Reintegrarea mai ușoară a elevilor români care au învățat în alte țări și revin acasă din diaspora, subiectul unui proiect de lege al USR

1.008 vizualizări
Foto: Pexels.com
Din opoziție, deputatele USR Simina Tulbure şi Oana Ţoiu au depus luni, un proiect legislativ de completare şi modificare a Legii educaţiei naţionale în sprijinul elevilor din Diaspora şi familiilor acestora, dar şi al profesorilor care predau unor elevi şcolarizaţi anterior în alt stat, scrie Agerpres.

Sunt mai multe situații pentru elevii care trebuie să fie reintegraţi în sistemul de învăţământ românesc, atunci când părinții se întorc de la muncă din străinătate, în România, scrie Agerpres:

  • Fie nu au mai fost şcolarizaţi în România, dar deţin cunoştinţe minime de limba română
  • Fie au fost şcolarizaţi exclusiv în străinătate şi nu deţin cunoştinţe de limbă, cultură şi civilizaţie românească
  • Fie au mai fost şcolarizaţi în România, însă au petrecut o perioadă mai mare de 2 ani în străinătate şi s-a produs o ruptură în procesul educaţional.

În judeţul Dâmboviţa, de exemplu, potrivit datelor Inspectoratulului Şcolar Judeţean Dâmboviţa, în perioada 2015-2020, au fost depuse 1.073 de dosare pentru echivalarea perioadelor de studii efectuate în străinătate, scrie Agerpres.

Proiectul de lege prevede:
  • Înfiinţarea grupelor de acomodare, în cadrul cărora elevii să beneficieze de cursuri de limbă, cultură şi civilizaţie română, în paralel cu orele de curs obligatorii;
  • Pregătirea cadrelor didactice, a psihopedagogilor şi a comunităţilor şcolare pentru a răspunde nevoilor specifice ale acestora;
  • Obligativitatea elaborării, din partea unităţilor de învăţământ cu un număr mai mare de 5 elevi anterior şcolarizaţi în străinătate, a unui plan pentru sprijinirea integrării acestora pe plan socio-educaţional şi psiho-emoţional, prin crearea unui pachet de acţiuni de asistenţă, consiliere psihopedagogică dedicată elevilor, ateliere, tabere şi alte activităţi extracurriculare.
  • Înscrierea în grupele de acomodare se poate face pe tot parcursul anului şcolar, facilitând astfel integrarea copiilor pe toată durata anului  şi o mai bună pregătire a acestora.

“Proiectul depus astăzi face parte dintr-un pachet gândit de USR pentru a-i stimula pe românii care se gândesc să se întoarcă acasă să o facă fără să se teamă că fiii şi fiicele lor vor întâmpina tot felul de problemele de integrare. Suntem deschişi să cooperăm cu toate partidele şi societatea civilă pentru a ne asigura că acest proiect va trece”, declară Simina Tulbure, deputat USR pentru comunităţile de români din afara graniţelor ţării şi co-iniţiatoare a proiectului.

“Suntem într-un moment unic în parcursul României, cu un acces fără precedent la resurse financiare şi un context post-pandemie şi geopolitic care ne permit în anii următori să creştem competitivitatea României pe pieţele globale. Dar, pentru asta, avem nevoie să ne păstrăm resursa umană şi să ni se întoarcă acasă şi din ‘creierele’ şi forţa de muncă care au plecat în Diaspora. Ca să putem susţine creşterea economică trebuie să rezolvăm criza resurselor umane, avem un deficit estimat pe ritmul actual de creştere de peste 200.000 de locuri de muncă care vor fi greu ocupabile. Pentru multe familii decizia de a se întoarce depinde de posibilitatea de integrare a copiilor, în special în şcoală şi în colectivitate. Doar 10.000 -11.000 de copii români care au început educaţia în altă ţară se integrează în sistemul românesc, anual, este clar că asta este o piedică şi de aceea propunem, ca parte din soluţie, grupele de acomodare pe tot parcursul anului. Dacă îmi găsesc un loc de muncă în România în martie nu pot aştepta pentru integrarea copiilor până în septembrie, la începutul anului şcolar”, declară Oana Ţoiu, deputat USR şi fost preşedinte al Comisiei pentru muncă şi protecţie socială, co-iniţiatoare a proiectului.


1 comment
  1. Sunt o mamica a unei eleve in clasa a 9-a, la un liceu din Targoviste, in situatia la care se refera acest proiect, cu mari dificultati de integrare. Aveti informatii suplimentare? Va multumesc!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

INTERVIU Reprezentantul special ONU pentru combaterea violenței împotriva copiilor, Najat Maalla M’jid: Agresorii nu au idee cât de devastatoare este atitudinea lor umilitoare pentru psihicul unui copil / Este foarte important pentru o societate să se asigure că profesorul care supune un copil la rele tratamente este pedepsit corespunzător, nu doar transferat de la o școala la alta

Agresiunea profesor-elev și elev-elev la școală este poate cea mai întâlnită formă de bullying din sistemul educațional românesc, așa cum am văzut în cazul de la Târgu Mureș. Edupedu.ro a…
Vezi articolul