Sunt 7 criterii de departajare pentru încadrarea profesorilor în anul școlar 2025-2026, în procedura oficială, deși nu erau în proiect: vechimea cea mai mare în școală, gradul didactic I sau titlul științific de doctor

51.154 de vizualizări
Foto: © Fizkes | Dreamstime.com
Au fost introduse 7 criterii de departajare pentru încadrarea profesorilor în școli pentru anul 2025-2026, în procedura oficială de constituire a normelor didactice, deși nu erau în proiect, precum vechimea cea mai mare în școală, gradul didactic I sau titlul științific de doctor, gradul didactic II, nota/media cea mai mare la examenul pentru obţinerea gradului didactic sau a definitivării în învăţământ.

Criteriile se vor aplica la anumite situații în care se găsesc profesorii pentru care se poate renunța la constituirea normei didactice de predare, conform Art. 6, alin. 3, dacă mai mulți profesori din aceeași categorie și disciplină necesită completarea normei sau restrângere de activitate. 

Pașii pentru încadrarea profesorilor în anul școlar 2025-2026

De luni, 11 august, școlile au început să încadreze profesorii în anul școlar 2025-2026, după creșterea normei didactice de predare, în ordinea stabilita prin procedură. Este vorba despre ordinea în care se face încadrarea profesorilor, prevăzută de Art. 6, alin. 2

Apoi, urmează ordinea profesorilor pentru care se poate renunța la constituirea normei didactice de predare, prevăzută de Art. 6, alin. 3, dacă mai mulți profesori din aceeași categorie și disciplină necesită completarea normei sau restrângere de activitate. 

Dacă două sau mai multe cadre didactice numite/transferate/repartizate pe aceeaşi disciplină se află în anumite situaţii prevăzute de procedură, atunci au prioritate la constituirea normei didactice de predare, în ordine, cadrele didactice:

  1. cu vechimea cea mai mare în unitatea de învăţământ în funcţii didactice;
  2. cu domiciliul în localitatea în care este situată unitatea de învăţământ;
  3. care au dobândit gradul didactic I sau titlul ştiinţific de doctor;
  4. care au dobândit gradul didactic II;
  5. care au dobândit definitivarea în învăţământ;
  6. care au nota/media cea mai mare la examenul pentru obţinerea gradului didactic sau a definitivării în învăţământ;
  7. cu vechimea cea mai mare în învăţământ în funcţii didactice, conform alin. 4.
Situațiile prevăzute la alin. (3) din procedură, în care se vor aplica criteriile de departajare, sunt cu bold.

„În cazul apariţiei situaţiilor de reducere de activitate a personalului didactic de predare la nivelul unei unităţi de învăţământ, în perioada de constituire a normei didactice de predare şi încadrare a cadrelor didactice prevăzute la alin. (2), situaţii în care se impune completarea normei didactice de predare sau restrângerea de activitate pentru două sau mai multe cadre didactice din aceeași categorie, numite/transferate/repartizate pe aceeaşi disciplină, se renunţă la constituirea normei didactice de predare conform documentului de numire/transfer/repartizare pe post/catedră, în ordine, pentru:

  1. personalul didactic de predare care solicită plecarea din unitate pe motivul reducerii activităţii; în cazul în care două sau mai multe persoane de aceeaşi specialitate solicită plecarea din unitatea de învăţământ, pleacă persoana care întrunește punctajul cel mai mare în urma evaluării; 
  2. personalul didactic de predare care a obţinut calificativul nesatisfăcător sau satisfăcător la ultima evaluare anuală; 
  3. personalul didactic de predare sancţionat disciplinar în anul şcolar curent sau în ultimii 2 (doi) ani şcolari încheiaţi;
  4. personalul didactic de predare ale cărui specializări dobândite prin studii nu sunt în concordanţă cu postul didactic ocupat/catedra ocupată, conform Centralizatorului; 
  5. personalul didactic de predare ale cărui studii nu sunt în concordanţă cu nivelul cel mai înalt al unităţii de învăţământ corespunzător postului didactic ocupat; 
  6. cadrele didactice titulare, femei, care îndeplinesc condiţiile legale de pensionare, luând în calcul limita de vârstă de 62 de ani și 5 luni şi stagiul de cotizare de 33 de ani și o lună, la data de 1 septembrie 2025, menținute în activitate ca titular conform prevederilor art. 229 alin. (2) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, şi care optează pentru pensionare începând cu data de 1 septembrie 2025, la solicitarea acestora;
  7. personalul didactic de predare titular care împlineşte vârsta de 65 de ani până la data de 1 septembrie 2025;
  8. cadrele didactice titulare, femei, care îndeplinesc condiţiile legale de pensionare, luând în calcul limita de vârstă şi stagiul de cotizare, la data de 1 septembrie 2025, prevăzute la lit. f), menținute în activitate ca titular conform prevederilor art. 229 alin. (2) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare; 
  9. cadrele didactice care au dobândit cel puţin definitivarea în învăţământ sau care au promovat examenul naţional de definitivare în învăţământ şi beneficiază de prelungirea contractului individual de muncă pe perioadă determinată în anul şcolar 2025-2026, conform prevederilor art. 63 din Metodologia-cadru;
  10. cadrele didactice care nu au finalizat studii universitare sau studii postuniversitare cu durata de cel puţin un an şi jumătate, aprobate de Ministerul Educației și Cercetării – studii aprofundate, studii academice postuniversitare, studii postuniversitare de specializare, studii postuniversitare de masterat, cu una din specializările: psihopedagogie specială, psihopedagogie, psihologie, pedagogie, pedagogie socială, pedagogie specială, psihosociologie, filosofie-istorie (absolvenţi ai promoțiilor 1978-1994) – în concordanţă cu Centralizatorul ori studii universitare de masterat/master în domeniile psihologie sau ştiinţele educaţiei, în concordanţă cu Centralizatorul pentru învăţământul special, în situaţia reducerii numărului de ore la catedrele din învăţământul special;  
  11. personalul didactic de predare care nu deține avizele şi atestatele necesare ocupării postului didactic; 
  12. personalul didactic de predare care nu deține documentele care atestă parcurgerea modulelor de pedagogie specifice alternativelor educaţionale care se şcolarizează în unitatea de învăţământ respectivă, eliberate de federaţiile, asociaţiile, centrele care organizează alternative educaţionale în România, în situaţia reducerii numărului de grupe/clase sau de ore la clasele/grupele din unităţile de învăţământ în care se şcolarizează alternative educaţionale;
  13. personalul didactic de predare care nu a absolvit studiile în limba în care se face predarea la aceste clase/grupe, în situaţia reducerii numărului de ore la clasele/grupele cu predare intensivă/bilingvă sau în limbile minorităţilor naţionale;
  14. cadrele didactice pentru care s-a aprobat modificarea duratei contractului individual de muncă din durată determinată de un an în contract individual de muncă pe durata de viabilitate a postului/catedrei începând cu data de 1 septembrie 2025;
  15. cadre didactice debutante prevăzute la art. 24 alin. (4) și (6) din Metodologia-cadru sau cadre didactice angajate pe durata viabilităţii postului, până la data de 1 septembrie 2024, inclusiv, cărora li s-a completat norma didactică de predare pe perioadă determinată, începând cu data de 1 septembrie 2025, în unitatea de învăţământ ca urmare a soluţionării reducerii de activitate, în ordinea crescătoare a punctajelor;
  16. cadrele didactice titulare cărora li s-a completat norma didactică de predare pe perioadă determinată, începând cu data de 1 septembrie 2025, în unitatea de învăţământ, în ordinea crescătoare a punctajelor; 
  17. candidaţii repartizaţi pe fracţiune de normă didactică de predare pe catedre vacante publicate pentru concurs începând cu data de 1 septembrie 2025, în perioada 31 iulie – 4 august 2025, în ordinea crescătoare a mediilor de repartizare; 
  18. candidaţii repartizaţi cu normă didactică de predare întreagă pe posturile didactice/catedrele vacante publicate pentru concurs începând cu data de 1 septembrie 2025, în perioada 31 iulie – 4 august 2025, în ordinea crescătoare a mediilor de repartizare; 
  19. cadrele didactice titulare şi cadrele didactice angajate pe durata viabilităţii postului, repartizate începând cu data de 1 septembrie 2025, în unitatea de învăţământ prin pretransfer, respectiv prin modificarea repartizării, pe fracţiune de normă didactică de predare întreagă, în ordinea crescătoare a punctajelor; 
  20. cadrele didactice titulare şi cadrele didactice angajate pe durata viabilităţii postului, repartizate începând cu data de 1 septembrie 2025, în unitatea de învăţământ prin pretransfer, respectiv prin modificarea repartizării, pe normă didactică de predare întreagă;
  21. cadrele didactice angajate pe durata viabilităţii postului, până la data de 1 septembrie 2024, inclusiv, care și-au întregit norma didactică de predare începând cu anul școlar 2025-2026;
  22. cadrele didactice angajate pe durata viabilităţii postului, până la data de 1 septembrie 2024, inclusiv, cu fracţiune de normă didactică de predare;
  23. cadrele didactice angajate pe durata viabilităţii postului, până la data de 1 septembrie 2024, inclusiv, cu normă didactică de predare întreagă;
  24. cadrele didactice titulare transferate sau cărora li s-a completat norma didactică de predare pe perioadă nedeterminată începând cu data de 1 septembrie 2025, în unitatea de învăţământ ca urmare a soluţionării reducerii de activitate, pe fracţiune de normă didactică de predare, în ordinea crescătoare a punctajelor;  
  25. cadrele didactice titulare, transferate începând cu data de 1 septembrie 2025, în unitatea de învăţământ ca urmare a soluţionării restrângerii de activitate, pe normă didactică de predare întreagă, în ordinea crescătoare a punctajelor;  
  26. cadrele didactice angajate pe durata viabilităţii postului, până la data de 1 septembrie 2024, inclusiv, care au obținut cel puțin media 7 la concurs, și care devin titulare începând cu 1 septembrie 2025 pe posturile didactice/catedrele pe care sunt deja angajate, cu fracţiune de normă didactică de predare, în ordinea crescătoare a mediilor de repartizare;
  27. cadrele didactice angajate pe durata viabilităţii postului, până la data de 1 septembrie 2024, inclusiv, care au obținut cel puțin media 7 la concurs, și care devin titulare începând cu data de 1 septembrie 2025 pe posturile didactice/catedrele pe care sunt deja angajate, cu normă didactică de predare întreagă, în ordinea crescătoare a mediilor de repartizare;  
  28. cadrele didactice debutante prevăzute la art. 24 alin. (4) din Metodologia – cadru, repartizate în unitatea de învăţământ pe catedre publicate pentru angajare pe perioadă nedeterminată până la data de 1 septembrie 2024, inclusiv, încadrate cu fracţiune de normă didactică de predare;
  29. cadrele didactice debutante prevăzute la art. 24 alin. (4) din Metodologia – cadru, repartizate în unitatea de învăţământ pe posturi didactice/catedre publicate pentru angajare pe perioadă nedeterminată până la data de 1 septembrie 2024, inclusiv, încadrate cu normă didactică întreagă de predare;
  30. cadrele didactice titulare în unitatea de învăţământ, angajate cu contract individual de muncă pe perioadă nedeterminată până la data de 1 septembrie 2024, inclusiv, care şi-au întregit norma didactică de predare începând cu anul şcolar 2025-2026;
  31. cadrele didactice titulare şi cadrele didactice debutante prevăzute la art. 24 alin. (6) din Metodologia – cadru, numite/transferate/repartizate în două sau mai multe unităţi de învăţământ preuniversitar, în cazul în care la nivelul uneia dintre unităţi de învăţământ se constată diminuarea numărului de ore;
  32. cadrele didactice titulare şi cadrele didactice debutante prevăzute la art. 24 alin. (6) din Metodologia – cadru care nu sunt numite/transferate/repartizate pe nivelul cel mai înalt al unităţii de învăţământ corespunzător postului didactic ocupat, conform documentului de numire/transfer/repartizare pe post/catedră.
Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:
  • pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
  • pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
  • excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
  • profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
  • în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
  • cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister

În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.

Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.

Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.

Foto: © Fizkes | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


4 comments
  1. Titlul de “doctor” al unor profesori e pe copiate en gros și en detail! Mită, pile și bani mulți în plus la salariu, după…Eu pot da nume și dovezi, dar nu mai sunt printre noi. Doctoratul într-un liceu se obținea ușor; bani să fi avut! Moralitatea? Hai să fim serioși!

    1. Terminati cu generalizarile!
      De unde stiti ca cei cu doctorat sunt copiatori?
      Si la ce bani multi va referiti? Sporul brut este aprox. 400 lei/ luna (in lunile „pline”, altfel se diminueaza mai mult).
      Si ce vreti sa spuneti cu „doctoratul intr-un liceu se obtinea usor”?
      Nici nu stiu de ce ma mai obosesc sa raspund. Nu pentru ca ma simt vizata, ci poate pentru ca generalizarile sunt neavenite, nu toti sunt asa cum scrieti, iar perceptia societatii, vazand ca numai astfel se scrie despre profesorii cu doctorat, va fi deformata.
      Stau si ma gandesc ce vor spune cei care vad din exterior nivelul unor astfel de comentarii, fracturile de logica si lipsa argumentelor.

  2. Dumneavoastra ce intelegeti atunci cand scrieti : „bb)-ff)”? Nu intervalul de la bb) la ff) . Text extras din legea 141/2025 art. 6, alin. 4. bb si ff corespund punctului 28 si 34 din textul publicat in articol(art.6 alin.3) . Mai jos textul extras din lege.Pentru ca eu stiu ca atunci cand scrii 1-5,a-c, etc se refera la interval.

    „(4) Dacă două sau mai multe cadre didactice numite/transferate/repartizate pe aceeași
    disciplină se află într-una dintre situațiile prevăzute la alin. (3) lit. b)-f), g), h), j), k)-n), t)-w), bb)-ff),
    atunci au prioritate la constituirea normei didactice de predare, în ordine, cadrele didactice:
    a) cu vechimea cea mai mare în unitatea de învățământ în funcții didactice;
    b) cu domiciliul în localitatea în care este situată unitatea de învățământ;
    c) care au dobândit gradul didactic I sau titlul științific de doctor;
    d) care au dobândit gradul didactic II;
    e) care au dobândit definitivarea în învățământ;
    f) care au nota/media cea mai mare la examenul pentru obținerea gradului didactic sau a
    definitivării în învățământ;
    g) cu vechimea cea mai mare în învățământ în funcții didactice”

  3. Titlul stiintific de doctor? Ar fi multe de comentat …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Angajații din peste 30 de instituții/unități de învățământ, printre care grădinițe, licee și chiar Inspectoratul școlar din București, nu și-au luat salariile, avertizează sindicatele FSE „Spiru Haret”: Ministerul Educației nu a deblocat programul de salarizare

Angajații din peste 30 de instituții/unități de învățământ din Municipiul București nu și-au luat salariile, avertizează Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET“ într-un comunicat primit de Edupedu.ro Este vorba despre…
Vezi articolul

Un director de școală trebuie să cunoască 6 reglementări legale diferite, să raporteze 6 tipuri de documente la termen și să facă 5 proceduri, doar pentru prevenirea și gestionarea violenței școlare – Adresă ISJ Sibiu

Doar pentru prevenirea și gestionarea violenței școlare un director de școală trebuie să cunoască 6 reglementări legale diferite și să întocmească și să raporteze la termen 6 tipuri de documente.…
Vezi articolul

Gradația de merit 2024. Ce promiteau Klaus Iohannis și Ligia Deca în raportul România Educată și ce a pus, de fapt, în practică ministra Educației în prima „reformă” a gradației de merit, sporul de 25% pentru profesori

Pentru prima dată, în anul școlar 2024-2025 gradația de merit va fi acordată conform Legii 198/2023, adică a legii făcute pe baza proiectului România educată. Asta înseamnă că sporul de…
Vezi articolul

Prima de carieră didactică – profesorii pot transforma educația prin integrarea tehnologiei la clasă / Acces la educație digitală de calitate și credite profesionale transferabile prin certificări ICDL dedicate cadrelor didactice (P)

Educația de astăzi nu mai poate fi limitată la tradiționalele manuale și table cu cretă. După experiența foarte grea din pandemie, profesorii au acum o oportunitate excelentă de a-și dezvolta…
Vezi articolul

George Purcaru, FSLI, despre intenția Ministerului Educației de a schimba regulamentul de funcționare a școlilor pentru a permite încheierea mediilor elevilor cu doar două note, pentru întreg anul școlar actual și diluarea procedurii prin care acest lucru are loc: Este revoltător

Vicepreședintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ, George Purcaru, a declarat la intrarea la discuțiile de la Ministerul Educației, că este revoltător felul în care instituția încearcă să modifice regulile de…
Vezi articolul

ULTIMA ORĂ „Pe această ofertă, mâine va fi grevă generală” – Marius Nistor, FSE, după negocierile de la Guvern / Ce se întâmplă cu încheierea anului școlar, examenele? Simion Hăncescu, FSLI: Guvernul trebuie să răspundă la această întrebare, nu noi

Oferta Guvernului îi nemulțumește pe liderii sindicali care au fost prezenți la negocierile de la Palatul Victoria duminică după-amiaza. Marius Nistor și Simion Hăncescu, președinții federațiilor sindicale, au anunțat că,…
Vezi articolul