Paradoxurile guvernării PSD și odiseea editurii unice. Legea manualului inițiată de Liviu Pop și declarată neconstituțională după ce PSD a greșit camerele parlamentului revine pe ordinea de zi la Senat

535 de vizualizări
Manualul unic dispare
Foto: Pexels.com
Legea manualului școlar inițiată de Liviu Pop, care contrazice ordinul prin care Ecaterina Andronescu a stabilit că va cumpăra manuale prin licitație publică pe SEAP, revine pe ordinea de zi la Senat. Propunerea legislativă prevede că proiectele de manuale se realizează de către autori și se depun în formă de manuscris la Ministerul Educației, care le evaluează. Este exact procedura prin care Ministerul Educației a cerut anul trecut manuscrise de la profesori, pentru a le edita apoi numai la Editura Didactică și Pedagogică.
  • “Nu are legătură legea manualului școlar cu ordinul” prin care Ecaterina Andronescu a stabilit că va cumpăra manuale prin licitație pe SEAP la care vor putea participa firmele, a declarat pentru Edupedu.ro inițiatorul proiectului de lege, Liviu Marian Pop.
  • Întrebat de Edupedu.ro dacă are un conflict cu Ecaterina Andronescu, fostul ministru Liviu Pop a răspuns: “Nu am niciun conflict de genul acesta, am doar programul de guvernare pe care trebuie să îl respectăm, indiferent în ce poziție suntem”. Pop ocupă din 2018 funcția de președinte al Comisiei pentru învăţământ din Senat, al cărui președinte a fost Ecaterina Andronescu din 2016.

Spre comparație cu prevederile acestui proiect de lege, ministrul Ecaterina Andronescu tocmai a semnat un ordin care stabilește că operatorii economici sunt cei care realizează proiecte de manuale și participă cu ele la licitație deschisă anunțată de Ministerul Educației pe SEAP (sistemul electronic de achiziții publice).

Proiectul de lege al manualului școlar, inițiat de Liviu Marian Pop, este astăzi pe ordinea zi a Comisiei pentru învăţământ din Senat, după cum a semnalat pe pagina sa de Facebook senatorul USR Mihai Goțiu. Anul trecut, Curtea Constituțională a declarat neconstituțională aceeași lege a manualului școlar, pentru că PSD a greșit camerele parlamentului, când a votat legea (detalii aici).

Liviu Marian Pop / Foto: Inquam Photos

Contactat de Edupedu.ro, Liviu Pop, inițiatorul proiectului de lege, a susținut că “nu are legătură legea manualului școlar cu ordinul [Ecaterinei Andronescu – n.red.]. Conform regulamentului Senatului, în 45 de zile trebuie dezbătută orice propunere legislativă în prima cameră. Senatul fiind prima cameră decizională, avem obligația ca în 45 de zile să venim cu raportul în plen”.

Curtea Constituțională a spus că procedura [prin care legea manualului a fost adoptată anul trecut – n.red.] nu a fost bună, în sensul în care nu Senatul trebuie să fie camera decizională pentru legea manualului școlar, ci Camera Deputaților. Fapt pentru care facem prima dezbatere a proiectului de lege în Senat, proiect care este în forma pe care Senatul a adoptat-o anul trecut. Nu am pus niciun punct, nicio virgulă în plus”, a declarat L iviu Pop pentru Edupedu.ro.

Întrebat dacă are vreun conflict cu Ecaterina Andronescu, fostul ministru Liviu Pop a răspuns: “Nu am niciun conflict de genul acesta, am doar programul de guvernare pe care trebuie să îl respectăm, indiferent în ce poziție suntem”.

În momentul în care legea manualului se promulgă și se publică în Monitorul Oficial, trebuie respectată de toți factorii executivi. În conformitate cu programul de guvernare, trebuia să avem această lege în 2017. Daca o vom avea anul acesta, va fi foarte bine”, a continuat Pop.

Întrebat ce se va întâmpla cu manualele pentru elevii de clasele a VII-a, Liviu Pop a răspuns: “vedem cum iese forma finală a legii. Camera Deputaților e ultima cameră”. “Eu susțin ca manualele să fie la timp pe băncile elevilor. Singurul an a fost anul trecut”, a continuat Pop, ignorând calitatea manualelor făcute de editura unică a statului și avertismentele specialiștilor cu privire la pericolul ideologizării educației.

Precizăm că manualele au fost făcute anul trecut ocolind licitația publică, în lipsa unei legislații care să prevadă acest lucru. Legea manualului inițiată de Liviu Pop nu vorbește nicăieri despre faptul că Editura Didactică și Pedagogică (EDP) trebuie să editeze toate manualele. Legătura dintre Ministerul Educației și EDP a fost făcut prin ordonanța de urgență care transforma Editura din Regie în Societate pe Acțiuni, ordonanță care spunea că EDP editează manuale la cererea Ministerului; precizăm că și acea ordonanță a fost declarată neconstituțională (detalii aici).

Paradoxul legislativ în privința manualelor școlare este oglindit și de proiectul de Buget pe 2019. Deși Ministerul Educației condus de Andronescu a renunțat la serviciile EDP ca editură unică pentru manualele școlare, același Guvern a decis în proiectul de Buget pe 2019 adoptat că una dintre priorităţile Ministerului Educaţiei la capitolul învăţământ preuniversitar este “susţinerea Societăţii Editura Didactică şi Pedagogică S.A.”. Este apoi precizat şi motivul susţinerii: “asigură manuale, incluzând variantele digitale”.

Potrivit surselor Edupedu.ro, fostul ministru Liviu Pop a făcut presiuni politice permanent ca Ecaterina Andronescu să continue politica editurii unice. Revenirea la concurența pe piața manualelor școlare, dacă va fi respectat ordinul semnat de Andronescu, vine la un an după ce Liviu Pop a impus monopolul de stat pe editare, cu numeroase greșeli în manualele făcute de Editura Didactică

Citește și:

 

 

 

 


1 comment
  1. Domnule Pop, au ajuns pe băncile elevilor în septembrie doar unele manuale, altele au ajuns acum, în februarie. Ca să nu mai vorbim de calitatea îngrozitoare a celor editate de EDP! Există o zicală românească despre fudulia anumitor persoane şi insistenţa dumneavoastră într-un proiect eşuat îmi aminteşte de aceasta.Nu mai dorim manuale de la EDP, mai bine nu mai editaţi nimic decât acea maculatiră şi faceţi şi o economie.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Diriginții nu fac suficiente ore de consiliere în carieră cu elevii pentru că sunt supraîncărcați cu sarcini birocratice și pentru că nu există destule cursuri gratuite de formare sau stimulente / Nu toți elevii din învățământul gimnazial și liceal au acces la un consilier, ci doar ocazional – studiu

Au fost identificate 24 de cauze care contribuie la problema lipsei orelor de consiliere cu elevii în școlile din toată țara, arată studiul de impact, “Evaluarea sistemului de consiliere și…
Vezi articolul