Studiu: 1 din 10 elevi de liceu din România declară că se confruntă des cu lipsa mâncării suficiente / O treime dintre elevii de la Pedagogic apreciază drept prea mari cheltuielile cu școala / OCDE: Problema nesiguranței alimentare este asociată unor rezultate mai slabe la școală

5.996 de vizualizări
Foto: © Veranika Semchanka | Dreamstime.com
Datele semnalate recent de un raport bazat pe testările internaționale PISA 2022, referitor la faptul că un număr considerabil de elevi români se confruntă periodic cu lipsa mâncării, sunt confirmate de o nouă cercetare, de data aceasta realizată la nivel național și publicată de Ministerul Educației la sfârșitul lunii trecute. Potrivit acesteia, 10% dintre elevii de liceu se confruntă fie lunar, fie săptămânal, fie zilnic/aproape zilnic cu lipsa mâncării suficiente.

Studiul privind „Calitatea vieții liceenilor din România”, realizat în parte cu ajutorul unei cercetări cantitative pe un eșantion reprezentativ de 4.577 de elevi din 76 de licee din țară, arată că „datele surprind și existența unei categorii de respondenți care se confruntă fie lunar (4%), fie săptămânal (3%), fie zilnic sau aproape zilnic (4%) cu lipsa mâncării suficiente”. Potrivit documentului, procentele sunt „relativ uniform răspândite în populația investigată, fără a fi observate diferențe semnificative în funcție de principalele variabile socio-demografice”.

  • Studiul face parte dintr-o serie de cercetări privind liceenii din România, publicate fără niciun fel de promovare de către Ministerul Educației, pe 31 decembrie 2024.
Sursa: ISE.ro

Cercetarea plasează problema în rândul „tendințelor îngrijorătoare” ce țin de stilul de viață al elevilor de liceu, anume:

  • „incidența ridicată a fumatului uzual; 
  • ponderea deloc neglijabilă a celor care se confruntă cu lipsa mâncării suficiente; 
  • recurența obiceiurilor alimentare nesănătoase, precum consumul ridicat de dulciuri, fast-food, snacks-uri, băuturi carbogazoase sau energizante”.

Aceeași analiză notează că 1 din 5 elevi de liceu (19%) consideră drept „prea mari” cheltuielile pe care le presupune frecventarea liceului, cheltuieli care, pe lângă rechizite, încălțăminte, transport și cazare includ și mâncarea.

Iar liceenii care învață la profilul Pedagogic înregistrează cea mai mare pondere de elevi care spun că sunt prea mari cheltuielile cu școlarizarea: 1 din 3 elevi de Pedagogic afirmă acest lucru: 

  • „Analiza datelor în funcție de variabilele socio-demografice relevă că elevii din clasa a XII-a care consideră că sunt prea mari cheltuielile pe care le presupune urmarea liceului (26%) înregistrează ponderi mai mari decât cei din celelalte clase (15%-18%), de asemenea cei care învață la profilurile Tehnic, Resurse naturale și protecția mediului (25%) și Pedagogic (33%) și care consideră că sunt prea mari cheltuielile pe care le presupune urmarea liceului, au procente mai ridicate decât cei de la profilurile Real și Umanist (16%).”

Rezultatele confirmă o problemă semnalată și unui recent raport privind studiul PISA 2022 realizat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), ce arăta că 1 din 10 elevi români de 15 ani spunea că zilnic sau aproape zilnic nu a mâncat din lipsă de bani, iar 20% – cel puțin o dată pe lună.

Potrivit acelui raport, publicat în toamna anului trecut, România se situa pe antepenultimul loc în Europa din punct de vedere al nesiguranței alimentare, după Kosovo și Albania, în condițiile în care OCDE nota că nesiguranța alimentară persistentă este asociată unor rezultate de învățare inferioare în toate țările și economiile pentru care există astfel de date.

Citește și:
GRAFIC Raport PISA: 1 din 10 elevi români de 15 ani spune că zilnic sau aproape zilnic nu a mâncat din lipsă de bani, iar 20% – cel puțin o dată pe lună / OCDE: Nesiguranța alimentară e asociată cu rezultate de învățare mai slabe
Jumătate dintre liceeni spun că prea puțini dintre profesori le trezesc dorința de a învăța / O problemă-cheie semnalată de elevi: „relevanța scăzută a învățării pentru viața de zi cu zi și pentru viitorul lor profesional” – Studiu despre „calitatea vieții liceenilor” din România

Foto: © Veranika Semchanka | Dreamstime.com


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ce spune despre elevii români TIMSS 2019, testarea care a arătat că România are cel mai mare analfabetism științific funcțional din UE: Multe exerciții teoretice și prea puține experimente, mulți elevi care merg înfometați la școală, inegalități / Recomandările Raportului de țară

Aproape jumătate dintre elevii români simt că le e foame când ajung la școală și la fel de mult spun că au puține cărți în casă, mulți reclamă agresivitate între…
Vezi articolul
Înscrierea la Evaluarea Națională Documente / Foto: Pexels.com

“Liceele pedagogice în pericol?” Președintele asociației acestor școli semnalează o posibilă desființare a formării de învățători și educatoare prin colegiile sau liceele pedagogice, în proiectul revizuit al viitoarei legi a învățământului

Varianta legii educației în lucru în Ministerul Educației condus de Ligia Deca ar prevede în forma din prezent că liceele pedagogice “nu vor mai școlariza în specializările învățător și educatoare,…
Vezi articolul

Mircea Miclea, despre noile reguli de evaluare a școlilor doctorale: Marea greșeală este că s-a mers pe criterii minimale. Uniformizează, nu stimulează deloc competiția. Se evită din nou rankingul, adică să arătăm unde se face doctorat de calitate

Universitățile încep procesul de evaluare a școlilor doctorale, după 10 ani în care nu au fost inspectate și după scandaluri de plagiat care au zguduit din temelii învățământul superior și…
Vezi articolul