Andrei Bâra, student olimpic: Anularea olimpiadelor școlare este o nedreptate uriașă. Foarte mulți copii se ambiționează doar datorită concursurilor, așa se ridică deasupra nivelului standard

4.247 de vizualizări
Andrei Bara / Foto: Arhiva personala
Olimpiadele școlare au fost anulate anul acesta, la 7 luni de la debutul pandemiei de coronavirus. Student în anul III la Facultatea de Matematică a Universității din București și olimpic național în liceu, Andrei Bâra a trimis redacției opinia sa cu privire la decizia ministrului Educației. “Mi se pare o nedreptate uriașă adusă copiilor care au petrecut și petrec zeci de ore în fiecare săptămână muncind pentru o competiție”, spune tânărul matematician. 

“Cu siguranță se pot mobiliza autoritățile pentru a organiza o olimpiadă online. În Franța, în primăvară, deși situația era cel puțin mai gravă ca situația din România, s-au organizat barajele preliminare pentru stabilirea lotului de juniori, iar în România s-a oprit totul”, spune Andrei Bâra, care susține că “foarte mulți copii se ambiționează doar datorită olimpiadelor și concursurilor, așa se ridică deasupra nivelului standard al clasei”. 

Opinia integrală semnată de Andrei Bâra și trimisă Edupedu.ro:

“Doamna Anisie a anunțat anularea olimpiadelor școlare. Personal, asta mi se pare o nedreptate uriașă adusă copiilor care au petrecut și petrec zeci de ore în fiecare săptămână muncind pentru o competiție care se pare că se vrea a fi destrămată. 

Nu pot să înțeleg cum de un întreg minister al educației nu poate lua niște măsuri pentru a organiza fazele olimpiadei. Nu cred că este aici vorba de fraudă, pentru că la olimpiadă nu participă cei dornici de așa ceva, ci cei mai serioși, cei care vor să știe care e exact nivelul lor în comparație cu ceilalți copii de vârsta lor.

Nu înțeleg cum de se pot organiza competiții sportive, de exemplu, dar concursuri școlare în care copiii nu ar trebui să se întâlnească reciproc, nu. A nu se înțelege greșit, admir toți sportivii, și eu am făcut sport de performanță o perioadă și știu ce înseamnă și pentru ei, dar asta nu înseamnă că trebuie privilegiați.

Cu siguranță se pot mobiliza autoritățile pentru a organiza o olimpiadă online.

În Franța, în primăvară, deși situația era cel puțin mai gravă ca situația din România, s-au organizat barajele preliminare pentru stabilirea lotului de juniori, iar în România s-a oprit totul.

Din punctul meu de vedere nu este deloc corect. Vorbesc aici în calitate de fost elev participant la olimpiade și care petrecea zilnic multe ore pe scaun să se pregătească. 

Foarte mulți copii se ambiționează doar datorită olimpiadelor și concursurilor, așa se ridică deasupra nivelului standard al clasei. Și aici nu e vorba doar de matematică, sunt copii care se pregătesc intens pentru orice domeniu.

Bun, nu s-ar putea organiza probe experimentale la olimpiadele de fizică sau chimie, de exemplu, dar ținând cont de situația excepțională, oare nu s-ar putea face un compromis și în acest an la acele olimpiade să nu se organizeze proba experimentală?

Cred că mulți profesori erau și ei obișnuiți cu spiritul competițiilor școlare și ar fi dornici să se implice, dacă inițiativa ar pleca de undeva de sus. Și cred că și printre studenți ar fi dornici, unul dintre cei interesați fiind chiar eu, pentru că deși acesta e al treilea an de când nu mai particip la concursuri școlare, am încercat sa mă implic propunând probleme pentru olimpiadă și rezolvând în continuare probleme de la diferite competiții, aceasta fiind una dintre activitățile mele preferate în continuare.”

____

Andrei Bâra a fost medaliat la olimpiada națională de matematică din clasa a VIII-a până în clasa a XII-a, când a luat aurul. În prezent este student în anul III la Facultatea de Matematică a Universității din București, medaliat cu aur în Competiția Internațională de Matematică pentru Studenți 2019 și în Olimpiada internațională de Matematică pentru Studenți SEEMOUS 2019.

Citește și:
DOCUMENT Olimpiadele școlare și toate concursurile, competițiile și activitățile extrașcolare au fost amânate pentru anul școlar 2021-2022. Ordinul a fost semnat de ministrul Educației
BREAKING Redeschiderea graduală a grădinițelor și a școlilor, indiferent de rata de infectare, a intrat în analiza autorităților – Surse guvernamentale
Se suspendă olimpiadele școlare, în anul 2020-2021. Secretar de stat: decizia de a organiza doar anumite olimpiade online ar crea discriminare
Evaluarea online a elevilor. Recomandarea Ministerului Educației: Utilizarea de aplicații și platforme educaționale care permit construirea, administrarea testelor și raportarea rezultatelor în timp real
VIDEO Un milion de elevi români (peste 33%) fac școala exclusiv online – Monica Anisie / Nu avem informații că vreun profesor nu ar fi fost plătit, pentru că a refuzat să facă ore online – Luminița Barcari
Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI:RO76BTRLRONCRT0471641001

CONT EURO:RO26BTRLEURCRT0471641001

Deschis la BANCA TRANSILVANIA
Donează prin Patreon

Donează

4 comentarii
  1. Organizarea barajelor pentru selectarea acestor loturi olimpice, continua
    Ar trebui ca omul sa stie asta. Chiar s-a desfasurat unul recent la mate si sunt sigur ca Ro va participa.
    In cazul acestor olimpiade trebuie spuse doua lucruri raspicat:
    1. Pentru cei care reprezinta tara, respectiv loturile olimpice se va gasi o solutie sa fie alesi
    De regula acolo sunt trimisi elevi cu adevarat foarte buni. E greu de crezut ca un conducator de lot accepta sa trimita tampiti la un astfel de concurs in care este implicata tara si chiar numele sau.
    2. Olimpiadele, in general, au ajuns la un nivel comercial insuportabil. Acest lucru trebuie oprit si resetat. Organizarea in pandemie, on-line, nu ar face decat sa asistam la o monstruozitate de concurs.
    Si asa, in ultimii ani existau centre de concurs care trimiteau elevi la olimpiadele nationale “cu autobuzul”. Nu e firesc sa asistam la asa ceva.
    Sunt anumite licee care si-au facut din contorizarea diplomelor un scop in sine
    Culmea este ca ei nu formeaza elevii ci de regula ii iau deja formati de alte scoli/profesori sau parinti. Cand sunt deja “testati” de participarea la un concurs sunt racolati in cadrul insititutiei si prezentati drept creatia lor.
    Mai mult, exista multe scoli/licee unde elevii respectivi nu fac pregatire la alt obiect ci doar la cel consacrat. Este un fenomen de dopare pur si simplu.
    Pot intelege cazul unor elevi anume, cativa. In fapt performanta inseamna dedicatie, dar acest obicei tinde sa devina un fenomen nefiresc.
    Participarea la o olimpiada nationala era un lucru foarte important dar nu era suficient.
    Acum s-a ajuns ca un elev sa participe la 3,4,5 olimpiade si doar momentele de organizare il blocheaza sa nu mearga la toate
    Sunt drumuri deja “batute” pentru a ajunge la “nationala” si nu ma refer aici doar la sisteme ilegale sau la trucuri, desi ambele exista.
    Sunt centre unde se studiaza doar probleme de un anume tip, iar ca sa ajungi la nationala trebuie sa fii acolo sau sa cunosti tipul acela de probleme, ori, de cele mai multe ori trebuie sa fii parte dintr-un sistem bine pus la punct de solutionare a contestatiilor
    De mult timp olimpiadele nu mai sunt o competitie deschisa care selecteaza copii cu adevarat buni.
    Este adevarat, un copil cu adevarat foarte bun reuseste sa ajunga de aproape oriunde la “nationala” chiar daca nu face parte din sistem, dar asta nu inseamna ca fenomenul nu este unul deraiat.
    Sunt prea multe etape, prea multe discipline si sunt prea multe aspecte comerciale in tot acest demers incat sa poata fi garantata o competitie corecta in conditiile pandemiei.
    La adapostul unor retele virtuale s-ar petrece lucruri cu mult mai grave decat cele care care se petrec deja. Profesorii pot cu greu sa evalueze un elev in conditiile in care nu il au in fata. De cele mai multe ori este “evaluat” un parinte, un coleg mai bine pregatit
    sau chiar profesorul care il mediteaza

    1. Va contraziceti!
      Daca olimpiadele nationale nu o sa aiba loc atunci leaderii echipelor nationale nu o sa aiba o baza de selectie.
      O sa fie ca in acest an in care la fizica, o parte din cei ce se ocupa de lot sunt profesori la ICHB si au luat elevi doar de acolo.
      La mate au luat din cei de anul trecut dar cine garanteaza ca in 12 luni nu s-a schimbat radical clasamentul (ca dovada, verificati loturile din ani consecutivi si o sa vedeti ca cel mult 25-30% din elevi raman 2 ani la rand in lot).
      In plus nu exista baza legala de formare a loturilor fara olimpiada nationala. Loturile de anul asta au fost nereprezentative pentru Romania, au reprezentat cel mult ICHB si SSMR.

      1. Eu m-am ferit sa dau nume, dar e bine ca ati facut-o dvs.
        Nu cred ca m-am contrazis. In fapt acelasi lucru il sustineti si dvs ca elevii sunt alesi de “acolo” cum tot de acolo erau alesi si inainte.
        Daca un elev are performante de luat in seama, imediat e curtat si racolat de cele doua trei licee despre care vorbim. Drumul unui olimpic international este mult usurat de asocierea cu “acolo”. Evident nimic nu poate altera aprecierea olimpicului in sine, efortul sau urias fara de care nu poate ajunge acolo, dar ma deranjeaza incercarea de a acoperi aceasta procedura imorala de selectie.
        Candva, olimpiadele erau deschise tuturor, dar acum au devenit apanajul catorva persoane grupate in cateva institutii. Nu e firesc.
        In conditii de pandemie si de organizare online aberatia nu va avea nicio opreliste.
        Nu mi se pare firesc ca o mare masa de copii inteligenti sa participe riscandu-si sanatatea si doar sa valideze aceste trucuri.
        Miza nu e participarea la olimpiadele internationale ci participarea la cele nationale sau chiar judetene.
        Dupa cum stiti o parte din evaluarea profesorilor se face dupa numarul de elevi participanti la ele. Participarea este asigurata in mod deformat, chiar ilegal, printr-un sistem dedicat de pregatire si mai ales prin operatiuni de propulsare in urma contestatiilor.
        Elevii geniali trec de ele oricum, dar nu elevii geniali sunt cei care duc tara inainte
        Nu imi place sa spun asta, dar tara merge inainte dusa de masa de oameni inteligenti ,capabili sau doar sarguinciosi nu de cateva elite
        Sunt teorii fara echivoc in acest sens. Pe ei trebuie sa se focalizeze invatamantul dintr-o tara pentru ca tara sa mearga inainte

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Centrul de analize educaționale: E ușor să afli ce notă a luat copilul tău, dar nu și ce știe cu adevărat copilul tău. Cum să construiești subiecte care să măsoare abilitățile reale ale elevilor

În timpul școlii, elevii iau nenumărate note, dintre care unele, precum cele la examenele  naționale sau la admiterea în diferite unități de învățământ, le influențează major traseul educațional și chiar…
Vezi articolul