Sunt 7 criterii de departajare pentru încadrarea profesorilor în anul școlar 2025-2026, în procedura oficială, deși nu erau în proiect: vechimea cea mai mare în școală, gradul didactic I sau titlul științific de doctor

51.174 de vizualizări
Foto: © Fizkes | Dreamstime.com
Au fost introduse 7 criterii de departajare pentru încadrarea profesorilor în școli pentru anul 2025-2026, în procedura oficială de constituire a normelor didactice, deși nu erau în proiect, precum vechimea cea mai mare în școală, gradul didactic I sau titlul științific de doctor, gradul didactic II, nota/media cea mai mare la examenul pentru obţinerea gradului didactic sau a definitivării în învăţământ.

Criteriile se vor aplica la anumite situații în care se găsesc profesorii pentru care se poate renunța la constituirea normei didactice de predare, conform Art. 6, alin. 3, dacă mai mulți profesori din aceeași categorie și disciplină necesită completarea normei sau restrângere de activitate. 

Pașii pentru încadrarea profesorilor în anul școlar 2025-2026

De luni, 11 august, școlile au început să încadreze profesorii în anul școlar 2025-2026, după creșterea normei didactice de predare, în ordinea stabilita prin procedură. Este vorba despre ordinea în care se face încadrarea profesorilor, prevăzută de Art. 6, alin. 2

Apoi, urmează ordinea profesorilor pentru care se poate renunța la constituirea normei didactice de predare, prevăzută de Art. 6, alin. 3, dacă mai mulți profesori din aceeași categorie și disciplină necesită completarea normei sau restrângere de activitate. 

Dacă două sau mai multe cadre didactice numite/transferate/repartizate pe aceeaşi disciplină se află în anumite situaţii prevăzute de procedură, atunci au prioritate la constituirea normei didactice de predare, în ordine, cadrele didactice:

  1. cu vechimea cea mai mare în unitatea de învăţământ în funcţii didactice;
  2. cu domiciliul în localitatea în care este situată unitatea de învăţământ;
  3. care au dobândit gradul didactic I sau titlul ştiinţific de doctor;
  4. care au dobândit gradul didactic II;
  5. care au dobândit definitivarea în învăţământ;
  6. care au nota/media cea mai mare la examenul pentru obţinerea gradului didactic sau a definitivării în învăţământ;
  7. cu vechimea cea mai mare în învăţământ în funcţii didactice, conform alin. 4.
Situațiile prevăzute la alin. (3) din procedură, în care se vor aplica criteriile de departajare, sunt cu bold.

„În cazul apariţiei situaţiilor de reducere de activitate a personalului didactic de predare la nivelul unei unităţi de învăţământ, în perioada de constituire a normei didactice de predare şi încadrare a cadrelor didactice prevăzute la alin. (2), situaţii în care se impune completarea normei didactice de predare sau restrângerea de activitate pentru două sau mai multe cadre didactice din aceeași categorie, numite/transferate/repartizate pe aceeaşi disciplină, se renunţă la constituirea normei didactice de predare conform documentului de numire/transfer/repartizare pe post/catedră, în ordine, pentru:

  1. personalul didactic de predare care solicită plecarea din unitate pe motivul reducerii activităţii; în cazul în care două sau mai multe persoane de aceeaşi specialitate solicită plecarea din unitatea de învăţământ, pleacă persoana care întrunește punctajul cel mai mare în urma evaluării; 
  2. personalul didactic de predare care a obţinut calificativul nesatisfăcător sau satisfăcător la ultima evaluare anuală; 
  3. personalul didactic de predare sancţionat disciplinar în anul şcolar curent sau în ultimii 2 (doi) ani şcolari încheiaţi;
  4. personalul didactic de predare ale cărui specializări dobândite prin studii nu sunt în concordanţă cu postul didactic ocupat/catedra ocupată, conform Centralizatorului; 
  5. personalul didactic de predare ale cărui studii nu sunt în concordanţă cu nivelul cel mai înalt al unităţii de învăţământ corespunzător postului didactic ocupat; 
  6. cadrele didactice titulare, femei, care îndeplinesc condiţiile legale de pensionare, luând în calcul limita de vârstă de 62 de ani și 5 luni şi stagiul de cotizare de 33 de ani și o lună, la data de 1 septembrie 2025, menținute în activitate ca titular conform prevederilor art. 229 alin. (2) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, şi care optează pentru pensionare începând cu data de 1 septembrie 2025, la solicitarea acestora;
  7. personalul didactic de predare titular care împlineşte vârsta de 65 de ani până la data de 1 septembrie 2025;
  8. cadrele didactice titulare, femei, care îndeplinesc condiţiile legale de pensionare, luând în calcul limita de vârstă şi stagiul de cotizare, la data de 1 septembrie 2025, prevăzute la lit. f), menținute în activitate ca titular conform prevederilor art. 229 alin. (2) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare; 
  9. cadrele didactice care au dobândit cel puţin definitivarea în învăţământ sau care au promovat examenul naţional de definitivare în învăţământ şi beneficiază de prelungirea contractului individual de muncă pe perioadă determinată în anul şcolar 2025-2026, conform prevederilor art. 63 din Metodologia-cadru;
  10. cadrele didactice care nu au finalizat studii universitare sau studii postuniversitare cu durata de cel puţin un an şi jumătate, aprobate de Ministerul Educației și Cercetării – studii aprofundate, studii academice postuniversitare, studii postuniversitare de specializare, studii postuniversitare de masterat, cu una din specializările: psihopedagogie specială, psihopedagogie, psihologie, pedagogie, pedagogie socială, pedagogie specială, psihosociologie, filosofie-istorie (absolvenţi ai promoțiilor 1978-1994) – în concordanţă cu Centralizatorul ori studii universitare de masterat/master în domeniile psihologie sau ştiinţele educaţiei, în concordanţă cu Centralizatorul pentru învăţământul special, în situaţia reducerii numărului de ore la catedrele din învăţământul special;  
  11. personalul didactic de predare care nu deține avizele şi atestatele necesare ocupării postului didactic; 
  12. personalul didactic de predare care nu deține documentele care atestă parcurgerea modulelor de pedagogie specifice alternativelor educaţionale care se şcolarizează în unitatea de învăţământ respectivă, eliberate de federaţiile, asociaţiile, centrele care organizează alternative educaţionale în România, în situaţia reducerii numărului de grupe/clase sau de ore la clasele/grupele din unităţile de învăţământ în care se şcolarizează alternative educaţionale;
  13. personalul didactic de predare care nu a absolvit studiile în limba în care se face predarea la aceste clase/grupe, în situaţia reducerii numărului de ore la clasele/grupele cu predare intensivă/bilingvă sau în limbile minorităţilor naţionale;
  14. cadrele didactice pentru care s-a aprobat modificarea duratei contractului individual de muncă din durată determinată de un an în contract individual de muncă pe durata de viabilitate a postului/catedrei începând cu data de 1 septembrie 2025;
  15. cadre didactice debutante prevăzute la art. 24 alin. (4) și (6) din Metodologia-cadru sau cadre didactice angajate pe durata viabilităţii postului, până la data de 1 septembrie 2024, inclusiv, cărora li s-a completat norma didactică de predare pe perioadă determinată, începând cu data de 1 septembrie 2025, în unitatea de învăţământ ca urmare a soluţionării reducerii de activitate, în ordinea crescătoare a punctajelor;
  16. cadrele didactice titulare cărora li s-a completat norma didactică de predare pe perioadă determinată, începând cu data de 1 septembrie 2025, în unitatea de învăţământ, în ordinea crescătoare a punctajelor; 
  17. candidaţii repartizaţi pe fracţiune de normă didactică de predare pe catedre vacante publicate pentru concurs începând cu data de 1 septembrie 2025, în perioada 31 iulie – 4 august 2025, în ordinea crescătoare a mediilor de repartizare; 
  18. candidaţii repartizaţi cu normă didactică de predare întreagă pe posturile didactice/catedrele vacante publicate pentru concurs începând cu data de 1 septembrie 2025, în perioada 31 iulie – 4 august 2025, în ordinea crescătoare a mediilor de repartizare; 
  19. cadrele didactice titulare şi cadrele didactice angajate pe durata viabilităţii postului, repartizate începând cu data de 1 septembrie 2025, în unitatea de învăţământ prin pretransfer, respectiv prin modificarea repartizării, pe fracţiune de normă didactică de predare întreagă, în ordinea crescătoare a punctajelor; 
  20. cadrele didactice titulare şi cadrele didactice angajate pe durata viabilităţii postului, repartizate începând cu data de 1 septembrie 2025, în unitatea de învăţământ prin pretransfer, respectiv prin modificarea repartizării, pe normă didactică de predare întreagă;
  21. cadrele didactice angajate pe durata viabilităţii postului, până la data de 1 septembrie 2024, inclusiv, care și-au întregit norma didactică de predare începând cu anul școlar 2025-2026;
  22. cadrele didactice angajate pe durata viabilităţii postului, până la data de 1 septembrie 2024, inclusiv, cu fracţiune de normă didactică de predare;
  23. cadrele didactice angajate pe durata viabilităţii postului, până la data de 1 septembrie 2024, inclusiv, cu normă didactică de predare întreagă;
  24. cadrele didactice titulare transferate sau cărora li s-a completat norma didactică de predare pe perioadă nedeterminată începând cu data de 1 septembrie 2025, în unitatea de învăţământ ca urmare a soluţionării reducerii de activitate, pe fracţiune de normă didactică de predare, în ordinea crescătoare a punctajelor;  
  25. cadrele didactice titulare, transferate începând cu data de 1 septembrie 2025, în unitatea de învăţământ ca urmare a soluţionării restrângerii de activitate, pe normă didactică de predare întreagă, în ordinea crescătoare a punctajelor;  
  26. cadrele didactice angajate pe durata viabilităţii postului, până la data de 1 septembrie 2024, inclusiv, care au obținut cel puțin media 7 la concurs, și care devin titulare începând cu 1 septembrie 2025 pe posturile didactice/catedrele pe care sunt deja angajate, cu fracţiune de normă didactică de predare, în ordinea crescătoare a mediilor de repartizare;
  27. cadrele didactice angajate pe durata viabilităţii postului, până la data de 1 septembrie 2024, inclusiv, care au obținut cel puțin media 7 la concurs, și care devin titulare începând cu data de 1 septembrie 2025 pe posturile didactice/catedrele pe care sunt deja angajate, cu normă didactică de predare întreagă, în ordinea crescătoare a mediilor de repartizare;  
  28. cadrele didactice debutante prevăzute la art. 24 alin. (4) din Metodologia – cadru, repartizate în unitatea de învăţământ pe catedre publicate pentru angajare pe perioadă nedeterminată până la data de 1 septembrie 2024, inclusiv, încadrate cu fracţiune de normă didactică de predare;
  29. cadrele didactice debutante prevăzute la art. 24 alin. (4) din Metodologia – cadru, repartizate în unitatea de învăţământ pe posturi didactice/catedre publicate pentru angajare pe perioadă nedeterminată până la data de 1 septembrie 2024, inclusiv, încadrate cu normă didactică întreagă de predare;
  30. cadrele didactice titulare în unitatea de învăţământ, angajate cu contract individual de muncă pe perioadă nedeterminată până la data de 1 septembrie 2024, inclusiv, care şi-au întregit norma didactică de predare începând cu anul şcolar 2025-2026;
  31. cadrele didactice titulare şi cadrele didactice debutante prevăzute la art. 24 alin. (6) din Metodologia – cadru, numite/transferate/repartizate în două sau mai multe unităţi de învăţământ preuniversitar, în cazul în care la nivelul uneia dintre unităţi de învăţământ se constată diminuarea numărului de ore;
  32. cadrele didactice titulare şi cadrele didactice debutante prevăzute la art. 24 alin. (6) din Metodologia – cadru care nu sunt numite/transferate/repartizate pe nivelul cel mai înalt al unităţii de învăţământ corespunzător postului didactic ocupat, conform documentului de numire/transfer/repartizare pe post/catedră.
Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:
  • pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
  • pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
  • excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
  • profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
  • în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
  • cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister

În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.

Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.

Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.

Foto: © Fizkes | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


4 comments
  1. Titlul de “doctor” al unor profesori e pe copiate en gros și en detail! Mită, pile și bani mulți în plus la salariu, după…Eu pot da nume și dovezi, dar nu mai sunt printre noi. Doctoratul într-un liceu se obținea ușor; bani să fi avut! Moralitatea? Hai să fim serioși!

    1. Terminati cu generalizarile!
      De unde stiti ca cei cu doctorat sunt copiatori?
      Si la ce bani multi va referiti? Sporul brut este aprox. 400 lei/ luna (in lunile „pline”, altfel se diminueaza mai mult).
      Si ce vreti sa spuneti cu „doctoratul intr-un liceu se obtinea usor”?
      Nici nu stiu de ce ma mai obosesc sa raspund. Nu pentru ca ma simt vizata, ci poate pentru ca generalizarile sunt neavenite, nu toti sunt asa cum scrieti, iar perceptia societatii, vazand ca numai astfel se scrie despre profesorii cu doctorat, va fi deformata.
      Stau si ma gandesc ce vor spune cei care vad din exterior nivelul unor astfel de comentarii, fracturile de logica si lipsa argumentelor.

  2. Dumneavoastra ce intelegeti atunci cand scrieti : „bb)-ff)”? Nu intervalul de la bb) la ff) . Text extras din legea 141/2025 art. 6, alin. 4. bb si ff corespund punctului 28 si 34 din textul publicat in articol(art.6 alin.3) . Mai jos textul extras din lege.Pentru ca eu stiu ca atunci cand scrii 1-5,a-c, etc se refera la interval.

    „(4) Dacă două sau mai multe cadre didactice numite/transferate/repartizate pe aceeași
    disciplină se află într-una dintre situațiile prevăzute la alin. (3) lit. b)-f), g), h), j), k)-n), t)-w), bb)-ff),
    atunci au prioritate la constituirea normei didactice de predare, în ordine, cadrele didactice:
    a) cu vechimea cea mai mare în unitatea de învățământ în funcții didactice;
    b) cu domiciliul în localitatea în care este situată unitatea de învățământ;
    c) care au dobândit gradul didactic I sau titlul științific de doctor;
    d) care au dobândit gradul didactic II;
    e) care au dobândit definitivarea în învățământ;
    f) care au nota/media cea mai mare la examenul pentru obținerea gradului didactic sau a
    definitivării în învățământ;
    g) cu vechimea cea mai mare în învățământ în funcții didactice”

  3. Titlul stiintific de doctor? Ar fi multe de comentat …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Daniel David: Eu cred că nu există pericolul înghețării anului școlar, pentru că măsurile au fost luate ca să salvăm sistemul de educație sub aspectul salariilor și burselor, nu au fost luate împotriva școlilor și profesorilor

Ministrul Educației și Cercetării respinge ideea că asupra anului școlar care va începe pentru elevi luni, 8 septembrie 2025, planează pericolul înghețării din cauza protestelor profesorilor nemulțumiți de măsurile de…
Vezi articolul

Un cadru didactic poate fi numit coordonator pentru proiecte educaționale europene de către director, în școlile cu mai mult de 3 proiecte ale UE, anunță Ministerul Educației. Versiunea finală a proiectului de ROFUIP a fost trimisă la Monitorul Oficial

Directorii școlilor și liceelor în care se derulează mai mult de 3 programe ale Uniunii Europene (UE) în domeniul educației vor putea desemna un cadru didactic coordonator pentru proiecte educaționale…
Vezi articolul

Listă școli premiate în campania “Viitorul începe acum”. Punctele acumulate au devenit computere, monitoare, piese de mobilier, seturi de laborator și articole sportive (P)

Campania „Viitorul începe acum” derulată de Kaufland România a înregistrat un succes important, demonstrând implicarea extraordinară a comunităților locale din România în modernizarea și tehnologizarea învățământului. Pe parcursul campaniei, peste…
Vezi articolul
începerea școlii, predare bilingvă

Ministerul Educației, în ziua în care titularizarea a fost suspendată: Imediat după încetarea stării de alertă, Ministerul va dispune reluarea acestor activități, care se vor realiza conform unui calendar aprobat prin ordin

Concursul de titularizare 2020 a fost suspendat, anunță Ministerul Educației printr-un comunicat oficial, abia la o zi după ce ministrul a semnat un ordin pentru suspendarea concursului și chiar în…
Vezi articolul
Rata de promovare a concursului național de Titularizare

Titularizare 2022: Puțin peste 5 mii de posturi titularizabile, potrivit unui comunicat / Ministrul Educației califică „extrem de îngrijorător” numărul redus de posturi titularizabile la disciplinele la care se susțin probe scrise la examenele naționale

La nivel național sunt peste 5.160 de posturi titularizabile: 3.848 în mediul urban şi 1.315 în mediul rural, potrivit unui comunicat al Ministerului Educației. Comunicatul este semnat de Sorin Cîmpeanu.…
Vezi articolul