Studiu: 1 din 10 elevi de liceu din România declară că se confruntă des cu lipsa mâncării suficiente / O treime dintre elevii de la Pedagogic apreciază drept prea mari cheltuielile cu școala / OCDE: Problema nesiguranței alimentare este asociată unor rezultate mai slabe la școală

6.069 de vizualizări
Foto: © Veranika Semchanka | Dreamstime.com
Datele semnalate recent de un raport bazat pe testările internaționale PISA 2022, referitor la faptul că un număr considerabil de elevi români se confruntă periodic cu lipsa mâncării, sunt confirmate de o nouă cercetare, de data aceasta realizată la nivel național și publicată de Ministerul Educației la sfârșitul lunii trecute. Potrivit acesteia, 10% dintre elevii de liceu se confruntă fie lunar, fie săptămânal, fie zilnic/aproape zilnic cu lipsa mâncării suficiente.

Studiul privind „Calitatea vieții liceenilor din România”, realizat în parte cu ajutorul unei cercetări cantitative pe un eșantion reprezentativ de 4.577 de elevi din 76 de licee din țară, arată că „datele surprind și existența unei categorii de respondenți care se confruntă fie lunar (4%), fie săptămânal (3%), fie zilnic sau aproape zilnic (4%) cu lipsa mâncării suficiente”. Potrivit documentului, procentele sunt „relativ uniform răspândite în populația investigată, fără a fi observate diferențe semnificative în funcție de principalele variabile socio-demografice”.

  • Studiul face parte dintr-o serie de cercetări privind liceenii din România, publicate fără niciun fel de promovare de către Ministerul Educației, pe 31 decembrie 2024.
Sursa: ISE.ro

Cercetarea plasează problema în rândul „tendințelor îngrijorătoare” ce țin de stilul de viață al elevilor de liceu, anume:

  • „incidența ridicată a fumatului uzual; 
  • ponderea deloc neglijabilă a celor care se confruntă cu lipsa mâncării suficiente; 
  • recurența obiceiurilor alimentare nesănătoase, precum consumul ridicat de dulciuri, fast-food, snacks-uri, băuturi carbogazoase sau energizante”.

Aceeași analiză notează că 1 din 5 elevi de liceu (19%) consideră drept „prea mari” cheltuielile pe care le presupune frecventarea liceului, cheltuieli care, pe lângă rechizite, încălțăminte, transport și cazare includ și mâncarea.

Iar liceenii care învață la profilul Pedagogic înregistrează cea mai mare pondere de elevi care spun că sunt prea mari cheltuielile cu școlarizarea: 1 din 3 elevi de Pedagogic afirmă acest lucru: 

  • „Analiza datelor în funcție de variabilele socio-demografice relevă că elevii din clasa a XII-a care consideră că sunt prea mari cheltuielile pe care le presupune urmarea liceului (26%) înregistrează ponderi mai mari decât cei din celelalte clase (15%-18%), de asemenea cei care învață la profilurile Tehnic, Resurse naturale și protecția mediului (25%) și Pedagogic (33%) și care consideră că sunt prea mari cheltuielile pe care le presupune urmarea liceului, au procente mai ridicate decât cei de la profilurile Real și Umanist (16%).”

Rezultatele confirmă o problemă semnalată și unui recent raport privind studiul PISA 2022 realizat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), ce arăta că 1 din 10 elevi români de 15 ani spunea că zilnic sau aproape zilnic nu a mâncat din lipsă de bani, iar 20% – cel puțin o dată pe lună.

Potrivit acelui raport, publicat în toamna anului trecut, România se situa pe antepenultimul loc în Europa din punct de vedere al nesiguranței alimentare, după Kosovo și Albania, în condițiile în care OCDE nota că nesiguranța alimentară persistentă este asociată unor rezultate de învățare inferioare în toate țările și economiile pentru care există astfel de date.

Citește și:
GRAFIC Raport PISA: 1 din 10 elevi români de 15 ani spune că zilnic sau aproape zilnic nu a mâncat din lipsă de bani, iar 20% – cel puțin o dată pe lună / OCDE: Nesiguranța alimentară e asociată cu rezultate de învățare mai slabe
Jumătate dintre liceeni spun că prea puțini dintre profesori le trezesc dorința de a învăța / O problemă-cheie semnalată de elevi: „relevanța scăzută a învățării pentru viața de zi cu zi și pentru viitorul lor profesional” – Studiu despre „calitatea vieții liceenilor” din România

Foto: © Veranika Semchanka | Dreamstime.com


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

RAPORT România înregistrează printre cele mai mici rate de participare la învățământul preșcolar din Europa, departe de țintele UE / Doar 1 din 8 copii cu vârste de până în 3 ani merge la creșă / La grădiniță merg mai puțini copii decât acum un deceniu, pe când în Europa participarea crește

România înregistrează printre cele mai scăzute rate ale participării copiilor la învățământul preșcolar, în Europa, atât la nivel de creșă, cât și la nivel de grădiniță, potrivit celui mai nou…
Vezi articolul

Profesorii români erau printre cei mai mulțumiți față de munca lor la nivel internațional și raportau printre cele mai mari creșteri ale satisfacției salariale, înaintea măsurilor introduse de guvernul Bolojan – studiu

La nivel internațional, cei mai mulți profesori sunt mulțumiți de munca lor, arată raportul „Starea predării” publicat săptămâna aceasta de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), bazat pe TALIS…
Vezi articolul

ROSE Cel mai amplu și mai scump proiect din Educație bate pasul pe loc în evaluarea Băncii Mondiale. S-au cumpărat o mașină, laptopuri, echipamente. Efectele promise asupra celor 1,6 milioane de elevi și studenți – ZERO

Doar 6,76 de milioane de dolari (2,8%) au fost ”trase” de Proiectul ROSE, din octombrie 2015 până în luna iulie 2018, din cele 243,1 milioane de dolari cât este valoarea…
Vezi articolul

Stimulente fiscale pentru companii și tarife pentru părinți cu posibilități, chiar și în sistemul public – propuse de OCDE ca posibile soluții de sprijin pentru dezvoltarea creșelor / Educația timpurie și școala primară trebuie să aibă prioritate în așteptata restructurare a finanțării în educație – Raportul privind Educația și Competențele din România

Resursele alocate de România educației timpurii, învățământului preșcolar și primar sunt mult sub media țărilor OCDE și trebuie întărite cu prioritate, într-o reanalizare a modelului de finanțare a educației din…
Vezi articolul