Pentru prima dată ministrul Educației, Ligia Deca, apelează public la cercetătorii de la Unitatea de Cercetare în Educație, pentru o analiză calitativă și cantitativă, ca să vadă „de ce nu se înscriu unii elevi de clasa a VIII-a la Evaluarea Națională” și liceenii la Bacalaureat

725 de vizualizări
Foto: gov.ro
Apelul public la specialiștii din actuala Unitate de Cercetare în Educație, fostul Institut de Științe ale Educației, făcut în premieră de ministrul Ligia Deca, de la preluarea mandatului, din octormbrie 2022. Într-o declarație de la sediul PNL, joi dimineața, Ligia Deca a vorbit despre o analiză pe care a cerut-o în minister și la IȘE, actuala Unitate de Cercetare în Educație, pe absenții de la Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a și Bacalaureat.

„Prezența (n.red. elevilor la Evaluarea Națională) se înscrie într-un anumit trend pe care îl vedem în ultimii ani. Am rugat deja în minister și împreună cu Institutul de Științe ale Educației și cu experții din minister vom realiza o analiză atât cantitativă, cât și din punct de vedere calitativ. Vom lua niște eșantioane reprezentative, să vedem totuși de ce nu se înscriu unii elevi de clasa a VIII-a, de ce nu reușesc să parcurgă etapele pentru a fi în Evaluarea Națională și, similar, pentru examenul de bacalaureat”, a declarat Ligia Deca.

Aceasta a mai spus că prin această analiză cerută, ar vrea să afle cauzele și să direcționeze finanțarea din programe europene pentru eventuale soluții.

„Pentru că avem o serie de programe, unele de finanțare europeană, de exemplu, programul național de reducere a abandonului școlar și vrem ca măsurile pe care le avem finanțate să poată interveni exact acolo unde este nevoie. În mod clar, avem nevoie să înțelegem mai bine motivele pentru care elevii nu intră în Evaluarea Națională”, a spus Deca.

Reamintim că Edupedu.ro a semnalat faptul că peste 15.000 de elevi care erau în clasa a VIII-a la începutul acestui an școlar nu au fost înscriși la Evaluarea Națională, conform datelor Ministerului Educației.

Este prima referire publică a Ligiei Deca, în calitate de ministru, la Institutul de Științe ale Educației și la o analiză atât de aprofundată pe acest subiect semnalat în mai multe rânduri de Edupedu.ro. Proiectul de lege aflat la promulgare prevede reînființarea IȘE, desființat în 2020, de ministrul PNL Monica Anisie, și comasat cu centrul care face evaluări, iar dintr-o instituție independentă, singura de cercetare în Educație, a fost transformată într-o direcție din CNPEE, în subordinea ministerului.

Conform raportului de activitate pe anul 2022 al UCE, de la momentul preluării mandatului, pe 3 octombrie 2022, și până la finalul anului trecut, Ligia Deca în calitate de ministru a apelat la expertiza din Unitatea de Cercetare în Educație doar pentru a obține un „feedback” pe amendamentele din partea sindicatelor și a mai multor organizații, la proiectele de legi ale educației, aflate în consolidare în instituție, în ultimele 3 luni din 2022. Instituțional, nu a fost nicio altă solicitare de analiză sau de cercetare a vreunei situații, conform documentelor publice.

În rest, analiza de date și prezentarea măsurilor bazate pe cercetări și pe date științifice nu a fost până la acest moment cultivată sau promovată de Ligia Deca prin nicio decizie luată până acum, în cele 8 luni de mandat.

În schimb Ligia Deca a participat doi ani la rând, atât în calitate de consilier de stat prezidențial, cât și ca ministru al Educației, la prezentarea unor „rapoarte” de literație întocmite de o companie privată, rapoarte care nu au oferit în niciuna dintre cele două ediții date științifice, reprezentative, sau care să poată sta la baza unor politici publice, după cum a declarat pentru Edupedu.ro chiar autorul acelor rapoarte.

În schimb compania care le-a făcut a câștigat recent un contract de testare în școli, cu Ministerul Educației, prin proiectul ROSE – este vorba despre testarea copiilor din licee, pentru suma de 297.500 de euro, conform site-ului Băncii Mondiale.

Compania respectivă este acceași care în 2022 a încheiat un parteneriat cu Ministerul Educației, anunțat de ministrul de atunci Sorin Cîmpeanu, să facă o testare pe 150 de mii de elevi din 500 de școli. Printr-o încălcare cel puțin a principiilor de etică în cercetare, semnalată de mai mulți cercetători, testarea făcută nu a oferit nici de data asta date reprezentative sau măcar date care să poată fi folosite de Ministerul Educației sau de experți. Datele nu sunt publice, nu au fost puse la dispoziția nimănui, acei 150 de mii de elevi testați fiind doar folosiți. Datele despre cunoștințele elevilor și despre competențele acestora au ajuns la firma care le-a colectat și care susține că le-a oferit Ministerului, împreună cu un raport. Ministrul Educației de atunci, Sorin Cîmpeanu, a anunțat publicarea raportului de la testarea standardizată privată, făcută în iunie 2022, fără să spună nimic despre niciun rezultat din raportul publicat. Cîmpeanu a folosit atunci prilejul pentru a promova din nou „propria Bancă de instrumente de evaluare standardizată” a ministerului, care ar fi urmat să fie gata în 2024, spunea acesta, dacă legea educației promovată de el ar fi intrat în vigoare anul trecut.


2 comments
  1. Tocilarii clasei sunt solicitați sa fie plătiți cu mărunțiș de o cocalară. Măcar știe ca nu o duce capul.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ministra Ligia Deca anunță stagii pe egalitate de gen, educație incluzivă, lupta împotriva abandonului școlar împreună cu ministrul francez al Educației, Pap Ndaiye / Anunțul vine după ce BOR a acuzat că ideologia de gen a fost propusă „fără discernământ” în legile învățământului

Miniștrii român și francez ai educației anunță într-un comunicat de presă comun organizarea de cursuri de formare, seminarii în special în zona educației incluzive, a luptei împotriva abandonului școlar, a…
Vezi articolul
Deschiderea școlilor

Am pus carul înaintea boilor. Discutăm la nesfârșit cum facem examenul de intrare la liceu, bacalaureatul, dar nu discutăm despre ce se întâmplă cu învățarea, cu motivația elevilor, a cadrelor didactice – Ovidiu Pânișoară, profesor la Universitatea din București

„Discutăm la nesfârșit cum facem examenul de intrare la liceu, cum facem bacalaureatul, dar nu discutăm ce se întâmplă până la liceu, ce se întâmplă cu elevii, cu motivația elevilor,…
Vezi articolul

OFICIAL Primăriile împreună cu inspectorate școlare, ONG-uri, părinți și operatori economici pot înființa ludoteci și grădinițe comunitare în localitățile unde nu sunt creșe / În aceste centre sunt incluse și servicii de informare și consiliere a părinților

Hotărârea de Guvern privind Metodologia de organizare și funcționare a serviciilor de educație timpurie a fost publicată în Monitorul Oficial în data de 30 decembrie 2022. Potrivit documentului, centrele pot…
Vezi articolul

VIDEO Cîmpeanu: Competențele dobândite din învățarea informală și nonformală, alături de competențele formale, trebuie să fie certificate și recunoscute pe piața muncii / Curriculumul la decizia școlii trebuie să constituie un procent mai mare din numărul total de ore

Competențele dobândite din învățarea informală și nonformală, alături de competențele obținute din învațarea formală, trebuie să fie certificate și recunoscute pe piața muncii, a declarat ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, la…
Vezi articolul