OFICIAL Sumele alocate pe județe pentru Programul lapte și fructe în școli pentru 2025-2026 / Produsele neconsumate vor fi împărțite elevilor din aceeași clasă, nu vor mai fi plătite de școli

9.336 de vizualizări
Sume pentru acordarea gratuită de fructe și legume proaspete 2025-2026 / Foto: Monitorul Oficial
Hotărârea privind Programul pentru școli al României pentru anul 2025-2026, care reglementează distribuirea de fructe, legume, lapte și produse de panificație în școli și grădinițe a fost publicată în Monitorul Oficial. Valoarea totală a alocării este de 798,1 milioane lei. Guvernul a aprobat modificările Programului lapte și fructe în școli pentru anul școlar 2025-2026 cu o întârziere de peste două luni față de momentul în care proiectul de act normativ a fost pus în dezbatere publică, pe 10 iulie, și după ce Edupedu.ro a semnalat blocajul săptămâna trecută

Cum sunt împărțite fondurile

143,6 milioane lei pentru fructe și legume, din care:

  • 106,6 milioane lei pentru porțiile distribuite gratuit;
  • 37 milioane lei pentru activități educative aferente.

412,6 milioane lei pentru lapte și produse lactate fără adaos de lapte praf, din care:

  • 375,6 milioane lei pentru distribuție;
  • 37 milioane lei pentru activități educative.

241,9 milioane lei exclusiv din bugetul național pentru produse de panificație.

În total, România va primi de la UE pentru anul școlar viitor 6,17 milioane euro pentru fructe și legume și 11,3 milioane euro pentru lapte și lactate.

Limitele valorice pe porție

Noile prevederi stabilesc cât se poate cheltui zilnic, pentru fiecare copil:

  • 0,80 lei pentru porția de fructe și legume,
  • 1,18 lei pentru porția de lapte sau produse lactate,
  • 0,76 lei pentru porția de produse de panificație.
Noutăți pentru anul școlar 2025-2026

Produsele neconsumate nu vor mai fi imputate școlilor – acestea vor putea fi redistribuite în cadrul aceleiași grupe de preșcolari sau clase, pentru a nu mai apărea pierderi sau obligații de plată din partea unităților.

Calitatea produselor este strict reglementată:

  • fructele și legumele trebuie să fie de categorie „Extra” sau I și să fie însoțite de certificate de conformitate,
  • se permit și legume precum prunele, morcovii, țelina sau sfecla roșie, cu respectarea standardelor UE,
  • laptele distribuit trebuie să fie pasteurizat sau UHT, fără adaos de zahăr, îndulcitori sau cacao,
  • iaurtul și alte produse lactate fermentate nu pot conține adaosuri, iar brânza (cașul) poate fi oferită doar unde există frigidere.

Produsele de panificație trebuie să fie din făină integrală sau dietetică, cu niveluri reduse de zahăr, grăsimi și sare, conform Ordinului Ministerului Sănătății nr. 541/2025.

Activitățile educative vor include degustări de fructe și legume proaspete, salate sau sucuri naturale, cu reguli stricte de preparare și consum. Se pot organiza și degustări de fructe uscate sau oleaginoase, dar doar ocazional și în cantități limitate (20-30 g).

Responsabilitatea directorilor școlilor crește, aceștia trebuie să se ocupe de igiena depozitării, comunicarea cu furnizorii și raportarea în sistemul informatic a produselor distribuite.

Controalele oficiale vor fi realizate de către Inspecția Sanitară de Stat și ANSVSA, atât în școli, cât și în unitățile de procesare a produselor, depozite sau brutării.

Solicitările de plată către APIA vor fi transmise în termen de două luni de la finalizarea anului școlar.

Sume pentru acordarea gratuită de fructe și legume proaspete și pentru derularea măsurilor educative aferente în anul școlar 2025-2026 
Sume pentru acordarea gratuită de lapte de consum și produse lactate fără adaos de lapte praf și pentru derularea măsurilor educative aferente în anul școlar 2025-2026 
Sume pentru acordarea gratuită de produse de panificație în anul școlar 2025-2026
DOCUMENT Hotărâre de guvern nr. 775 privind stabilirea bugetului pentru implementarea Programului pentru școli al României 2025-2026


2 comments
  1. Adevărul este că produsele de panificație sunt oribile. As fi curioasa sa vad cărți dintre cei de la putere ar putea să mănânce zi de zi ceea ce oferă copiilor(mă refer la produsele de panificație). Cornurile făcute în aceeași zi macar sunt mai moi, dar n au nici un gust, cornueile din a doua zi sunt tari, acre la gust in concluzie oribile

  2. Sa mănânce copii lor laptele și cornu vechi îl maninca? Să dea la copii o plăcintă un sandvici nu lapte ca aia maninca acasă rușine să le fie își bat joc de țara asta frumoasa

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Posibila eliminare a specializării de învățător, prevăzută în proiectul legilor educației, este criticată de mai multe asociații ale elevilor: „Solicităm Ministerului Educației să instituie reforme care să vină cu adevărat în sprijinul elevilor și al cadrelor didactic”

Eliminarea posibilității ca liceele pedagogice să formeze învățători este criticată de mai multe asociații ale elevilor, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. „Considerăm că prin eliminarea acestei specializări, calitatea învățământului…
Vezi articolul

USR o cheamă pe Ligia Deca în Parlament, pe 1 martie, la Ora Guvernului, ca să dea explicații privind legile Educației. Până acum, Ligia Deca nu a răspuns niciunei invitații a opoziției: „Doamna Deca trebuie să clarifice încotro are de gând să ducă învăţământul românesc”

USR a depus o solicitare ca ministrul Educaţiei, Ligia Deca, să vină la „Ora Guvernului” în plenul din 1 martie al Senatului, de la ora 11:30, pentru a oferi explicaţii…
Vezi articolul

STEM vs „coregrafie” în planurile cadru. Elevii unui colegiu național din București au salutat cu ropote de aplauze spusele unui profesor că UE dă miliarde pentru cercetare, iar „cercetarea nu o faci cu coregrafi” / Ministrul David: „Nu v-ar plăcea ca la coregrafie sau la tehnologic sau la pedagogic să primesc aplauze contra dumneavoastră”

Cei câteva sute de elevi ai Colegiului Național „Mihai Viteazul” din București care au participat, marți, la o dezbatere cu ministrul Educației, Daniel David, pe tema proiectelor de planuri-cadru pentru…
Vezi articolul