Olimpiada Națională de Fizică 2023. Descarcă subiectele și baremele / Printre temele la proba practică: pendul gravitațional la gimnaziu, electromagneți și conductori la liceu

8.039 de vizualizări
Foto: captură – subiect
Subiectele și baremele de corectare de la Olimpiada Națională de Fizică (ONF) 2023, susținută la Oradea între 6 și 10 aprilie, au fost publicate pe site-ul competiției, onf-2023.ro. Luni, elevii care au obținut locuri și mențiuni vor fi premiați și, după-amiază, vor pleca spre case, revenind la vacanță.

Au participat peste 400 de elevi din clasele VI-XII, din ţară, conform Agerpres. Aceștia au avut de susținut vineri, 7 aprilie, o probă practică, sâmbătă pe cea teoretică şi duminică, 9 aprilie, o probă de baraj.

Deschiderea oficială a Olimpiadei Naţionale de Fizică a avut loc joi, în data de 6 aprilie 2023, ora 17, la Teatrul ”Regina Maria” din Oradea, iar festivitatea de premiere are loc astăzi, 10 aprilie, ora 10, tot la Teatrul ”Regina Maria” din Oradea.

Conform site-ului olimpiadei, elevii participanți și profesorii însoțitori au fost cazați la un hotel de două stele din Oradea. Responsabilii din comisiile de examen au fost cazați la alte două hoteluri, de trei și patru stele.

Ce au avut elevii de făcut la probele practice în acest an

La probele practice, elevii au avut de realizat diverse machete mecanice pe care să le folosească pentru măsurători și cu care să probeze diferite teorii fizice, în funcție de clasa în care sunt. Fiecare subiect de la proba practică a conținut două experimente și, de asemenea, foaia pe care să noteze observațiile făcute, potrivit documentelor, mai jos în articol.

De exemplu, la clasa a VI-a, participanții la olimpiadă au avut de făcut, pentru primul subiect, un pendul gravitațional cu materialele puse la dispoziție căruia să-i măsoare oscilațiile într-un tabel. Potrivit subiectului, li s-au acordat:

  • ”menghină de masă, mufă simplă și două bare metalice (cu aceste mijloace s-a realizat stativul)
  • fir inextensibil de lungime l > 0,5 𝑚 (se presupune că masa firului este neglijabilă)
  • piulițe hexagonale M10 (5 bucăți)
  • ruletă
  • cronometru
  • agrafe pentru prinderea greutății (piuliței) de fir”.

Subiectul al doilea, la clasa a VI-a, a constat în ”determinarea diametrului unui bețișor”. Olimpicilor li s-au pus la dispoziție, pentru acest experiment, bețișoare și hârtie milimetrică, potrivit subiectelor (mai jos, în .pdf).

”Efectuarea experimentului este permis numai cu materialele puse la dispoziție. Parcurge etapele de mai jos și scrie rezultatele pe foaia de răspunsuri.

  1. Descrie modul de lucru și precizează teoria lucrării.
  2. Efectuează 5 măsurători cu un număr diferit de bețișoare. Întocmește un tabel. Completează tabelul cu mărimile fizice și unitățile de măsură adecvate și înregistrează datele în tabel
  3. Interpretează rezultatul sub forma: d = d mediu ± Δ d mediu.
  4. Indică 5 surse de erori”, a fost cerința.

Alt exemplu: la clasa a VII-a, primul subiect a fost despre „determinarea randamentului planului înclinat și a coeficientului de frecare la alunecare dintre un corp solid și o suprafață de lemn”. Al doilea subiect a fost „determinarea densității unui șurub metalic”, cu ajutorul unui flacon cu capac din material plastic, un vas cu apă, un cântar electronic (masa maximă 500 g, precizia de cântărire 0,1 g) și hârtie absorbantă. Elevii de clasa a VIII-a au avut de lucrat pe marginea coeficienților termici la un subiect și, despre densități, la celălalt subiect.

La liceu, printre temele de pe subiectele de la proba practică s-au numărat „determinarea coeficientului de frecare la alunecare dintre un corp şi o suprafaţă înclinată prin utilizarea cronometrului” și „determinarea coeficientului de frecare la alunecare dintre un corp şi o suprafaţă înclinată urmată de o suprafaţă orizontală din acelaşi material” – la clasa a IX-a.

La clasa a X-a, unul dintre subiecte a fost să analizeze ”câteva fenomene care apar la nivelul
zonei de contact dintre un fir inextensibil și suprafața exterioară a unui cilindru metalic, fixat cu axul pe direcție orizontală”. Pentru cei de clasa a XI-a, primul subiect a fost despre oscilatori cuplați. ”Scopul lucrării: studierea mișcării unui pendul fizic, cuplat cu un altul printr-un resort de constantă elastică mică. Dispozitivul experimental: este format din două tije, lungi de aproximativ 30 cm, care au în care au în capăt mase de aproximativ 100 g, cuplate printr-un resort de constantă elastică mică”, potrivit subiectului. La clasa a XII-a, elevii au avut de lucrat cu magneți și tije metalice, trebuind să măsoare diferite forțe de interacțiune.

DESCARCĂ Subiecte și bareme – proba teoretică (.pdf):

Subiect – clasa a VI-a:

Barem – clasa a VI-a:

Subiect – clasa a VII-a:

Barem – clasa a VII-a:

Subiect – clasa a VIII-a:

Barem – clasa a VIII-a:

Subiect – clasa a IX-a:

Barem – clasa a IX-a:

Subiect – clasa a X-a:

Barem – clasa a X-a:

Subiect – clasa a XI-a:

Barem – clasa a XI-a:

Subiect – clasa a XII-a:

Barem – clasa a XII-a:

Edupedu.ro a scris că, între 10 și 14 aprilie se ține Olimpiada Națională de Limba și literatura română (OLLR) 2023 la Arad și urmărește, în aceste zile, de la Cluj, olimpiadele naționale de limbi străine – de limba engleză (ONLE), franceză (ONLFR) și limbi romanice (ONLR), care încep luni, 10 aprilie, cu prima probă, cea scrisă.

DESCARCĂ Subiecte și barem – proba practică (.pdf):

Subiect – clasa a VI-a:

Barem – clasa a VI-a:

Subiect – clasa a VII-a:

Barem – clasa a VII-a:

Subiect – clasa a VIII-a:

Barem – clasa a VIII-a:

Subiect – clasa a IX-a:

Barem – clasa a IX-a:

Subiect – clasa a X-a:

Barem – clasa a X-a:

Subiect – clasa a XI-a:

Barem – clasa a XI-a:

Subiect – clasa a XII-a:

Barem – clasa a XII-a:

Citește și:
Olimpiada Națională de Biologie 2023, Iași. Peste 350 de elevi susțin probele practică și teoretică, marți și miercuri / Programul competiției
Olimpiada Națională de Limba și literatura română (OLLR) 2023, clasele V-VIII, începe astăzi la Arad. Peste 300 de elevi din țară sunt așteptați
Peste 1.200 de olimpici ajung duminică la Cluj pentru 3 olimpiade naționale de limbi străine. Elevii și profesorii vor fi cazați la hoteluri în acest an
Olimpiada Naţională de Fizică pentru elevii de gimnaziu și liceu va avea loc la Oradea în perioada 6-10 aprilie. Sunt 4 centre de examen, iar olimpicii și profesorii sunt cazați la hotel
Două olimpiade naționale au loc în Bistrița: cea de Arte vizuale, arhitectură şi istoria artelor, în perioada 10-14 aprilie și cea de Limba germană modernă între 17 și 23 aprilie

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Daniel David, rectorul Universității Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca: N-aş spune nu unei candidaturi la Președinție, dar avem nevoie de o analiză sociologică, de o strategie serioasă, de o consultare a poporului / Nu mă propun, am fost propus

Rectorul Universității Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca a subliniat că n-ar spune nu în privința unei candidaturi la președinția României, într-o declarație la Prima News. David a subliniat că nu se autopropune pentru…
Vezi articolul

VIDEO Propagandă legionară și pro-Călin Georgescu la ora de religie. Un profesor-preot de la Colegiul Național B.P. Hasdeu din Buzău va fi cercetat disciplinar, după ce Recorder.ro a relatat cazul lui, anunță șefa ISJ Buzău / „Dacă se impune chiar întrerupere a activității la catedră a profesorului, asta se va întâmpla”

Conducerea Colegiului Național B.P. Hasdeu din Buzău urmează să demareze o anchetă disciplinară pentru profesorul de religie Aurelian Damian, care la începutul lunii decembrie, le-a vorbit elevilor la oră despre…
Vezi articolul
Kitul 'Am grijă de orașul meu', distribuit în școli din București / Foto: Grow Up Romania

Copiii și orașele care îi cresc – Cum pot învăța elevii de clasele pregătitoare, I și a II-a să-și descopere cartierul, istoria locului și să-i respecte pe ceilalți, prin kiturile „Am grijă de orașul meu” create de grupul civic de părinți Grow Up Romania și oferite gratuit în școli din București / Dana Ostacie: Am pornit de la simțul de apartenență la oraș, dorința ca ei să nu fie izolați în drumul acasă-școală

Cum învață un copil să-și dezvolte simțul de apartenență la oraș, să se comporte atunci când iese afară, să-și descopere cartierul și istoria locului în care s-a născut? Zeci de…
Vezi articolul

Educația nu se mai face, în țările care au succes, cu durere, spune Monica Mincu, cercetătoare româncă la Universitatea din Torino: Dacă elevii nu învață, vina este a noastră, nu a lor / Cât de curajoasă este România, politic vorbind, să implice experții și profesioniștii și să reformeze sistemul?

Țările care au performanțe deosebite au investit în sistemul școlar și au reușit să-l schimbe în două-trei decenii, a spus într-o scurtă analiză Monica Mincu, cercetătoare în sisteme școlare comparate…
Vezi articolul