Sorin Ion preferă să numească sala de “detenție”, în care sunt trimiși elevii care deranjează ora, ca fiind una de “reflecție”, dar spune în același timp că se poate ajunge și la exmatriculare: N-aș vrea să mut chiar în tragic această poveste

863 de vizualizări
Foto: © Veranika Semchanka | Dreamstime.com
Secretarul de stat în Ministerul Educației, Sorin Ion, spune că nu ar trebui să ne referim la sala în care sunt trimiși elevii care deranjează ora ca fiind una “de detenție”, pentru că acolo elevul poate să citească sau “să scrie un eseu despre lucrurile pe care le-a făcut și care l-au dus acolo în sala de detenție”. În același timp, secretarul de stat a spus la Canal 33 că trimiterea elevilor în această sală este o măsură care vine la pachet cu sancțiuni care pot duce și la exmatriculare.

“N-aș vrea să mut chiar în tragic această poveste. [N. Red sala de detenție ] Este o măsură care împreună cu celelalte măsuri care au fost reintroduse în legea învățământului cum ar fi exmatricularea pentru că foarte multă vreme ea a lipsit din paleta de sancțiuni adresate elevului și ni s-a reproșat că pierdem controlul asupra elevului”, spus secretarul de stat Sorin Ion. 

El a subliniat că sala în care ajung elevii care deranjează ora poate fi biblioteca școlii, sau orice altă sală, iar elevii ar putea să citească acolo sau să scrie un eseu despre “lucrurile pe care le-a făcut și care l-au dus acolo în sala de detenție”.

Răspunsul integral al secretarului de stat, Sorin Ion

Sorin Ion, secretar de stat: E puțin nedrept pentru că în limbaj deja există impresia că așa se numesc ele oficial și nu e așa. [N. red săli de detenție]. Cine e profesor știe. Sunt situații care un elev îți perturbă ora și îți face imposibilă desfășurarea orei pentru restul de 25 de elevi, să spunem. Nu întotdeauna ai soluțiile imediate pentru a restabili ordinea în clasă. Și atunci în această sală, i-aș zice mai degrabă sală de reflecție decât de detenție, unde copilul merge și i se dă o sarcină, să citească, de exemplu, să scrie un eseu…eu l-aș pune să scrie despre lucrurile pe care le-a făcut și care l-au dus acolo în sala de detenție.

Atenție, măsura importantă care se trece cu privirea este că ea e însoțită de informare a părintelui, pentru că am primit inclusiv păreri de genul: Copiii o să vrea să iasă de la ore, să meargă la sala de reflecții, cum îi spun eu. Atâta vreme cât părintele este informat la fiecare astfel de incident, atunci și efectele vor fi altele. Și măsurile nu sunt doar la îndemâna școlii ci și la îndemâna familiei. Și asta este de fapt și cheia succesului în a-i mai disciplina pe elevi: familie și școală. Deci este o măsură care în alte țări există de mulți ani. În alte țări chiar se numește sală de detenție la noi nu, dar sperăm să aibă efect. Încă un lucru: nu este obligatorie. Sunt școli care nu au spațiul necesar. 

Moderator: Ce facem cu lipsa spațiului și cu ora pierdută? 

Sorin Ion, secretar de stat: Indicat ar fi să folosim ca sală biblioteca școlară, acolo unde există și există o sală în majoritatea școlilor, dacă nu, o sală oarecare în care elevul poate să stea supravegheat de un cadru didactic sau personal auxiliar cum este bibliotecarul, dar n-aș vrea să mut chiar în tragic această poveste. Este o măsură care împreună cu celelalte măsuri care au fost reintroduse în legea învățământului cum ar fi exmatricularea pentru că foarte multă vreme ea a lipsit din paleta de sancțiuni adresate elevului și ni s-a reproșat că pierdem controlul asupra elevului. 

Exmatricularea prevăzută în noul statut al elevului din anul școlar 2024-2025

În funcție de gravitatea faptelor, elevii pot să fie sancționați prin observație individuală, mustrare scrisă, prin retragerea temporară sau pe durata întregului an școlar a burselor de care beneficiază elevul, prin mutarea disciplinară la o clasă paralelă din aceeași școală sau liceu, prin suspendarea elevului pe o durată limitată de timp, urmată de preaviz de exmatriculare și, cea mai dură, exmatriculare.

Elevii care tulbură orele pot să fie suspendați de la ore 15 zile, pe durata unui an școlar, prevede Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.

Exmatricularea poate fi decisă de școală fie cu drept de reînscriere în anul școlar următor în aceeași școală, fie cu drept de reînscriere în anul școlar următor în altă școală/liceu, fie fără drept de reînscriere pentru elevii din învățământul postliceal.

Noile reguli privind sancțiunile pentru elevi sunt prevăzute în noul Statut al Elevului, intrat în vigoare de acum două săptămâni. Sursa și detalii

Informații de context

Sala de detenție a fost introdusă în școlile din România prin noul Statut al Elevului și se aplică din anul școlar 2024-2025. Măsura nu are un nume dat de Ministerul Educației dar în spațiul public se face referire la sala de detenție, la fel cum apare în filmele americane din anii 2000, iar Ministerul Educației preferă să spună că poate fi o cameră de „liniștire”, un cadru în care, teoretic, elevii să își poată recăpăta calmul, în cazul în care și-l pierd în timpul orei.

Fiecare școală își va organiza spațiul și procedura de supraveghere a elevilor care deranjează orele, în funcție de resursele existente, a transmis Ministerul Educației. „În cazul elevilor care în timpul orelor manifestă comportamente care afectează desfășurarea acestora, cadrul didactic poate decide ca aceștia să desfășoare activitate în școală, în timpul orei respective, într-un alt spațiu, sub supravegherea unui cadru didactic”.

Ministra Educației, Ligia Deca, a precizat că posibilitatea ca un profesor să trimită un elev care deranjează ora în alt spațiu din școală este o opțiune, nu este o obligație, și fiecare școală decide setul de reguli și ce înseamnă că un elev deranjează ora.

Camera de detenție a stârnit controverse atât în rândul elevilor, cât și a părinților și profesorilor, în contextul în care fiecare școală trebuie să decidă dacă o aplică sau nu, în funcție de nevoie. Dar Ministerul Educației nu a precizat de exemplu, ce poate face o școală care vrea și are nevoie să aplice măsura dar nu are profesor sau o sală disponibilă.

Ligia Deca a spus doar că “nu este nicio școală obligată să aplice această măsură dacă nu o consideră necesară sau dacă consideră că nu are resursele necesare pentru ea“.

Veronica Bălan, directoarea unei școli din Bistrița-Năsăud, remarca pentru Edupedu.ro că „trebuie să ai un profesor mereu liber, trebuie o planificare pentru așa ceva. Și sincer, nu există întotdeauna un profesor liber tot timpul”.

La Colegiul Gheorghe Lazăr, din Capitală, de exemplu, va fi înființată o sală de reflecție, spune directoarea Ionela Neagoe. Vezi aici cum aplică măsura și alte școli

Într-o intervenție la Digi 24, în prima zi de școală, Ligia Deca a detaliat ce se întâmplă atunci când un elev deranjează oră și trebuie să meargă în acea sală. Elevul care deranjează ora poate fi „extras de către școală într-o sală specială”, fără să i se pună absență, spunea Ligia Deca.

Președinta Consiliului Național al Elevilor (CNE), Bianca Ivan, spune că e foarte important impactul pe care îl va avea atât asupra elevilor, cât și asupra profesorilor, măsura care permite școlilor să înființeze “săli de detenție sau de liniștire” în care să fie trimiși elevii care deranjează orele. Bianca Ivan a spus la TVR 1 că “trebuie să existe și măsuri și să vedem exact cum putem să-i ajutăm, nu doar să îi pedepsim pe elevi”.

Citește și:
O sală de detenție – soluția “România educată” pentru formarea tinerelor generații?
OFICIAL Sala de detenție, introdusă în noul Statut al Elevului 2024, pentru elevii care deranjează orele. Pentru ora respectivă, elevul nu primește absență
Statutul Elevului 2024 a fost publicat în Monitorul Oficial. Sala de detenție, fără telefoane mobile în timpul orelor și sancțiunile care pot fi aplicate elevilor din anul școlar 2024-2025, printre noutăți
Cum funcționează o „sală de detenție” în școlile din SUA și ce ar trebui să știe profesorii, directorii, inspectorii și reprezentații Ministerului Educației înainte de a lua decizii pe această temă – Cercetătorul Dacian Dolean
Ligia Deca, despre camera de detenție: Nu este nicio școală obligată să aplice această măsură dacă nu o consideră necesară sau dacă consideră că nu are resursele necesare pentru ea

7 comments
  1. Stimate domnule „perplex”,
    Am tot regretul că dv., atât de combativ și de informat într-ale învățământului, ați rămas, cum se spunea pe vremuri, „încremenit în proiect”. Personajul despre care vorbiți este de la alt partid, nu de la cel pe care, „cu mânie proletară”, îl incriminați. Chiar a candidat la un CJ pe 9 iunie, dar rezultatele, din colegialitate, nu-mi permit să le menționez. Totuși, dv., care navigați cu nonșalanță pe NET, pentru a face distincția între Assigning Detention și reflection room, puteați să aveți și o privire de ansamblu asupra scenei publice românești.

    1. penele sau pesede e cam acelasi lucru, asa ca nu am gresit prea tare.

      Daca a candidat la un CJ inseamna ca e o valoare nu?

      “Assigning Detention” este scris cu litere mari pentru ca este in titlu, altfel se scrie cu litere mici. In textul dvs. corect era “assigned detention”.
      NET se scrie cu litere mici. .NET sau NET inseamna altceva.

      Acest domn Ion este matematician din cate inteleg. Ar face bine sa lasa stiintele comportamentale, pentru care nu are nicio calificare in acest domeniu. Altfel face un abuz de autoritate.

      Mai bine s-ar ocupa sa faca matematica mai prietenoasa pentru elevi? Poate asa ar fi votat de cineva la vreun CJ?

  2. Politrucul poate a citit pe net despre camera de detentie. edutopia.org, un site respectabil de altfel, propune niste alternativ la detentie: https://www.edutopia.org/article/3-alternatives-assigning-detention/

    In articol se vorbeste despre reflectie si camera de reflectie. Politrucul pesedist insa nu face diferenta. Detentia sau reflectia nu are loc la americani imediat dupa un comportament neacceptat, ci mai tarziu, cand elevul este calm. In State elevul poate ajunge in detentie daca de exemplu nu si-a facut tema. Americanii stiu ca detentia poate agrava problemele de comportament asa ca nu copil care tulbura ora nu este trimis asa simplu in detentie.
    Din ce scrie in articol, in camera de reflectie, are loc un proces de schimbare a mindsetului impreuna cu profesorul. Probabil profesorul are o calificare in psihoterapie sau cel putin a fost la un curs avansat de comunicare.
    Politrucul ignorant Ion isi imagineaza ca “reframing” aka “mindset adjusting” are loc in ce timp ce scrii un eseu?!

    La edutopia.org se mai vorbeste de “responsive classroom”. Despre asta pesedistul ignorant nu prea are ce sa spuna pentru ca ar trebui sa citeasca niste carti sau sa mearga la niste cursuri in State.

    Ma mir ca ignoratul Ion a sarit peste ultima alternativa propusa de edutopia.org. Aceasta face parte din repertoriul educatiei de partid a tinerilor. Tehnica e simpla. Se presupune ca cel care face prostii, gen e mai zgubilitic, este de fapt plictisit sau nu are ce face. Asa ca primeste niste sarcini in plus de la liderul de grup, ca sa-i distraga atentia de la prostii, in functie de ce ii trece liderului prin cap: sa devina adjunctul sau responsabil pentru disciplinarea grupului sau sa disciplineze grupul in diverse situatii. Nu suna frunos aceasta tehnica de valorizare a zgubiliticului?

  3. Oare se trezesc vreodată la realitate cei din minister care emit asemenea idei numai bune de publicat într-un volum colectiv de “cugetări, maxime şi ziceri ipocrite şi prețioase”?
    Mă întreb, au habar de ce se întâmplă REAL, CONCRET în şcolile din România, adică în în afara bulei lor de idealism şi prețiozitate în care s-au refugiat ca într-un palat de cleştar, recte ministerul non-educației?
    Mă îndoiesc!
    Cât despre folosirea competentă a limbii române în exprimarea ideilor lor, demnă de eseul turbulentului elev din sala de detenție care nu e de detenție ( dacă vorbele lor “de duh” sunt redate cuvánt cu cuvânt în articolele Edupedu), se impune urgent un program de formare continuă la nivelul întregului corp ministerial vorbitor în public!
    Nu doar îşi bat joc şi insultă inteligența “publicului-țintă”, ci siluiesc însăşi limba română…
    Aplauze şi de trei ori ” Vivat!”

      1. La TOATE ideile neo-progresiste care sunt ” preluate”, copiate, fără a ține cont de specificul național, de condițiile concrete ale realității de la ” firul ierbii”, de subfinanțarea învățământului românesc, doar pentru că “dau bine” în rapoartele oficiale.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Subiecte și soluții Olimpiada județeană de Informatică 2024 – gimnaziu. Problemă prin care elevii să-l ajute pe personajul Ron Weasley „să construiască” o baghetă magică pentru Harry Potter, printre cerințele pentru clasa a VII-a

Subiectele de la olimpiada județeană de informatică (OJI) 2024 pentru elevii de gimnaziu, de duminică, 17 martie, au fost publicate pe site-ul sepi.ro. Elevii de clasele V-VIII au avut de…
Vezi articolul

Lipsa educației – comparată cu fumatul intens, consumul de alcool în cantități mari sau cu riscul de ischemie cardiacă pentru cei care nu mănâncă deloc legume / Riscurile de deces, indiferent de cauze, scad cu fiecare an de școlarizare – studiu internațional

Riscul de deces, din orice fel de cauză, pentru o persoană lipsită de educație, comparativ cu una care a parcurs 18 ani de studii, este similar cu riscul de deces…
Vezi articolul