Mircea Bertea, președinte al Asociației Naționale a Colegiilor și Liceelor Pedagogice din România și consilier onorific al ministrului Daniel David, a declarat că a avut o întâlnire online „cu toate liceele pedagogice”. Referitor la proiectul cu regulamentul de organizare și funcționare a învățământului preuniversitar pedagogic, Mircea Bertea a spus că „colegii sunt nemulțumiți de forma în care acest regulament a fost propus. Sperăm să-l putem îmbunătăți”. Declarațiile au fost făcute la Prima TV, în emisiunea Viitor pentru România cu Nicoleta Călugăreanu, vineri, 17 octombrie.
Recent, Ministerul Educației și Cercetării a pus în consultare publică regulamentul-cadru de organizare și funcționare a învățământului preuniversitar pedagogic.
Nicoleta Călugăreanu, moderatoare: Aș vrea să ne spuneți câteva cuvinte, vă rog, despre dezbaterea regulamentului de organizare și funcționare a colegilor și liceelor pedagogice.
Mircea Bertea: „E foarte important ceea ce spuneți, pentru că ajungem, iarăși, la un punct fierbinte în educația românească: despre identitatea profesională. Vedeți că, astăzi, meseria de profesor/ învățător deja a scăzut în atractivitate și în recunoaștere socială. Și atunci de unde trebuie pornit? De la formarea inițială. S-a pus în dezbatere publică o formă a regulamentului de organizare și funcționare a liceelor pedagogice, care trebuie mult îmbunătățită.
După părerea mea, Ministerul trebuie să revină la a păstra pe mai departe ceea ce e bun în învățământ, după formula în care pregătim medicii, jurământul lui Hipocrate, primum non nocere, mai întâi să nu faci rău. Ce e bun în învățământul pedagogic păstrăm și acest „ce e bun” îl adaptăm condițiilor societății viitorului, o societate în care inteligența artificială, în care tehnologia și așa mai departe. (…)
Se dezbate acest regulament, acum. Am avut o întâlnire cu toate liceele pedagogice, online. Colegii sunt nemulțumiți de forma în care acest regulament a fost propus. Sperăm să-l putem îmbunătăți, să găsim în anumite compartimente din Ministerul Educației un partener de dialog.”
De anul școlar viitor, liceele cu profil pedagogic nu mai organizează admitere pentru specializările învățător-educatoare și educator-puericultor, potrivit unui proiect pus în dezbatere publică de Ministerul Educației și Cercetării. Este vorba despre Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a învățământului preuniversitar pedagogic.
Specializările învățător-educatoare și educator-puericultor, care funcționează în baza Legii educației naționale nr.1/2011, nu se află în Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, acesta fiind și motivul pentru care nu se mai organizează, din anul școlar 2026-2027, admitere pentru aceste specializări.
Art. 18. – „Pentru specializările învățător-educatoare și educator-puericultor, specializări care funcționează în baza Legii educației naționale nr.1/2011, cu modificările și completările ulterioare, specializări pentru care nu se mai organizează admitere începând cu anul școlar 2026- 2027, rămân valabile planurile-cadru și programele școlare aflate în uz la data admiterii și înscrierii elevilor de la aceste specializări în clasa a IX-a a studiilor liceale”, prevede documentul pun în consultare publică de Ministerul Educației.
Potrivit proiectului, noile specializări sunt următoarele: educație timpurie, pedagogia învățământului primar, pedagogia generală, pedagogia educației nonformale și mediere școlară.
O altă noutate este că practica curentă a liceenilor de la clasele cu profil pedagogice se va desfășura în grupe de câte 4-6 elevi, în fiecare săptămână, conform documentului Ministerului Educației și Cercetării.
În prezent, în privința practicii pedagogice curente, regulamentul din 2020 nu prevede un anumit număr de elevi, ci apare doar formularea „pe grupe de elevi”: „a) curentă – este forma de practică pedagogică derulată colectiv, pe grupe de elevi, ce se desfășoară în fiecare săptămână, sub îndrumarea profesorului coordonator de practică pedagogică de la liceul/colegiul pedagogic, a profesorilor metodiști de la liceul/colegiul pedagogic și a cadrelor didactice din școlile de aplicație.”
Proiectul și anexele puse în consultare publică:
11 comments
Domnul consilier știe zicala cu cele 2 luntri?
De ce nu spune că se dau înapoi banii primiți pentru practică pedagogică pentru anul 2023? Acum sporul practică pedagogică 15%, nu depășește 20 lei pe lună.
Rușine să vă fie! Voi ați distrus înv românesc.
Material demn de /r/LeopardsAteMyFace
Omul ăsta a fost măgulit de faptul că l-a băgat ministrul în seamă trei secunde și și-a vândut ”colegii”. Acum pare să se mire de ce monstru a ajutat să fie creat.
Vai de capul vostru, ”somităților”. Sunteți atât de importanți că de anul viitor ministrul v-a desființat exact specializarea învățător-educator. Colegii ”pedagogice”, auzi…
Un ipocrit, desigur! Nu a inteles nimic din viata! Totaliarismul nu exista pana nu ma afecteaza pe mine. La fel ca directorii, dupa ce au acceptat norma de 10 ore, acum se plang ca-s obosiți! Lachei fara coloana. Astia sunt colegii nostri, adta e Educatia.
Fiind consilier, onorific, soporific, cinic, whatever, că îmi scapă termenul, consilier adică, nu era normal să faceți în așa fel încât regulamentul sa nu apară în firmă asta?
Sau a fi consilier ce presupune? Aerisiți biroul domnului sinistru, stingeți lumina, sau ce?
Îmi dau seama că sunteți, in continuare, un foarte bun constatator.
Se vede cu claritate ca nu sunteti profesor la unul din liceele sau colegiile pedagogice din țară, pentru că, dacă ați fi, ați ști în mod nemijlocit că profesorul Mircea Bertea, președintele Asociației Naționale a Colegiilor și Liceelor Pedagogice din România (ANCLP) și unul din fondatorii ei, este un om dedicat acestor licee și s-a luptat mult, alături de Colegiul director al ANCLP și de profesorii și directorii din colegiile și liceele pedagogice pentru ca ele să mai existe astăzi.
Pentru informarea dvs.: președintele nostru chiar s-a implicat în pregătirea Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a învățământului preuniversitar pedagogic și a avut mai multe întâlniri directe și online cu noi, profesorii și directorii de la colegiile și liceele pedagogice pe tema acestui regulament. Știm de la recentele întâlniri cu dl Bertea că și în calitate de consilier onorific a avut întâlniri cu cei care au lucrat în minister la propunerea de regulament. Doar că ministerul a pus în dezbatere altă variantă a propunerii decât cea discutata cu dl Bertea. De ce? Pentru că așa se lucrează în Ministerul Educației și pentru că unii angajați ai acestui minister (încă din mileniul trecut) nu mai au habar de ce se întâmplă în școlile și liceele din Romania, în cazul nostru în liceele și colegiile pedagogice!!!
Plus că, fiind doar consilier onorific, dl Bertea nu este angajatul ministerului, nu are sarcini și nici competențe executive. Asa se explică nemulțumirea dânsului cu referire la varianta de regulament pusă în dezbatere de minister. Și suntem convinși că, așa cum îl stim pe dl Bertea, dacă nu se va ține cont de observațiile noastre (ale liceelor și colegiilor pedagogice care au trimis amendamente cu asumare și semnaturi catre minister) dl Bertea va renunța la poziția de consilier onorific și va continua lupta cu ministerul din calitatea sa de presedinte ANCLP.
Adică el e consilier, de care o fi, dar Regulamentul apare într-o altă formă decât cea convenită. Și reacția domnului consilier care e? Speram să-l putem îmbunătăți. Asta e reacție?
Și dă-i, și luptă – între timp, nu mai există specializarea învățător-educator la liceul pedagogic, de anul viitor.
Are sens?! N-are.
Stimată doamnă, doar denumirea specializării a fost modificată în „pedagogia învățământului primar” și „pedagogia educației timpurii”, pentru a se realiza un acord cu legea învățământului. Nici în învățământul superior, la „facultatea de învățători”, nu există specializarea învățător-educatoare, ci „pedagogia învățământului primar”. În concluzie, finalitatea e aceeași, dar cu denumire actualizată și cu specializări pe niveluri, nu cu dublă specializare, ceea ce este foarte bine, pentru că pregătirea e mai țintită, deci mai temeinică.
Cât despre acest regulament, el are multe bețe în roate puse de mister Păunică, marele director economic din ministerul educației, în fața căruia toți miniștrii educației au eșuat…și se pare că nici ministrul David nu face excepție. Misiunea lui Păunică este să se încadreze în buget, chiar dacă asta înseamnă să închidă jumătate din școlile României. Practic, nu-i pasă de învățământ…
Nu reușești, mai ales fiind consilier onorific, poți demisiona , într-o conferință de presă, eventual. Dar asta nu se va întâmpla, prea multe legături între unii și alții.
Demisia ca protest si in semn de onoare?
Doar pt cei verticali si onorabili.
Ati fost induși in eroare de acest asa zis reprezentat al colegiilor pedagogice.
El se reprezintă doar pe el si pe ilegitimul David