Semnal de alarmă: “Pierde educația cursa cu tehnologia?” Inteligența artificială ar depăși deja rezultatele majorității adulților la testele de evaluare a competențelor-cheie, iar în 2026 ar putea răspunde 100% corect – raport OCDE

1.997 de vizualizări
Foto: Pixabay.com
Competențele inteligenței artificiale (IA) le-ar depăși pe cele ale majorității adulților în teste-cheie de evaluare a nivelului de alfabetizare și a capacității de a opera cu numere, iar aceste competențe cresc continuu și foarte rapid, avertizează un nou raport al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE). Analiza, bazată pe opiniile unor experți în domeniul informaticii și în lucrul cu IA, pune încă din titlu întrebarea: “Pierde educația cursa cu tehnologia?” Și avertizează asupra nevoii de adaptare a sistemelor de educație, în condițiile în care, în prezent, este foarte redusă capacitatea țărilor de a forma o forță de muncă aptă să depășească inteligența artificială, în ceea ce privește alfabetizarea și operarea cu numere. 
  • Cercetarea OCDE vine în continuarea uneia mai vechi și urmărește evoluția capacităților IA din 2016 până la mijlocul anului 2022, adică nu ia în calcul instrumente precum ChatGPT, platformă lansată în ultima parte a anului trecut și care au deschis accesul publicului la IA și au dus la o explozie a interesului pentru utilizarea acestui tip e instrumente la scară largă. Chiar și așa, raportul constată că, în doar câțiva ani, capacitățile IA au evoluat substanțial, cu efecte majore asupra condițiilor de muncă și viață.

În raport, experți în IT evaluează capacitatea instrumentelor de inteligență artificială de a răspunde întrebărilor incluse în testele de alfabetizare și capacitate de operare cu numere, incluse într-un set-cheie de teste ce evaluează competențele adulților în acest domeniu – PIAAC (Programme for International Assessment of Adult Competencies), program derulat de OCDE.

Ce cred experții? Că inteligența artificială nu doar că ar avea rezultate bune la ambele tipuri de teste, ci și că aceste rezultate le-ar depăși pe cele înregistrate de foarte mulți oameni, iar în 2026 ar putea răspunde 100% corect la ambele evaluări, de alfabetizare și de capacitate de a opera cu numere.

Potrivit documentului, “nici țările cu cele mai bune rezultate (în PIAAC) de până acum nu au capacitatea de a avea mai mult de un sfert din forța lor de muncă formată din oameni cu un set de competențe capabile să depășească IA atât din punct de vedere al alfabetizării, cât și al operării cu numere”.

  • În acest context, apreciază analiza OCDE, “atenția educației ar putea fi nevoită să se îndrepte mai mult spre a-i învăța pe elevi să folosească sistemele IA, pentru a îndeplini mai eficient sarcini” legate de alfabetizare și operare cu numere.

Cum se prezenta situația, în opinia experților IT, încă dinainte de “explozia’ ChatGPT și răspândirea la scară largă a utilizării instrumentelor de inteligență artificială? “La nivel internațional, în PIAAC, în medie 59% din forța de muncă folosește zilnic competențe de alfabetizare comparabile cu cele ale calculatoarelor sau inferioare acestora. Situația stă diferit la competențele de operare cu numere, unde între 27-44% dintre angajați aplică zilnic aceste competențe la un nivel similar cu sau mai redus decât cel al inteligenței artificiale, ceea ce înseamnă că oamenii operează, încă, în proporție de peste 50% la un nivel superior IA în acest domeniu.

Pe de altă parte, aceeași analiză notează că implicațiile sunt majore în ambele privințe – alfabetizare și operare cu numere – atât în educație, cât și pe piața muncii: competențele de acest fel sunt folosite de majoritatea angajaților în munca de zi cu zi, iar aceleași competențe nu s-au îmbunătățit în mod semnificativ, în majoritatea țărilor, în ultimele decenii. Pe de altă parte, competențele IA atât în ceea ce privește alfabetizarea, cât și operarea cu numere s-au dezvoltat rapid într-o perioadă foarte scurtă și continuă să o facă.

Constatări-cheie ale raportului:

Potrivit experților, pe baza informațiilor preliminare lansării programelor populare de IA, din ultima parte a anului trecut, IA ar putea răspunde corect la aproximativ 80% din întrebările din testul de alfabetizare din cadrul PIAAC, inclusiv la unele dintre întrebările dificile.

În ceea ce privește testele de operare cu numere, există diferențe considerabile de evaluare, în rândul experților, dar în ansamblu aceștia apreciază că IA ar putea răspunde corect la aproximativ două treimi din testul PIAAC.

  • Având în vedere că PIAAC evaluează competențele pe mai multe trepte – de la cea mai joasă (Nivelul 1) la cea mai ridicată (Nivelul 4-5). În cazul evaluării nivelului de alfabetizare, experții cred că AI se ridică aproximativ la nivelul competențelor adulților de Nivel 3, în condițiile în care numai 10% dintre adulți din țările OCDE participante la PIAAC au rezultate de nivel 4-5.

În ceea ce privește competențele de operare cu numere, evaluate în PIAAC, experții apreciază că IA poate atinge competențe de nivel 2-3, în condițiile în care, la nivel OCDE, în medie 57% dintre adulți au cel mult nivelul 2, iar 88% au cel mult nivelul 3. 

Citește și:
OpenAI, creatoarea ChatGPT, lansează un nou model puternic de inteligență artificială, GPT-4 / Într-o simulare a examenului de barou, noul model a obținut un punctaj la nivelul primilor 10% dintre cei care iau testul
Profesorii și elevii americani adoptă platforma de inteligență artificială ChatGPT în număr tot mai mare, în pofida riscurilor de etică și acuratețe, pentru a-i ajuta în asimilarea materiei, planificarea lecțiilor, interactivitate mai mare – sondaj

3 comments
  1. ce va urma ? Omul nu și va mai dezvolta competente proprii. mai pe scurt nu va mai învață pe cont propriu nici tabla înmultirii. doar 10 la sută vor avea acces la educație proprie din ei o parte se va ocupa de îmbunătățirea ai ului . adică cei bogați. restul vor fi instruiți să utilizeze acest ai. la început gratuit apoi contra cost. sa vezi atunci , sclavi și stăpâni de sclavi. cine va fi sclavul ? Omul needucat. E diabolic de-a dreptul ceea ce va urma .

  2. Pierde cursa daca educatia se va baza in continuare pe memorare. Mai trebuie sa avem profesori bine pregatiti si dedicati, dar la ce salarii sunt in invatamant vom ramane fara profesori.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Dan Petre, sociolog: Închiderea școlilor și organizarea alegerilor a avut impact mare și a fost sancționat ca dublu limbaj. Pe cei care nu cred în virus i-a activat să iasă. La AUR, corelez energia aceasta cu negaționismul / Cei din AUR sunt și cu convingeri religioase, iar BOR a fost în conflict în ultimele săptămâni cu autoritatea medicală

Rezultatele alegerilor parlamentare vin cu un partid-surpriză de 9% apărut complet pe sub radar în Parlament, cu un scor de 25% pentru PNL, 29% pentru PSD și 16% pentru USR,…
Vezi articolul

Dacă nu începem să facem o școală pentru copii, degeaba mai facem școală – Vifor Dorobanțu, director care vrea să aplice pentru transformarea în școală-pilot din toamnă. Mesaj către sindicate: „Un profesor, dacă nu poate face față unui sistem de învățământ, este liber să se ducă să muncească în altă parte”

Dacă nu începem să facem o școală pentru copii, degeaba mai facem școală, a declarat profesorul Vifor Dorobanțu, directorul Școlii gimnaziale din Curcani, județul Călărași, la conferința online „Școli-pilot pentru arhitecturi…
Vezi articolul