Studenții critică modificările propuse de Andronescu la evaluarea școlilor doctorale: un mare semnal de alarmă e reprezentat de absența studenților în evaluarea și asigurarea calității

2.860 de vizualizări
Foto: Facebook/Petrisor Laurentiu Tuca
Studenții critică propunerea de metodologie prezentată de ministrul Educației, în cadrul ședinței Consiliului Național al Rectorilor. „Un aspect din noua propunere de metodologie care ne ridică un mare semnal de alarmă e reprezentat de absența studenților în procesele de evaluare și asigurare a calității, fapt care nu este în concordanță cu prevederile European Standard Guidelines (ESG), care ar trebui să se regăsească la baza oricărui document de referință nou elaborat ce vizează acestă sferă”, spune președintele ANOSR, într-o poziție trimisă Edupedu.ro.

Liderul Alianței Naționale a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) avertizează că „o amânare a adoptării metodologiei școlilor doctorale ar reprezenta un eșec dureros și grav al domeniului educațional, iar acesta ar putea marca nu doar un regres al oportunităților de dezvoltare ale studenților doctoranzi, ci și al întregului învățământ superior din România.”

  • Amintim că propunerea de metodologie prezentată de Ecaterina Andronescu amână cu încă 5 ani evaluarea școlilor doctorale, ceea ce aduce „riscul blocării sumei de 80 de milioane de euro, sumă disponibilă ca finanțare europeană pentru burse doctorale și postdoctorale”, a declarat pentru Edupedu.ro președintele CNR, Sorin Cîmpeanu. 
  • Metodologia propusă de ministrul Educației a fost prezentată în exclusivitate de Edupedu.ro și prevede că evaluarea ar urma să se facă pe baza Autoevaluării școlii doctorale, că ARACIS ca agenție de evaluare externă a calității ar fi devenit total irelevantă, iar experții străini și studenții ar dispărea din procesul extern de verificare.
Declarația integrală a lui Petrișor-Laurențiu Țucă, președintele ANOSR:

„Metodologia aflată în vigoare la momentul acesta a trecut înainte de a fi adoptată printr-un larg proces de consultare cu reprezentanți ai Consiliul Național al Rectorilor (CNR), ai Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Superior (ARACIS), și noi, reprezentanții studenților. Putem afirma că metodologia adusă în discuție nu este una perfectă, însă aceasta reprezintă rezultatul unor dezbateri ample între reprezentanții MEN, CNR, ARACIS și cei ai studenților, ce au avut loc în urmă cu mai puțin de 4 luni.

Asociind acest indicator temporal atât de recent cu actualul context politic, marcat de o nouă schimbare în conducerea MEN, putem susține că o metodologie care are ca scop recredibilizarea sistemului educațional din România și încurajarea unui învățământ de calitate nu ar trebui să fie niciodată influențată și, cu atât mai puțin, schimbată în funcție de realitățile politice din țară.

Tinând cont de faptul că subiectul școlilor doctorale a ieșit în evidență printr-o serie de aspecte negative, dintre care putem menționa plagiatul sau superficialitatea accentuată, putem concluziona că este necesară implementarea unor mecanisme care ar ajuta la reconsolidarea încrederii în acest domeniu.

O nouă variantă de metodologie pentru evaluarea școlilor doctorale ar trebui să aibă legitimitatea celei deja aflate în vigoare și ar impune reparcurgerea tuturor etapelor de consultare și dezbatere, fapt ce ar conduce la o amânare a finalizării procesului prin prelungirea timpului acordat parcurgerii acestui subiect, punând astfel sub semnul îndoielii consecvența și credibilitatea conținutului metodologiei.

Un aspect din noua propunere de metodologie care ne ridică un mare semnal de alarmă e reprezentat de absența studenților în procesele de evaluare și asigurare a calității, fapt care nu este în concordanță cu prevederile European Standard Guidelines (ESG), care ar trebui să se regăsească la baza oricărui document de referință nou elaborat ce vizează acestă sferă.

Procesul de evaluare a școlilor doctorale nu se adresează doar studenților doctoranzi, conducătorilor de doctorat sau partenerilor internaționali, ci vizează și opinia publică. Acest proces este fundamental pentru redresarea imaginii deteriorate a școlilor doctorale din România și definitivarea sa poate să constituie un reper care să ne arate unde suntem în prezent și unde trebuie să ajungem.

ANOSR nu va accepta și nu va susține modificări ce ar prevede scăderea standardelor sau introducerea unor indicatori interpretabili, care nu ar consolida obiectivele clare pe care școlile doctorale ar trebui să le dețină. Așadar, susținem că o amânare a adoptării metodologiei școlilor doctorale ar reprezenta un eșec dureros și grav al domeniului educațional, iar acesta ar putea marca nu doar un regres al oportunităților de dezvoltare ale studenților doctoranzi, ci și al întregului învățământ superior din România.”

Citește și:

EXCLUSIV Modificări masive la evaluarea școlilor doctorale, propuse de Ecaterina Andronescu. Școlile doctorale ar deveni imposibil de verificat
Sorin Cîmpeanu, Consiliul Rectorilor: Într-un an cu efervescență politică specifică unui an electoral, nu credem că o lege a educației poate să fie ferită de interese politice
Ecaterina Andronescu: Eu vreau să cresc exigența, nicidecum să stopez procesul de evaluare a școlilor doctorale


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

OFICIAL Standardele minimale pentru conferirea titlurilor de conferențiar și profesor universitar și a atestatului de abilitare au fost adoptate la aproape un an de la punerea lor în consultare / Ele se aplică cu întârziere, în 2026-2027 – Descarcă fiecare set de standarde, detaliat

Standardele minimale naționale pentru conferirea titlului de conferențiar, a titlului de profesor universitar și a atestatului de abilitare au fost adoptate printr-un ordin de ministru publicat, marți, 12 februarie n…
Vezi articolul

Concurs de creație literară și teatrală pentru tineri, anunțat de Primăria Municipiului București, la 170 de ani de la nașterea dramaturgului Ion Luca Caragiale

Primăria Municipiului București, prin Teatrul Dramaturgilor Români și Biblioteca Metropolitană București, anunță lansarea concursului de creație teatrală și literară „Scârța, scârța pe hârtie”, transmite Radio România Cultural. Titlul proiectului este…
Vezi articolul

Profesorul Radu Vancu: toată expunerea legionară făcută de partidele extremiste are „același scop: normalizarea prezenței în viața publică a fascismului” / Nu s-a ajuns la asasinate, dar „celebrăm criminalii”

„Toată expunerea legionară făcută în ultimii ani de partidele extremiste e parte din strategia lor de normalizare a fascismului”, iar paralelismele dintre acțiunile politice ale liderilor acestor partide și cele…
Vezi articolul

Actrița Goldie Hawn și Asociația pentru Valori în Educație oferă profesorilor români 10 burse la un curs de instruire pentru dezvoltarea socio-emoțională a elevilor. Goldie Hawn: „Mă bucur mult că putem împărtăși programul nostru cu profesorii și copiii din România, pentru rezultate mai bune la școală și un parcurs bun în viață”

Profesorii care vor să învețe cum să-și susțină elevii în dezvoltarea socio-emoțională vor putea accesa 10 burse puse la dispoziție pentru școlile publice din România de Asociaţia pentru Valori în…
Vezi articolul

Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Dragoș Pîslaru: Avem o abordare care să permită ca România să absoarbă toți banii nerambursabili din PNRR / Banii nerambursabili ar înseamna mai puțin de jumătate din fondurile totale și peste 560 de școli și licee care opresc proiectele

România a reușit să atragă doar 10 milioane de euro prin PNRR, pentru componenta 15 – Educație, în ultimele șapte luni. Astfel, în prezent România beneficiază de 598,61 milioane de…
Vezi articolul

Cardurile de carieră profesională de 500 lei, pentru personalul nedidactic, ar putea fi încărcate până la sfârșitul acestei săptămâni, susțin reprezentanți ai Ministerului Investițiilor şi Proiectelor Europene

Cardurile de carieră profesională de 500 de lei, pentru personalul nedidactic din școli și grădinițe, ar urma să fie încărcate până la finalul acestei săptămâni, după cum au transmis pentru…
Vezi articolul