau materiale adaptate vizual
– demonstrează capacitatea de deplasare în spații familiare cu un grad redus de asistență
– manifestă comportamente adecvate de auto-protecție și respectare a normelor sociale de conduită
– se implică activ în activități de grup, cultivând spiritul de cooperare și responsabilitate
– utilizează independent instrumente tehnologice asistive de bază
Nivel suplimentar – vizează elevii care necesită intervenții educaționale personalizate și resurse tehnologice specializate pentru facilitarea învățării:
– utilizează cu eficiență dispozitive de accesibilizare precum cititoare de ecran, sinteze vocale, subtitrare și aplicații educaționale adaptate
– aplică strategii metacognitive precum planificarea, monitorizarea și autoreglarea în procesul de învățare
– își exprimă opiniile și preferințele într-un mod structurat, evidențiind o creștere progresivă a autonomiei decizionale
– participă activ la activități educative care valorifică diversitatea culturală și incluziunea socială
Nivel intensiv – este destinat elevilor care necesită sprijin educațional constant și o structurare riguroasă a rutinei de învățare și dezvoltare personală:
– dobândește competențe esențiale pentru viața cotidiană independentă prin activități formative adaptate nevoilor proprii
– utilizează în mod susținut resurse tehnologice avansate și materiale educaționale accesibilizate este inclus în programe de formare profesională în domenii compatibile cu profilul său funcțional (de exemplu: activități artizanale, etc.)
– beneficiază de suport specializat pentru dezvoltarea competențelor socio-emoționale și a abilităților de integrare comunitară (terapie recuperatorie, IT asistiv, etc.)
Nivel special – se referă la elevii cu dizabilități severe, adesea asociate cu alte tulburări de dezvoltare, pentru care intervenția educațională trebuie să fie profund individualizată: ¾ comunicarea este realizată prin mijloace alternative și augmentative (ex. Braille, LSR, Makaton, PCS/PECS etc),simboluri tactile, tehnologii asistive personalizate) ¾ necesită sprijin permanent pentru mobilitate și desfășurarea activităților cotidiene în condiții de siguranță ¾ își formează rutine funcționale care contribuie la creșterea autonomiei în îngrijirea personală ¾ este implicat în activități comunitare mediate, care stimulează incluziunea socială într-un cadru protejat, conform notei de prezentare
Planurile-cadru și notele specifice pentru învățământul liceal special cu frecvență zi, profilurile și specializările următoare sunt incluse în Anexa 1 la Ordinul ministrului educației și cercetării nr. 6.873/2025
1.1. Planul-cadru pentru învățământul liceal special cu frecvență zi, filiera teoretică, profil real, specializarea matematică-informatică, dizabilități senzoriale și dizabilități intelectuale cu nivel de severitate ușor și mediu, clasele a IX-a – a XIII-a;
1.2. Planul-cadru pentru învățământul liceal special cu frecvență zi, filiera teoretică, profil real, specializarea științe ale naturii, dizabilități senzoriale și dizabilități intelectuale cu nivel de severitate ușor și mediu, clasele a IX-a – a XIII-a;
1.3. Planul-cadru pentru învățământul liceal special cu frecvență zi, filiera teoretică, profil umanist, specializarea filologie, dizabilități senzoriale și dizabilități intelectuale cu nivel de severitate ușor și mediu, clasele a IX-a – a XIII-a;
1.4. Planul-cadru pentru învățământul liceal special cu frecvență zi, filiera teoretică, profil umanist, specializarea științe sociale, dizabilități senzoriale și dizabilități intelectuale cu nivel de severitate ușor și mediu, clasele a IX-a – a XIII-a;
1.5. Planul-cadru pentru învățământul liceal special cu frecvență zi, filiera tehnologică, toate profilurile, toate calificările profesionale, dizabilități senzoriale și dizabilități intelectuale cu nivel de severitate ușor și mediu, clasele a IX-a – a XIV-a;
1.6. Planul-cadru pentru învățământul liceal special cu frecvență zi, filiera tehnologică, toate profilurile, toate calificările profesionale, dizabilități intelectuale/asociate cu nivel de severitate accentuat și grav, clasele a IX-a – a XV-a.