Propunerea de plată integrală în acest an și în 2023 a diferențelor salariale pentru profesori, respinsă în Comisia de Învățământ din Senat de PSD și UDMR, cu abținerea PNL, potrivit inițiatorilor

4.948 de vizualizări
Foto: USR pentru Educație
Senatorii din Comisia de Învățământ au respins miercuri amendamentele la proiectul de lege pentru aprobarea Ordonanței de Urgență privind diferențele salariale pentru profesori, potrivit inițiatorilor acestor amendamente – senatori USR. Aceștia reacționează după ce ieri au fost respinse aceste amendamente și în Comisia de Muncă.

Concret, în prezent, potrivit Ordonanței, diferențele salariale câștigate în instanță de cadrele didactice din cauza nerespectării legislației în vigoare de către autorități ar urma să fie plătite eșalonat în următorii 5 ani – ordonanță stabilită împreună cu sindicatele din Educației și pe care acestea au anunțat-o public drept un succes în negocierile cu Ministerul Educației și Guvernul.

Amendamentele USR prevăd ca plata să se facă mai repede, anul acesta și anul viitor. Adică 5% în acest an, cum este deja prevăzut, și restul sumei anul viitor.

1,2 miliarde de lei este impactul bugetar total estimat pentru plata diferențelor de drepturi salariale către profesori, pentru perioada 2017-2021, potrivit ministrului Educației

Pe pagina USR pentru Educație, senatorii Irineu Darău, Ștefan Pălărie și Cosmin Poteraș au exprimat câteva reacții în urma respingerii amendamentelor de către partidele aflate la guvernare.

“Este inadmisibil să lăsăm următoarei guvernări moștenire în 2025-2026 plata acestor diferențe pe care profesorii le-au câștigat pentru anii 2017-2021. Bine că nu ați cerut amânarea plăților pe 20 de ani. Noi propunem o normalitate. Iar normalitatea nu înseamnă ca statul român să împrumute sume cu forța de la profesori, iar apoi să dea banii înapoi cu o întârziere sfidătoare”, a susținut Irineu Darău.“

Amendamentul este în linie cu inițiativa noastră de modificare a grilei salariale. Nu dăm peste cap anul curent, ci considerăm că e de bun simț, de normalitate, ca restul datoriilor să fie achitate în anul viitor. Facem o corecție morală față de cei care ne educă astăzi copiii. Cum puteți propune un termen de 5 ani, mai lung decât perioada în care au fost acumulate datoriile? Avem atât de multe pretenții de la profesori, dar când e vorba de a le da un drept obținut în instanță…se întâmplă în 5 ani”, a insistat Ștefan Pălărie.

“Aș vrea să revin la chestiunea cu bugetul. Impactul bugetar este de maxim 0,35% din PIB. Dacă la educație s-ar fi alocat măcar jumătate din bugetul prevăzut de lege ar fi fost bani. Educația e puternic subfinanțată și ne trezim în astfel de situații”, a argumentat Cosmin Poteraș.

„Cu toate acestea, cu toate argumentele și explicațiile tehnice și morale, amendamentul a fost RESPINS și astăzi în Comisia pentru învățământ, prin votul nefavorabil al PSD și UDMR și abținerea PNL. Cum poate da coaliția rușinii ochii cu cadrele didactice? Știm cum: cu maximă nepăsare. Noi nu abandonăm lupta și vom susține și în plen adoptarea normalității și respectului față de cadrele didactice în mâinile cărora se află viitorul copiilor noștri”, se arată în mesajul publicat de reprezentanții partidului politic din Opoziție.


8 comentarii
  1. Bine că sunt de acord cu restituirea drepturilor salariale ale politicienilor care nu și-au mai primit pensiile speciale. Au mai introdus un plagiator în CCR și și-au asigurat veniturile!!

  2. Sa le fie rusine la toti . Încă odată si au arătat interesul si respectul fata de cadrele didactice . Dacă era vorba de vreun avantaj material pentru ei , inițiativa trece in unanimitate .
    Rusine , Rusine, Rusine ! Acestor indivizi fără scoala si fara educatie .

  3. Cartelul sindical ar fi trebuit să solicite Președintelui o asemenea întâlnire încă din anul 2018, când a început să se aplice Legea nr. 153/2017, care în timp s-a dovedit a fi atât de „ambiguă” încât a fost necesară explicitarea înțelesului mai multor sintagme diferite folosite de Guvern și apoi de Parlamentul DRAGNEA și OLGUȚA VASILESCU, cu taxele mai mari pe muncă decât în vremea comunistă.
    Înainte de 1990 plata acestor taxe NU depășea 30% în total „remunerație”, iar acum s-a ajuns la 45%, din care NUMAI pentru pensii și ajutor social se plătește 25% din salariul brut realizat.
    Pentru învățământ din totdeauna s-a plătit activitatea de dirigenție în sumă fixă înainte de 1990 și în cuantum de 10% din salariul de bază (încadrare), dacă NU aveai și alte beneficii bănești.
    Gradațaia de merit, care înlocuiește salariul anual de merit, pe criterii mult mai obiective de performanță, la catedră, a personalului didactic, a fost denumită de multe ori spor, fără ca cei care au legiferat Legea nr. 1/2011 să înțeleagă că este o premiere pe o perioadă de timp de 4 ani inițial, după care din 2010 a devenit „CINCINAL”, procentul de 25% fiind menit să stimuleze performanța la catedră cu realizări ale elevilor la examenele și concursurile locale, județene, regionale, naționale sau internaționale.
    Si acest stimulent bănesc a fost ciuntit de către „specialistul” din compartimentul „Buget-Finațe” din ME. Exemplu personal. În perioada ianuarie – august 2019 am fost FURAT cu 209 lei brut/lunar, ceea ce rezultă, dacă înmulțim cu 8 luni, suma 1672 de lei brut/an, din care un procent de 25% se varsă la CASS, pentru pensii mai rezonabile față de cele existente în plată în învățământul preuniversitar.
    Concret : 1/4 din diferențele pentru anul 2022, la salariul de bază din decembrie 2017 de 5922 lei, rezultă suma de 238 de lei, calculată prin programul salarial „EDUSAL”, specific învățământului. Salariul de bază 5922, la care ar fi trebuit să se includă această sumă de 238 de lei, rezultând salariul de bază 6160, la care ar fi trebuit să se calculeze 25% gradația de merit, rezultând suma de 1540 în loc de 1331, așa cum este înscris în „fluturașul de salariu”.
    Voi formula acțiune în Instanță pentru recuperarea sumelor FURATE, la care voi solicita plata dobânzii legale și actualizarea cu indicele inflației.
    ME are obligația ca până pe 14 mai 2022 să emită Normele de aplicarea a OUG nr. 48/2022.

  4. Pentru profesorii care s-au pensionat în 2021drepturile salariale ar trebui achitate în întregime pentru că e posibil să nu le mai primească niciodată.
    S-a gândit guvernul și la această variantă?

  5. Poate NU era de neglijat să suțineți și prevederea din art. 5 din Proiectul de OUG, referitor la plata acestor diferențe salariale și personalului didactic pensionat în această perioadă, având în vedere faptul că din cei 25% care se plătesc la CASS se mai duc și la pensii câte câțiva lei, bani care sunt dreptul celor care s-au pensionat în acest interval de timp și care au fost din nou furați, așa cum au fost furați și pe Legea nr. 221/2008, bani recuperați tot în 5 ani prin Legea nr. 85/2016, datorați de ministerul educației.
    Ne vom adresa Instanțelor de judecată pentru recuperarea sumelor datorate având în vedere Deciziile ÎCCJ.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

You May Also Like

Structura anului școlar 2019-2020 – Semestrul al II-lea să înceapă după vacanța de iarnă sau o vacanță mai scurtă – printre planurile ministrului Educației

Structura anului școlar 2019-2020 aduce modificări față de structura acestui an, a anunțat Ecaterina Andronescu. Semestrul al II-lea să înceapă imediat după vacanța de iarnă, iar examenele din vară –…
Vezi articolul

Sindicatele FSLI reacţionează la declaraţiile lui Mircea Miclea: Să spui că membrii de sindicat sunt mediocri este cea mai mare jignire. Să îşi ceară scuze public

Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ reacţionează la declarațiile făcute de fostul ministru al Educației, Mircea Miclea. Acesta a spus că “s-a opus schimbării (n.red. din Învăţământ) partea mediocră și submediocră…
Vezi articolul

Proiectul SuperTeach este realizat cu sprijinul Telekom Romania

Diana Bucuță, inspector pentru învățământ primar: Strategiile noastre didactice trebuie regândite. Nu mai putem lucra foarte mult, mai bine mergem pe principiul puțin și bine în formarea competențelor

“Strategiile noastre didactice trebuie regândite. Nu mai putem lucra foarte mult, mai bine mergem pe principiul puțin și bine” în formarea competențelor, a spus Diana Bucuță, inspector școlar pentru învățământul…
Vezi articolul