Președinta comisiei naționale care avizează programa școlară de Limba și literatura română pentru liceu, profesoara Oana Fotache Dubălaru, afirmă că „asupra constructului nu se poate reveni”, după cum a indicat aceasta într-un interviu acordat publicației Cultura la dubă. Afirmațiile au fost făcute după o dezbatere organizată vineri, 12 decembrie, la Muzeul Național al Literaturii Române (MNLR), în timpul perioadei de consultare publică. Presa nu a fost invitată la acest eveniment.
Întrebată în ce măsură există deschiderea de a reveni asupra draftului programei, în urma dezbaterilor publice și a criticilor legate inclusiv de absența autoarelor, Oana Fotache Dubălaru – care este și coordonatoarea grupului de lucru la programă – a declarat:
- „Da, eu chiar am toată deschiderea în sensul ăsta. Eu cred că există autoare în literatura română, ele își găsesc loc în această literatură, din păcate în secolele de început nu sunt atât de multe, din rațiune obiective ale epocii. Avem doar câteva nume pe care le putem invoca. Firește că prezența lor e mult mai consistentă începând chiar de la Junimea, de la Veronica Micle încolo.”
Aceasta a susținut că noua programă ar aduce, de fapt, o reprezentare mai largă a autoarelor decât în documentele anterioare. „Ne propunem tocmai o reprezentativitate care este cea reală a autoarelor în literatura română. Și o prezență mult mai lărgită față de ce este acum, fiindcă doar Hortensia Papadat-Bengescu apărea la un moment dat în programa de evaluare, nu mai este nici Hortensia Papadat-Bengescu de câțiva ani”.
Întrebată explicit în ce măsură există deschidere pentru modificarea textului programei, președinta comisiei de avizare a precizat pentru Cultura la dubă că „asupra textului, la nivel de multe precizări, îmbunătățiri punctuale, clarificări, există toată deschiderea”.
„Asupra constructului nu se poate reveni, fiindcă e vorba de o gândire care încorporează un efort de durată al grupului și este contraproductiv acum să schimbăm criteriul la presiunea publică. Pentru că niște specialiști au lucrat, și-au exprimat punctul de vedere și a rezultat această programă”, a precizat decana Facultății de Litere a Universității din București.
Fotache Dubălaru a adăugat că feedbackul primit în perioada de consultare publică va fi analizat, dar doar în limitele stabilite de structura deja decisă. „Firește că ea e perfectibilă, de asta a și fost pusă în dezbatere publică trei săptămâni, am primit multe sugestii, am primit feedback, vom încorpora ceea ce nu contravine, totuși, construcției de ansamblu”.
Antepronunțare în ultima zi de consultare publică
Declarațiile profesoarei Oana Fotache Dubălaru au fost făcute în ultima zi a consultării publice asupra programei, într-un context în care sute de profesori, cercetători și scriitori au reclamat caracterul formal al dezbaterii. Programa școlară, criticată pentru faptul că prevede studierea textelor vechi și ale cronicarilor la clasa a IX-a, a fost elaborată în două luni.
Poziția vine și pe fondul faptului că Oana Fotache Dubălaru este atât coordonator științific al grupului de lucru care a elaborat programa, cât și președinta comisiei naționale de specialitate care o avizează, situație semnalată public de scriitorul și profesorul Radu Vancu ca fiind un „viciu de procedură” care ar afecta legitimitatea documentului.
Potrivit unei analize Edupedu.ro, 15 membri ai comisiei de avizare a programei de română pentru liceu se regăsesc și în grupul de elaborare al documentului, pentru Trunchiul Comun și Curriculumul de Specialitate. În prezent, comisiile naționale de specialitate nu sunt publice pe site-ul Ministerului Educației, ultimele liste disponibile datând din 2016.
Noua programă de Limba și literatura română pentru clasa a IX-a este contestată de sute de profesori, cercetători ai Academiei Române, scriitori, regizori și dramaturgi, care cer „regândirea integrală” a documentului. Criticii vorbesc despre o abordare „anacronică”, despre revenirea la o istorie literară rigidă și despre riscul accentuării analfabetismului funcțional. Detalii aici
Ministrul Educației: „Nu ne mai putem permite să amânăm”
Cel mai recent, ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat că va avea, la începutul săptămânii viitoare, o întâlnire cu membrii comisiei care au elaborat programa de română pentru liceu, pentru a analiza criticile apărute în spațiul public.
„Mă uit, văd și eu dezbaterile, rolul ministerului acesta este: să se asigure că pune oameni buni în comisie. După aceea, specialiștii trebuie să vină cu o programă pe care trebuie să și-o asume, că ei sunt specialiștii. (…) De asemenea, ne uităm cu atenție la dezbaterile care au loc în spațiul public, astfel încât după aceste dezbateri voi avea o întâlnire cu membrii comisiei, probabil că la începutul săptămânii viitoare, să văd ce din aceste comentarii, feedbackuri, sugestii compilează pentru ei, cum răspund celor care au ridicat o serie de probleme. (…) Dar lucrurile trebuie făcute, nu ne mai putem permite să mai amânăm. Din 2021 ar fi trebuit să intrăm în această logică”, a anunțat ministrul Daniel David.
Noua programă ar urma să fie aplicată în licee începând cu anul școlar 2026-2027, de la clasa a IX-a, după finalizarea procesului de consultare publică și avizare.