Regulile pentru catalogul electronic al Ministerului Educației, finanțat din fonduri europene, puse în dezbatere publică / Școlile care au deja catalog electronic vor fi obligate să îl conecteze la platforma ministerului pentru preluarea datelor

3.086 de vizualizări
Foto: Octav Ganea / INQUAM Photos
Ministerul Educației a pus în dezbatere proiectul privind aprobarea, înfiinţarea, organizarea, funcţionarea catalogului electronic, finanțat cu bani europeni, prin PNRR. Ordinul ar fi trebuit deja să fie aprobat în data de 1 martie, potrivit calendarului ce prevede lista actelor subsecvente pentru aplicarea Legii Educației nr.198/2023, însă abia pe 4 aprilie a fost pus în dezbatere publică, ceea ce va întârzia întregul proces. Catalogul electronic ar trebui să fie funcțional din anul școlar 2025-2026, scrie în Legea Educației. Amintim, Ministerul Educației a renunțat la proiectul european Catalog electronic (SIMS), cu o finanțare nerambursabilă aprobată încă din 2019, de peste 40 de milioane de euro. Timp de 3 ani, Ministerul nu a reușit nici măcar să scoată la licitație proiectul.

A fost pus în dezbatere proiectul privind regulile de aplicare și funcționare a catalogului electronic din toate școlile din țară. Ordinul de ministru ar fi trebuit deja să fie aprobat în urmă cu o lună, pe 1 martie, potrivit calendarului ce prevede lista actelor subsecvente pentru aplicarea Legii Educației nr.198/2023.

Mai mult, este întârziată și înființarea Sistemul integrat de management al școlarității, care potrivit legii Educației, ar fi trebuit să fie adoptat în termen de 120 de zile de la data intrării în vigoare a legii Educației (n. red septembrie 2023), adică decembrie 2024. Prin ordin de ministru, Hotărârea de Guvern a fost amânată cu 8 luni, până în 1 august 2024.

“SIMS, finanțat de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Educației, este un ansamblu de resurse informatice, de comunicații și de securitate cibernetică, bazat pe tehnologia „cloud computing“, interconectat la nivel de servicii cu „clouduri“ publice și/sau private”, potrivit legii Educației.

Catalogul electronic va asigura comunicarea între profesori și părinți și va permite înregistrarea absențelor, notelor, mediilor, “va genera rapoarte și statistici relevante la nivel de clasă, unitate de învățământ, județ și sistem național de învățământ preuniversitar, precum și alte date legate de parcursul educațional și procesele administrative aferente acestuia”, potrivit proiectului privind aprobarea, înfiinţarea, organizarea, funcţionarea, planul de migrare şi interconectare, precum şi calendarul operaţionalizării catalogului electronic pus în dezbatere publică, de Ministerul Educației, joi, 3 aprilie.

La nivelul fiecărei școli este numit, de către director, un “responsabil de sistem”, care are responsabilitatea de a adăuga și actualiza informații legate de școală precum și de “gestionare a accesului utilizatorilor din respectiva unitate de învățământ”.

Pentru școlile care au deja catalog electronic, asigurat de școală prin fonduri proprii, sau prin asociațiile de părinți, “sunt obligate să asigure transmiterea datelor către SIMS” (Sistemul integrat de management al școlarității ), mai scrie în proiect.

Potrivit calendarului propus în proiectul de ordin de ministru, “catalogul electronic este dezvoltat în termen de maximum 24 de luni de la intrarea în vigoare a prezentului ordin”.
Catalogul electronic va fi operațional la nivelul întregului sistem de învățământ, în termen de
“maximum 3 luni de la încheierea dezvoltării catalogului electronic, la nivel național”.

Proiectul face parte dintr-o serie de acte care să pună în aplicare articolul 133 din Lege Educației care prevede că începând cu anul școlar 2025-2026, catalogul electronic ar urma să fie folosit în toate școlile din țară.

Ce prevede proiectul privind aprobarea, înfiinţarea, organizarea, funcţionarea, planul de migrare şi interconectare a catalogului electronic

Art. 1 (1) Catalogul electronic este sistemul informatic integrat care gestionează situația școlară a preșcolarilor și elevilor prin înregistrarea absențelor, notelor, mediilor, cu generare de rapoarte și statistici relevante la nivel de clasă, unitate de învățământ, județ și sistem național de învățământ preuniversitar, precum și alte date legate de parcursul educațional și procesele administrative aferente acestuia. Catalogul electronic asigură comunicarea dintre personalul unității de învățământ și părinții / reprezentanții legali ai beneficiarilor primari, cu respectarea Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE.
(2) Catalogul electronic este parte a Sistemului Integrat de Management al Școlarității (SIMS), prevăzut la art. 133 alin. (2) din Legea Învățământului Preuniversitar nr. 198/ 2023 cu modificările și completările ulterioare.
(3) Catalogul electronic se dezvoltă și se utilizează în conformitate cu standardele tehnice și de securitate stabilite de către Ministerul Educației prin Ordinul nr. 3896/2023 privind Standardele tehnice minime necesare pentru utilizarea catalogului electronic în şcolile-pilot și în conformitate cu legislația în vigoare.
(4) Unitățile de învățământ preuniversitar precum și instituțiile aflate în coordonarea sau
subordonarea Ministerului Educației cooperează în procesul de implementare a catalogului
electronic și se conformează tuturor cerințelor stabilite în prezentul ordin.
(5) Orice modificări sau actualizări ale catalogului electronic sunt aprobate de către Ministerul Educației prin Ordin al ministrului.

Organizare și funcționare

Art. 4 (1) Gestionarea/Utilizarea Catalogului electronic se face prin intermediul dispozitivelor
utilizate în procesul didactic, care includ, dar fără a se limita la: calculator de birou, laptop, tabletă, telefon inteligent, care permite accesul securizat și eficient al personalului didactic, elevilor și părinților, respectiv al utilizatorilor autorizați de Ministerul Educației să acceseze date, în condițiile legii.
(2) La nivelul fiecărei unități de învățământ este numit, de către conducătorul unității, un
responsabil de sistem. Acesta are responsabilitatea de a adăuga și actualiza informații legate de unitatea de învățământ, precum și de gestionare a accesului utilizatorilor din respectiva unitate de învățământ.
(3) La nivel județean/al municipiului București este numit, de către conducătorul instituției, un responsabil de sistem cu rol de utilizator, care adaugă, prelucrează date și generează rapoarte statistice la nivel județean.
(4) Toate informațiile din catalogul electronic sunt structurate într-un mod care să permită ușurința în utilizare și accesibilitate. Acest lucru include, dar nu se limitează la informații despre elevi, note, absențe, orar și planuri de învățământ și orice alte categorii de date, conform legislației aplicabile în domeniu, relevante pentru structurarea utilă, riguroasă și consistentă, menită să permită prelucrarea ulterioară cu respectarea Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE.
(5) Catalogul electronic este accesibil online prin intermediul unei platforme securizate, care
permite accesul utilizatorilor autorizați prin intermediul internetului.
(6) Toate datele și informațiile stocate în catalogul electronic sunt protejate în conformitate cu legile și reglementările privind protecția datelor în vigoare. Accesul neautorizat sau utilizarea necorespunzătoare a catalogului electronic va fi sancționată conform legislației în vigoare.
(7) Unitatea Executivă pentru Suport, Mentenanță și Asistență Tehnică pentru Digitalizare,
denumit în continuare UESMATD, oferă asistență tehnică și formare personalului didactic și
responsabililor de sistem numiți conform prevederilor alin (2) și (3) în utilizarea platformei
prevăzute la alin.(5) și administrarea datelor conținute de aceasta, asigurând o utilizare eficientă a catalogului electronic.
(8) Agenţia de Administrare a Reţelei Naţionale de Informatică pentru Educaţie şi Cercetare,
denumit în continuare AARNIEC, oferă asistență tehnică la nivel de infrastructură de
comunicații, asigurând accesul la internet pentru fiecare unitate de învățământ
preuniversitar, în colaborare cu autoritățile publice locale în a căror administrare se află unitatea de învățământ.

Art. 5 (1) Unitățile de învățământ care, la data înființării catalogului electronic gestionat la nivel național, utilizează servicii de catalog electronic din alte surse, sunt obligate să asigure
transmiterea datelor generate de acestea către Sistemul Integrat de Management al Școlarității (SIMS).

Despre catalogul electronic prevăzut în Legea Educației

Începând cu anul școlar 2025-2026, catalogul electronic la nivel național implementat de Ministerul Educației ar trebui să fie funcțional, potrivit Legii Educației.

Art. 133, alin. (1) Sistemul integrat de management al școlarității, finanțat de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Educației, este un ansamblu de resurse informatice, de comunicații și de securitate cibernetică, bazat pe tehnologia „cloud computing“, interconectat la nivel de servicii cu „clouduri“ publice și/sau private. Înființarea, organizarea și funcționarea Sistemului integrat de management al școlarității se stabilește prin hotărâre a Guvernului, inițiată de Ministerul Educației, adoptată în termen de 120 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi.

(2) Catalogul electronic, parte a Sistemului integrat de management al școlarității, este o aplicație care rulează pe o infrastructură de tip „cloud“, bazată pe principiile interoperabilității și interconectării. Înființarea, organizarea, funcționarea, planul de migrare și interconectare, precum și calendarul operaționalizării catalogului electronic se stabilesc prin ordin al ministrului educației în maximum 180 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi.

Dispoziții finale, art. (38) – Prevederile art. 133 alin. (1) și (2) intră în vigoare începând cu anul 2025-2026.

Informații de context

Ministerul Educației a mai avut o tentativă de a crea un catalog electronic pentru toate școlile din țară, dar a renunțat la proiectul european Catalog electronic (SIMS), cu o finanțare nerambursabilă aprobată încă din 2019, de peste 40 de milioane de euro. Între timp peste 740 de școli au cumpărat cataloage electronice de la companii private, la vremea respectivă. Instituția a avut la dispoziție peste 225 de milioane de lei, echivalentul a peste 40 de milioane de euro, încă din 2019, dar timp de 3 ani nu a reușit nici măcar să scoată la licitație proiectul. Vezi aici cum Ministerul a renunțat la proiect.

Un nou proiect privind catalogul electronic a fost prevăzut în noua Lege a Educației, care a intrat în vigoare în septembrie 2023. Ordinul de ministru privind înființarea ar fi trebuit să fie deja aprobat la 1 martie 2024, potrivit calendarului ce prevede lista actelor subsecvente pentru aplicarea Legii Educației nr.198/2023. Pe 4 aprilie abia a fost pus în dezbatere publică, deci cu o întârziere de 2 luni.

În plus, Hotărârea de Guvern privind înființarea, organizarea și funcționarea Sistemului integrat de management al școlarității are ca termen de aprobare, 1 august 2025.

În prezent, 1.164 de școli utilizează catalogul electronic în acest an școlar. Lista școlilor-pilot care folosesc catalogul electronic în anul școlar 2023-2024 a fost actualizată de Ministerul Educației și au fost adăugate încă 8 unități de învățământ, potrivit unui ordin publicat în Monitorul Oficial.

Amintim că în anul școlar 2021-2022 au folosit exclusiv catalogul electronic 248 de școli. Cu un an mai târziu, în septembrie 2022, erau cu 494 mai mult, anume 742 de școli. Acum, sunt 1.164, cu 422 mai multe decât în anul școlar 2022-2023.

În noiembrie anul trecut, Edupedu.ro a scris că platforme de catalog electronic se foloseau în școli din cel puțin 24 de județe și erau plătite fie de asociațiile de părinți, fie din fondurile locale sau ale școlilor, arăta un raport SAR privind digitalizarea în educație.

Proiect Ordin privind aprobarea, înființarea, organizarea, funcționarea catalogului electronic
Citește și:
OFICIAL Noul calendar pentru aproape 300 de acte normative care pun în aplicare legile educației. Pentru învățământul superior, ultimul termen este septembrie 2024, în timp ce metodologia pentru Definitivat din învățământul preuniversitar este prevăzută pentru 2027

Lista școlilor-pilot care folosesc catalogul electronic în anul școlar 2023-2024, actualizată de Ministerul Educației. Au fost incluse încă 8 unități de învățământ

Ministerul Educației renunță la proiectul european Catalog electronic (SIMS), cu o finanțare nerambursabilă aprobată încă din 2019, de peste 40 de milioane de euro – document / Între timp peste 740 de școli au cumpărat cataloage electronice de la companii private

2 comments
  1. numai timpenii scoateți ,,,digitalizare și va mai mirați că sunt note mici ,..școală se face cu pixul și caietul in fata nu cu telefoane

  2. Au găsit cu cine să împartă peșcheșul?

    S-a întors Sebi Ghiță?

    Sau au găsit un susținător al campaniei electorale care merită răsplătit cu un contract corespunzător?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Aproape 300 de monitorizări ale școlilor din București, decise de inspectoratul școlar. În toate, media elevilor de clasa a VIII-a la simularea Evaluării Naționale a fost sub 7, pe una sau ambele discipline – Raport

Inspectoratul școlar al Municipiului București a decis monitorizarea a 294 de școli care “au obținut performanțe scăzute la simularea Evaluării Naționale”, adică cu media notelor sub 7 / probă de…
Vezi articolul

DOCUMENTE Sondaj derulat în școli de Ministerul Agriculturii pentru programele de lapte și fructe, finanțate din fonduri europene. Instituția trebuie să trimită un raport de evaluare Comisiei Europene, pentru perioada 2017-2022, până pe 1 martie

Părinții și elevii au de răspuns la un formular despre Programul pentru școli al României aferent perioadei 2017-2022. Sondajul este derulat de Ministerul Agriculturii, iar instituția trebuie să trimită Comisiei…
Vezi articolul