Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat miercuri că elaborarea noilor programe școlare pentru liceu pe baza planurilor-cadru care intră în vigoare în anul școlar 2025-2026 a început, după constituirea comisiilor de lucru. O variantă ar putea fi prezentată public până la finalul anului 2025, potrivit oficialului.
„Chiar azi am vorbit cu cineva din comisia de chimie. Sunt 1.500 de specialiști și am încercat să construim echipele cu oameni din mediul preuniversitar, învățământ superior și din cercetare. Fiecare comisie a primit două-trei modele de programe – nordic, anglosaxon – tocmai pentru a se că uneori se poate și mai puțin [conținut]. Oamenii au început să lucreze”, a spus David la Euronews, în emisiunea „România lui Vitalie”.
„(…) Va fi important să asigurăm nu doar legătura între programe, ci și coordonarea activităților comisiei – fiindcă chimia din anul respectiv trebuie legată de fizica și de biologia din anul respectiv. Avem nevoie de coordonare la nivelul fiecărei comisii din preuniversitar, că dacă tu gândești biologia pe baza unor cunoștințe de chimie pe care nu le-ai învățat, este o greșeală. (…) Sper ca la finalul anului să avem o variantă pe care să o putem prezenta public”, a continuat oficialul.
Informații de context. Declarația vine după ce pe 26 iunie 2025 au fost publicate în Monitorul Oficial noile planuri-cadru pentru liceu, prima schimbare structurală a curriculumului liceal din ultimii 20 de ani. Acestea stabilesc disciplinele și numărul de ore alocat fiecărei materii, iar ministrul a anunțat atunci că următorul pas este realizarea programelor școlare.
În conferința de presă din 26 iunie, Daniel David preciza că își dorește „comisii mixte”, alcătuite din profesori din preuniversitar, cadre universitare, cercetători ai Academiei Române și reprezentanți ai asociațiilor profesionale. „Fiecare comisie va avea două sau trei modele de programe pentru disciplina respectivă, prin diverse alte țări la care noi ne raportăm educațional, probabil țări nordice, zona anglo-saxonă, latină”, spunea atunci ministrul.
- Pe 13 august 2025, David a anunțat aprobarea comisiilor de lucru pentru programele școlare de liceu și că le a publica „în curând” pe site-ul ministerului Educației și Cercetării (MEC). Până pe 3 septembrie 2025, acestea nu au fost publicate. Edupedu.ro a solicitat MEC componența comisiilor de lucru și detalii despre procesul de selecție și când vom primi un răspuns îl vom publica.
Potrivit calendarului prezentat de minister, conținuturile ar urma să fie gata până în noiembrie 2025, pentru ca la finalul anului să fie lansată licitația pentru manuale, iar din 2026 să înceapă formarea profesorilor. Prima generație de elevi care va intra în clasa a IX-a după noile programe este cea din septembrie 2026.
Adoptarea planurilor-cadru și trecerea la noile programe vizează sincronizarea curriculumului liceal cu cel de gimnaziu, reformat în 2016. În lipsa acestei corelări, timp de aproape un deceniu a existat o desincronizare între niveluri, semnalată constant de profesori și organizații educaționale.
Citește și (articolul continuă după recomandări):
Ministrul Daniel David a afirmat în iunie că „pariul” său este reducerea analfabetismului funcțional și creșterea participării la Bacalaureat: „Dacă facem această schimbare curriculară și o implementăm din 2026, peste 4-5 ani ar trebui să vedem o modificare semnificativă a ratelor de analfabetism funcțional la nivel de liceu, inclusiv o participare mai mare la Bacalaureat”.
În prezent, programele școlare pentru liceu aflate în vigoare sunt cele elaborate în 2004 și 2009, în funcție de filieră. Noile documente curriculare, care trebuie finalizate până la sfârșitul acestui an, vor sta la baza întregului parcurs educațional al elevilor ce vor începe liceul în 2026 și vor susține Bacalaureatul din 2030 după o nouă structură.
4 comments
Omul asta e doar un palavragiu. Ăsta e om normal, ăsta e comportament de ministru? pnl, v-ați facut de rahat cu propunerea voastra. de fapt, nu va pasa! 🤮🤮🤮
si la gimnaziu daca s-a facut cum e?
La cls 5 la limbile straine se folosesc elemente de gramatica care nu sunt facute inca la limba romana. La cls 6, la fizica, la planul inclinat se folosesc elemente de geometrie care inca nu sunt invatate la matematica, La cls 8 la fizica la fel, Pana si teorema cosinusului de la matematica din a 8-a foloseste elemente de trigonometrie din a 9-a.
Sigur, domnu paratrăsnet! Aveti dreptate.
Eventual ne arătați si o mostra de lectie de biologie care necesita cunoștințe de chimie nestudiate din prezentele planuri cadru, ca sa fie totul evident si indubitabil.
Ei, cum e?
Un mascarici la educatie…
Și-a și găsit un psiholog despre ce să vorbească, științe reale pentru care a distrus plajele orare în noile planuri cadru… să stea în disciplina lui și să vorbească despre lucruri pe care le stăpânește.
E exemplul viu al proverbului cu prostul care dacă nu-i fudul, parcă nu e prost destul.