Pretestarea PISA 2025 a început în școli din 18 județe. În premieră, părinții elevilor participanți vor răspunde unui chestionar tematic, iar Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație a făcut un ghid pentru aceștia – DOCUMENT

1.552 de vizualizări
Foto: © Maksstock78 | Dreamstime.com
Faza de pretestare a următoarei runde a evaluării internaționale PISA 2025, ce măsoară competențele elevilor în vârstă de 15 ani, a început pe 13 mai și se derulează până pe 7 iunie 2024, potrivit informațiilor transmise Edupedu.ro de către Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE), care organizează aceste proceduri în România. Pentru prima dată, părinții completează și ei un chestionar special, iar organizațorii le transmit acestora un ghid despre ceea ce înseamnă aceste evaluări.
  • Chestionarul pentru părinți face parte din pachetul de activități opționale pentru care Ministerul Educației a decis participarea României în cadrul PISA 2025, alături de evaluarea la limba străină sau aplicarea chestionarului TIC.

Faza de pretestare are drept scop pregătirea studiului PISA 2025, studiu care vizează evaluarea competențelor elevilor la Lectură, Matematică și Științe, dar și pentru competențele digitale – Learning in Digital World. Domeniul principal evaluat în următorul val PISA este cel al Științelor.

Se evaluează, în premieră, și competențele elevilor la limba engleză (studiul Foreign Language Assessment). Alături de chestionarul pentru părinți, vor fi introduse, tot pentru prima dată, și chestionare pentru profesorii de științe și chestionare pentru profesorii de limba engleză. 

  • Chestionarul tematic pentru părinți este aplicat în format tipărit, iar toate celelalte – computerizat.

La pretestarea PISA iau parte, potrivit informațiilor furnizate de CNPEE, 2.733 de elevi în vârstă de 15 ani. Aceștia provin din 31 de școli / 18 județe. În această etapă, metodologia presupune un eșantion de conveniență, non-aleatoriu, spre deosebire de etapa principală, când se folosește un eșantion reprezentativ statistic.

La evaluarea competențelor la limba engleză, însă, selecția a fost aleatorie, dintre elevii incluși în eșantionul general. La această testare iau parte 482 de elevi.

Potrivit CNPEE, chestionare tematice, online, vor mai fi completate de către:

  • 253 de profesori care predau la clasa a IX-a disciplinele: fizică, chimie, biologie și geografie, 
  • 110 profesori care predau limba engleză,
Ce înseamnă chestionarul pentru părinți și ce informații le sunt transmise acestora

Nota de fundamentare a hotărârii guvernului privind participarea la PISA 2026, hotărâre luată anul trecut, precizează, între altele, ce presupune chestionarul pentru părinți. Potrivit documentului citat, acest „conține întrebări despre implicarea lor în educația copilului, despre sprijinul emoțional pe care îl oferă acestuia, așteptările pe care le au cu privire la evoluția educațională a copilului, dar și în ceea ce privește implicarea lor în activitățile școlare, fiind astfel un instrument valoros.

CNPEE transmite, totodată, părinților o serie de informații cu privire la participarea copiilor lor la faza de pretestare PISA 2025, în mai-iunie a.c.. Acest buletin explică:

  • Ce este PISA
  • Ce trebuie să facă elevii – „să răspundă la întrebări „care vizează lectura, matematica și științele, precum și învățarea în lumea digitală, însă nu vor primi note ca urmare a participării (…)” și fără să fie nevoie de pregătire specială
  • Care sunt beneficiile participării PISA – diplomă personalizată care atestă participarea, un „cadou pentru disponibilitatea participării la acest studiu”, beneficiile pentru sistemul educațional
  • „Cum îi încurajăm pe copii pentru a participa la acest studiu?” – inclusiv pentru elevii cu dizabilități sau dificultăți în învățare
  • Faptul că datele colectate în cadrul studiului sunt strict confidențiale

Îndrumarul pentru părinți, integral:

Cum se desfășoară etapa de pretestare

Procedurile se desfășoară standardizat, conform metodologiei internaționale PISA, iar datele colectate (răspunsurile elevilor la teste și chestionare, chestionarele pentru profesori) sunt încărcate direct în platforma dedicată PISA 2025..

Organizatorii precizează:

  • Codificarea răspunsurilor elevilor la întrebările deschise din testele cognitive și codificarea ocupațională se vor realiza în perioada iunie – august a.c.
  • Rezultatele etapei de pretestare nu sunt utilizate pentru comparații sau ierarhizări ale sistemelor educaționale, ci numai pentru colectarea de date care să conducă la optimizarea traducerii instrumentelor de testare, la o calitate cât mai înaltă a acestora, la pilotarea procedurilor de implementare ale studiului și obținerea unor informații referitoare la parametrii itemilor care se utilizează în testarea adaptivă.

Lista activităților opționale PISA 2025 pentru care Ministerul Educației a decis participarea României:

  • evaluarea la limbă străină (en. Foreign Language Assessment);
  • aplicarea chestionarului TIC pentru elevi (engl. ICT Questionnaire);
  • aplicarea unui chestionar adresat profesorilor de limbi străine (engl. FLA English Teacher Questionnaire);
  • aplicarea unui chestionar adresat profesorilor de științe (engl., Science Teacher Questionnaire);
  • aplicarea unui chestionar adresat părinților (elevilor participanți la PISA 2025) (engl. Parent Questionnaire). 

Potrivit notei de fundamentare a deciziei din 2023 a guvernului, ca România să participe la PISA 2025:

  • Evaluarea la limba engleză „combină instrumente cognitive și noncognitive pentru a avea o imagine cât mai completă asupra nivelurilor de competență și asupra factorilor contextuali ce influențează dobândirea acestora și va fi oferită la fiecare două cicluri, alternând cu evaluarea privind alfabetizarea financiară”.
  • Chestionarul TIC măsoară comportamentul online al elevilor, accesul și utilizarea resurselor TIC, dar și opiniile elevilor cu privire la modul în care TIC este utilizată în activitățile de predare- învățare. (…)”
  • Chestionarul pentru părinți – vezi mai sus
  • 1Chestionarul pentru profesori colectează informații despre profesori cu privire la datele socio- demografice, calificări, dezvoltare profesională, experienţă de lucru, practici instructive și satisfacția față de locul de muncă, suplimentar față de întrebările specifice domeniilor de bază și inovatoare. (…)”

Potrivit aceluiași document, guvernul a fost de acord cu opțiunile internaționale PISA în condițiile în care acestea „oferă țărilor participante flexibilitatea de a adapta combinația de instrumente PISA la nevoile și interesele lor specifice, dar și oportunitatea de a explora noi valențe care pot fi, ulterior, integrate în chestionarele PISA standard”.

Citește și:
UPDATE PISA 2025. În premieră, elevii români vor fi testați la limba engleză. România participă, pentru prima dată, la opțiunile internaționale: chestionare suplimentare pentru profesori, elevi și părinți
Ligia Deca anunță mai multe testări internaționale pentru elevii români. PISA 2025 va avea chestionare pentru părinți și pentru profesorii de engleză. În 2026, elevii de clasa a IV-a vor susține testarea PIRLS
O nouă competență-cheie va fi evaluată la capitolul Științe în cadrul testelor PISA 2025, la care vor participa elevi care încep acum clasa a VIII-a: capacitatea de a cerceta și folosi informații științifice atunci când acționează sau iau decizii
România va evalua pentru prima dată competențele de citire, calcul, capacitatea de rezolvare a problemelor în rândul persoanelor de 16-65 de ani, prin PIAAC, testarea „PISA pentru adulți” a OCDE

Photo © Maksstock78 | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


2 comments
  1. De ce este mereu un secret care sunt acele scoli? de ce nu se cunosc criteriile de selectie? sunt cumva scoli mici, din comune si orase??

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO Nu există studii care arată că trimiterea elevilor în vacanță reduce mobilitatea, ci din contră, susține Adriana Pistol, director în Institutul Național de Sănătate Publică: Nu am dat nicio recomandare în privința închiderii școlilor

Întrebată de ce Institutul Național pentru Sănătate Publică a dat recomandarea de închidere a școlilor și trimitere a elevilor în vacanță, Adriana Pistol, director în cadrul INSP, a spus că…
Vezi articolul

INTERVIU Cercetătoarea Alina Dolea: Migranții ajung să dezvolte o anumită sensibilitate cu privire la modul în care România e percepută. Experiența „între aici și acolo, nici aici, nici acolo” contribuie la sentimentul de însingurare, teren propice pentru teme precum cele ale AUR

Partidul AUR s-a clasat pe locul treilea în diaspora, cu aproape 25% din voturi, imediat după USR Plus și PNL, potrivit rezultatelor parțiale. Cum a fost posibil ca diaspora românească,…
Vezi articolul