Planuri-cadru 2025. Bogdan Cristescu, secretar de stat în Ministerul Educației: Atunci când opțiunile sunt largi, una dintre opțiuni poate să fie să nu schimbi nimic. Dar eu nu cred că o asemenea opțiune a unei școli va veni fără urmări

2.412 vizualizări
Bogdan Cristescu / Foto: Universitatea din București/ Facebook.com – Mircea Popa
Bogdan Cristescu, secretar de stat în Ministerul Educației, a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, referitor la proiectele de planuri-cadru 2025, că „atunci când opțiunile sunt largi, una dintre opțiuni poate să fie să nu schimbi nimic”. Acesta a precizat că nu crede că „o asemenea opțiune a unei școli va veni fără urmări”: „Să nu uităm un lucru: liceele sunt în procesul de admitere în clasa a IX-a și ele alese. Și oferta lor va conta”.

„De altfel, este un lucru pe care l-au ridicat și colegii de la dezbaterea de pe 5 martie de la sindicat. Atunci când opțiunile sunt largi, una dintre opțiuni poate să fie să nu schimbi nimic. Dar eu nu cred că o asemenea opțiune a unei școli va veni fără urmări, pentru că toți cei care sunt de părere că acum felul în care se desfășoară învățământul liceal nu duce la rezultatele pe care le dorim nu vor alege acea școală. Să nu uităm un lucru: liceele sunt în procesul de admitere în clasa a IX-a și ele alese. Și oferta lor va conta”, a spus Bogdan Cristescu.

Într-o altă ediție a emisiunii InfoEdu de la TVR Info, Silvia Mușătoiu, profesoară de Matematică la Colegiul Național „Gheorghe Șincai” din București, a declarat că are o „nemulțumire față de ideea de plan-cadru propusă de Minister”. „Punând pe hârtie orele, am constatat că un director nepriceput sau conservator poate să lase totul cum a fost (și până acum – n.red) pe acest plan-cadru, ceea ce m-ar întrista foarte tare, pentru că se presupune că vrem să facem o schimbare”, a menționat aceasta.

Ce înseamnă Curriculumul la decizia elevului din oferta școlii

Iată ce prevede Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023:

Art. 86 – „(3) Curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, denumit în continuare CDEOȘ, se constituie din disciplinele/domeniile de studiu, este propus pentru toți elevii din învățământul primar, gimnazial și liceal, filiera teoretică și filiera vocațională, și este elaborat la nivel național, regional, local sau la nivelul unității de învățământ. Elevul are posibilitatea de a alege disciplinele/domeniile de studiu, din oferta școlii, în funcție de propriile nevoi și interese de cunoaștere.”

În proiectul planurilor-cadru sunt aduse următoarele explicații în privința CDEOȘ:

Curriculumul la decizia elevului din oferta școlii reprezintă segmentul curriculumului național care permite dezvoltarea de către fiecare unitate de învățământ a propriului proiect curricular.

– pentru învățământul liceal, filiera teoretică și filiera vocațională, constituie o ofertă educațională propusă la nivel național/regional/local/al unității de învățământ și care promovează trasee particulare de învățare, pentru susținerea nevoilor și intereselor specifice de învățare ale elevilor, unor performanțe diferențiate și nevoilor comunității locale.

– pentru învățământul liceal tehnologic, este elaborat de unitatea de învățământ, în parteneriat cu operatorii economici/autoritățile administrației publice locale, pentru adaptarea formării profesionale a elevilor la nevoile locale ale pieței muncii și se implementează pe durata stagiilor de pregătire practică, în funcție de numărul de ore alocat prin planurile-cadru;”

Principalele categorii de opționale din CDEOȘ sunt:

– opțional de aprofundare – are ca scop realizarea unui parcurs suplimentar pentru dezvoltarea competențelor specifice prevăzute de programa școlară a unei discipline obligatorii, prin noi activități de învățare; acesta nu necesită programă școlară nouă;

– opțional ca disciplină nouă/domeniu nou de studiu – opțional care introduce o disciplină nouă față de cele incluse în trunchiul comun/în curriculum de specialitate sau introduce noi domenii/teme corespunzătoare unei discipline din trunchiul comun/curriculum de specialitate sau le dezvoltă pe cele existente; acesta necesită programă școlară nouă;

– opțional integrat – opțional structurat din perspectiva domeniilor de cunoaștere, în jurul unei teme integratoare pentru o anumită arie curriculară sau pentru mai multe arii curriculare; acesta necesită programă școlară nouă.”

Citește și:
Planuri-cadru 2025. Secretarul de stat Bogdan Cristescu, către profesori: Avem încredere în voi, propuneți opționale într-o marjă clară. Noi venim cu oferta națională, aducem și instrumente de formare, ca să vă susținem. Vom avea și instrumente de monitorizare, inclusiv pentru colegii directori
În mod cert nu ne dorim ca evaluarea și programele școlare să promoveze doar memorarea, deși memorarea are un rol de bază în învățare, spune Irina Horga, cercetător științific al Unității de Cercetare în Educație
Planuri-cadru 2025. Irina Horga, cercetător științific al Unității de Cercetare în Educație: Dacă elevii aleg ce este mai ușor, probabil că ceva le lipsește și lor, le lipsește și profesorilor. Ministerul trebuie să se asigure că oferta națională de discipline opționale este corelată cu nevoile elevilor și cu nevoile școlii


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

BREAKING Rezultatele finale ale repartizării în liceele militare 2023 au fost publicate. Cea mai mare medie de admitere este 9.98, la Colegiul Național Militar „Mihai Viteazul”, Alba Iulia, unde rata de promovare la Bac 2023 a fost de 100%

Ministerul Educației a publicat astăzi, 10 iulie 2023, rezultatele finale ale repartizării în liceele militare, pe admitere.edu.ro. Listele cu elevii admiși în liceele militare cuprind mediile de admitere și colegiile…
Vezi articolul

Șeful ISJ Dolj, despre vestimentația elevilor: A veni îmbrăcat decent la școală reprezintă o formă de respect, în primul rând, pentru sine și apoi pentru ceilalți din jurul lor. Noi, dascălii, nu putem face nimic fără sprijinul părinților

Daniel Alexandru Ion, șeful Inspectoratului Școlar Județean Dolj, a declarat că printr-o comunicare eficientă „vom reuși împreună să-i determinăm pe elevii noștri să înțeleagă că a veni îmbrăcat decent la…
Vezi articolul

Aproape 2 milioane de copii ar trebui să primească zilnic la școală, lapte și produse lactate și de panificație, iar de două ori porții de fructe. În realitate nu primesc nimic, deși școala a început de 3 săptămâni / Motivele pentru care licitațiile nici nu au fost demarate

Elevii și preșcolarii nu primesc deocamdată nici unul dintre produsele alimentare „asigurate“ prin Programul pentru școli al României, care se desfășoară în mare parte cu bani europeni, potrivit surselor Edupedu.ro.…
Vezi articolul