PISA 2022 – câți elevi români au participat și cum s-a desfășurat principala evaluare internațională a competențelor elevilor, ale cărei rezultate vor fi prezentate marți / Exemple de subiecte de la testarea trecută

2.186 de vizualizări
Foto: © Maksstock78 | Dreamstime.com
Rezultatele PISA 2022, evaluarea internațională prin care elevi de 15 ani din România, alături de cei din alte 80 de țări, au fost testați din punct de vedere al achizițiilor de învățare, vor fi publicate marți, 5 decembrie. Noul raport va actualiza datele înregistrate ultima dată acum cinci ani, în 2018, când România se plasa pe ultimele locuri în rândul țărilor membre UE, cu un „scor” al analfabetismului funcțional, în rândul elevilor, de 44%. Edupedu.ro prezintă cum s-a desfășurat testarea PISA de anul trecut și cum arată subiecte incluse în asemenea testări.

PISA – Programme for International Student Assessment – este principalul studiu comparativ internațional organizat în domeniul educației de către Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), la care România este în proces de aderare. Evaluarea măsorară competențele de bază ale elevilor în vârstă de 15 ani în trei domenii – citire, matematică și științe. Ediția de anul acesta s-a concentrat pe evaluarea competențelor la matematică. În plus, a existat și un test de gândire creativă.

Este a șasea rundă de evaluare PISA la care participă România. Potrivit datelor prezentate de Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație, în România evaluarea PISA 2022 s-a desfășurat astfel:

  • Testările s-au desfășurat în perioada 11 aprilie – 30 mai 2022.
  • Au luat parte aproximativ 7.400 de elevi cu vârsta de aproximativ 15 ani (născuți în 2006), din toate județele țării – eșantion declarat reprezentativ pentru elevii din România cu această vârstă.
  • Pentru prima dată în România, evaluarea s-a desfășurat computerizat.
  • Elevii au putut susține evaluarea în limba română sau maghiară, în funcție de limba de studiu, iar pentru elevii care au susținut testul în limba maghiară a fost păstrat nivelul de reprezentativitate a eșantionului.
  • Testul de evaluare a gândirii creative a avut drept scop identificarea factorilor care sprijină dezvoltarea creativității.

Organizarea evaluării, în cifre:

  • Au participat 260 de unități de învățământ din țară
  • 69% dintre acestea sunt din mediul urban, 31% din mediul rural. Fiecare a desemnat un coordonator PISA care a participat la o sesiune de formare.
  • Au avut loc în medie două sesiuni de evaluare / școală
  • 83% dintre teste s-au făcut în limba română, 17% – în maghiară
  • Sesiunile au fost monitorizate de către 32 de monitori de calitate interni și 3 monitori de calitate internaționali
  • 51% dintre elevi au fost fete

La nivel internațional, OCDE arată că la PISA 2022 au luat parte 690.000 de elevi din 81 de țări. Eșantionul este declarat reprezentativ pentru 29 de milioane de elevi de 15 ani din întreaga lume. 

Aceștia au avut la dispoziție o oră pentru a răspunde întrebărilor la matematică și o oră pentru cele la citire, științe și gândire creativă. În plus, ei au avut la dispoziție 35 de minute pentru a răspunde la un chestionar referitor la atitudinile lor la școală, viața familială și alte teme.

Exemple de itemi PISA – competența de lectură la evaluările din 2018

Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație a publicat, cu titlu de exemplu, și o serie de itemi publici relevanți pentru testarea competențelor de lectură în cadrul PISA 2018. Îi prezentăm mai jos:


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Consiliul Legislativ solicită eliminarea prevederii privind acordarea sporului de doctorat în urma verificării lunare a activității, din proiectul de OUG al Ministerului Finanțelor: Are un caracter arbitrar şi este practic imposibil de realizat

Sporul pentru titlul de doctor ar trebui sa se acorde persoanelor care isi desfăşoară activitatea în domeniul pentru care deţin titlul si care au în fișa postului atribuții care să…
Vezi articolul
Scandalul plagiatului ministrului Cîmpeanu

Consiliul Național al Elevilor solicită Ministerului Educației să verifice felul în care școala l-a sancționat de formă pe profesorul agresor din Covasna. Robert Avram, președintele CNE: O lipsă crasă de asumare și curaj din partea celor care ar trebui să îi protejeze pe elevi

Consiliul Național al Elevilor îi solicită Ministerului Educației să verifice felul în care Școala Gimnazială Turia, din județul Covasna, l-a sancționat pe profesorul de istorie care a băgat în spital…
Vezi articolul