„Se pregătesc tăieri masive de clase la iniţiativa inspectoratelor şcolare sau a unităţilor de învăţământ, pe fondul scăderii populaţiei de vârstă şcolară / Solicităm realizarea unei anchete în rândul inspectorilor şcolari generali” – Consiliul Național al Elevilor

73.164 de vizualizări
Sursă foto: Facebook.com / Rareș Voicu, președintele CNE
În întreaga ţară se pregătesc tăieri masive de clase din diferite unităţi de învăţământ preuniversitar, la iniţiativa inspectoratelor şcolare sau a unităţilor de învăţământ, pe fondul scăderii populaţiei de vârstă şcolară de la o generaţie la alta, atrage atenția Consiliul Național al Elevilor într-un comunicat de presă. Astfel, reprezentanții elevilor solicită:
  • Ministrului Educaţiei să facă, în regim de urgenţă, demersurile necesare pentru ca desfiinţarea claselor să fie realizată doar acolo unde acestea nu vor avea efectivul de elevi necesar funcţionării, conform legii.
  • Realizarea unei anchete în rândul inspectorilor şcolari generali, pentru a determina modul în care s-au luat deciziile privind tăierea claselor şi sancţionarea celor care au încălcat standardele de transparenţă şi comunicare interinstituţională eficientă.

Comunicatul integral al Consiliului Național al Elevilor:

În întreaga ţară se pregătesc tăieri masive ale numărului de clase din diferite unităţi de învăţământ preuniversitar, la iniţiativa inspectoratelor şcolare sau a unităţilor de învăţământ, pe fondul scăderii populaţiei de vârstă şcolară de la o generaţie la alta.

Această scădere este cauzată, pe de o parte, de factori demografici şi, pe de cealaltă parte, de înfiinţarea clasei pregătitoare, care a avut loc acum opt ani, moment în care o parte dintre preşcolarii care absolviseră ultima grupă de grădiniţă au fost repartizaţi la clasa pregătitoare, iar o altă parte a fost repartizată la clasa I. Această măsură a dus la scăderea efectivelor de elevi/clasă pentru generaţia care, începând cu anul şcolar 2021-2022, va începe ultimul an al ciclului gimnazial sau primul an ciclului liceal, după caz.

Consiliul Naţional al Elevilor atrage atenţia asupra acestui fenomen extrem de grav, care va atrage după sine consecinţe precum perpetuarea fenomenului claselor cu colective supradimensionate (de până la 35 de elevi/clasă), care îngreunează semnificativ procesul de predare şi de evaluare şi care afectează în mod semnificativ posibilitatea cadrelor didactice de a acorda fiecărui elev atenţia cuvenită. Conform art. 63 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, numărul mediu de elevi cu care o clasă poate funcţiona este de 22 pentru învăţământul gimnazial şi de 24 de elevi pentru învăţământul liceal.

Considerăm că formarea claselor cu câte 28 de elevi din start este prejudicioasă şi scade drastic nivelul calităţii educaţiei, fiind în directă contradicţie cu dezideratele 5 şi 6 ale proiectului România Educată – pentru educaţie se alocă resurse suficiente, în mod transparent şi eficient şi sistemul de educaţie este unul echitabil şi de calitate pentru fiecare elev.â

Eliminarea unor clase din planul de şcolarizare presupune micşorarea normelor didactice, fapt care va conduce atât la scăderea numărului de posturi disponibile în sistem, cât şi la micşorări salariale pentru cadrele didactice.

În plus, considerăm că acesta este un moment oportun pentru implementarea măsurilor care să aibă în centrul lor elevul şi creşterea calităţii educaţiei, precum reducerea numărului de elevi dintr-o clasă şi asigurarea accesului la educaţie în comunităţile subdezvoltate (eliminarea claselor din unităţile de învăţământ din comunităţile izolate înseamnă, pentru mulţi elevi, privarea de educaţie, aceştia neavând posibilitatea de a se deplasa la o şcoală din altă localitate

Aşadar, solicităm Ministrului Educaţiei să facă, în regim de urgenţă, demersurile necesare pentru ca desfiinţarea claselor să fie realizată doar acolo unde acestea nu vor avea efectivul de elevi necesar funcţionării, conform legii. Mai mult, solicităm realizarea unei anchete în rândul inspectorilor şcolari generali, pentru a determina modul în care s-au luat deciziile privind tăierea claselor şi sancţionarea celor care au încălcat standardele de transparenţă şi comunicare interinstituţională eficientă.

„Asistăm, din nou, la un posibil măcel în ceea ce priveşte organizarea claselor pentru anul şcolar 2021-2022, din cauza faptului că unii inspectori şi directori fie nu cunosc legea, fie nu vor să o aplice. După standardele lor, pentru a nu fi desfiinţată, o clasă ar trebui să funcţioneze cu cel puţin 30 de elevi! Greşit! Legea e foarte clară în această speţă. Solicităm ministrului educaţiei să acţioneze cu celeritate şi să îşi asume primii paşi în lupta pentru creşterea calităţii în sistemul educaţional, prin micşorarea numărului de elevi de la clasă”, a declarat Rareş Voicu, preşedintele Consiliului Naţional al Elevilor.

Sursă foto: Facebook/Rareș Voicu


15 comentarii
  1. Dragi tovarăși și prieteni, cetățeni ai Republicii Socialiste România, aveti ce ati votat! Multumim dreptei pentru cei 15.000 de specialisti si pentru multiplele demonstratii de onoare, profesionalism, si libertate! #rezist #unde sunt ceilalti rezisti?

  2. Problema este că nu sunt tăiate clase din instituţiile de învățământ cu prestigiu, pentru că acestea au asigurat nr. de elevi necesar şi au şi susţinerea politică, dar şcolile mici din localităţi izolate/mici sunt distruse fără milă. Pe de altă parte această diferenţă de număr de elevi era cunoscut de 8 ani, trebuia să fie pregătit sistemul din timp…

  3. Inspectoratele scolare nu vor sa inteleaga ,la fel si onor ministerul, ca sunt scoli unde nr de elevi depasesc si 35-37 elevi.Inspectoratele stiu asta dar nu fac nimic in acest sens ca au interesul sa nu supere pe unii sau pe altii. Sunt scoli care sunt sub efective si unele supra populate. Inspectoratul stie asta si mereu acorda tranferuri fara logica pe pile Asta fac ISJ-urile. Aplica regulile cum vor ei

    1. Exact.
      Mereu se aprobă transferuri muuult peste limita maximă de elevi.

      Cand o clasă rămâne cu 2-3 elevi sub efectiv si cere aprobare răspunsul este NU se aprobă.

      1. Foarte corect. Sa ii ingramadim ca sardelele se accepta, dar cand o clasa nu se poate forma din lipsa de 2-3 elevi repede se desfiinteaza. Si ii ducem tot peste aia ca sardelele.

  4. O aberație! In multe cazuri efectivele claselor depășesc 32-35 de elevi, ajungând chiar la 39-42 la clase de filologie și științe sociale…nimeni nu tine cont de prevederile legii educației cu privire la acest subiect! Reduc numărul de clase de la an la an, fapt care a condus la supraaglomerarea claselor. Directorii și inspectorii ajustează din pix numărul claselor din școli, fără a ține cont de interesul elevului și nici de calitatea educației , dar mai ales de stresul și epuizarea profesorilor care trebuie să lucreze cu clase de 35-40 de elevi.

  5. Eu sunt profesoară la un colegiu național. Suntem constant pe primul sau al doilea loc pe județ, în ceea ce privește rezultatele școlare. Și, surpriză! Rămânem fără o clasă, din cele și-așa puține care erau pe fiecare palier, lucru care ni s-a adus la cunoștință în această după-amiază. Directorul nu-și pune problema să se lupte cu inspectoratul, fiindcă vrea să rămână în funcție. Clasele au avut 30 de elevi fără excepție, uneori și 33, 34. Nu și-a pus întrebarea dacă este legal, sau nu. Se prevalează de faptul că suntem finanțați pe elev. Calitate? Dacă ai o oră pe săptămână nu vei apuca, nici măcar, să înveți cum îi cheamă pe copii. Calitatea educației? Pe cine interesează?

  6. Ce vorbim noi aici ?! Clasele s-au tăiat deja , nu ies o grămadă de norme, dar efectivul a fost păstrat la 28 de elevi. Noaptea minții ! Nu mai bine scazi numărul de elevi pe clasă la 22-23 și salvezi trei sferturi dintre norme ? Nu ! Că nu ! Și gata ! Îmi amintesc cu groază că am avut o clasă de filologie cu 35 de elevi , când intram în sală mă credeam la miting ! Offff…

    1. Nimeni din minister si ISJ uri nu mai face politici educaționale.
      Totul este ca la contabilitate.
      Cum rezolvăm?
      Tăiem clasele cu nr de copii in minus, unde vrem(noi C.A. din ISJ), fără sa tinem cont de niciun criteriu (promovabilitate, concurență pe nr de locuri, rezultate BAC, reputația acelei instituții)
      Gata.
      ,,Finanțarea per capita a distrus orice fărâmă de echitate.”

  7. Se taie clase dupa ce criterii? In Timis se taie cate o clasa de la fiecare liceu, fara sa se tina cont de performanta. Sunt licee la care nu ia NIMENI bacul; de ce nu se taie DOAR de acolo? De ce nu monitorizeaza nimeni performanta acelor profesori? Vom ramane si cu clase taiate si cu locuri mai putine in clasa. Astfel, copiii dintr-a 8-a vor avea acces tot mai greu la educatie de calitate. De ce? Si-au batut deja joc destul de copiii astia! Rusine!

  8. Parca nu eram destul de semi-analfabeti. Acum mai exista si marele pericol al abandonului scolar(viitorii asistati social) prin desfiintarea in rural a unor clase. Intrebare si veniti cu solutii: ce posibilitate de frecventare ii ramane unui astfel de elev? 1) abandon; 2) mutarea la oras in deja super-aglomeratele clase de 37 de elevi; 3) naveta la oras a copiilor foarte mici unde nici macar transport nu este. Trageti concluzia. Asa ca mai usor cu pianul pe scarile scolilor mici din rural. Din acele scoli mici de multe ori au iesit oameni MARI.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Copiii mei, unii de 11 ani, clasa a V-a, nu citesc, nu calculează, scriu greu de mână. Ei sigur ar fi rămas repetenți în clasele 1-4, scrie Cristiana Ionescu, EDULIER

Una dintre reacțiile marcante la declarațiile ministrului Educației, despre repetenția de la clasa I, este cea a Cristianei Ionescu, fondatoarea Asociației EDULIER. Cristiana scrie, într-o postare pe contul său de…
Vezi articolul