Profesorul anonim: În mod normal, dacă ai luat peste 9,40 la titularizare, n-ar fi trebuit să ai emoții în privința încadrării într-o profesie pe care o practici cu pasiune și devotament

20.363 de vizualizări
Foto: © Opolja | Dreamstime.com
Mâine va avea loc repartizarea candidaților pentru posturile titularizabile (profesori angajați pe perioadă nedeterminată într-o unitate de învățământ).
  • Profesorul anonim este un proiect Edupedu.ro prin care orice cadru didactic poate scrie pe adresa redactie@edupedu.ro despre problemele sau soluțiile identificate în școală/învățământ, sub protecția anonimatului.

Conform Ministerului Educației, 1 din 2 candidați au luat peste 7. În teorie, asta înseamnă că peste 12 mii de persoane se puteau titulariza (având prioritate cei 9% dintre cei peste 24 de mii de candidați care au obținut o notă mai mare de 9).

În practică, lucrurile stau complet diferit. Sunt puțin peste 5 mii de posturi titularizabile în învățământul preuniversitar, iar marea majoritate sunt pentru învățământul primar și preșcolar.

Să analizăm situația dintr-o perspectivă inductivă.

Cazul meu. Profesor care susține titularizarea, din nou, deși a absolvit și anul trecut același examen.

Atât titularizarea, cât și definitivatul au fost promovate cu note mari. 

În mod normal, dacă ai luat peste 9.40 la titularizare, n-ar fi trebuit să ai emoții în privința încadrării într-o profesie pe care o practici cu pasiune și devotament, în pofida provocărilor inerente și a unor reglementări nedrepte promovate de actorii decizionali din învățământul preuniversitar.

Totuși, realitatea este diferită față de ceea ce clamăm noi (sau o bună parte din societate) a fi normalitate, bun-simț și meritocrație.

Realitatea este că eu, chiar dacă predau o disciplină în care am nevoie de 18 clase săptămânal (pentru că petrec doar o oră cu același colectiv de elevi pe săptămână), sunt pus în postura de a analiza cu atenție dacă pot rămâne în învățământ pe normă întreagă și dacă mă pot titulariza (probabil în anul școlar următor).

Pare că este o nedreptate, nu? Nu pare, ci este.

Va fi această nedreptate îndreptată? 

În teorie da, din septembrie 2023, situația se va schimba deoarece cadrele didactice se pot titulariza și pe 9 ore (în cazul în care acest articol din legea învățământului preuniversitar va rămâne neschimbat), ceea ce constituie un avantaj și un lucru de bun-simț, mai ales pentru profesorii care erau în 2, 3 sau chiar 4 școli, multe dintre acestea fiind la zeci de kilometri una față de alta și la alți zeci de kilometri față de propria locuință.

Pare un compromis important, mai ales dacă ești tânăr și ai o familie ce depinde de tine, ai aspirații, idealuri, angajamente profesionale, dar vrei totodată să fii și un facilitator, mentor, exemplu pentru elevii tăi. Vrei să realizezi aceste lucruri chiar dacă un an mai târziu rămâi în aceleași școli sau o iei de la capăt în altă parte, trecând din nou prin examene, griji, emoții.

Iar după aceea, dacă ești în alte școli, e musai să cunoști cât mai repede elevii, să te acomodezi cu ei și ei cu tine, să înveți ce și cum le place, când pot învăța mai mult și când au nevoie de alte activități pentru a dezvolta competențe specifice, iar după ce ai reușit asta, să nu le poți garanta că din toamnă vei rămâne, mai ales că în sistem se întâmplă lucruri, uneori la limita sau dincolo de lege (nu mai vorbim de etică, morală sau interesul superior al copilului).

Aceste probleme și provocări sunt de ani de zile. Mulți profesori pasionați rezistă, deși pare că sistemul dorește ca aceștia să clacheze. Dar poate la fel de mulți se întreabă dacă merită și răspunsul este, cel puțin în cazul meu, că sigur merită să lupți pentru a învăța de la noua generație și a-i învăța pe elevi că există și momente când viața pare nedreaptă, dar dacă ești integru, competent, cinstit, cu siguranță vei reuși. Dacă nu unde îți propui, cu siguranță în altă parte. Dacă nu acum, cu siguranță la un moment dat.

Speranța și încrederea sunt sentimente importante, chiar și în educație.

Revenind la ziua de mâine. Mâine (vineri, 29 iulie a.c.) are loc repartizarea candidaților pe catedre pe perioadă nedeterminată în toate județele României. Aveam dreptul să merg, dar nu pot participa din pricina faptului că în cele 2 județe unde mi-am depus dosarul nu există nici măcar un post titularizabil. Nici măcar unul.

Poate de la anul legea se va schimba, dar până la anul, ani la rând, oameni competenți, onești și dedicați n-au avut parte de predictibilitate și au renunțat, la un moment dat, la a preda în învățământ (săturându-se și de mișcări de trupe ce sfidau legea 1/2011 sau aroganțe din partea directorilor), deși își prețuiau meseria și copiii îi iubeau.

Pe ei cine îi aduce înapoi?

  • Profesorul anonim este un proiect Edupedu.ro prin care orice cadru didactic poate scrie pe adresa redactie@edupedu.ro despre problemele sau soluțiile identificate în școală/învățământ, sub protecția anonimatului. Ideile și opiniile exprimate în aceste articole nu sunt neapărat și cele ale redacției.

Foto: © Opolja | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


23 comments
  1. Titularizarea este un concurs, nu un examen.
    Stabileste o ierarhie.
    Poți sa iei și 10,dar daca nu sunt posturi titularizabole e vina cuiva?
    Dacă noi din sistem întreținem confuzia între examen și concurs, ce pretenții sa mai avem la publicul larg?
    P. S. sunt suplinitor

  2. Când profesorul anonim a spus ca pe viitor se poate titulariza pe 9 ore, nu cred ca se referea sa ramai doar cu 9 ore de predare ci sa poți cumula cu alte scoli asa cum se procedează la pretransfer sau detasare, important e ca 9 ore sa fie viabile. Părerea mea.

    1. Nu, nu. În noua lege a educației (mă refer la legea învățământului preuniversitar), te poți titulariza (poți avea contrat pe perioadă nedeterminată în educație) chiar și cu 9 ore, tocmai din pricina dezavantajelor generate (în special după 2020) de obligativitatea celor 18 ore.

  3. De la revoluție nu s-a găsit o soluție. Titularizarea rămâne o loterie, a șanselor. Asta e….. GREU CRED CĂ SE VOR GĂSI SOLUȚII!Eu aș uni toate orele incomplete, care sunt viabile să recunoaștem in catedre,in unități apropiate. De ani de zile apar fracții de norme cu viabilitate 1 an, deși in Unitatea respectivă, există director, titulari, secretari, femeie de serviciu, etc. E mai comod așa. Dar pentru cei care nu sunt titulari, nu este.

    1. Soluția este foarte bună. Titularul pe 9 ore are posibilitatea completării normei în altă școală, iar anul viitor chiar poate să întregească norma – să devină titular toată catedra. Nu mai este nevoit să o ia de la capăt cu examenul.

      1. iar anul urmator cei care vor lua note foarte mari (poate mai mari decat ale celor care se vor titulariza pe 9h) nu vor mai putea lua deloc ore pentru ca nu mai sunt!

        1. Nu are sens ce spuneți. Pe principiul ăsta ne învârtim în cerc. De când m-am titularizat eu sute de profesori au luat notă mai mare decât am luat eu la titularizare. Nu știu ce note aș fi luat dacă participam. Ați vrea să dăm toți concurs în fiecare an?

          1. Tinerii acestia vor să îşi dea afară foştii profesori pe principiul caprei vecinului! Tupeul nemasurat e la mare moda. Nu se poate compara o titularizare data acum 20 de ani cu ceea ce se da acum, dupa cum nu se poate compara admiterea la liceu sau bacul din trecut cu ceea ce este acum. Chiar nu îşi cunosc lungul nasului si au senzația ca le plezneşte capul de atata desteptaciune!

          2. Corect, aveți dreptate.
            Nu putem compara o titularizare din prezent cu una de acum 20 de ani.
            Acum e mult mai dificil.

          3. Puișor, nu ai habar despre dificultatea examenelor din trecut. Referitor la noua lege, poți să o aștepți pt că va permite pensionarea până la 70 de ani. Aveți de așteptat deoarece posturi noi nu se vor crea și nici natalitatea nu va crește. Deja sunt multi care sunt pe prelungire, iar femeile se pensionează la 65 de ani la fel ca bărbații. Personal, sunt pentru pensionarea la limita de vârsta și pentru a lăsa loc tinerilor. Deranjanta este doar atitudinea de aversiune a unor tineri față de profesorii vechi cu studii la zi, cu grade și experiența. Pe 9 ore titular înseamnă jumătate de normă și jumătate de salariu.

  4. Învățământul este un sistem putred de corupt.Daca sar face niste controale la sânge în instituțiile de învățământ vei constata ca posturi vacante nu au fost declarate,fiul,gică unor persoane cu greutate ocupa toate posturile libere.Vei constata ca o persoana preda,romana,matematica,franceza,geografie,muzica,educatie fizica si nu numai.O persoană cu vocație pentru munca de dascăl intra foarte greu in acest sistem asa cum am spus,,putred de corupt”De la profesorii cu contract pe durata nedeterminată nu. Se mai poate obține avantaje pentru directori si inspectori asa ca se tin acei cu contract pe perioada determinată pentru avantaje care le obțin de la aceștia pentru a avea loc de munca.Este umilitor sa dai zece sau cinsprezece ani examen si sa astepti sa vezi daca anul acesta ai de lucru.

  5. Profesor anonim. M-am titularizat,cu nota 9,în alt județ.Când ți-ai depus dosarul știai că nu sunt posturi.Lista a fost reactualizată înainte de data depunerii dosarului. Eu mi-am depus unde au fost posturi.În 2019 au fost mai puține posturi decât acum.

    1. Chiar e culmea cum se plâng acesti oameni, ei au stiut de la inceput ca nu sunt posturi in jud respectiv si au mers la concurs pt ce?! Logic mi se pare sa mergi la concurs acolo unde sunt posturi! Sau sa aplici in alt domeniu! Ce naiba vă tot văitați… Dacă vrei neapărat sa fii profesor, te duci unde e nevoie de tine. Cand ai dat concurs pt un post care nu exista, ți-ai asumat. Iată ca noua lege propune sa se inființeze creşe, pregatiți-vă pentru antepreşcolar pt că vor fi posturi.

      1. Să presupunem că sunt 5 posturi viabile în județul x. Dacă vrei să fii profesor, atunci vei merge în județul x (deoarece acolo locuiești și pentru că ai șanse la posturi viabile).
        Soluția nu e să mergi departe de casă și de familie în județul y, ci să te poți titulariza pe mai puține ore, mai ales dacă sunt județe întregi (cum ar fi z), în care nu există nici măcar un post disponibil pentru disciplina pe care poți fi tu evaluat.
        E limpede?

  6. Aceasta-i teoria!! Am colegi care au luat nota 10 (zece) la titularizare, într-o profesie pe care o practică cu pasiune și dăruire… și au rămas suplinitori, din lipsă de posturi!!! Și vor preda cu aceeași pasiune și dăruire. M-am săturat să tot aud aberația că doar x% dintre profesori au luat nota 7 la titularizare, notă ce le asigură un post de profesor titular!! Asigură pe dracu!

      1. Lili, știu că în multe județe sunt posturi pentru educatoare și învățătoare. Până când va fi aplicată noua lege a educației, poți încerca (în viitor) să depui dosarul în două județe (mai ales dacă sunt școli aproape de casă în 2 județe) și la final să îți alegi.
        PS: Nu e firesc să nu prinzi un post dacă ai peste 9. Asta am vrut să subliniez și în articol.

  7. Asta cu 9 ore e o aiureală daca nu se modifica si norma de predare care in prezent e de 18 ore.Asta înseamnă că cine va fi titular pe 9 ore va primi jumatate din salariu,pentru că alte ore in scoala,în specialitate nu sunt.Ori injumatatirea normei de predare inseamna dublarea nr.de profesori și tare ma indoiesc ca se accepta asa ceva vreo data.Pe de altă parte,ne plângem de slaba calitate a învățământului rural,dar nimeni nu vrea să meargă acolo.Discutia despre 9 la titularizare fără post e reala pentru marile orașe.Sunt convins ca un tânăr absolvent valoros va gasi usor un post daca accepta ca exista viata si copii si inafara marilor orase.Sa nu se supere tanara generatie,dar toți am inceput asa:câțiva ani în gazda la tara,apoi câțiva ani navetă,apoi cei mai buni la marile colegii

    1. Vă înșelați!! Nu există posturi titularizabile în județ! (nu la oraș!!) De oraș nici nu mai poate fi vorba! ex: In Prahova anul acesta sunt două posturi la limba română ÎN JUDEȚ. Au fost ani în care nu a fost niciun post IN JUDEȚ!! Când spun că am avut colegi care au luat 10 la titularizare și au rămas suplinitori, au rămas suplinitori pentru că nu a fost NICIUN post (nici la țară nici la oraș. Nimeni nu mai are pretenția să predea la oraș!!!

      1. Şi ce mai cauți la concurs dacă nu sunt posturi? Dacă peste tot există titulari? Dacă eşti chiar dornic să predai, mergi unde e nevoie de tine, la capătul țării. Sau accepți să fii suplinitor. Simplu.

        1. Problema este că nu există TITULARI peste tot așa cum credeți dumneavoastră. Acești titulari sunt detașați sau plecați în concediu fără plată, dar posturile lor rămân blocate. Spuneți-mi dumneavoastră în ce alt domeniu profesional angajatul pleacă de pe post (uneori chiar mai bine de un an de zile), iar angajatorul îi păstrează postul? Și noi acceptam sa fim suplinitori, chiar cu note de peste 9, problema noastră principală este susținerea la infinit a acestui examen.

          1. Detaşarea şi concediul fără plată sunt perfect legale. Fiecare domeniu cu legile sale. Nu putem spune că titularul daca e inspector sau director sau plecat temporar trebuie sa isi piardă titularizarea.
            Aveți dreptate în privința susținerii examenului, ar fi bine sa se revină la incadrarea suplinitorilor calificați doar pe baza diplomei şi a dosarului de inscriere.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Modificările pentru Bacalaureat -Când au loc detașarea la cerere și detașarea în interesul învățământului

ANALIZĂ Criteriile de acordare a gradației de merit 2020: Sunt punctate suplimentar rezultatele la olimpiade, participarea la comisii și simpozioane; depunctate rezultatele cu elevii dezavantajați sau crearea de resurse e-learning – proiect

Criteriile de acordare a gradației de merit în Sesiunea 2020 se modifică, potrivit unui proiect pus în dezbatere publică de Ministerul Educației. Comparativ cu criteriile din sesiunea 2019, sunt punctate…
Vezi articolul

Formarea a cel puțin 20.000 de profesori, premii pentru cadrele didactice care dezvoltă nivelul de educație financiară a elevilor, introducerea elementelor de educație financiară în curriculumul național, propuneri prevăzute în Strategia de Educație Financiară pusă în dezbatere publică

Formarea a cel puțin 20.000 de profesori prin programe față în față și online și oferirea de premii pentru a recunoaște și a recompensa cadrele didactice care dezvoltă nivelul de…
Vezi articolul

Profesorii care nu au primit încă banii pentru lucrările corectate la examene vor fi plătiți după sesiunea de toamnă a Bacalaureatului 2023, spune secretarul de stat Sorin Ion din Ministerul Educației: Unele județe așteaptă să facă plata la pachet

Profesorii care nu au primit până acum banii pentru corectarea lucrărilor corectate la examenele naționale, inclusiv pentru echivalarea probelor de competențe de la Bacalaureat cu mediile din liceu, ar putea…
Vezi articolul