Subiecte română uman și pedagogic Bacalaureat 2021: Particularitățile de construcție a unui personaj dintr-o nuvelă, la subiectul al III-lea

15.722 de vizualizări
Sursă foto: captură EduPedu
Bacalaureat 2021. Subiectele de la profilul uman și pedagogic de la proba de Limba și literatura Română au fost ușor diferite de cele de la real. Varianta extrasă de Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație a fost cea cu numărul 4.

La subiectul I, absolvenții de liceu de la profilul uman și pedagogic au avut un text la prima vedere „Viața lui I.L. Caragiale” de Șerban Cioculescu.

Subiectul I – 50 puncte: „Citește următorul fragment:

Copilăria și adolescența lui Caragiale se caracterizează prin zburdălnicie, independență […]. Luca și Ecaterina au avut de luptat cu temperamentul rebel, greu de stăpânit al lui Iancu. Ei au adoptat, în împrejurare, cea mai bună metodă, a îngăduinții relative, care dă rezultate mai bune decât constrângerea. […] Dacă este adevărat că a absolvit și clasa a V-a secundară, probabil în capitală, lucrul arată că școlarul, chiar dacă se lăsa greu, nu era o fire cu totul neînfrânată. La moartea tatălui, însă, Iancu […] începe a-și impune voința în fața văduvei. Strămutarea familiei la București este a doua biruință a tânărului voluntar, înlesnită probabil de sfaturile rudelor bucureștene. Din acest moment, un fiu rău s-ar fi emancipat cu totul de obligațiile familiale, părăsindu-și mama și sora. Iancu s-a arătat vrednic de îndatoririle unui pretimpuriu șef de familie. De la vârsta generoasă a celor 18 ani, s-a purtat bărbătește, căutând să-și găsească mijloacele de întreținere pentru dânsul și ai lui. Ca sufleur de al doilea și copist în trupa lui Pascaly, concesionară* a Teatrului Național din București, suficient retribuit, a putut face față nevoilor. Pentru Caragiale, datoria, credem noi, nu era atât un comandament etic, cât elanul afectiv al inimii. Iancu se simțea legat de ai lui organic, fără să-și bată capul cu principiile morale. La 20 de ani, cum îi încredințează mai târziu lui Vlahuță, este sănătos și robust și duce bine la tăvăleală, în feluritele îndeletniciri, muncind și alergând toată ziua și sfârșind cu lucrul de noapte al corectorului. Nu s-au păstrat scrisori de familie din vremea când Caragiale locuia, desigur, împreună cu Ecaterina și Lenci. Numai când nevoile profesionale l-au despărțit de ele, le-a dat prilejul să-i scrie. Scrisorile datează din anii revizoratului său (1881 și următorii). Sunt mărturii impresionante, prin confirmarea calităților filiale. Femeile nu aveau alt sprijin decât în Iancu. Mai toate scrisorile rostesc mulțumiri calde pentru ajutoarele bănești, trimise neprecupețit. Din leafa modestă de revizor școlar, Caragiale găsește mijlocul să asigure mamei și surorii o viață așezată, chiria și întreținerea unei slujnice. […] Mai în termen, mai cu întârziere, Iancu trimite cât i se cere. Niciuna din solicitările bănești nu rămâne nesatisfăcută. Ecaterina mulțumește în cuvinte mișcătoare: „Îți mulțumesc, dragă, de parale, că nu mă uiți niciodată, nici pe tine, dragu’ mamii, să nu te uite Dumnezeu și tot binele din lume”. Sau: „Îți mulțumesc, scumpu’ meu fiu, de toate, să trăiești, să-ți dea Dumnezeu toate fericirile”. Altă dată se minunează de activitatea rodnică a fiului ei: „Iancule dragă, scump și neprețuitu-meu fiu, te sărut dulce, dulce! Am priimit cu multă veselie epistola ta, împreună cu 70 lei noi. Domnul să-ți sporească în toată vremea, dragul meu copil! Dar activ ai fost, domnule, nu glumă, ce să zici, fă-mă, mamă, să-ți semăn.” Scrisoarea se încheie cu recomandările din care se vede că afecțiunea mamelor nu ține seamă de vârsta copiilor: „Iancule dragă, păzești-te de timpul ăsta, nu scoate flanela de pe tine că te-nșală vântul de primăvară”.

Șerban Cioculescu, Viața lui I.L. Caragiale

Scrie pe foaia de examen, în enunțuri, răspunsul la fiecare dintre următoarele cerințe cu privire la textul dat:

  1. Indică sensul din text al secvenței în toată vremea.
  2. Menționează două dintre îndeletnicirile care îi asigură venituri tânărului I.L. Caragiale, utilizând informațiile din textul dat
  3. Precizează principiul pe care părinții îl aplică în educarea lui Iancu, justificându-ți răspunsul cu o secvență semnificativă din textul dat.
  4. Explică motivul pentru care I. L. Caragiale ajunge să comunice prin scrisori cu mama și cu sora sa. Prezintă în 30-50 de cuvinte, o trăsătură morală a lui I.L. Caragiale, așa cum reiese din textul dat.

La subiectul I, punctul B, candidații au avut de redactat un text argumentativ despre „dacă greutățile vieții pot îngreuna sau nu realizarea responsabilităților față de familie”.

„Redactează un text de minimum 150 de cuvinte, în care să argumentezi dacă greutățile vieții pot determina sau nu neglijarea responsabilităților față de familie, raportându-te atât la informațiile din fragmentul extras din volumul “Viața lui I. L. Caragiale” de Șerban Cioculescu, cât și la experiența personală sau culturală”.

Subiectul al II-lea a fost un comentariu al unei poezii de Ion Vinea.

„Comentează textul de mai jos în minimum 50 de cuvinte evidențiind relația dintre ideea poetică și mijloacele artistice:

“Limpede vârtej în cerul nostru,
anii ca un stol ne însoțesc,
fragede au fost potecile.
Acum privirea ta luminează înainte.
Ascultă cum îngână fântânile
cuvintele rămase din trecut.
Ce cuminte mâna ta pe umăr
în acest țărm cu singur drum,
Unde vremea ne poartă ca un cântec de leagăn!”

Ion Vinea, Drum.

La Subiectul al III-lea, tinerii au avut de redactat un eseu despre particularitățile de construcție a unui personaj dintr-o nuvelă studiată.

„Redactează un eseu de minimum 400 de cuvinte în care să prezinți particularități de construcție a unui personaj dintr-o nuvelă studiată.

În elaborarea eseului vei avea în vedere următoarele repere:

  • Prezentarea statutului social, psihologic, moral etc. al personajului ales;
  • Evidențierea unei trăsături a personajului ales prin două episoade/secvențe comentate;
  • Analiza a două elemente de structură, de compoziție și/sau de limbaj ale nuvelei studiate, semnificative pentru construcția personajului ales”.

Baremul de corectare și notare pentru acest subiect va fi publicat azi la ora 15:00.

Sursă foto: captură EduPedu

Citește și:
Subiectele la Română real – Bacalaureat 2021: Particularitățile nuvelei, comentariul unei poezii scurte și text argumentativ despre greutățile vieții care pot îngreuna realizarea responsabilităților de familie


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

BREAKING Universitatea din București solicită posibilitatea să organizeze examenele de licență și disertație online. Plus: Evaluarea Națională și Bacalaureatul 2020 să fie susținute prin testare online sau să fie amânate până în septembrie

“Specialiștii în educație de la Universitatea din București susțin că finalizarea acestui an școlar și universitar este posibilă”, anunță instituția de învățământ superior, într-un comunicat remis Edupedu.ro. “Anii terminali pot…
Vezi articolul

Andronescu ia în calcul ca BAC-ul viitor să fie cu teste grilă: Mulți spun că nu se poate la materia X să mergem pe itemi obiectivi. Asta e calea / Plus: O nouă lege a educației va fi lansată în dezbatere

Ecaterina Andronescu a anunțat că Ministerul Educației va regândi subiectele de la Bacalaureatul viitor și a vorbit despre teste grilă, evitând să spună dacă subiectele de la examenele următoare vor…
Vezi articolul

Anisie: Vom încheia anul școlar într-un fel sau altul pentru că unele state europene au decis să nu mai redeschidă școlile și să încheie situația, altele să continue online

“Finalizarea anului școlar se va realiza, iar examenele naționale vor fi date. Evaluarea Națională și Bacalaureatul se vor ține și vom încheia anul școlar într-un fel sau altul pentru că…
Vezi articolul

Trebuie să ne gândim dacă merită sau nu merită să dirijăm elevii spre două tipuri de Bacalaureat: unul profesional, iar celălalt care să le dea acces mai ușor la universități – Marius Andruh, membru în comisia de validare a planurilor-cadru de liceu

Academicianul Marius Andruh, membru în comisia de validare a planurilor cadru pentru liceu a declarat că ar trebui să se pună problema dacă nu cumva ar fi cazul “să dirijăm…
Vezi articolul