Șefa inspectoratului școlar județean (ISJ) Iași, Rodica Leontieș, a spus că rezultatele simulării județene pentru Evaluarea Națională 2026 sunt un semnal de alarmă, în condițiile în care a scăzut rata de note peste 5 la proba de Matematică, în special în mediul rural. Într-un interviu pentru Radio Iași, inspectoarea școlară generală spune că rezultatele au fost mai slabe la Matematică. „Elevii trebuie să lucreze ceva mai mult și să depășim aceste bariere ale evaluării standardizate și să mergem doar pe tipuri de probleme”, a spus Rodica Leontieș.
- Amintim că anul acesta a fost prima oară când simularea pentru examenele naționale a avut subiect unic în trei județe: Iași, Suceava și Botoșani, iar corectarea s-a făcut prin platforma ministerului Educației și Cercetării (MEC).
Rodica Leontieș, inspectoarea generală a ISJ Iași, a spus că la limba și literatura română rezultatele după simularea județeană de Evaluarea Națională au fost mai bune față de anul trecut.
La matematică însă au fost mai puțini elevi cu note peste 5, în special în mediul rural, unde „anul trecut promovabilitatea (note de minimum 5) la aceeași disciplină a fost de 19%”, iar „anul acesta de 14,8%”.
„La matematică, anul trecut am avut o promovabilitate de 42,01%, iar anul acesta de 35,46%. În mediu urban, anul trecut, 62,85% dintre elevi au avut note de minim 5 la matematică, iar anul acesta avem o scădere 56,41%”, a explicat șefa ISJ Iași.
Inspectoarea crede că subiectul la matematică a fost de nivel mediu însă este o problemă faptul că a fost formulat diferit față de problemele standard cu care sunt obișnuiți elevii.
„Eu, ca profesor de matematică, pot să spun că a fost un subiect de nivel mediu. În schimb, puțin altfel decât tipurile de probleme pe care le regăsim în diverse auxiliare și practic când scoatem elevul din șablonul respectiv se panichează și nu mai abordează subiectul apelând la logica matematică. Cred că asta e problema„.
Testele au fost corectate digital pe platforma Ministerului astfel încât profesorii corectori au fost din județe diferite.
„Eu spun că doza de obiectivitate este mai mare și a fost mult mai bine și este un semnal de alarmă. Elevii trebuie să lucreze ceva mai mult și să depășim aceste bariere a evaluării standardizate și să mergem doar pe tipuri de probleme. Cred că aici este marea noastră problemă la matematică”, a spus șefa ISJ Iași.
Rodica Leontieș mai spune că este necesar ca la matematică elevul să lucreze și acasă câteva exerciții.
„Problema se pune că elevul, acasă, probabil, nu mai lucrează și rămâne cu ceea ce se lucrează strict la școală. La matematică, dacă nu lucrezi puțin și acasă, măcar un exercițiu, două din tema dată, sau măcar să reiei exercițiile pe care le-ai rezolvat la școală, nu putem înregistra progres. Este clar”, a spus Leontieș.
Redăm răspunsul integral al inspectoarei Rodica Leontieș
Rodica Leontieș, inspector-șef ISJ Iași: În datele de 8, 9, respectiv 10 decembrie, au avut loc simulările pentru Evaluare Națională, respectiv pentru examenul de Bacalaureat și au decurs foarte bine. Școlile s-au organizat foarte bine. Ca element de noutate, la Evaluarea Națională am organizat împreună cu județele Botoșani și Vaslui, cu subiect unic pentru cele trei județe și cu evaluare pe platforma Ministerului. S-a finalizat și evaluarea.
Comparativ cu anul trecut, s-a înregistrat o creștere a promovabilității la Limba și Literatura Română, respective 66,37%. În urban 84,69%, iar în mediu rural 47,8%. Anul trecut, la aceeași disciplină am avut o promovabilitate, adică vorbim de note de minimum 5, 82,55%. În rural, anul trecut am avut o promovabilitate de 45,98%, anul acesta de 47,8%. Practic la Limba și Literatura Română s-a înregistrat un progres. La matematică, în schimb, anul trecut am avut o promovabilitate de 42,01%, iar anul acesta de 35,46%. În mediu urban, anul trecut, 62,85% dintre elevi au avut note de minim 5 la matematică, iar anul acesta avem o scădere 56,41%. În mediul rural, anul trecut, promovabilitatea la aceeași disciplină a fost de 19%, anul acesta de 14,8%.
Andreea Daraban: O scădere destul de abruptă. De ce? Cum se explică aceste cifre?
Rodica Leontieș: O parte dintre elevi au privit subiectul la matematică ca fiind ceva mai dificil decât anul trecut. Eu, ca profesor de matematică, pot să spun că a fost un subiect de nivel mediu. În schimb, puțin altfel decât tipurile de probleme pe care le regăsim în diverse auxiliare și practic când scoatem elevul din șablonul respectiv se panichează și nu mai abordează subiectul apelând la logica matematică. Cred că asta e problema. Subiectul a fost frumos, dar puțin altfel. A fost un subiect pe care nu l-a conceput Iașiul, un subiect conceput de colegii din Botoșani.
Andreea Daraban: Dar la Limba română cine a conceput subiectul?
Rodica Leontieș: La Limba română au fost colegii de la Vaslui care au conceput subiectul. Nu am fost noi câștigători. Fiecare dintre cele trei județe a venit cu o propunere, s-a extras varianta câștigătoare și noi n-am avut subiect propus și ales nici la română, nici la matematică pentru această simulare. Și profesorii corectori au fost din județe diferite. Evaluarea s-a realizat pe platformă. Practic, profesorii din cele trei județe au fost profesori evaluatori, deci exact ca la examenul propriu-zis. Eu spun că doza de obiectivitate este mai mare și a fost mult mai bine și este un semnal de alarmă. Elevii trebuie să lucreze ceva mai mult și să depășim aceste bariere a evaluării standardizate și să mergem doar pe tipuri de probleme. Cred că aici este marea noastră problemă la matematică. Colegii de matematică, să știți că, fac ore și suplimentare și fiecare se străduiește cu elevii de clasa a VIII-a să lucreze cât mai bine și să respecte întru totul programa și cât mai susținut. Problema se pune, zic eu, la elevii care au devenit ceva mai superficiali.
Andreea Daraban: În mediul rural avem rezultate constant scăzute, poate că problema nu este doar la elevi.
Rodica Leontieș: Pentru mediul rural, noi, cel puțin, în județul Iași, să știți că avem profesori calificați la matematică. La nivelul județului sunt, în total, 73 de profesori necalificați de la diverse discipline, deci nu obligatoriu la matematică. Nu spun că n-ar fi unu, doi profesori de matematică necalificați în mediul rural. Problema se pune că elevul, acasă, probabil, nu mai lucrează și rămâne cu ceea ce se lucrează strict la școală. La matematică, dacă nu lucrezi puțin și acasă, măcar un exercițiu, două din tema dată, sau măcar să reiei exercițiile pe care le-ai rezolvat la școală, nu putem înregistra progres. Este clar.
Este PNRAS (Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar). Noi am avut în județul Iași, 97 de unități școlare care au beneficiat de acest program. Prin acest program, elevii au beneficiat de ore suplimentare de matematică, vorbim de acele ore remediale. Ați observat și anul trecut, am avut rezultate frumoase și cu copii din mediul rural, care au obținut medii bune și au putut accesa licee din municipiul Iași și chiar licee foarte bune. Dar cred că copiii, o parte dintre ei, provin din familii vulnerabile și zone unde cred că și modul în care familia se implică lasă de dorit”.
Informații de context
Elevii de clasa a VIII-a au avut subiecte comune la simularea județeană la Evaluarea Națională 2026 și testele au fost evaluate digital pe o platformă, realizată de profesorii din cele trei județe, similară cu cea de la examenul propriu-zis, a declarat purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Școlar Județean Iași, Antonina Bliorț.
Simularea examenului de Evaluare Națională pentru județele Iași, Vaslui și Botoșani a avut loc între 8 și 10 decembrie. În prima zi, elevii de clasa a VIII-a au susținut proba la limba și literatura română, iar pe 9 decembrie – pe cea la matematică. Vezi aici subiectele și baremele de la matematică și la limba română.
La Iași, tot în zilele de 8, 9 și respectiv 10 decembrie, a fost organizată și Simularea examenului de Bacalaureat pentru elevii de clasa a XII-a.
Pe 8 decembrie – proba la Limba și Literatura Română, pe 9 cea obligatorie a profilului, iar pe 10 decembrie – proba la alegere.
Purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Școlar Județean Iași, Antonina Bliorț, spune că scopul acestor simulări este de a-i obișnui pe elevi cu cerințele examenelor și de a identifica din timp zonele unde este nevoie de îmbunătățiri.
2 comments
Daca pana si la Zgriptzi de Leonties in ograda e belea, atunci ce sa ne mai asteptam la restul? Si e doar inceputul. Dar nu spunea DD ca elevii vin in mod nativ dotati cu creativitate si inteligenta? A uitat sa spuna ca vin dotati intrauterin cu lene, unii cu CES, unii cu nesimtire transmisa genetic si colac peste pupaza vin dotati de catre marele minister cu burse pentru prosti si drepturi fara obligatii. Viitorul e luminos. Acum se jubileaza ca uite ce prosti am creat, ce bine ii vom putea manipula. In 2-3 ani asta se va intoarce impotriva lor intreit.
Cum, se preconizează un dezastru la vară? Singura salvare ar fi sa nu se dea examenele. Iar asta nu se poate decât dacă fac profesorii greva.
ovidiu cel david, că sa nu vada până și orbii unde ai dus educația în doar un an de zile, mai taie ceva la profesori că sa fii sigur că intră în grevă!!!