Președintele Academiei, Ioan-Aurel Pop, despre anonimizarea datelor studenților: Nu am voie să public rezultatele examenelor, cu numele și cu nota, pentru că îi jignesc / Altădată mă gândeam cum, Dumnezeule, ăsta a putut să ia 9 și eu am luat numai 6? / A pierit interesul pentru performanță

22.341 de vizualizări
Ioan Aurel Pop / Foto: INQUAM Photos – Ilona Andrei
Anonimizarea datelor studenților când sunt publicate rezultatele la examene, impusă de regulamentul european pentru protecția datelor personale – GDPR, a fost prezentată de președintele Academiei Române, Ioan Aurel Pop, drept o situație în urma căreia „a pierit interesul pentru performanță”. Publicarea numelor ar însemna că „îi jignesc” pe studenți, a apreciat academicianul. În cadrul unei conferințe desfășurate, sâmbătă, la Cluj, acesta s-a dat exemplu pe sine, arătând că, atunci când lua o notă mult mai mică decât un coleg, era determinat să învețe mai bine, pe când, dacă nota mică ar fi rămas ascunsă, nu ar fi avut motivație să își îmbunătățească situația.

La conferința „Vizionarii”, desfășurată sâmbătă la Cluj-Napoca, președintele Academiei, fost rector al Universității Babeș-Bolyai și profesor de istorie, a afirmat că „eu nu am voie să public rezultatele examenelor studenților mei, cu numele lor și cu nota, pentru că îi jignesc”.

El a argumentat că această anonimizare ar avea efect asupra interesului tinerilor pentru performanță, deoarece „fiecare [student] se uită… unii nici nu recunosc numărul, habar nu au. Nici nu știu că au un număr, Doamne ferește (…) Altădată când eu vedeam că am luat 6 și vecinul meu, care a dat odată cu mine, a luat 9, mă gândeam ‘Cum, Dumnezeule, ăsta a putut să ia 9 și eu am luat numai 6?’ Mă puneam pe treabă și în semestrul următor, la materia respectivă – că examenele erau așa, în trombă – luam și eu 9, poate.”

Potrivit lui Ioan Aurel Pop, dacă în lipsa informațiilor cu privire la rezultatele altor studenți, se reduce interesul pentru performanță și concurență: „dacă habar nu aveam, nu știam, mă gândeam bine că nu știe cât am luat, am luat 5, cu un 5 mă duc mai departe, mai iau un 5…”.

  • „A pierit interesul pentru performanță, O societate încă nu se poate clădi, în lumea noastră, fără performanță”, a apreciat președintele Academiei Române.

Declarațiile pe această temă ale lui Ioan-Aurel Pop, pe larg:

„(…) Ar fi bine să ne vedem de treburile noastre și să promovăm în continuare meritul. Văd că și la noi scade concurența. Eu nu am voie să public rezultatele examenelor studenților mei, cu numele lor și cu nota, pentru că îi jignesc. Trebuie să pun niște numere. Pun numerele și după aia pun nota. Fiecare se uită… unii nici nu recunosc numărul, habar nu au. Nici nu știu că au un număr, Doamne ferește. Unii își amintesc cine și cum era când era un număr scris pe mână și consideră că e rău. 

Altădată, când eu vedeam că am luat 6 și vecinul meu, care a dat odată cu mine, a luat 9, mă gândeam ‘Cum, Dumnezeule, ăsta a putut să ia 9 și eu am luat numai 6?’ Mă puneam pe treabă și în semestrul următor, la materia respectivă – că examenele erau așa, în trombă – luam și eu 9, poate. Dar dacă habar nu aveam, nu știam, mă gândeam bine că nu știe cât am luat, am luat 5, cu un 5 mă duc mai departe, mai iau un 5… 

A pierit interesul pentru performanță. O societate încă nu se poate clădi, în lumea noastră, fără performanță. Când vor veni roboții să ne conducă și noi vom deveni roboți și ei vor fi mai inteligenți ca noi, cum ne avertizează specialiștii în inteligență artificială, cine știe, va fi altfel. Dar eu cred în continuare în merit și în performanță.(…)”

Citește și:
Președintele Academiei Române, Ioan Aurel Pop: Istoria comunismului nu e o disciplină, ci un conținut pentru istoria contemporană / Puterea noastră de a schimba e extraordinară. Schimbăm, nu așteptăm urmările, nu așteptăm feedback-ul, galopăm și confundăm conținuturile cu disciplinele


13 comments
  1. Domnul academician are perfecta dreptate în ceea ce spune.

  2. bine punctata problema anonimizarii.
    sub aceasta păturica numita pompos gdpr , o gramada de loaze dospesc bine mersi , trec prin examene la cate nici nu se prezintă , iau bacul cu note astronomice , intra pe liste speciale pe la universitari , termina studiile pe copiat , nimeni nu le stie notele , absolva cu medii astronomice , se infiltreaza la doctorate fantoma pe care le termina stiu ei cum , publicand la jurnale predator , contra cost , apoi primesc posturi in INVATAMANTUL UNIVERSITAR , posturi definitive , sant tabula rasa nici draq nu le a auzit ciripitul pe la seminarii. pasarele tacute cu post definitiv in buzunar , fata lui tata.
    dinozaurul asta , popa , stie el ce stie .
    ANONIMIZAREA FOLOSESTE NUMAI LOAZELOR.
    PS. poate nu stiati copiii sefilor din umfuri , daca nu iau rezi , sub anonimat , primesc post de asistent fix in catedra lui tati.
    in timp ce restul rezidenților crapă dracu pe la 30 ca le moare bateria .. decatatea garzi , in timp ce linia unu de garda , adica sefii dorm acasa bine mersi .
    p.p.s sa comenteze pe subiect , cine stie cum sta treaba.
    va zic eu ca dinozaurul stie bine ce zice.

  3. Dl. Președinte de academie o cam ia razna de o vreme, îi pute tot ce vine de la UE.
    Ce vrea să spună e că își zicea în tinerețe nu „cum a luat ăsta 9” ci „cum a luat prostu ăsta 9, când eu sunt mai deștept” sau, poate, „prostul de vecin a luat 6, când eu am luat 9”. Ei, tocmai de aia e bine să nu se afișeze numele. Că, altfel, și fără nume vezi că a luat cineva 9 când tu ai luat 6, numai ca nu știi cine e ăla. Și nici nu e nevoie, că nu ești în competiție doar cu vecinul, ci cu toți ceilalți.

    1. Dumneata nu cunoști modalitatea de corectare/raportare! Proful corector dă punctajul (numai pe borderou) și „cineva” pune notele în centralizator în dreptul numărului alocat elevului. Numai acest „cineva” cunoaște elevul din dreptul numărului alocat evaluatului. Așa, cel de 5 ia 10!

    2. D-l academician are perfecta dreptate, Dv cam bateți câmpii.
      Nu este voie a afișa, ori a transmite întregii grupe, notele la evaluări. Puteți enunta un motiv pertinent?!

  4. Domnul Ioan-Aurel Pop are perfectă dreptate. Astăzi – în procesul educațional desfășurat fie în familie (cei 6 ani de acasă), fie în școală – „suflăm și în iaurt”, utilizând o expresie nu tocmai academică. Ca pârinți, și mai apoi ca dascăli ne temem să mai facem observații, să „pedepsim” (evident nu mâ refer la pedepse corporale) copiii. Aberația merge până la a nu mai avea voie nici să întrebi copilul ce note au luat alți colegi, pentru ca nu cumva comparandu-l cu aceștia să-i provoci o „stare de disconfort”. Și bineînțeles, Doamne ferește ca școala să organizeze serbări de final de an și să îndrăznească să ofere celor merituoși coronițe și cărți din partea școlii, a statului roman (tradiție veche a școlii romanești cel puțin; gandiți-vă la șcena din „Moromeții”,;). Și asta tot în ideea de a nu „jicni” elevii codași!
    Evident lucrurile se rostogolesc și la nivelurile superioare, liceu, facultate etc.

    1. Nepublicând numele e o prostie din mai multe motive:
      1.Dispare spiritul de competitie.
      2.E posibil ca la un examen,să se facă fraude mai ușor și mai greu de depistat.Unul sau mai multi elevi mai slabi pregătițisă fie poziționați pe primele locuri,iar cei pregatiți poziționați mai jos sau chiar respinși.
      3.O ierarhizare(catalogare profesională)a
      profesorilor.
      4.Ca părinte poți să-ți dai seama de gradul de pregătire al clasei și implicit al copilului tău.

  5. Ca de la dl. Pop.
    Din seria „pe vremea mea”.
    Din sferele înalte poate nu se vede că fenomenele de agresivitate lăsate să intre odată cu competitivitatea, de la vârste incredibil de mici ale elevilor, au făcut să se ajungă la aceste coduri.
    Vezi fum? Pe undeva e (sau a fost) un foc.

  6. Putina lume intelege GDPR. Nici cei care l-au scris nu cred ca inteleg.

    La examen se face o pseudo-anonimizare. Daca s-ar face anonimizare nu s-ar mai stii cine a scris lucrarea lol.

  7. Bine ca pentru examenul de Titularizare e voie cu numele profesorilor. Cum de pe ei nu protejeaza legea? Peste tot sunt coduri la examene dar nu si pentru ei. Nimeni nu misca un deget pentru ei, e bine ca dupa examen stie toata scoala sau tot satul nota si ii considera prosti.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Trei organizații americane care furnizează servicii de tip „homeschooling” în România „sunt în afara cadrului legal”, spune Ministerul Educației

Trei organizații americane care furnizează servicii de tip „homeschooling” în România „sunt în afara cadrului legal”, spune Ministerul Educației, într-un răspuns pentru Edupedu.ro. Este vorba despre „entitățile HomeLife Academy, ChristianLife Academy…
Vezi articolul

Apel pentru actualizarea urgentă a sistemului de educație din România, în contextul rezultatelor primului tur al alegerilor prezidențiale, lansat de Coaliția pentru Educație / Organizația cere autorităților, pentru prima dată în mandatul ministrului Ligiei Deca, „să accelereze reformele curriculare”, deși ministra blochează noile planuri-cadru de cel puțin 6 luni

„Rezultatele primului tur al alegerilor prezidențiale ne arată cât de urgentă este actualizarea sistemului de educație din România”, susține Coaliția pentru Educație într-un comunicat de presă în care face apel la…
Vezi articolul

Bursele de excelență pentru elevii olimpici care învață în școli particulare nu s-au plătit până acum, la 3 luni de la debutul școlii. Președintele Federației Părinților anunță că banii nu vin de la Ministerul Educației, ci „de la centru“ și că „se așteaptă publicarea unei hotărâri de guvern”

Elevii din școlile private sau confesionale, care au dreptul la burse de excelență olimpică unu și doi, la fel ca elevii de stat, conform regulilor de acordarea burselor în acest…
Vezi articolul

Lecții despre Premiile Nobel 2025: materiale educaționale gratuite pentru profesori și elevi, care pot fi folosite la orele de chimie, fizică, biologie, istorie sau economie, publicate de Fundația Nobel

Fundația Nobel a publicat o nouă serie de lecții gratuite despre Premiilor Nobel din 2025. Materialele pot fi folosite de profesori în cadrul orelor de fizică, chimie, biologie, literatură, educație…
Vezi articolul

SNSPA nu va intra în grevă: “Revendicările sindicatelor din învățământ trebuie să fie tratate cu seriozitate, dar nu prin grevă se rezolvă problemele semnalate”, spune rectorul instituției, Remus Pricopie

“Revendicările sindicatelor din învățământ trebuie să fie tratate cu seriozitate, dar nu prin grevă se rezolvă problemele semnalate. SNSPA nu va intra în grevă, toate activitățile didactice se vor desfășura…
Vezi articolul

Organizarea anului școlar pe module nu influențează parcurgerea cu sens a unităților de învățare – scrisoare metodică pentru învățători / Fiecare învățător își personalizează proiectarea unităților de învățare

Modulele (perioadele de timp) nu influențează parcurgerea cu sens a unităților de învățare, după cum se arată în scrisoarea metodică a Inspectoratului Școlar Județean Buzău. În document este menționat că unitățile de învățare…
Vezi articolul