Prima discuție după căderea Guvernului, la ministerele Muncii și Educației – despre salarizarea profesorilor. Sindicatele au cerut creșterea cu 16% de la 1 ianuarie 2022 și „s-a convenit că reprezentanții celor două ministere vor susține solicitările”

6.371 de vizualizări
Calendar oficial mobilitate
Foto: OECD
Sindicatele din învățământ au cerut creșterea salariilor cu 16% de la 1 ianuarie 2022, în prima întâlnire cu ministerele Educației și Muncii de după demiterea Guvernului Cîțu prin moțiune de cenzură.

La întâlnire au fost și Raluca Turcan și Sorin Cîmpeanu, iar în comunicatul primit de Edupedu.ro se arată că „una din temele abordate a vizat faptul că personalul didactic din învățământ ar fi trebuit să primească, începând cu 1 septembrie 2020, salariile prevăzute de lege pentru anul 2022, prevedere care a fost prorogată, reprezentanții federațiilor sindicale reprezentative din învățământ solicitând ca începând cu data de 1 ianuarie 2022 să se acorde cele două tranșe de majorări salariale restante prevăzute de Legea 153/2017, de câte 8% fiecare, astfel încât să se atingă nivelul maxim de salarizare prevăzut în această lege pentru personalul didactic”.

„S-a convenit ca Ministerul Educației să calculeze impactul financiar al acordării majorărilor salariale solicitate de sindicate, precum și al creșterii salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată și că reprezentanții celor două ministere vor susține solicitările reprezentanților federațiilor sindicale prezenți la această întâlnire”, potrivit comunicatului.

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a anunțat într-o declarație de presă de la Ministerul Educației că discuțiile au avut loc spunând că e „nevoie de aplicare a creșterilor salariale începând cu data de 1 ianuarie 2022”.

Oficialul a spus că nu va face mai multe precizări, dar că „în curând” jurnaliștii vor primi informații suplimentare într-un comunicat comun cu Ministerul Muncii.

Redăm comunicatul Ministerului Muncii:

„Ministrul Muncii și ministrul Educației au discutat cu sindicatele din educație despre salarizarea din acest domeniu

Ministrul Muncii și Protecției Sociale, Raluca Turcan, și ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, au avut miercuri o întâlnire de lucru cu reprezentanții sindicatelor din învățământul preuniversitar și universitar de stat pentru a discuta o serie de subiecte avansate de partea sindicală, privind salarizarea personalului din învățământ în anul 2022.

Una din temele abordate a vizat faptul că personalul didactic din învățământ ar fi trebuit să primească începând cu 1 septembrie 2020, salariile prevăzute de lege pentru anul 2022, prevedere care a fost prorogată, reprezentanții federațiilor sindicale reprezentative din învățământ solicitând ca începând cu data de 1 ianuarie 2022 să se acorde cele două tranșe de majorări salariale restante prevăzute de Legea 153/2017, de câte 8% fiecare, astfel încât să se atingă nivelul maxim de salarizare prevăzut în această lege pentru personalul didactic.

De asemenea, s-a discutat despre impactul majorării salariului minim asupra categoriilor de personal nedidactic care au deja veniturile la nivelul salariului minim pe economie de anul viitor.

În cadrul discuțiilor s-a convenit ca Ministerul Educației să calculeze impactul financiar al acordării majorărilor salariale solicitate de sindicate, precum și al creșterii salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată și că reprezentanții celor două ministere vor susține solicitările reprezentanților federațiilor sindicale prezenți la această întâlnire.

Totdată, având în vedere că Ministerul Educației a preluat creșele de la administrația publică locală, s-a ridicat problema salarizării unor funcții, precum cea de educator puericultor care nu se regăsește în categoria funcțiilor didactice din anexa nr. 1 la Lege-cadru nr. 153/2017. 

În acest context, în perioada următoare, Ministerul Educației va analiza consecințele  și impactul salarial pentru a putea propune modificările necesare în Legea salarizării.

În întâlnirea de lucru s-a ridicat și problema salarizării funcției de director din cadrul unităților de învățământ, care este complet nemotivantă, sindicatele semnalând că salarizarea acestei funcții de conducere este, în anumite cazuri, sub nivelul de salarizare al funcțiilor didactice de predare sau chiar sub nivelul unor funcții de conducere de la personalul didactic auxiliar. 

Ministrul Muncii și Protecției Sociale a explicat că inechitățile salariale pentru personalul din învățământ vor fi eliminate prin noua Lege a salarizării, care urmează a fi elaborată în perioada următoare tocmai cu scopul de a aduce echitate și calitate în sistemul public”.  

Salariile profesorilor ar fi trebuit să crească cu 16% de la 1 septembrie 2020, după cum anunța Ministerul Educației într-un comunicat de presă. Instituția explica atunci faptul că de la 1 ianuarie 2020 salariile au fost majorate cu 8%, iar ultimele două tranșe de majorare până la grila prevăzută de Legea 153/2017 ar fi trebuit să intre luna viitoare. Rectificarea bugetară a amânat însă acea creștere, cu totul, până în septembrie 2021.

Vezi aici ce salarii de bază brute ar fi trebuit să ia profesorii, învățătorii și educatorii, conform grilei de salarizare, pe fiecare funcție și grad.

Sindicatele din Învățământ au încetat să mai aibă poziții publice critice la adresa Guvernului sau a ministrului din momentul în care, pe 26 februarie 2021, premierul Florin Cîțu a spus că „singurii oameni care au rămas în funcție 30 de ani de zile sunt liderii de sindicat” și că ar fi cazul să se discute despre legislația care reglementează finanțarea sindicatelor, “dacă este bine ca respectivele cotizații să se plătească automat din conturile oamenilor”.

Articolul în curs de actualizare


2 comments
  1. Atunci cand toate salariile se vor marii cu 11%, sindicatele cer pentru profesori 16%, in loc sa ceara 16% cat era în legea salarizării plus 11% cat vor crește toate salariile, adică 27%. Cifra corecta de cerut, onor sindicatelor care nu ne reprezintă cu onoare, este de 27%! Băgați la cap, trădătorilor, 27%!

  2. Sindicatele au negociat la țanc, cu un guvern care nu poate face nimic, decat poate o meserie ciudata, existenta candva in COR, cea de ”aburitor”! Pacat ca nu avem si nu am avut oameni care sa isi iubeasca poporul la conducerea acestei tari si in functiile de reprezentare! Tara gastilor, de 30 de ani! Se va autodizolva prin emigrarea romanilor! Pacat!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO Vor fi dați afară profesorii care nu vor să se vaccineze? Cîmpeanu: Întotdeauna o să pledez pentru argumente, nu cu forța / Cadrele didactice ar trebui să fie mai pregătite decât media din perspectiva deschiderii față de știință

„Întotdeauna o să pledez pentru argumente, nu cu forța”, a răspuns ministrul Educației Sorin Cîmpeanu unei întrebări la Digi24 despre posibilitatea de a-i da afară din sistemul de învățământ pe…
Vezi articolul
Numărul școlilor din România - Admiterea în clasa a V-a

Nina Vasile, profesoară: Școala necesară nu este una exclusiv on-line, nici trunchiată și redusă la materii de Bac / Acum e vremea să se angajeze tineri / În anumite zile ar trebui să fie pentru un profesor predarea fizică, în altele on-line

“Citesc despre tot felul de măsuri legate de școală începând din toamnă. Recunosc că sunt îngrijorătoare și am senzația că trăiesc într-o țară care doarme. Totul se învârte în jurul…
Vezi articolul

Solicitările profesorilor dau peste cap calculele pentru buget. Sorin Banciu: Nu producem atât de mulți bani. Florin Manole: Ar costa 16 miliarde ce au cerut sindicatele. Cristian Seidler: Au rămas 7 miliarde, dar tot profesorul să fie solidar, nu-i așa?

Toată lumea pare să fie de acord că Educaţia este o prioritate, însă matematica le dă bătăi de cap politicienilor, potrivit TVR. Sorin Banciu, secretar de stat în Ministerul Mediului,…
Vezi articolul

„Vă rog să nu ne dați vinerea teme. Acest lucru este benefic pentru fericirea copilului”, este cererea unui elev de 10 ani către învățătoarea sa, care a și aprobat-o: „Întotdeauna i-am încurajat să se exprime liber”

Un elev care nu vrea teme de weekend a făcut o cerere către învățătoarea sa. Are 10 ani și a motivat solicitarea astfel: „acest lucru este benefic pentru fericirea copilului”.…
Vezi articolul