Profesorii nu au timp să răspundă ministrului: sunt prea ocupați cu birocrația pe care ar trebui să o descrie – profesorul anonim / Un profesor obișnuit lucrează circa 50 de ore pe săptămână

1.104 vizualizări
Foto: Unsplash.com
Într-o declarație recentă, ministrul Educației, doamna Ligia Deca / sau dl. David (în funcție de contextul actual), a afirmat: „De fiecare dată când vorbesc cu profesorii mi se spune că birocrația este foarte mare și mereu le cer sugestii: Spuneți-mi exact ce documente doriți să amânăm, unde doriți să digitalizăm lucrurile. Cele mai bune feedbackuri vin de la profesori.”
  • Profesorul anonim este un proiect Edupedu.ro prin care orice cadru didactic poate scrie pe adresa redactie@edupedu.ro despre problemele sau soluțiile identificate în școală/învățământ, sub protecția anonimatului.

Mesajul este, desigur, bine intenționat. Orice ministru are nevoie de feedback real din sistem dacă vrea să reformeze eficient Educația. Dar există o problemă majoră pe care discursul acesta nu o atinge — și care explică perfect de ce profesorii nu reușesc să ofere răspunsurile detaliate cerute.

Profesorii nu mai apucă să spună ce ar trebui redus — pentru că muncesc prea mult din cauza lucrurilor care ar trebui reduse.

În esență, ministrul cere liste, explicații și propuneri de optimizare exact de la oamenii care abia au timp să respire între orele de predare, hârtii, ședințe, raportări, pregătire, evaluări și zecile de sarcini „punctuale” care apar pe parcursul unui an școlar.

Adevărul simplu este acesta:

Profesorii nu pot răspunde pentru că sunt deja la limita suprasolicitării.

Cum arată săptămâna unui profesor obișnuit

În teorie, un profesor are o normă de 20 de ore de predare. În practică, aceea este doar jumătate din muncă.

Restul include:

  • planificări multiple pentru fiecare disciplină
  • proiectarea și conceperea testelor cu matrice de specificații
  • corectarea a zeci de lucrări
  • evidențe, rapoarte, formulare, cataloage
  • ședințe de catedră, consilii, instruiri SSM și PSI
  • program remedial
  • monitorizare absențe și managementul clasei
  • comunicare cu părinții
  • digitalizări obligatorii
  • teze, simulări, examene, procese verbale
  • comisii, inventare, activități extracurriculare
  • și, în final, ore suplimentare pentru corigenți, contestări și situații speciale

Când adunăm toate acestea, rezultatul este alarmant:
➡️ un profesor obișnuit lucrează circa 50 de ore pe săptămână, deși este plătit pentru 40.

Așadar, profesorii nu doar că știu foarte clar ce mănâncă birocrația, dar nu au nici timpul necesar să redacteze pentru minister listele pe care li se cer.

Solicitarea ministrului este corectă în teorie, imposibilă în practică

E ca și cum ai cere unui medic din UPU să își facă timp, în mijlocul turei, să îți explice „ce proceduri inutile ar trebui eliminate”.

Intenția este bună. Contextul o face nerealistă.

Când profesorii cer reducerea birocrației, nu o spun pentru că nu știu ce documente există — ci pentru că sunt sufocați de ele.

Cei care au cel mai bun feedback sunt cei mai ocupați. Cei mai ocupați sunt profesorii.
Profesorii nu mai au timp să răspundă solicitărilor pentru că muncesc de două ori mai mult decât se vede.

Dacă ministerul vrea cu adevărat feedback, trebuie să creeze mai întâi timpul pentru feedback

Ce se poate face?

✓ Eliminarea obligației de a completa același tip de date în mai multe platforme

✓ Simplificarea formularelor — un singur raport în loc de trei

✓ Eliminarea documentelor redundante

✓ Trecerea reală, nu declarativă, la digitalizare

✓ O analiză oficială a volumului real de muncă, nu doar a normei legale

Numai după ce profesorii sunt eliberați de măcar 10–15 ore de sarcini inutile vor putea răspunde coerent întrebării „Ce documente vreți să eliminăm?”.

Profesorii știu exact ce ar trebui redus.

Problema e că nu mai au timp să o spună.

Când ministerul va înțelege acest paradox, reforma va putea începe cu adevărat.

PS: În cazul în care încă nu știe, am un tabel de unde poate să aleagă; e cu tot cu distribuția pe săptămână a orelor de muncă.

Nr.ActivitateOre / anOre / săptămână (40 sapt)
1Predare în clasă (normă 20 h/săpt)80020,00
2Pregătire lecții + planificări (8 planificări + ore pregătire pentru 3 discipline)2526,30
3Concepere teste cu matrice + barem (18 teste/an)40,51,01
4Corectat teste / lucrări / evaluări3248,10
5Completare catalog, actualizări și evidențe300,75
6Dirigenție (ora + administrare clasă)1624,05
7Ședințe cu părinții (8/an × 1,5 h)120,30
8Ședințe + comisii (consiliu profesoral, catedră, alte întâlniri)350,88
9Instruiri obligatorii: SSM (8 h), PSI (8 h), GDPR (1 h)170,43
10Perfecționare / cursuri (formare continuă)150,38
11Ore remediale / recuperare360,90
12Activități școală (Școala Altfel, Săptămâna Verde etc.)360,90
13Supraveghere (pauze, examene, simulări)401,00
14Rapoarte / situații pentru burse, CES, cazuri sociale180,45
15Comunicare părinți (emailuri, telefoane, mesaje)180,45
16Creare materiale (fișe, prezentări, upload pe platforme)401,00
17Portofoliu profesor / autoevaluare / documente personale80,20
18Pregătire suplimentară EN/BAC (dacă se aplică)401,00
19Vizite la domiciliu / consiliere individuală80,20
20Inventar, comisii interne, organizare excursii/tabere100,25
21Buffer perioade de vârf (teze, rapoarte, situații excepționale)401,00
22Realizare subiecte corigenți100,25
23Examen corigenți (scris 2h + corectare + oral + procese verbale)17,50,44

 Total

  • Ore/an: 1.979 ore
  • Ore/săpt: 1.979 ÷ 40 = ≈ 49,5 ore/săptămână
Citește și:
Ministrul Daniel David, către profesori: „Spuneți-mi exact ce documente doriți să amânăm, unde doriți să digitalizăm lucrurile” / De patru luni, ministerul cere propuneri pentru debirocratizare, dar nu a anunțat nicio schimbare practică


4 comments
  1. 50 de ore munca pentru profesori pe săptămână,ce glume.Hai fiți realiști nu mitomani dragi profesori .Elevii de gimnaziu și liceu muncesc 60 ore pe săptămână.Cele enumerate le întocmiți o singura data pe an.

  2. E bine ca orice om să își facă un asemenea timesheet. Începuse dl Lomaca. Tabelul e o oglindă a ceea ce ești și cât prestezi în cele …40 de ore/săpt.

  3. Lipsa timpului nu este impedimentul principal al lipsei de dialog dintre profesori și Daniel David, ci lehamitea și absenta credibilității celui care este ministru încă.

  4. Din ceea ce am citit, nu stiu, tectul e mai vechi sau autorul a uitat că nu se mai dau teze.
    ce sa zic despre birocratie?
    sa incep cu faptul cs dirigintele trebuie sa completeze:
    1. tabel lapte-corn zilnic.
    2.chestionar despre activitatea metodica/modul.
    3. chestionar parinti strainatate.
    4. multe alte chestionare care vin oe whatssap si care pur si simplu nu au ce cauta in activitatea umui profesor.
    5. lioseste chestionarul daca mai respiram.
    6. de ce obliga inspectoratele directorii dacyrimita lavdiverse olipmiade profesori la supravegheat sambata si duminica? sigur, nu sunt ordine scrise, sunt subliminale.
    7. cam pt. 90% dintre actele pe care le facem sunt pentru a justifica tot felul de banalitati….
    8.am cerut sa desființeze scolile verzi si roz. ne a bagat cineva in seama? nu. ne-am saturat de oamenii astia care sunt niste inutili bine platiti

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Organizațiile elevilor și studenților, pledoarie pentru educație sexuală în școli: Spre deosebire de multe țări europene, în România subiectul e tabu, dar sănătatea tinerilor trebuie să primeze

Trei organizații ale elevilor și studenților se declară nemulțumiți de dorința unor parlamentari de a „bloca educația sexuală în școli prin introducerea unui acord parental”. Consiliul Național al Elevilor (CNE),…
Vezi articolul

Planificare calendaristică învățători – an școlar 2025-2026. Unitățile de învățare vor fi elaborate pe parcursul anului şcolar, pe măsură ce se finalizează implementarea proiectului unității anterioare – scrisoare metodică

Unitățile de învățare vor fi elaborate de către învățători pe parcursul anului şcolar, pe măsură ce se finalizează implementarea proiectului unității anterioare, după cum se arată în scrisoarea metodică a Inspectoratului Școlar…
Vezi articolul

Peste 150.000 de elevi din 526 de școli vor primi rapoartele de la testarea standardizată până pe 15 iunie, anunță Ministerul Educației. Raportul național cu rezultatele agregate la Română, Matematică și Istorie va fi publicat pe 15 iulie

Peste 150.000 de elevi din 526 de școli vor primi rapoartele de la testarea standardizată până pe 15 iunie, anunță Ministerul Educației. Școlile participante vor primi rapoartele agregate până pe…
Vezi articolul