Subiecte Evaluarea Națională 2023, Limba și literatura română. Elevii au avut de făcut o compunere de caracterizare a unui personaj dintr-un text la prima vedere și să spună în 50-100 de cuvinte dacă e importantă respectarea regulilor, cu argumente din Octavian Paler

430.652 de vizualizări
Foto: Edupedu.ro
Subiectele primite de elevi la proba scrisă de la Limba și literatura română de la Evaluarea Națională 2023 au avut două texte suport, primul din Ioan Slavici – „Limir-împărat” și al doilea din Octavian Paler – „Deșertul pentru totdeauna”. Pe baza acestor texte, elevii au avut de rezolvat mai multe cerințe. La subiectul al II-lea, elevii au avut o compunere, de minimum 150 de cuvinte, în care să o caracterizeze pe Lia, personajul din textul lui Ioan Slavici. Varianta extrasă a fost cea cu numărul 4.

UPDATE

Subiectele au fost sub formă de broșură cu 10 pagini, ultimele două fiind pagini goale, pentru rezolvarea cerințelor. Broșurile au fost împărțite după ora 9:00, iar proba durează până la ora 11:00, elevii cu cerințe speciale putând să lucreze până la ora 12:00.

Ministerul Educației va publica baremele de la proba scrisă la ora 15:00. Peste 161 de mii ide elevi, absolvenții de clasa a VIII-a, au fost înscriși la sesiunea actuală a Evaluării Naționale.

Iată textele suport:

Textul 1

„A fost ce-a fost… a fost odată o văduvă care avea o fată, Lia, și văduva era săracă de nu mai știa cum să-și înnoade zdrențele, iar Lia, fata ei, se făcuse harnică de creșteau flori pe unde-i călca piciorul și da muguri lemnul uscat când ea punea mâna pe el.

Diminețile, când se deștepta din somn, văduva suspina din greu, căci nopțile o visa totdeauna pe fata ei voioasă și fericită, înconjurată de bogății și gătită ca o împărăteasă și grea mâhnire o cuprindea când o vedea săracă și îmbrăcată în vestminte făcute din căpătate, dar peste puțin fața mamei iar se înveselea, căci Lia era și în sărăcia ei tot voioasă și fericită, parcă ar fi înconjurată de bogății și gătită cum o visase, ca o împărăteasă. […]

Când Lia ieșea din colibă, curtea era plină de flori răsărite pe urmele pașilor ei, care toate se clătinau plecându-se spre dânsa, dar îi ziceau întristate: „Bună ești, frumoasă ești, harnică ești, dulce ești la fire și, totuși, mult mai ai să umbli și să alergi […]”.

Așa azi, așa mâine, multe zile de-a rândul tot așa, până ce Lia a fost cuprinsă de un nespus dor de ducă.

— Am să plec, mamă, în lume, că nu mă mai rabdă pământul și mă duce dorul, zise ea. Sunt acuma mare și eu și mi se cuvine să-mi caut rost în lume.

Văduva suspină, căci atâta copil avea și ea și mult îi era dragă fata, dar mamă era, ca orișicare mamă, norocul copilului său îl visa, iar norocul în lumea largă se găsește.

— Mergi – îi zise dar –, copila mea, și nici spini, nici buruiană în calea ta să nu găsești.

Lia frământă aluat din făină neagră și-și făcu o azimă* de drum, apoi porni în cale lungă, nu cu opinci de oțel și curele de vițel, ca Făt-Frumosul din poveste, ci desculță, ca o fată săracă, și se duse zi de vară până în seară, peste văi și dealuri, cum o ducea potecuța pe care mai umblaseră și alții.

Cum se ducea așa, iată că dă peste o turmă de oi, care păștea păzită de dulăi, în vreme ce păcurarii* dormeau la umbră de mărăcini. Liei i se făcu milă de ea, căci dulăii erau toți șchiopi de toate patru picioarele, iar oile, sărmanele, toate erau pline de scaieți*, de se făcuse pâslă bătucită lâna de pe ele.

— Oițelor, dragilor – le zise Lia – ia veniți la mama, ca să vă curețe.

Oile alergară din toate părțile și se adunară împrejurul ei ca bobocii plouați împrejurul cloștii, iar ea se puse pe muncă grea și lungă, ca să le scoată scaieții din lână, unul câte unul, încet și cu băgare de seamă, cu degetele subțiri și măiestre, ca nici pielea să nu le doară, nici firele subțiri să nu se rupă.

Mult a stat așa și le-a curățit, și iar le-a curățit, de s-au adunat vrafuri mari de scaieți și la dreapta și la stânga ei, dar nu s-a lăsat până ce nu le-a văzut pe toate curate și cu lâna moale și creață […].

— Câți scaieți ai scos, atâtea zile să ai – îi ziseră oile ușurate – și orișicât de lung ți-ar fi drumul, buruiană în cale să nu-ți găsești, mai ziseră și ele parc-ar fi știut vorba mamei.

Dar voi, câinilor, dragilor, de ce șchiopătați fiecare de câte toate patru picioarele? îi întrebă ea acuma pe dulăi.

— Pentru că suntem desculți ca tine, iar nu încălțați ca oile – răspunseră ei – și sunt mulți spini și mărăcini prin care avem să alergăm.

Lia iar se puse pe muncă lungă și grea, ca să le scoată spinii din tălpi, tot unul câte unul, tot încet și cu băgare de seamă, tot cu degetele subțiri și măiestre, ca nici să nu simtă când îi scoate.

— Câți spini ai scos, atâți ani să numeri în viața ta – îi ziseră câinii – și orișicât de lung ți-ar fi drumul, peste spini în cale să nu dai.

Lia plecă mai departe ușurată, căci ușurat se simte omul care le-a făcut altora vreo ușurare, și-și urmă drumul pe potecuța cea netedă și curată, de era mare mulțumire să calci cu piciorul gol pe ea.

Ioan Slavici, Limir-împărat

*azimă – pâine nedospită
*păcurar – cioban, păstor
*scaieți – ciulini, plante cu spini

Textul 2

„Dimineața, când mă trezeam, tata își apropia obrazul de obrazul meu și, cum nu se rădea decât duminica, mă înțepa cu barba, ceea ce mă făcea fericit. De alte răsfățuri n-am avut parte. Abia în București am aflat că, de ziua nașterii, părinții obișnuiesc să organizeze mici sărbători copiilor sau că, de Crăciun, de Anul Nou, de Paști, se fac daruri. N-am văzut până ce am plecat din Lisa un pom de Crăciun, cu toate că pădurile de brad cădeau peste sat. […]

În Lisa, copiii de pe Delături păzeau vacile pe Calea Secii, cei de pe ulița principală mergeau în Piscul Cornii, iar cei de peste vale se duceau pe Calea Râului cu vitele. În rest, nu ne separa nimic. […] De aceea, copilăria mea a fost fără ranchiuni, gelozii sau revolte. […] După ce tata mi-a deslușit harta cerului și mi-a vorbit despre planete, mă jucam, în nopțile de vară, alegându-mi de pe bolta înstelată o stea care să-mi aparțină, în secret. Mă trânteam în iarbă și populam arbitrar acea stea mică, scânteietoare, cât un bob de grâu. Am ajuns, totodată, expert în calitatea ierbii pe care o preferau vitele, în recunoașterea ciupercilor veninoase sau în prevederea timpului, în funcție de forma pe care o luau norii și de înălțimea la care pluteau. N-aș jura că auzisem de inventarea radioului sau de existența luminii electrice […].

Plecam de-acasă, cu vacile, cam la răsăritul soarelui. Mama îmi pregătea traista. Operație sumară, căci duceam în traistă, totdeauna, cam aceleași alimente. Un colț de pâine, o bucată de slănină, un castravete, două ouă fierte și puțină sare, legată cu ață într-un colț al șervetului de cânepă. Restul alimentelor mi le procuram singur din pădure: ciuperci, pe care le frigeam pe jar, zmeură, afine, mure, alune. Câteodată, găseam în scorburile copacilor, după ce vâram în ele frunze umede scoase din foc, ca să împrăștie fum, și miere de viespi. Mai mâncam și niște plante dulci-acrișoare, mai înalte de obicei decât iarba, mere pădurețe și cartofi copți în cenușă fierbinte. […] Existau și mici poieni, unde puteam întârzia mai mult, iar după ce depășeam livezile, pătrunzând, practic, în zona de munte, nu mai era nicio restricție. Acolo, puteam lăsa vacile să-și caute iarba pe malul Secii, printre brusturi. Noi plecam după afine, după mure ori după ciuperci de pădure, mulțumindu-ne să ciulim, din când în când, urechile pentru a ne asigura că se auzeau sunetele tălăngilor. Fiecare cunoștea ce sunet scoteau tălăngile de la vacile sale, după cum un violonist își poate recunoaște și pe întuneric vioara. […] Apoi, improvizam tot felul de jocuri, ca să treacă timpul. Știam că n-aveam voie să pierdem vacile, care ne fuseseră date în grijă, că trebuia să le ducem, seara, acasă, și că ne era interzis să coborâm în sat înainte de căderea serii, orice s-ar fi întâmplat. În afara acestor trei reguli de fier, de la care nu era îngăduită nicio derogare*, ne puteam permite orice, să ne zbenguim, să stăm tolăniți la soare, să jefuim de cireșe cireșii sălbatici sau să umblăm după păstrăvi în apa, perfect cristalină, din Seaca. […]

Respectarea datoriei care ne revenea în cadrul familiei era prima formă de seriozitate impusă de tradițiile din Lisa. […] Zilele nu erau nici vesele, nici triste și, probabil, se desfășurau după un ritual ce dura, neschimbat, de secole. Tatăl meu și unchiul George trecuseră prin aceleași experiențe, poate chiar mai primitive […].

*restricție – limitare
*derogare – excepție de la regulă

Octavian Paler, Deșertul pentru totdeauna

Publicăm mai jos subiectele primte de elevi:


26 comments
  1. Vad ca multi dintre voi sunteti deranjati de subiectele de la evaluarea nationala de anul aceasta, spunand ca sunt prea usoare, “de copii de gradinita”. Sunt eleva in clasa a 8 a, nu stiu exact motivul pentru care ministrul educatiei doreste usureze subiectele, dar consider ca vor sa se bazeze pe creativitatea copilului, pe modul in care acesta gandeste (ma refer la literatura). Intr-adevar, subiectele au fost mai usoare decat cele de anii trecuti, dar asta se datoreaza faptului ca noi nu mai putem fi ajutati de media anilor de gimnaziu, de greva profesorilor care ne-a derutat putin si de faptul ca si noi am prins pandemia, chiar din clasa a 5-a. Insa, desi unii le considerati usoare, alti elevi de clasa a 8 a au marturisit ca au fost grele si au gresit, ceea ce demonstreaza ce fel de sistem de educatie exista.

    1. pai normal, avem elevi de clasa a 12a care nu știu sa citească deci pentru unii de a 8a astea sunt grele:))

  2. Anii trecuți (2019), subiectele de Evaluare Națională au fost mult mai complexe și mai grele. Anul asta, văd că subiectele sunt din ce în ce mai ușoare (copii de grădiniță)!!
    Dacă tot schimbați programa în asa fel sa fie mai ușor pt clasele de a 8 faceți și pentru cei de bac la fel !!
    Să fie și la bac cu căsuțe de bifat,compunerii de grădiniță!!

      1. ce te apuci să înjuri ești ofensat/ă? taci drq din Gura și lasă înjurăturile ca eu nu cred ca el/ea te-a înjurat știam ca exista oamenii jalnică ca tine dar ce nesimțire sa înjuri așa ca vr tu nesintitule/o

      1. Nu e normal sa fie toate subiectele ușoare , ci gradate de la simplu la complex .
        Va fi și anul acesta ca și anul trecut , foarte multe note peste 9.
        De curba lui Gauss nu au auzit cei care compun subiectele , ei reinventează matematica .

    1. Salutare, luand in considerare faptul ca clasele a 8-a de anul acesta au fost in orele online anul trecut si ca profesorii au decis sa sustina o greva atunci e normal ca subiectele sa fie usoare…

    2. Bați câmpii ! Toți profesorii au spus la TV că subiectele din acest an au fost mult mai grele decât în ultimii ani! Ca să nu mai aduc în discuție greva unde săracii copii(susținători ai grevei,sic) au fost văduviți de recapitularea de bun simț! Chiar îmi amintesc că acum 2 ani s-a dat ,,Toate pănzele sus,, cu întrebări de genul cum se numea câinele(Lăbuș)! Ca să termin, anu, asta s-a dat bastonașe! Anul trecut când au dat beizadelele voastre s-a dat greu rău de tot! Mi se face scârbă!

    1. Ok în primul rând. Nu se poate da subiect mai greu având în vedere câteva lucruri.
      1. Anul acesta s-a schimbat complet sistemul școlar, acum se împarte în 5 semestre și nu mai poți să-ți salvezi nota cu media generala în cei patru ani, deci trebuie să se dea mai ușor subiectul.
      2. Toți oamenii care dau acum examenul au suferit prin pandemie și scoală online, deci nu se poate așteptă nimeni să fie același nivel că și înainte de pandemie.
      3. Acest examen este făcut pentru majoritatea elevilor, nu pentru excelența. Pentru excelența exista olimpiadele naționale, tot finanțate de Ministerul Educației.

    1. Nu este absolut deloc discutabil, este cat se poate de clar. Raspunsul corect este a). Cuvintele de la b) au acelasi sens, la c) sunt antonime si la d) sunt sinonime.

    2. bine ca l o pus pe ala cu ‘dragile’ ca sa vedem ce culturati avem. Dragele e gresit, da un prost de prost o stiut

    3. Omonimul este “somn”, Nora. Nu este absolut deloc discutabil, decat daca dvs cumva nu stiti ce inseamna omonim.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Sorin Ion, Ministerul Educației: Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a și-a cam pierdut sensul. În fiecare an, în mediul educațional, aud „admiterea era bună, că noi am dat admitere pe vremea noastră“

Secretarul de stat în Ministerul Educației Sorin Ion a spus în comisia de învățământ din Senat, vineri, că Evaluarea Națională și-a pierdut din sens și asta a dus la “derapaje…
Vezi articolul

Un elev care nu poate scrie cu mâinile și care nu poate vorbi va da simularea și examenul de la Evaluarea Națională 2024 scriind cu degetele de la picioare la o tastatură, pe calculator/ „Am găsit o soluție ca să poată susține probele”, spune secretarul de stat din Ministerul Educației Sorin Ion

Simularea Evaluării Naționale de la clasa a VIII-a începe luni, 5 februarie, de la ora 8, iar la probele de Limba și literatura română și Matematică, sunt așteptați să participe…
Vezi articolul

Explicațiile ministrului Cîmpeanu pentru rezultatele mai bune la Evaluarea Națională 2022: Nu au fost întreruperi ale școlii, conținuturile au fost mai restrânse, fără teme predate când școlile au fost închise, ore remediale “mai eficiente”

“Faptul că anul acesta nu au fost întreruperi ale școlii”, dar și acela că “s-au eliminat conținuturile care s-au predat în momentul când școlile au fost închise în perioada pandemiei”…
Vezi articolul

Înlocuirea Evaluării Naționale de la clasa a VIII-a cu o testare obligatorie a „competențelor și aptitudinilor”, care „are componentă de orientare școlară și psihopedagogică”, pe model austriac, enunțată de Sorin Cîmpeanu: Cred că asta ar fi abordarea corectă

Ministrul Educației a vorbit pentru prima dată despre o posibilă înlocuire a Evaluării Naționale de la finalul clasei a VIII-a. Sorin Cîmpeanu a explicat într-un interviu la dcnews.ro că, în…
Vezi articolul