Programa școlară de Limba și literatura română trebuie să fie atractivă pentru elevi? Coordonatoarea autorilor: Ne gândim la elevi, dar școala nu e doar despre plăcere. Orice conținut poate fi atractiv sau insipid, în funcție de profesor

3.512 vizualizări
Oana Fotache / Foto: Facultatea de Litere/ Cristina Bogdan – Facebook.com
Oana Fotache Dubălaru, coordonatoarea grupului de profesori care a elaborat programa școlară de limba și literatura română pentru clasa a IX-a, a fost întrebată la prezentarea oficială a programei, dacă s-a ținut cont de faptul că aceste conținuturi ar trebui să fie atractive sau programa ar trebui să fie atractivă pentru elevi, pentru profesori: „Una din vechile definiții ale literaturii este îmbinarea utilului cu plăcutului. Nu putem avea numai plăcere în viață”, a răspuns profesoara  în cadrul prezentării oficiale a programei din partea Ministerului Educației, joi, 27 noiembrie.

Întrebată la prezentarea oficială a programei de limba și literatura română, dacă „s-a ținut cont de faptul că aceste conținuturi ar trebui să fie atractive sau program ar trebui să fie atractivă pentru elevi, pentru profesor?”, coordonatoarea grupului de profesori care a scris programa, Oana Fotache Dubălar, a spus că „una din vechile definiții ale literaturii este îmbinarea utilului cu plăcutului. Nu putem avea numai plăcere în viață”.

„Orice conținut poate fi atractiv sau insipid în funcție de cel care predă și cred eu, nu există intrinsec conținuturi atrăgătoare, sclipitoare, fascinante, fără o înțelegere mai întâi a conținutului respectiv. Deci aici vorbim de actul didactic în procesul de predare-învățare, de doi parteneri, de doi factori, de două instanțe: profesorii și elevii, clasa. Aș vrea să cred și, cel puțin pentru mine e o preocupare permanentă, să ne gândim în primul rând la elevi și nu numai la mecanisme care să le producă plăcere, ci să și instruiască. Asta e una din vechile definiții ale literaturii: îmbinarea utilului cu plăcutul. Nu putem avea numai plăcere în viață. Nu putem să funcționăm într-o societate hedonistă și atât. Trebuie să cultivăm și inteligența, și reflexivitatea, și mecanisme cognitive care pot fi cultivate prin literatură, nu numai prin științe.

Literatura nu este doar un instrument de delectare, e un instrument de cunoaștere, cum am mai spus, iar atractivitatea, e efectul unui proces de înțelegere, nu e un start aprioric al contactului cu literatura. După mine, cel puțin”, a spus Oana Fotache Dubălar.  

În aceeași prezentare, Oana Fotache Dubălaru, decan Facultatea de Litere, Universitatea din București, a explicat că „programa nu apelează la ideea conceptul de autori canonici. Nu și-a propus de la bun început să vină cu o listă închisă, obligatorie, cu o listă fixă de autori”. În plus ea a precizat că „profesorul poate alege anumiți autori, mai vechi, mai noi, care să trezească curiozitatea pentru apariția literaturii ca fenomen, pentru apariția motivației de a scrie”.

Noua programă pusă în transparență e contestată de mulți profesori

Noua programă școlară pentru materia Limba și literatura română la clasa a IX-a, care ar trebui să fie aplicată în licee din anul școlar 2026–2027, a fost publicată marți seara, 25 noiembrie 2025, în dezbatere publică de către Ministerul Educației și Cercetării.

Documentul include două variante distincte: programa pentru Trunchiul Comun (TC), obligatorie pentru toate specializările, și programa pentru Curriculum de Specialitate (CS) destinată filierei teoretice, profil umanist precum și profilului pedagogic din filiera vocațională.

Printre autorii recomandați acum se află cronicarul Miron Costin cu Letopisețul de la Aron Vodă, „Predoslovie adecă voroava cătră cititoriul” sau Costache Negruzzi.

Recomandările și modul de abordare al programei pentru clasa a IX-a a stârnit critici din partea profesorilor și scriitorilor.

Scriitorul Radu Vancu atrage atenția asupra recomandărilor din programa de liceu de la limba și literatura română pentru clasa a IX-a, pusă în transparență pe 25 noiembrie. „Dacă vrem să-i dezgustăm pe copiii noștri de literatură, cronicarii și literatura veche sunt rețeta perfectă”, spune scriitorul într-o postare pe pagina de Facebook.

Filologul Liviu Papadima recomandă Ministerului Educației să refacă „integral” componenta de literatură din noua programă școlară pentru liceu de Limba și literatura română, pe care instituția a pus-o în dezbatere săptămâna aceasta. „E vorba de o programă care vrea să meargă 4 ani pe cronologie, pe istorie literară, ceea ce, iertat să-mi fie paradoxul, este cred anacronic în momentul de față”, a declarat Papadima pentru TVR Info.

Profesoara Oana Chelaru-Murăruș, fost decan al Facultății de Litere a Universității din București (2012-2016) și cadru didactic în Departamentul de Lingvistică, a publicat o analiză pe Facebook în care critică proiectul noii programe de Limba și literatura română pentru clasa a IX-a, aflată în consultare publică. Aceasta consideră că documentul „este dezamăgitor” și nu răspunde nevoilor educaționale ale elevilor de astăzi.

Profesorul Ștefan Baghiu adus critici dure față de noua programă de Limba română pentru clasa a IX-a: Este mai învechită decât cea din anii 1990. Și la facultate e arid să faci doar asta, la clasa a IX-a e somn direct / Ministrul educației chiar a ieșit zilele trecute să ne anunțe că cine intră după reforma lui la liceu va merge rachetă

Citește și:
Daniel Georgescu, reprezentant al Ministerului Educației, despre programa de limba și literatura română pentru clasa a IX-a: S-a avut în vedere ideea de responsabilitate, în special morală și o armonizare a perspectivelor, astfel încât să nu reprezinte punctul de vedere al unei singure persoane, nici al unui duo sau al unui „grupuleț” și să ajungem la cel mai bun produs curricular
Profesorul Liviu Papadima recomandă Ministerului Educației „refacerea componentei de literatură, din păcate integral”, din noua programă de română de clasa a IX-a pusă în dezbatere: Îmi amintește foarte clar de programa pe care am învățat eu ca licean, acum 50 de ani
Profesoara Oana Chelaru-Murăruș: Este dezamăgitoare programa de limba și literatura română propusă la clasa a IX-a. Așa arăta programa în anii ’80 când eram profesoară de liceu și nu o prea respectam, făceam cum mă tăia capul
Oana Fotache Dubălaru, profesor coordonator pentru programa de Limba și literatura română: Propunem să începem studiul literaturii în clasa a IX-a printr-o punere în temă a fenomenului literar, prezentată ca o călătorie în timp / Profesorul poate alege anumiți autori, mai vechi, mai noi, care să trezească curiozitatea pentru apariția literaturii ca fenomen


10 comments
  1. Motivul pentru care sistemul de invatamant romanesc este atat de prost este principiul ca scoala trebuie sa fie grea, anosta si foarte teoretica. Manualele nu sunt pentru copii ci ca sa arate cat de destepti sunt profesorii care l-au scris. Aceasta superioritate a profesorului care practic abdica de la misiunea de mentorat si pedagogie a condus la dezastrul actual din invatamant. Manuale care nu sunt bune la nimic pentru ca depasesc nivelul de intelegere al elevului sunt o chestiune generalizata. Abordarea ca „trebuie sa fie greu”, „scoala nu este pentru oricine” fara sa tina cont de contextul generationale a condus la acest marasm. Si nu va suparati, invatamantul romanesc este condus in final de toti profesorii, nu de minister si ministru. Aici se vede calitatea profesorilor din Romania. Concluzionez ca nu sunt capabili sa faca o treaba buna. Dau vina unii pe altii, pe copii, pe parinti, pe ministru (care intotdeauna a fost un profesor) si rezultatul il vede toata lumea.

  2. Doamna Fotache funcționează în Dep de Lingvistică de la Litere și polemizeaza cu fostul decan, dl prof. Papadima (autor de manuale echilibrate, specialist în literatură) de parca nu a ieșit din campania electorala pt funcția ei. Ne poate da un exemplu personal cum găsește plăcutul din limbajul arhaic al cronicarilor? Întâmplător, cunosc nivelul scăzut al studenților de la Litere, intrați doar cu notele din bac (cu o programa ff ușoara), note chiar de 6. Profesorii de acolo se plâng apoi ca mulți abandonează după primul an, dar se prefac ca nu știu motivul: renunțarea la ex de admitere serios. Ghiciți ce se studiază în primul an: literatura română veche, fix ce este în programa actuala la boboci, atenție, nu la studenți!!
    Dacă studenții lor, cu medie de adm mica sau leneși, abandonează după primul an, nu înseamnă că materia contestată a fost livrata de prof incapabili, dacă aproba prematur în preuniversitar, la inceput de liceu, aceasta tratare istorica a lit?
    Îmi pare ca dna decan vrea sa își pregătească studenți pt anul întâi de facultate…încă din prima cl de liceu, fiindcă este cam aceeași programa.
    Ce nu știe ea este ca la liceu, mai cu seama în primul an, prof nou trebuie sa ii atragă pe elevii lui, de buna seama, cu o programa plăcută, preferabil cu o trecere cât mai lina de la gimnaziu spre urm nivel. Ceea ce la studenți nu mai contează. Încerca o scuză ridicola, cu utilul, ascunde neconvingator prapastia creata incompetent între româna de gimnaziu și cea de liceu.
    Prin urmare, apărarea eșecului din discursul ei ar putea convinge doar pe necunoscători!

  3. Tovarășa coordonatoare a fost vreodată copil?!… Cum ar putea un profesor să-l facă pe un Matusalem atractiv?! Să-l transpună în contemporaneitate?! Mă abțin de la a mai comenta calitatea dumneaei de profesor…

    1. Dar de ce sa nu comentezi daca o cunosti?
      Sigur ca programa asta e demna de niste mici ceausisti, dar nu e deloc de mirare daca ii cunoastem pe cei doi din fruntea comitetului – O Dubalaru si A Nicolae, doi oportunisti feroce.

  4. pai , sa luam un caz concret…. Am 50 ani și un copil. de 15 ani… citim împreună Eminescu, O ramai…. .
    ce ar avea în termeni f actuali de marketing al educației… o plimbare in centrul agitat și înțesat de ecrane al unui mare oraș, pe care eventual rulează reclame pt ciocolata Dubai….. cu o plimbare in inima unei păduri?…. aparent nimic …și, totuși, ce ați alege? de ce?

  5. Orice reformă a curriculumului care invocă un profil cultural sau educațional unic, care proiectează un tip ideal de absolvent, reprezintă un abuz de neîncredere la adresa potențialului de nou din istorie. Să nu uităm că istoria este plină de reformatori care și-au îngenuncheat și invalidat sistemele sociale și culturale în care au crescut și s-au format. Nu este evident că dorința politicienilor actuali, atât de superficiali intelectual, cu hibe mari în formarea morală, direct proporționale cu egourile monstruoase, de a avea la dispoziție un popor de lăudători slugarnici, este incompatibilă cu libertatea oferită de cunoaștere, înțelegere și știință? Cu toate acestea, otrava hedonistică picurată zilnic în ciorba națiunii, devine drog și îmbolnăvește nu doar copiii, dar curând și părinții și, cel mai târziu și inevitabil, profesorii. Mai întâi, pe cei deja recrutați politic să servească exemplar cu obediența lor necritică și interesat oportunistă, mai târziu, pe cei oprimați de „presiunea socială”, iar cel mai târziu, pe cei disprețuiți și marginalizați. Între timp, odată cu aerisirea programelor se naște omul nou, cel care care consideră școala un penitenciar și care își falsifică cv-ul pentru a părea educat, adică ministrul nostru iubit, absolventul ideal. Curat murdar, în statul farsor.

  6. Dumnezeule, stimabila doamna sa predea in Evul Mediu. Este adepta unui mod invechit si rigid, bazat pe obedienta. Doamna face o confuzie grava intre efort si chin. Invatarea eficienta se face cu efort si cu placere.

    Aceast doamna NU are ce sa caute in invatamant.

  7. ar trebui scosi profesorii universitari din alcatuirea programelor si inlocuiti cu cei din preuniversitar, astia din facultati sunt rupti de realitate, elevii abia daca vor sa invete chestii utile in viata, cui ii trebuie teorie literara.

    1. nu i -as scoate complet, dar le-as taia din atributii. doar pentru verificatea afevarului stiintific din programe ar trebui sa participe. e evident ca sunt rupti de realitatea predarii din preuniv.

      1. Mai sint si unii normali la cap, decenti, dar aceia nu ajung in functii!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Elevii și profesorii să meargă sâmbătă la școală pentru recuperarea orelor care se vor pierde în liceele care organizează probele de la Bacalaureat 2025, propune ministra Educației / Deca anunță că ar putea modifica structura anului școlar, ca Școala altfel și Săptămâna Verde să se organizeze și după 30 mai

Elevii și profesorii ar putea să meargă sâmbătă la școală să recupereze în avans orele pierdute pentru când va fi Bacalaureatul în iunie 2025, propune ministra Educației, Ligia Deca. Soluția…
Vezi articolul

DOCUMENT Reducerea numărului de ore de școală, prevăzută de Legea 221 – discuție amânată de Administrația Prezidențială „după clarificarea modalității de finalizare a actualului an școlar”

Reducerea numărului de ore din învățământul preuniversitar, prevăzută de Legea 221/2019 și obligatorie din anul școlar 2020-2021, va fi dezbătută de Administrația Prezidențială „după clarificarea modalității de finalizare a actualului…
Vezi articolul

Ar trebui ca profesorii să poată să normeze lecții de meditații cu elevii lor în afara orarului de clasă, în școală, astfel să construim o alternativă la sistemul paralel de meditații, în sistemul formal – Vasile Dâncu, senator PSD

Ar trebui ca profesorii să poată să normeze lecții de meditații cu elevii lor în afara orarului de clasă, în școală, astfel să construim o alternativă la sistemul paralel de…
Vezi articolul

DOCUMENT Apel pentru 63 de comisii naționale de specialitate, care dau aviz pentru programele școlare și pentru cele de examene. Ministerul Educației cere inspectoratelor să propună cadre didactice până pe 25 octombrie

Ministerul Educației solicită, printr-o adresă trimisă Inspectoratelor Școlare, să propună cadre didactice care să devină membri în 63 de comisii naționale de specialitate (CNS). Aceste comisii sunt organizate pe discipline,…
Vezi articolul