Peste 2,9 milioane de elevi încep școala luni – cursurile sunt 100% online pentru următoarele trei săptămâni. Cum se încheie mediile după noul regulament și care sunt regulile de predare online și de evaluare

4.097 de vizualizări
FOTO: pexels.com
Luni este prima zi de școală după vacanța de iarnă, iar potrivit Ministerului Educației 2.918.275 de elevi sunt înscriși în anul școlar 2020-2021. Deși ar trebui să înceapă școala cu toții, ministrul Educației a declarat în ultima săptămână că 287.000 de elevi nu au acces la internet și 237.000 de elevi nu au dispozitive pentru a participa la școala online. Dacă cifrele sunt cumulative, adică elevii fără dispozitive sunt diferiți de cei fără internet, atunci 524.000 de elevi nu vor începe luni cursurile online, fiind fără acces la educația de acest tip.

Cursurile din perioada 11 ianuarie – 29 ianuarie fac parte din cadrul primului semestru al anului şcolar 2020-2021.

Anul şcolar 2020-2021 se structurează pe două semestre, care însumează 34 de săptămâni.

Semestrul I este cuprins între 14 septembrie 2020 şi 29 ianuarie 2021, iar semestrul al II-lea între 8 februarie şi 18 iunie 2021.

Potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei, următoarea vacanţă, cea intersemestrială, este programată între 30 ianuarie şi 7 februarie, iar vacanţa de primăvară între 2 şi 11 aprilie (Paştele Catolic) şi între 30 aprilie şi 9 mai (Paştele Ortodox).

Recent ministrul Educației a anunțat că “vom reuși să deschidem școala pe 8 februarie”, Ordinul de ministru care permite menținerea școlilor închise și desfășurarea activităților online având o durată de valabilitate până pe 29.01.2021. Ordonanța de Urgență nr 2/2021, care modifică legea 55/2020, permite doar până pe 8 februarie 2021 desfășurearea cursurilor în format 100% online, ministrul Cîmpeanu spunând că el a cerut ca acest termen să fie începutul semestrului al II-lea, cei din Guvern cerându-i să fie, pentru orice eventualitate, până în septembrie 2021, adică întreg anul școlar.

Deschiderea școlii depinde de patru criterii, enumerate de ministrul Sorin Cîmpeanu:

  1. situația epidemiologică la data de 15 ianuarie, când se va reflecta impactul vacanței de iarnă și al petrecerilor de sărbători
  2. disponibilitatea la vaccinare a personalului din învățământ (ministerul a trimis în toate școlile o circulară, școlile trebuie să dea răspunsul până pe 15 ianuarie)
  3. măsurile luate de celelalte state din Uniunea Europeană
  4. situația elevilor care nu au avut acces la predarea online și numărul elevilor cărora nu li se poate încheia media pe Semestrul I, din cauza că nu au putut participa la orele online

În ultimele 3 săptămâni din Semestrul I, perioada cuprinsă între 11 și 29 ianuarie 2021, profesorii vor trebui să încheie situația școlară a elevilor, conform noului Regulamentului de Funcționare a Unităților de Învățământ – ROFUIP 2020. Acest nou cadru normativ a fost aprobat prin intrarea în vigoare a Ordinului 5.447 din 31 august 2020. Directorul Școlii Curcani, din județul Călărași, profesorul Viforel Dorobanțu a făcut un ghid al cadrului normativ pentru profesori, pe care îl puteți citi aici.

În această perioadă au loc și evaluări, dar elevii nu susțin în acest an teze, ci alte tipuri de evaluări sumative, care nu au o pondere diferită în media semestrială față de o notă obișnuită. Reamintim că în timpul evaluărilor elevii sunt obligați să stea cu camera pornită, potrivit Ordinului de ministru nr 6.200/16.12.2020, care completează una dintre obligațiile elevilor din OMEC 5.545/2020, cel care prevede regulile în predarea online din acest an școlar.

“În situația în care elevul răspunde cerințelor cadrului didactic, indiferent dacă are sau nu în funcțiune sistemul audio-video, nu i se poate consemna absența la ora de curs; excepție fac orele destinate exclusiv evaluării elevilor, la care aceștia trebuie să fie conectați audio-video,“ prevede Articolul 14, litera f din OMEC 5.545/2020, modificat prin OMEC 6.200/2020.

Același ordin de ministru prevede și că directorii de școli sunt obligați să raporteze la inspectorat profesorii care nu fac ore online.

Care sunt regulile de predare online, reguli după care continuă școala până pe 29 februarie

Cine sunt participanții la orele online și ce obligații au

Participanții sunt profesorii, elevii, dar și părinții lor, dacă elevii sunt minori. “Prin participant la activitățile desfășurate prin intermediul tehnologiei și al internetului se înțelege: cadrul didactic, preșcolarul, elevul, părintele, tutorele legal instituit sau susținătorul legal al elevului minor sau un membru al familiei în grija/supravegherea căruia este încredințat elevul minor”, se arată în document.

“Participanții la activitățile de învățare desfășurate prin intermediul tehnologiei și al internetului au următoarele obligații:

  • a) răspund pentru toate mesajele, videoclipurile, fișierele expediate sau pentru orice alte materiale prelucrate prin utilizarea aplicației/platformei educaționale informatice;
  • b) de a utiliza aplicația/platforma educațională informatică doar în conformitate cu prevederile legale;
  • c) de a nu înregistra, disemina, folosi informații, care conțin date cu caracter personal, în alt mod care excede scopului prelucrării acestor date.

Unul dintre principiile “care guvernează procesul didactic prin activități-suport pentru învățarea prin intermediul tehnologiei și al internetului” este cel care prevede “participarea și responsabilitatea părinților”. Spre deosebire de “instrucțiunea” care a reglementat în primăvară predarea online, în această metodologie nu există obligativitatea pentru părinți de a asigura elevilor instrumentele pentru participarea la orele online, formularea folosită acum fiind “asigură participarea copiilor”.

Pentru prima dată într-un document oficial, Ministerul Educației prevede ca temele date elevilor să fie creative și să nu obosească elevul sau să îi consume prea mult timp

“În elaborarea sarcinilor de lucru trebuie să se urmărească respectarea particularităților de vârstă ale elevilor în ceea ce privește resursa de timp, nivelul de înțelegere al acestora și gradul de dificultate a itemilor.

Sarcinile de lucru trebuie să fie creative, să nu conducă la pierderea interesului elevilor față de învățare, la oboseală fizică și emoțională, la reducerea timpului destinat unor activități recreative, familiale sau comunitare, inclusiv a timpului destinat somnului, alimentației etc”, se arată în metodologie.

Profesorii nu mai trebuie să pună note cu acordul părinților

Documentul reglementează și acordarea notelor pentru școala online. Spre deosebire de “instrucțiunea” din primăvară, profesorii pot pune note sau pot da calificative elevilor, fără să mai aibă acordul cuiva.

“În cadrul activităților de predare-învățare-evaluare prin intermediul tehnologiei și al internetului, progresul educațional al elevilor poate fi evaluat de cadrele didactice, prin acordarea de note/calificative, în conformitate cu legislația în vigoare, utilizând instrumente specifice de evaluare”, se arată în document.

Părinții au următoarele atribuții

  • asigură participarea copiilor la activitățile didactice organizate de către unitatea de învățământ prin intermediul tehnologiei și al internetului, urmărind crearea unui mediu fizic sigur, prietenos și protectiv pentru copil în timpul desfășurării activității, promovarea unui comportament pozitiv, aprecierea progresului înregistrat de preșcolar/elev, încurajarea, motivarea și responsabilizarea acestuia cu privire la propria formare;
  • mențin comunicarea cu profesorul diriginte/învățătorul și celelalte cadre didactice;
  • sprijină preșcolarul/elevul, dacă este cazul, în primirea și transmiterea sarcinilor de lucru, în termenele stabilite;
  • transmit profesorului diriginte/profesorului pentru învățământ primar/învățătoarei/ profesorului pentru învățământul preșcolar/educatoarei feedbackul referitor la organizarea și desfășurarea activității de predare-învățare-evaluare prin intermediul tehnologiei și al internetului.

Prima parte a acestei metodologii se concentrează pe chestiunile de siguranță pe internet și pe protecția datelor personale ale participanților.

Ce trebuie să facă școala

“Unitatea de învățământ, în calitate de operator de date cu caracter personal, are obligația de a institui o serie de măsuri tehnice și organizatorice privind protejarea și păstrarea datelor cu caracter personal care să vizeze:

  • a) securitatea în mediul online
  • b) asigurarea confidențialității datelor;
  • c) preîntâmpinarea riscului pierderii de date;
  • d) împiedicarea modificării datelor cu caracter personal;
  • e) interzicerea accesului neautorizat la datele cu caracter personal”, potrivit textului metodologiei.

Este invocat regulamentul GDPR și sunt stabilite tipurile de date personale protejate de către unitatea de învățământ, iar înregistrările sunt interzise:

  • numele și prenumele preșcolarilor/elevilor, numele și prenumele cadrelor didactice care utilizează aplicația/platforma educațională informatică;
  • imaginea, vocea participanților, după caz;
  • mesajele, videoclipurile, fișierele expediate sau orice alte materiale care conțin date prelucrate prin utilizarea aplicației/platformei educaționale informatice;
  • rezultatele evaluării;
  • datele de conectare la aplicația/platforma educațională utilizată pentru participare la cursurile online: nume de utilizator și parolă de acces.

“Ca măsură de protecție a datelor cu caracter personal, prelucrate cu ocazia utilizării aplicațiilor/platformelor educaționale informatice, se interzice înregistrarea activităților desfășurate online”, prevede documentul.

Orele online înlocuiesc orele față în față

Metodologia definește “activitatea didactică prin intermediul tehnologiei și al internetului”. Aceasta “este o formă de organizare a procesului didactic ce implică înlocuirea orelor de predare-învățare-evaluare, care presupun prezența fizică a preșcolarilor/elevilor în sala de curs, cu activități de studiu individual și activități didactice în sistem online. Activitatea este organizată de către cadrele didactice, acestea asigurând continuitatea procesului didactic prin intermediul tehnologiei și al internetului”, potrivit actului normativ.

Ce tipuri de comunicare prin intermediul internetului se pot desfășura în școala online:

  • sincronă – desfășurată într-un mediu virtual de învățare, cu participarea simultană a preșcolarilor/elevilor, a cadrelor didactice, eventual și a părinților/reprezentanților legali
  • asincronă – desfășurată într-un mediu virtual de învățare, în cadrul căreia preșcolarii/elevii și cadrele didactice nu sunt conectați simultan;
  • mixtă – desfășurată atât sincron, cât și asincron.

Ce “atribuții” au profesorii

Și cadrele didactice, ca și părinții au “atribuții”, nu obligații, în acest document. Astfel, metodologia prevede pentru profesori/învățători/educatori următoarele atribuții:

  • proiectează și realizează activitățile didactice din perspectiva principiilor curriculare și a celor privind învățarea prin intermediul tehnologiei și al internetului;
  • elaborează, adaptează, selectează resurse educaționale deschise, sesiuni de învățare pe platforme educaționale, aplicații, precum și alte categorii de resurse care pot fi utilizate;
  • proiectează activitățile-suport pentru învățarea prin intermediul tehnologiei și al internetului;
  • elaborează instrumente de evaluare aplicabile prin intermediul tehnologiei și al internetului, pentru înregistrarea progresului preșcolarilor/elevilor;
  • stabilesc împreună cu celelalte cadre didactice un program optim pentru predare-învățare-evaluare astfel încât să se respecte curba de efort a elevilor și să se evite supraîncărcarea acestora cu sarcini de lucru.

În proiectarea și organizarea activității didactice prin intermediul tehnologiei și al internetului se respectă prevederile planurilor-cadru și ale programelor școlare în vigoare, prevede documentul

“În proiectarea și organizarea activității didactice prin intermediul tehnologiei și al internetului se vor avea în vedere:

  • selectarea informațiilor/a experiențelor anterioare ale elevilor și valorificarea acestora;
  • realizarea/selectarea/adaptarea materialelor/resurselor specifice pentru facilitarea procesului educațional;
  • crearea unei comunități de învățare;
  • aplicarea sarcinilor de lucru, astfel încât să se asigure pentru toți preșcolarii/elevii dobândirea competențelor specifice particularităților de vârstă;
  • încurajarea contribuțiilor individuale, a reflecției etc.

Activitățile didactice prin intermediul tehnologiei și al internetului vor urmări dezvoltarea competențelor elevilor, fixarea și consolidarea cunoștințelor, educația remedială, pregătirea elevilor pentru susținerea evaluărilor și examenelor naționale”, se mai arată în metodologie.

Ce fac profesorii la orele online – verifică sistematic realizarea sarcinilor de lucru de către elevi și oferă feedback cu accent pe rezultat, nu pe consecințe

Documentul semnat de ministrul Educației prevede că “în organizarea și desfășurarea activității didactice prin intermediul tehnologiei și al internetului, cadrul didactic verifică sistematic realizarea sarcinilor de lucru de către preșcolari/elevi și îi încurajează prin oferirea feedbackului constructiv/pozitiv cu accent permanent pe proces, soluții și pe rezultat, nu pe consecințe.

În procesul evaluării sarcinilor de lucru se recomandă utilizarea unor tehnici de colaborare în perechi sau în grupuri mici, încurajarea elevilor să aplice autoevaluarea și evaluarea reciprocă.

Se recomandă ca feedbackul privind activitatea desfășurată de elevi să fie în raport cu progresul și potențialul fiecăruia.

Ce resurse pot folosi profesorii la predarea online

“În activitatea didactică prin intermediul tehnologiei și al internetului se pot folosi, adapta și redistribui liber, ținând cont de drepturile de autor, resurse educaționale deschise (RED) – materiale pentru învățare, predare, cercetare sau alte scopuri educaționale, cum ar fi: cursuri, proiecte de lecții, prezentări, cărți, manuale, teme pentru acasă, chestionare, activități în clasă sau în laborator, jocuri, simulări, teste, resurse audio sau video etc., puse la dispoziție în format digital sau fizic și la care există acces liber.

Materialele utilizate de către cadrele didactice în procesul de predare-învățare-evaluare prin intermediul tehnologiei și al internetului și încărcate pe platforme dedicate constituie material didactic”, se arată în documentul oficial.

Responsabilitățile elevilor pentru școala online sunt următoarele:

  • participă la activitățile stabilite de cadrele didactice și de către conducerea unității de învățământ, conform programului comunicat, precum și informațiilor transmise de către profesorii diriginți/profesorii pentru învățământ primar/învățătoare/ profesorii pentru învățământul preșcolar/educatoare;
  • rezolvă și transmit sarcinile de lucru în termenele și condițiile stabilite de către cadrele didactice, în vederea valorificării activității desfășurate prin intermediul tehnologiei și internetului;
  • au o conduită adecvată statutului de elev, dezvoltând comportamente și atitudini prin care să se asigure un climat propice mediului de învățare;
  • nu comunică altor persoane datele de conectare la platforma destinată învățământului prin intermediul tehnologiei și al internetului;
  • nu înregistrează activitatea desfășurată în mediul online, în conformitate cu legislația privind protecția datelor cu caracter personal, conform prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679, precum și ale art. 4 alin. (4) din prezenta metodologie;
  • au obligația de a participa la activitățile desfășurate prin intermediul tehnologiei și al internetului; în caz contrar, elevul este considerat absent și se consemnează absența în catalog, cu excepția situațiilor justificate;
  • au un comportament care să genereze respect reciproc, un mediu propice desfășurării orelor de curs”.

FOTO: pexels.com


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

SURSE Întâlnire tensionată la Ministerul Educației, marți, pe proiectul de lege a învățământului preuniversitar. Ligia Deca a cerut amendamente de la experții partidelor, iar aceștia i-au cerut studii și justificări pentru măsurile cuprinse în legi. Deciziile „sensibile” legate de Admiterea la liceu, Bacalaureat și Admiterea în clasa a V-a vor fi luate politic, în Coaliție

Nicio concluzie clară legată de modificarea Admiterii la liceu, a Bacalaureatului sau a Admiterii la clasa a V-a, la întâlnirea experților desemnați de partidele PNL, PSD și UDMR cu ministra…
Vezi articolul

Profesor de religie din Baia Mare, arestat pentru că ar fi hărțuit și agresat o minoră. Bărbatul ar fi trimis mai multe mesaje cu conținut sexual unei eleve de clasa a X-a / Episcopia Maramureșului anunță că profesorul nu va mai preda religie niciodată

Profesor dr. Cosmin Vasile Lăuran, absolvent al Academiei Naționale de Muzică ”Gheorghe Dima” din Cluj Napoca, doctor în teologie, profesor de religie și muzică la Colegiul Național ”Emil Racoviță” din…
Vezi articolul