Subiectele și baremele de notare de la Olimpiada de Istorie 2025, etapa națională, organizată pe 14-18 aprilie la Piatra Neamț, au fost publicate de organizatori pe site-ul competiției. Documentele pot fi descărcate mai jos din articol.
- Rezultatele au fost publicate pe 17 aprilie, iar contestațiile au putut fi depuse în aceeași zi. Rezultatele în urma contestațiilor pot fi consultate aici, publicate de comisia centrală a olimpiadei naționale de istorie 2025.
Olimpiada de Istorie 2025
La clasa a VIII-a, elevii au avut de redactat un eseu de 3–4 pagini despre constituirea și evoluția statului român modern în secolul al XIX-lea. Subiectul a impus includerea a două programe revoluționare din 1848 și câte o consecință a fiecăruia, două fapte istorice relevante din deceniul al șaselea al secolului XIX care au contribuit la constituirea statului, o caracteristică a actului constituțional din 1864, un fapt istoric din 1866, precum și o opinie referitoare la participarea României la „criza orientală” susținută prin două fapte istorice.
La clasa a IX-a, elevii au avut de elaborat o sinteză despre Europa în secolele al V-lea – al XIV-lea, în 3–4 pagini. Lucrarea trebuia să includă două cauze și două consecințe ale formării popoarelor medievale din Europa, un fapt istoric privind Imperiul Bizantin între secolele VII–XI și două consecințe ale acestuia, explicarea rolului unei personalități din Imperiul Romano-German (sec. X–XI), precum și două asemănări și o deosebire între întemeierea Moldovei și a Țării Românești.
La clasa a X-a, elevii au fost puși să realizeze o analiză comparativă a statului și societății din Europa în secolul al XIX-lea și prima jumătate a secolului al XX-lea. Eseul de 3–4 pagini trebuia să trateze o asemănare și o deosebire între evenimentele din 1821 și 1848 din spațiul românesc, două fapte istorice referitoare la conflictele din a doua jumătate a secolului XIX și consecințele lor (una politică, una economică), două asemănări și două deosebiri între regimurile comunist și fascist în perioada interbelică și o opinie susținută privind continuitatea în relațiile internaționale între 1919–1939.
La clasa a XI-a, subiectul a cerut o sinteză de 4–5 pagini despre Europa în a doua jumătate a secolului al XX-lea. Elevii trebuiau să prezinte două asemănări și două deosebiri referitoare la regimurile politice din Europa Răsăriteană între 1951–1960, o caracteristică a relațiilor internaționale europene din anii 1970, două cauze și două consecințe ale înlăturării unui regim totalitar în Europa Răsăriteană și un punct de vedere argumentat privind integrarea statelor din Europa Occidentală în ultimele două decenii ale secolului XX.
La clasa a XII-a, elevii au avut de redactat un eseu de 4–5 pagini despre evoluția statului român în a doua jumătate a secolului al XIX-lea și prima jumătate a secolului XX. Li s-a cerut să evidențieze o constantă în politica internă din anii 1870–1880, una în relațiile internaționale între 1910–1917, două asemănări între faptele din 1918, două acțiuni diplomatice ale României în 1919–1920 și o asemănare între acestea, precum și o opinie argumentată despre participarea României la relațiile internaționale în anii 1930–1940.
FOTO DOCUMENT Subiectele de la ONIstorie 2025 – Piatra Neamț, clasele VIII-XII:










FOTO DOCUMENT Baremele de la ONIstorie 2025 – Piatra Neamț, clasele VIII-XII:






2 comments
Din titlu se vede o greseala de gramatica. Substantivul “barem” are pluralul “baremuri”. Similar este” harem” cu pluralul “haremuri”, “tacam” cu “tacamuri”, “tandem cu tandemuri”. Vai mama ei de limba romana si scribii ei de azi !!!
Bună seara, nu este nicio greșeală de gramatică. Pluralul pentru „barem” este „bareme”, conform DOOM3. Puteți verifica aici. Mulțumesc oricum pentru comentariu. Sărbători cu bine!