Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a anunțat că va semna două ordine de ministru în decursul acestei săptămâni. Unul dintre ele va reglementa temele elevilor, astfel încât acestea să nu încurce procesul educațional și să nu îi streseze pe elevi, a precizat acesta vineri, 4 decembrie. Cel de-al doilea ordin vizează elevii din zonele dezavantajate: școlile din aceste zone vor intra în parteneriate cu școlile de succes din țară, iar elevii vor studia online, cu profesori de la aceste școli partenere, disciplinele la care nu există profesori calificați în unitățile de învățământ la care sunt înscriși. Anunțul a fost făcut la o dezbatere organizată de Comisia pentru Învățământ din Senatul României.
„Săptămâna asta vor fi două ordine pe care intenționez să le semnez: cel legat cu temele pentru acasă, pentru că și temele pentru acasă au devenit o corvoadă și cred că acel termen sau acea reglementare va ajuta și elevii, va ajuta și profesorii, astfel încât să avem niște repere prin care temele să fie parte din procesul educațional. Să nu încurce procesul educațional”, a explicat Daniel David.
„Dacă temele devin sursă de stres, degeaba dai teme pentru acasă, fiindcă, repet, creezi conflicte între copiii, școală, părinți și cred că este un ordin care va contribui la calitatea vieții pentru toți – și pentru elevi, și pentru profesori”, a mai adăugat el.
Al doilea ordin de ministru care ar urma să fie adoptat are ca obiectiv îmbunătățirea viitorului elevilor din zonele dezavantajate, pentru că, „dacă ești un elev care te afli în mediul rural, statistic vorbind, sau nu mai vorbesc de mediul dezavantajat, șansa de reușită în viață este foarte mică, ca să nu mai spun succesul la examenele naționale sau la Bacalaureat”, a motivat acesta.
Documentul oficial va pune bazele parteneriatelor între școlile din zonele dezavantajate și cele de top din marile orașe, a subliniat Daniel David. Potrivit lui, profesorii de la școlile din orașe precum București, Cluj, Iași, Timișoara se vor ocupa de partea de predare, în sistem online, iar profesorii necalificați de la școlile la care sunt înscriși acești elevi vor desfășura activități practice și îi vor ajuta pe copii să rezolve temele.
„Foarte important, ordinul de vineri vine în această logică: o școală cu performanță bună, o școală suport, mentor dacă vreți, intră în parteneriat cu o școală care are nevoie de ajutor pentru dezvoltare. Una din Cluj sau din București cu una din Munții Apuseni. Și așa n-avem profesori calificați în aceste zone dezavantajate sau n-avem suficienți profesori calificați”.
„Nu văd de ce unele cursuri la materiile principale nu pot fi susținute online. Conexiunea online avem, dotările le avem, de către profesori calificați din București, Cluj, Iași, Timișoara, iar profesorii care n-au calificarea în zona respectivă pot continua activitățile practice, temele cu copiii și așa mai departe”, a completat ministrul.
Acesta a precizat că această măsură „va contribui la o creștere a calității vieții, la o creștere a bunăstării, ca să spun așa, a celor care se află în școli – copii, profesori, personal administrativ”. Daniel David a mai declarat că rămâne deschis la sugestii referitoare la cele două ordine: „orice concluzii care credeți că mă ajută în acest demers, aștept să le primesc astfel încât să le putem și implementa”.
Despre temele pentru acasă
Regulile privind temele pentru acasă au fost puse în consultare publică de Ministerul Educației și Cercetării miercuri, 19 noiembrie. Printre principalele prevederi din proiectul de ordin se numără:
- Tema suplimentară devine facultativă;
- Timpul maxim pentru teme pentru elevii din primar este de maximum 1 oră, iar pentru gimnaziu și liceu este de maximum 2 ore;
- Temele pentru vacanță nu mai sunt obligatorii;
- Directorul și dirigintele, obligați să monitorizeze și să limiteze temele dacă nu se respectă regulile;
- Se introduce pentru prima dată feedbackul anual obligatoriu de la elevi și părinți
Lista completă a prevederilor poate fi consultată aici.
În luna aprilie, ministrul Educației și Cercetării a declarat, la prezentarea raportului săptămânal, referitor la temele elevilor, ca dirigintele să aibă grijă de coordonarea între profesori, „pentru a nu încărca, într-adevăr, mai mult decât este cazul copiii”. Acesta a afirmat că „temele n-ar trebui la nivelul învățământului primar să depășească o oră pe zi, 2 ore la gimnaziu și la învățământul liceal.”
în luna martie, ministrul Educației și Cercetării le-a transmis părinților îngrijorați că elevii primesc prea multe teme „să sesizeze dirigintele, directorul școlii”. Dacă nu primesc răspuns, să se îndrepte spre inspectorat și abia apoi la minister, a spus acesta.
Recent, Luciana Antoci, consilier pe probleme de educație în Cancelaria premierului Ilie Bolojan, a subliniat că „nu timpul petrecut la birou în rezolvarea unor teme interminabile ajută în dezvoltarea copilului, ci temele de calitate și timpul liber pe care copilul trebuie să-l aibă alături de părinte”.
Adriana Iancu, profesoară de Limba română și directoare a Școlii Gimnaziale nr. 206 din București, a declarat, pentru Prima TV, că „temele nu trebuie privite numai din perspectiva aceasta a formării, a învățării imediate”. Aceasta este de părere că temele sunt „un exercițiu, în primul rând, pentru gestionarea timpului, pentru gestionarea atenției”.
Dana Bobocea, directoarea Colegiului Național Grigore Moisil din București, a spus, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că elevii trebuie să vină să spună profesorului dacă a înțeles sau nu a înțeles ceva din temă sau din lecția predată. Dacă lucrurile sunt în neregulă, abia atunci să solicite ajutorul unui alt profesor, consideră Dana Bobocea.
Un studiu experimental condus de cercetătorul Dacian Dolean, care a explorat impactul temelor asupra elevilor de clasa a III-a, la Română și la Matematică, a întors „efecte uriașe la dezvoltarea cunoștințelor (2.58), dar și la rotunjirea numerelor naturale (0.71) și la aflarea termenului necunoscut (0.20)”, în condițiile în care „efectele medii ale programelor de intervenție educațională sunt în general pe la 0.1 dintr-o abatere standard”, a explicat acesta pentru Edupedu.ro.
Cercetătorul a declarat, într-un interviu acordat Edupedu.ro, că a derulat cercetarea pornind „de la premisa că la clasa a III-a timpul de rezolvare a temei pentru acasă nu ar trebui să depășească 40 de minute”. O altă specificitate a acestui experiment a fost implicarea părinților elevilor, care au fost sprijiniți cu ghiduri create special pentru ei să își ajute copiii cu efectuarea temelor pentru acasă.
În februarie 2023, Oana Moraru, educatoare, expert educațional și director de școală privată, a explicat de ce părinții trebuie să îi ajute pe copii la teme, în special în primele clase: “Recomand părinților, cel puțin la clasele I și a II-a, să-și dedice cât mai mult timp temelor copiilor și să se oprească din a formula în jurul lor expresii de genul: hai mai repede, să le terminăm ca să te joci, hai mai repede, hai să nu le mai lăsăm pe ultima sută de metri, să scăpăm de ele”. “Felul în care privim noi învățarea se duce în sistemul copilului ca un virus”, a spus Oana Moraru în podcastul Cu capul în Nori.
„Tema nu trebuie să fie o pedeapsă sau o armă. Tema trebuie să fie efectiv o posibilitate ca el (elevul – n.red) să-și consolideze acasă, să-și însușească foarte bine ceea ce a învățat la școală, să-și întipărească lucrurile acelea în minte, atât”, a precizat Florentin Gheorghe, profesor de Limba română, la Radio România Actualități.
Elevii din mediul rural
În anul 2023, peste 3.400 de profesori necalificați pentru disciplina pe care o predau au avut ore în școli. Ligia Deca, ministra educației de la acel moment, a declarat că „cineva va intra la clasă” mai ales în mediul rural, unde sunt „situații dificile” la găsirea profesorilor de științe.
La Evaluarea Națională din anul 2025, doar doi elevi înscriși la școli din mediul rural au obținut nota 10 la ambele probe ale examenului, după cum a semnalat Edupedu.ro la momentul respectiv. Cu un an în urmă, un singur elev reușise această performanță.
Potrivit informațiilor publicate de Ministerul Educației și Cercetării, 30.09% dintre elevii din mediul rural au obținut medii sub 5.00.
- 37.67% dintre elevii înscriși la școli din mediul rural au obținut medii între 5 și 7.
- 28.21% dintre ei au medii între 7 și 9, iar 0.79% au obținut medii peste 9.
Doi din cinci elevi din mediul rural nu au reușit să obțină nota 5 la proba de Matematică, la Evaluarea Națională 2025 – aproape de două ori mai mult decât media națională a elevilor cu note mai mici de 5 la această probă, potrivit rezultatelor înainte de contestații. Aproape o treime dintre elevi nu au reușit să ia medii de 5 sau peste, procent de trei ori mai mare decât cel înregistrat la nivel urban.
Doar doi elevi înscriși la școli din mediul rural au obținut nota 10 la ambele probe ale Evaluării Naționale, potrivit rezultatelor publicate în urma contestațiilor.
În 2024, Edupedu.ro semnalase o creștere accentuată a procentului de elevi din rural care nu au reușit să ia note peste 5 la Matematică, procent ce se apropia de 50%. Acum, la această probă, se revine la nivelul din 2023, când circa 40% dintre elevii din rural nu reușeau să atingă pragul.
Cătălin Zaman, director la Școala Învățător „Nicolae Ispas” din Clondiru, Buzău, a afirmat că „avem copii în mediul rural care vin la școală pentru că e mai cald acolo decât acasă”. „Cum să aibă rezultatele celor din mediul urban la Evaluarea Națională?”, a mai adăugat el.
În iulie 2025, o profesoară care predă în mediul rural a declarat că „măsurile fiscale încalcă drepturile copiilor la educație, iar profesorii navetiști își riscă nu doar stabilitatea financiară, ci și echilibrul emoțional și profesional”.
16 comments
E revoltător ceea ce face acest ministru! Tema pentru acasă e importantă mai ales pentru materiile de examen, elevul e pus în situația de a folosi conceptele învățate, de a exersa diverse tipuri de răspunsuri. Cum altfel, dacă nu prin exercițiu individual, ajungi, cu adevărat, să înveți? (Când ți-e foame, nu mănâncă altcineva în locul tău ca să te saturi tu, nu-i așa?) Și cum va ști elevul să rezolve un subiect complet de bacalaureat, probele fiind de 3 ore? Cum va învăța să redacteze diverse tipuri de texte/răspunsuri? Cum va ști să facă un eseu? Iar cei de clasa a VIII-a cum vor învăța să scrie diverse tipuri de răspunsuri și compuneri, cum vor ști să se încadreze în timp etc. , dacă nu vor lucra 2 ore pe un subiect? (atât durează probele lor).
Spunea cineva, mai devreme, că temele date elevilor arată că profesorul e slab. Gândirea de tipul ăsta dovedește cât de puțin înțeleg oamenii … Aroganță & răutate, însă, nemăsurate!
Superficiali, ușor de manipulat, musai fericiți, fără nicio provocare, gândire critică și creativă – zero, muncă/efort individual – zero … Poate că acesta e profilul dorit al absolventului, de fapt …
Dupa modelul cu online-ul la sate, complet nefezabil a propos, predarea online se va extinde la nivelul intregului invatamant si ghiciti ce? profesorii vor fi inlocuiti cu AI -ul cat ai clipi, pentru ca, nu-i asa? Inteligenta artificiala este atotstiutoare, ‘omni”prezenta si nu da gres nicioadata.
Prin urmare educatia viitorului ne va scapa de analfabetistul functional si alte belele create de profesorii actuali, pe care DD ii blameaza la greu cu orice ocazie, si ne va livra niste robotei complet spalati pe creier, care vor executa ordinele si se vor supune la toate dejectiile deversate de la UE SI Bruxelles.
Elevii din rural pe ce vor învăța? Pe calculatorul de la școală? Profesori de la școala „mentor” își vor modifica orarul propriu pentru a preda și online? Când vor preda online dacă au deja o normă de 20 de ore? Dacă elevii vor învăța pe calculatorul de acasă, câți dintre ei au calculator cu acces la net? Iarăși, în ce interval de timp vor intra profesorii? În cele 20 de ore deja ocupate? Sau îi puneți să mai taie din cele 20 de pregătire?
Concluzie: o bătaie de joc, un joc de glezne, să arate că face ceva.
Tara asta se duce de rapa din cauza politicienilor. Mai ieri spunea domnul ministru ca profesorii sunt vinovati de abandonul scolar, dar niciodata nu s-a gandit ca sa faca aceleasi conditii in toate scolile din Romania. Acum tot profesorii vor fi vinovati daca dau teme pentru acasa si maine cand nu vor fi rezultate bune la examene tot profesoriivor fi de vina. Tara asta nu are scapare.
AI-ul, folosit cu discernamant, rezolva pe loc problema temelor pentru acasa: intr-un minut sunt gata!
păi.. SI unde e discernamantul ?!?
cand eu , elev, dau sarcina mea care m ar ajuta sa mai dezvolt , altuia sa o faca ??
stiu ce ati vrut sa spuneți ( întrebari tintite corect). dar am vrut sa atrag atenția ca tocmai aceasta usurinta in folosire duce la anularea conceptului de invatare!!
Foarte bine că vor fi aprobate aceste măsuri. În special temele pentru acasă pentru elevii din învățământul preuniversitar de stat, pentru că au foarte multe teme, iar un copil, după 5-6 ore pe care le are la școală, are și 4-5 ore teme pentru acasă, ceea ce nu este normal. Are programul unui adult de muncă și de aceea copiii urăsc școala. Copilul trebuie să facă acasă, maxim 2 ore teme. Este obligatoriu să aibă cât mai mult timp liber. Copilul meu, în sistemul privat, nu are teme pentru acasă, pentru că este la o școală care utilizează sistemul de învățământ din Norvegia, care pune accentul pe copii, nu pe profesori, cum este cazul în țara noastră. Temele, în opinia mea, reflectă incompetența multor profesori, care nu își fac datoria și treabă la clasă.
Desfiinteaza-le, bah omule! Nu mai da teme dirigintilor despre netemele si lipsa de stres a elevilor… Sau, si mai bine, desfiinteaza scoala, hai sa facem toti online cu marii profesori de la bucuredti sau cluj…
Anunțul ministrului Daniel David privind cele două ordine este un pas în direcția corectă pentru abordarea unor sarcini excesive și inegalități din educație. Cu toate acestea, planul de a sprijini școlile din zone defavorizate prin cursuri online predate de profesori calificați din alte orașe pare deconectat de un obstacol practic major: lipsa unei conexiuni la internet fiabile în multe școli.
Ministrul David a afirmat: „conexiune online avem, dotările le avem”. În practică, mulți dintre educatorii de la școală raportează o realitate diferită. Există probleme larg răspândite cu serviciile de internet din școli, uneori din cauza unor contracte inadecvate cu furnizorii. Acest lucru forțează adesea profesori să își folosească datele mobile personale sau internetul de acasă pentru a descărca materiale, a comunica cu elevii și părinții sau a gestiona platforme digitale, transformând o resursă profesională într-o cheltuială personală.
Punând punți între politică și realitate
Pentru ca viziunea ministrului să aibă succes,”punctele” trebuie conectate. Un sistem de învățământ online funcțional nu poate fi construit pe sacrificiul personal al profesorilor. Soluția necesită:
· O evaluare onestă: Recunoașterea și auditarea publică a stării reale a conectivității la internet în școli, în special în zonele rurale și urbane mici.
· Infrastructura întâi: Prioritizarea și accelerarea proiectelor existente, cum ar fi inițiativa „Internet în școala ta”, care își propune să conecteze 2.446 de școli.
· Contracte sustenabile: Asigurarea că contractele școlilor cu furnizorii de servicii garantează un internet rapid și fiabil, potrivit pentru activități educaționale, nu doar o conectivitate minimă.
· Sprijin pentru educatori: Furnizarea profesorilor cu instrumentele și resursele necesare, fără a le impune costuri suplimentare deținute.
Ordinele propuse au merit, dar implementarea lor va eșua fără a rezolva mai întâi această problemă fundamentală. Adevărata modernizare a sistemului educațional românesc trebuie să înceapă cu asigurarea unui acces echitabil și fiabil la tehnologie pentru toate școlile și profesori, nu doar pentru cele din centrele urbane bine conectate.
Am avut Internet în școala ta, nu a funcționat NICIODATĂ. Dar absolut niciodată. Nu i-au dat drumul, nu știu de ce, deși instalaseră toate dispozitivele necesare.
Avem contract cu Digi, de cam 4 luni merge de nu mai poate. Ani de zile conexiunea a fost bună, stabilă și rapidă, de la începutul anului cade legătura când vrea, se conectează/deconectează după bunul plac, semnalul e slab și calculatoarele + tablele smart nu se mișcă deloc repede pe internet. (Nu e doar internetul, în zona mea nici semnalul de telefonie nu mai e bun de ceva vreme). Nu e de la echipamente, e de la Digi.
Semne bune viitorul are.
Super domnule ministru. Asteptam cu nerabdare ca elevii de la Cucuietii de Munte sa faca orele online cu profesori de la Colegiul Național de Informatică Tudor Vianu. Sau cu orice profesor universitar. Sa vedem dupa ce idei mai au cand redacteaza programele scolare.
Ba eu chiar aș vrea să văd măcar o oră-două așa. Știi de ce? Profesorii din colegiile ”de top” (vorba vine) lucrează de obicei cu elevii motivați, sprijiniți de familie, cu ceva resurse (intelectuale, materiale, etc)
Ia să vedem ce minuni fac ei cu copii treziți la 5 ca să ajungă la școală la 8, care mănâncă corn și lapte (pe unde se dă), care ajung apoi acasă la 15 și se apucă de muncă în gospodărie alături de părinți, și care au exact aceleași discipline de studiu și cerințe de progres ca cei din colegiile naționale.
Vreau să-i văd pe acești profesori ”mai speciali” cum obțin ei ”rezultate”.
PS Și nici măcar nu îi învinovățesc pe profesorii respectivi, că nu ei s-au propus de făcători de minuni. Îl învinovățesc pe ministru pe care îl suspectez de multă vreme deja de obtuzitate intelectuală, autosuficiență și o foarte clară prostie.
Exact! Foarte bine ati spus. Despre asta e vorba, ciorba buna faci cu ingrediente bune, si asta-i sfarsitul discutiei.
Și profesorii din școlile de top când își vor mai face propriile ore? Chiar vor dori să predea in asemenea condiții?
bai tilica, daca la asta se reduce gindirea ta strategica, si anume la a da ordine de ministru privitoare la temele de acasa (??), esti tare dus cu pluta si-n pana acuta de idei si imaginatie. Pai nu-i mai bine sa nu existe teme, sa devina copiii cit mai prosti, usor de manipulat si apoi ‘consiliat’ psihologic ? Bai, atit te duce capul ? Asta-i solutia ta de mare ‘telectual ? Macar taci. Era mai potrivit daca incropeai niste filozofeli psihologice pe problema, pt. abureala scolimii. Asa insa, chiar dai cu mucii-n fasole si arati ca nu esti capabil de aproape nimic. Pacat ca aia mai putin breji decit tine din sindicate si la fel de fricosi ca si tine, pun botul la toate aerele tale pretioase de (caca)demician, tu fiind, asa cum se demonstraza, ~ zero barat.
Adică crește iar birocrația în școli în loc să scadă, probabil va trebui să facem rapoarte și procese verbale, ședințe zilnice să ne ”coordonăm” câte teme dăm și alte nebunii, nu știu cine o să mai vrea să fie diriginte de acum încolo.