Școlile de aplicație în care se desfășoară practica pedagogică vor fi alese prin apel al Ministerului Educației, nu la cererea acestora – proiect / Rețeaua națională va fi aprobată anual prin ordin de ministru până pe 31 august

4.353 de vizualizări
Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com
Școlile de aplicație vor fi alese pe baza unui apel lansat de minister, potrivit proiectului privind înființarea, organizarea și funcționarea unităților de învățământ preuniversitar cu statut de unități de aplicație pentru practica pedagogică, pus în dezbatere publică. Acesta prevede și înființarea unei rețele naționale a școlilor de aplicație. În prezent, ordinul de ministru Ordinul 4813/2020 stabilește statutul de școală de aplicație pentru 5 ani, dar în document e inclus și statutul școlilor – pilot și experimentale. Proiectul pus în dezbatere acum de Ministerul Educației este dedicat exclusiv școlilor de aplicație. Documentul reprezintă un act subsecvent al legii Educației, nr. 198/2023.

Școlile de aplicație, adică cele dedicate practicii pedagogice, vor fi selectate prin apel al ministerului Educației și în baza unui calendar. Nu se precizează exact în proiect cum se va desfășura apelul. În prezent școlile sunt alese în baza unei note emise de Minister prin care cere anual școlile pot să aplice pentru acest statut de școală de aplicație.

Statutul va fi valabil tot pe o perioada de 5 ani, cum este și în prezent. Pot aplica și unități de învățământ altele decât cele care școlarizează preponderent în profilul pedagogic, dar trebuie să îndeplinească anumite criterii.

Lista unităților de învățământ declarate admise în urma procesului de selecție se aprobă prin ordin al ministrului educației și cercetării.

Pentru organizarea și desfășurarea activităților de practică pedagogică, instituțiile de învățământ superior cu atribuții în organizarea formării inițiale pentru profesia didactică încheie acorduri cadru cu școli de aplicație din rețeaua națională.

Anual, până la data de 31 august, în raport cu organizarea rețelei școlare, Ministerul Educației și Cercetării aprobă, prin ordin de ministru, rețeaua națională a școlilor de aplicație, valabilă în anul școlar următor.

De asemenea, anual, în perioada 1 septembrie – 1 octombrie, fiecare inspectorat școlar transmite la direcția cu atribuții de formare din cadrul Ministerului Educației și Cercetării, situația centralizată a consorțiilor școlare-BPP (bază practică pedagogică) – înființate.

Reţeaua naţională a școlilor de aplicație (RNSA) care cuprinde toate unităţile de învăţământ preuniversitar de stat cu statut de şcoală de aplicaţie va fi înființată prin metodologia pusă în dezbatere publică.

Ce este o școală de aplicație

Art. 1. – (1) „Unitățile de învățământ preuniversitar cu statut de unități de aplicație, denumite în cuprinsul prezentei metodologii școli de aplicaţie, sunt unităţi de învăţământ de stat cu personalitate juridică, cuprinse în reţeaua naţională a unităţilor de învăţământ preuniversitar, în care se desfășoară activitățile practice pedagogice pentru elevii din liceele care școlarizează în filiera vocațională, profil pedagogic și/sau pentru studenţii înscrişi la programe universitare de formare pentru cariera didactică, inclusiv masterat didactic, precum și la programe postuniversitare de conversie profesională sau în alte programe de formare relevante pentru domeniul educației.

(2) Activităţile practice pedagogice pentru elevii din liceele care școlarizează în filiera vocațională profil pedagogic și/sau pentru studenţii înscrişi la programe universitare de formare pentru cariera didactică, inclusiv masterat didactic, denumite în cuprinsul prezentei metodologii practică pedagogică, se organizează în baza unei metodologii specifice aprobată prin ordin al ministrului educației și cercetării, conform prevederilor art. 173 alin (2) și ale art. 173 din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 cu modificările și completările ulterioare.

Art. 2. – (1) În baza prezentei metodologii, se înființează reţeaua naţională a școlilor de aplicație (RNSA) care cuprinde toate unităţile de învăţământ preuniversitar de stat cu statut de şcoală de aplicaţie.

(2) Prin includerea în RNSA, unitățile de învățământ sunt autorizate să funcționeze cu statut de școală de aplicație

(3) Unitățile de învățământ preuniversitar de stat care au asumat filiera vocațională și școlarizează preponderent în profilul pedagogic au, de drept, statut de școală de aplicație, sunt incluse în RNSA și asigură suport metodologic celorlalte școli de aplicație pentru organizarea practicii pedagogice pentru elevii din liceele cu profil pedagogic sau pentru studenţii înscrişi la programe universitare de formare pentru cariera didactică, inclusiv masterat didactic, precum și la programe postuniversitare de conversie profesională.

Cum vor fi selectate școlile de aplicație

Ministerul Educației și Cercetării lansează un apel de selecție și un calendar aferent, în urma căruia unitățile de învățământ interesate transmit o solicitare scrisă însoțită de documentația care atestă îndeplinirea criteriilor de selecție.

Apelul de selecție, calendarul, precum și comisia de selecție se aprobă, prin ordin de serviciu, de secretarul de stat care coordonează învățământul preuniversitar.

Criteriile generale de selecție a unităților de învățământ, altele decât cele care școlarizează preponderent în profilul pedagogic, pentru dobândirea statutului de școală de aplicație sunt:

a) structură instituţională adecvată organizării și desfăşurării practicii pedagogice;
b) resurse umane calificate/specializate: profesori înscriși în Registrul național al profesorilor mentori din învățământul preuniversitar, sau profesori care predau discipline pedagogice sau care au experiență metodică relevantă în specialitatea disciplinelor/domeniilor pentru care se realizează stagii practice pedagogice, sau profesori înscriși în Corpul de mentorat și licențiere în cariera didactică;
c) nivel corespunzător de dotare şi de accesibilitate a mijloacelor educaţionale, în funcţie de context.

„În baza analizei de nevoi privind asigurarea practicii pedagogice a elevilor și studenților, realizată de unitățile de învățământ cu profil pedagogic și de instituțiile de învățământ superior, la propunerea inspectoratelor școlare, Ministerul Educației și Cercetării verifică anual existența cel puțin a numărului minim de unități de învățământ care au statutul de școală de aplicație și asigură, după caz, existența acestuia prin organizarea unei noi selecții.

La expirarea perioadei de 5 ani, la solicitarea unităţilor de învăţământ preuniversitar – şcoli de aplicaţie, altele decât unităţile cu profil pedagogic, pe baza unui raport de evaluare realizat de inspectoratul şcolar în colaborare cu instituțiile de învăţământ superior partenere, Ministerul Educaţiei și Cercetării poate aproba menținerea unităților de învățământ solicitante în Rețeaua națională a școlilor de aplicație și păstrarea statutului de școală de aplicație, pentru o perioadă egală cu perioada iniţială.

Pentru organizarea și desfășurarea activităților de practică pedagogică, instituțiile de învățământ superior cu atribuții în organizarea formării inițiale pentru profesia didactică încheie acorduri cadru cu școli de aplicație din rețeaua națională.

În situația în care, pentru organizarea practicii pedagogice la o anumită disciplină de studiu/pentru un anumit domeniu, instituția de învățământ superior cu atribuții în organizarea formării inițiale pentru profesia didactică nu identifică în rețeaua națională a școlilor de aplicație o unitate de învățământ care să poată asigura realizarea obiectivelor sale și cu care să poată încheia contract, transmite inspectoratului școlar, în termen de 10 zile, o solicitare de sprijin. Inspectoratul școlar identifică cel puțin o unitate de învățământ preuniversitar care poate asigura organizarea și desfășurarea stagiilor de practică pedagogică, avizează acordul-cadru încheiat cu aceasta de către instituția de învățământ superior solicitantă și informează Ministerul Educației și Cercetării. La finalul anului școlar, unitatea de învățământ pentru care s-a făcut solicitarea își poate înceta funcționarea cu statut de școală de aplicație sau, cu aprobarea consiliului de administrație al inspectoratului școlar, poate solicita Ministerului Educației și Cercetării, includerea în rețeaua națională a școlilor de aplicație, începând cu anul școlar următor”.

Unitățile de învățământ preuniversitar care nu școlarizează preponderent în profil pedagogic și nu au statut de școală de aplicație

„Unitățile de învățământ preuniversitar care nu școlarizează preponderent în profil pedagogic și nu au statut de școală de aplicație realizează pregătirea practică din cadrul filierei vocaționale din învățământul pedagogic în baza unui acord-cadru încheiat cu inspectoratul școlar și cu o școală de aplicație. Unitățile de învățământ preuniversitar care școlarizează pe nivel postliceal și asigură formarea inițială pentru maiștri instructori și antrenori realizează programul de formare psihopedagogică necesar pentru ocuparea funcțiilor didactice de maistru instructor sau de antrenor în baza unui acord-cadru încheiat cu inspectoratul școlar și cu un liceu sau colegiu pedagogic cu statut de școală de aplicație.

Unitățile de învățământ preuniversitar și instituțiile de învățământ superior care asigură formarea inițială pentru profesia didactică, în baza acordurilor – cadru prevăzute la alin (1)-(3), încheie cu școlile de aplicație un contract de colaborare pe o durată de 1-4 ani școlari, pentru stabilirea condițiilor și modalităților de organizare și desfășurare a stagiilor practice pedagogice. Durata contractului de colaborare nu poate depăși perioada pentru care unitatea de învățământ a dobândit statutul de școală de aplicație.

Statutul de şcoală de aplicaţie parteneră a unei instituții de învățământ superior cu atribuții în formare iniţială a cadrelor didactice este dobândit de unitatea de învăţământ preuniversitar – membră a reţelei naţionale a şcolilor de aplicaţie – pentru o perioadă precizată în contractul încheiat cu instituţia de învăţământ universitar”.

Baze de practică pedagogică (BPP)

Art 7 – (1) Unitățile de învățământ liceal cu statut de școală de aplicație cuprinse în RNSA pot organiza baze de practică pedagogică (BPP) pentru asigurarea desfășurării activităților din cadrul practicii pedagogice în contexte diverse precum școlarizare pe niveluri de învățământ diferite, comunități școlare variate (rural-urban, centru-periferie), alternative educaționale recunoscute de Ministerul Educației și Cercetării și diverse modalități de organizare a procesului de învățământ (învățământ simultan, învățământ special, școlarizarea în grupe/clase în spitale)

(2) Baza de practică pedagogică (BPP) este o asociere de tip consorțiu școlar a unei unități de învățământ preuniversitar de nivel liceal cu statut de școală de aplicație, denumită școală de aplicație coordonatoare, cu maximum 5 unități de învățământ cu personalitate juridică, cu care încheie acorduri de parteneriat.

(3) Structura unei BPP include obligatoriu următoarele tipuri de unități de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică:

a) școala de aplicație coordonatoare – unitatea de învățământ de nivel liceal, denumită BPP;
b) o unitate de învățământ care școlarizează elevi care provin din medii vulnerabile pe criteriul social/medical (școală de spital)/etnie/ economic/ geografic;
c) o unitate de învățământ care școlarizează la nivelurile: educație timpurie, primar și gimnazial;
d) unitate de învățământ de tip vocațional.

(4) Pentru constituirea unei BPP tip consorțiu școlar, școala de aplicație coordonatoare se poate asocia cu unități de învățământ din mediul rural și/sau cu alte unități de învățământ de același tip (unități de învățământ liceal teoretic, vocațional, tehnologic), aflate în același județ/ în municipiul București sau în județe învecinate.

(5) O unitate de învățământ preuniversitar poate fi cuprinsă într-o singură bază de practică pedagogică (BPP).

(6) Baza de practică pedagogică (BPP) se înființează pentru o durată de maximum 5 ani școlari, prin decizie a inspectorului școlar general din județul pe raza căruia funcționează școala de aplicație coordonatoare, la propunerea conducerii școlii de aplicație coordonatoare, emisă pe baza acordurilor consiliilor de administrație ale unităților de învățământ preuniversitar componente. Durata de înființare a unei BPP nu poate depăși durata pentru care școala coordonatoare are dobândit statutul de școală de aplicație.

(7) În situații justificate, componența unei BPP se poate modifica pe parcursul funcționării acesteia, situație în care se modifică și decizia de înființare menționată la alin. 6.

(8) În situația în care la nivelul județului/municipiului București funcționează mai multe unități de învățământ liceal care școlarizează în profilul pedagogic, coordonatoare de BPP, inspectoratul școlar desemnează unitatea de învățământ pedagogic care asigură coordonarea metodologică a școlilor de aplicație și a bazelor de practică pedagogică la nivelul județului/municipiului București.

(9) În județele care nu au centre universitare, se înființează o singură bază de practică pedagogică, coordonată de unitatea de învățământ liceal care școlarizează în profilul pedagogic.

(10) Coordonatorul BPP este directorul/directorul adjunct al școlii de aplicație coordonatoare.

Art. 8. Școala de aplicație coordonatoare din BPP are următoarele responsabilități:
a) să asigure resursele materiale și umane pentru buna derulare a practicii pedagogice și a activităților de mentorat didactic;
b) să faciliteze colaborarea între unitățile de învățământ din structura bazei de practică pentru realizarea activităților practice pedagogice și de mentorat didactic;
c) să construiască și să dezvolte o comunitate de învățare la nivelul BPP;
d) să asigure suport didactic și metodic pentru elevii și profesorii implicați în procesul de predareînvățare-evaluare;
e) să fie centru de resurse educaționale și didactice pentru componenta practică, aplicată, a formării cadrelor didactice;
f) să faciliteze accesul la informații/resurse de specialitate pentru cadre didactice și pentru elevi;
g) să organizeze ateliere, activități de informare/diseminare, webinare în scopul formării de tip mentoral a cadrelor didactice, la nivelul unităților de învățământ componente ale BPP;
h) să dezvolte colaborarea cu instituțiile de învățământ superior cu care sunt încheiate contracte și acorduri pentru stagii practice pedagogice.

Art. 9. Pentru organizarea şi desfăşurarea activităţilor specifice domeniului mentoratului didactic, pentru elaborarea şi aplicarea unor proiecte de cercetare în domeniul ştiinţelor educaţiei şi pentru alte activităţi de tip practic-pedagogic, academic sau ştiinţific, școlile de aplicație și BPP pot colabora, în temeiul unor acorduri de parteneriat, cu asociaţii sau fundaţii cu activitate în domeniul educaţional, cu instituţii de învăţământ universitar naţionale şi internaţionale, cu institute de cercetare şi cu instituţii din domeniul cultural, cu alte unități de învățământ.

Art. 11. – (1) Anual, până la data de 31 august, în raport cu organizarea rețelei școlare, Ministerul Educației și Cercetării aprobă, prin ordin de ministru, rețeaua națională a școlilor de aplicație, valabilă în anul școlar următor.

(2) Anual, în perioada 1 septembrie – 1 octombrie, fiecare inspectorat școlar transmite la direcția cu atribuții de formare din cadrul Ministerului Educației și Cercetării, situația centralizată a consorțiilor școlare-BPP- înființate la nivelul județului/Municipiului București, precizând, pentru fiecare caz în parte, școala de aplicație coordonatoare, unitățile de învățământ componente ale consorțiului și numărul deciziei de înființare.

(3) Lista BPP din județ/din municipiul București menționată la alin. (2) se publică pe pagina web a inspectoratului școlar.

Art. 12. Unitățile de învățământ cu statut de școală de aplicație care, la data intrării în vigoare a prezentei metodologii-cadru, sunt membre ale Rețelei naționale a școlilor de aplicație, își păstrează calitatea pe care o aveau la data intrării în vigoare a prezentei metodologii-cadru, pentru o perioadă de 5 ani școlari, începând cu anul școlar 2025-2026, indiferent de anul includerii în Rețeaua națională a școlilor de aplicație.

Art. 13. Prezenta metodologie-cadru nu limitează dreptul școlilor de aplicație de a dobândi, în urma selecției specifice, statutul de școală-pilot.

DOCUMENT Proiectul de metodologie cadru privind înființarea, organizarea și funcționarea școlilor cu statul de unități de aplicație:

Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Lista școlilor de aplicație pentru practica pedagogică, în anul școlar 2024-2025, publicată în Monitorul Oficial / Până pe 1 octombrie, inspectoratele școlare transmit Ministerului Educației situația centralizată a consorțiilor școlare înființate
DOCUMENT Școli de aplicație 2022. Unitățile de învățământ pot trimite aplicația până pe 15 mai. Ce trebuie să conțină aceasta

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Niciun candidat nu a promovat bacalaureatul în peste 50 de licee. Numărul școlilor fără promovați la Bac s-a dublat în ultimii 4 ani. Din 2020 și până în prezent, PNL a condus Ministerul Educației, cu miniștrii impuși de Klaus Iohannis

În peste 50 de licee, niciun candidat de la Bacalaureat 2023, sesiunea iunie-iulie, nu a promovat examenul, potrivit platformei bacplus.ro. Spre deosebire de anul trecut, numărul loc a crescut. Din 2020…
Vezi articolul

Studenți de la Universitatea Cuza din Iași reclamă că au fost „scoși” de pe listele cu bursieri anunțați pentru semestrul al II-lea / Rectorul Maha precizează că Regulamentul aplicat în prezent prevede burse anuale, nu semestriale, dar „din păcate” noile reguli nu au fost „aplicate uniform” în facultăți / El anunță suplimentarea fondului de burse din surse proprii

Studenți de la unele dintre facultățile Universității Alexandru Ioan Cuza din Iași reclamă că au fost incluși pe listele beneficiarilor de bursă pentru semestrul al doilea, dar au aflat, ulterior,…
Vezi articolul

La Muzică și Desen nu se acordă importanța cuvenită, potrivit unui raport al ISJ Buzău / Interesul pentru aprofundarea şi dezvoltarea unor discipline la care se dă examen influenţează substanţial şi ofertele care vizează domenii noi de studiu din zona artistică

La disciplinele din domeniul artelor nu se acordă importanța cuvenită, se arată într-un document publicat de Inspectoratul Școlar Județean Buzău. Este vorba despre raportul privind Starea învățământului buzoian în anul școlar…
Vezi articolul

Sindicat al profesorilor: Nu există un orizont temporal clar definit în ceea ce privește salarizarea potrivit grilelor negociate în a doua jumătate a anului 2023 / Protestele vor avea loc abia după alegerile prezidențiale – document

Sindicatul Învățământ Preuniversitar (SIP) Hunedoara a transmis că „nu există un orizont temporal clar definit în ceea ce privește salarizarea potrivit grilelor negociate în a doua jumătate a anului 2023”. Amintim…
Vezi articolul