Cetățenii altor state vor putea ocupa posturi de cadre didactice în învățământul preuniversitar din România, potrivit proiectului de Metodologie privind recunoașterea actelor de studii și competențelor care permit practicarea acestei profesii, inițiat de MEC și obținut de Edupedu.ro. Pentru ca solicitanții să obțină certificatul de recunoaștere trebuie să aibă un nivel de certificare asemănător celui stabilit în țara noastră și să dobândească un certificat de competență lingvistică de la o instituție de învățământ superior acreditată în România.
Conform acestuia, recunoașterea documentelor și competențelor necesare pentru practicarea meseriei de profesor se face prin „evaluarea și compatibilizarea nivelului, domeniului și/sau a specializării absolvite în state membre ale Uniunii Europene, ale Spațiului Economic European, în Confederația Elvețiană și în străinătate prin raportare la sistemul românesc de învățământ, cu luarea în considerare a condițiilor de exercitare a profesiei de cadru didactic în învățământul preuniversitar din România”.
Cetățenii care trec de această etapă, primesc un atestat de recunoaștere a dreptului de exercita profesia didactică, acordat de Ministerul Educației și Cercetării, prin Direcția Generală Management, Cariera Didactică și Rețea Școlară în Învățământul Preuniversitar.
Odată ce au obținut acest certificat, cetățenii străini pot participa la concursurile de Titularizare și/sau Definitivat pentru a deveni profesori în școlile din România.
Iată care sunt, potrivit documentului, cetățenii care pot solicita recunoașterea actelor de studii eliberate de instituții de învățământ acreditate din străinătate:
„a) cetăţeni români, cetăţeni ai celorlalte state membre ale Uniunii Europene şi ale Spaţiului Economic European şi din Confederaţia Elveţiană;
b) cetăţeni din state terţe care beneficiază de egalitate de tratament cu cetăţenii români şi persoanele care beneficiază de o formă de protecţie internaţională pe teritoriul României, conform legii, în ceea ce priveşte accesul pe piaţa muncii;
c) cetățeni din state terțe, în vederea accesului pe piaţa forţei de muncă din România”.
Pentru ca actele de studii prezentate de solicitanți să fie recunoscute, acestea trebuie să îndeplinească toate condițiile de mai jos:
„a) instituţia de învăţământ care a eliberat actele de studii este recunoscută în statul de origine;
b) formarea inițială s-a realizat pe baza unei diplome ce aparține categoriei actelor de studii recunoscute de autoritățile competente din statul de origine;
c) nivelul certificării corespunzătoare actului de studii este similar cu cel din sistemul românesc de învățământ;
d) domeniul de studii și/sau programul de studii, curriculumul și forma de învățământ corespund cu cele din sistemul românesc de învățământ”.
În cazul în care documentele depuse de solicitanți sunt provizorii, MEC va elibera un document provizoriu de recunoaștere a formării inițiale pentru cariera didactică în învățământul preuniversitar.
Dosarul solicitanților trebuie să conțină următoarele documente:
„a) cererea-tip, datată cu cel mult 30 de zile anterior transmiterii, în original;
b) actul de identitate (carte de identitate/pașaport) și dovada de schimbare a numelui (în copie), după caz;
c) diplomă de bacalaureat, diploma de absolvire a studiilor postliceale/certificatul de calificare profesională, diplomă care atestă finalizarea ciclului de studii universitare sau postuniversitare și suplimentul/foaia matricolă la respectiva diplomă, în copie și în traducere autorizată; solicitanții care dețin un document de recunoaștere a studiilor emis de Centrul Naţional de Recunoaştere şi Echivalare a Diplomelor îl depun obigatoriu (în copie);
d) actul de studii care atestă finalizarea programului de formare inițială pentru cariera didactică în învățământul preuniversitar însoțit de suplimentul/foaia matricolă la respectiva diplomă, în copie și în traducere autorizată, după caz;
e) programa analitică/descrierea completă/planul de învățământ, a/al formării inițiale pentru cariera didactică în învățământul preuniversitar absolvite, dovedite prin documentele de la lit. d) în copie și în traducere autorizată;
f) adeverință de conformitate a studiilor în baza Directivei 2005/36/CE privind recunoașterea calificărilor profesionale în vederea desfășurării activității didactice la nivel preuniversitar în statul de origine, eliberată de autoritatea competentă din statul de origine, care să confirme următoarele informații [N. red. cu excepția solicitanților din state terțe]:
- diploma a fost emisă de o instituție de învățământ recunoscută în statul de origine;
- diploma respectă nivelul de calificare din Directiva 2005/36/CE în acord cu condițiile minime de studii prevăzute de legislația română în domeniu;
- o listă a disciplinelor ce pot fi predate și a categoriilor de vârstă la care solicitantul poate preda, în baza calificării obținute.
g) certificat de competență lingvistică în limba română nivel minim C1, eliberat de o instituție de învățământ superior din România care are acreditat programul de studii An pregătitor de limba română, indiferent de domeniul studiat, sau de Institutul Limbii Române, ori prezintă acte de studii românești emise în urma absolvirii unor programe de studii cu predare în limba română (diplome și certificate) sau acte de studii/situații școlare atestând cel puțin trei ani de studii consecutivi urmați în limba română într-o unitate/instituție de învățământ din sistemul național din România sau străinătate;
h) documente care atestă experiența didactică în statul de origine, după caz”.
Pentru recunoașterea pregătirii psihopedagogice inițiale pentru exercitarea profesiei didactice în învățământul preuniversitar se ocupă Comisia Specializată pentru Recunoaștere. Aceasta are următoarele atribuții:
a) analizează şi evaluează, în baza procedurilor proprii, documentaţia transmisă și verificată anterior, din punct de vedere administrativ de Direcția Generală Management, Cariera Didactică și Rețea Școlară în Învățământul Preuniversitar;
b) evaluează formarea psihopedagogică finalizată de solicitant;
c) pronunță o decizie cu privire la solicitarea de recunoaștere, pe baza căreia ulterior se va emite sau nu atestatul de recunoaștere a a dreptului de a exercita profesia didactică în învățământul preuniversitar din România”.
În cazul în care, după evaluarea documentelor necesare, se constată că există diferențe substanțiale prin raportare la sistemul educațional din România, Direcția Generală care se ocupă de recunoaștere poate aplica măsurii compensatorii sau poate respinge cererea solicitantului. Măsurile compensatorii constă în:
„a) parcurgerea unor discipline din cadrul programelor de formare psihopedagogică în vederea certificării competenţelor pentru profesia didactică, organizate de către departamentele de specialitate din cadrul instituţiilor de învăţământ superior acreditate din România;
b) susținerea unui număr de patru activități didactice la clasă, conform specializării din formarea inițială, în prezența unei comisii de recunoaștere a competențelor didactice;
c) efectuarea de stagii de adaptare cu durata de 40 de ore în unități de învățământ cu statut de școli de aplicație cu specializarea în cauză acreditată”.
În ceea ce privește litera b), cele patru activități didactice se referă la: trei activități didactice de predare-învățare-evaluare și o activitate de evaluare, analiză și interpretare a rezultatelor învățării elevilor.
Condiția pentru recunoaștere este ca solicitanții să obțină cel puțin nota 7 la fiecare dintre activitățile susținute.
DOCUMENT Proiectul de metodologie obținut de Edupedu.ro
Foto: © Dary423 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
8 comments
Aveam si multe posturi la titularizare si disponibile, de altfel, astfel incat sa vina si strainii la noi in tara. Dati din colt in colt ca nu sunt posturi tot din vina voastra ca e coruptia la cote inalte prin inspectorii si directorii pusi politic mana in mana cu partidul care-l sustine pe ministru si fac ce vor cu posturile si le dau cum vor ca nu-i verifica si nu-i sanctioneaza nimeni si acum vreti din alte state. Intai apreciati-i pe cei calificati si scoateti-i pe cei necalificati de pe posturi angajati fiind ca sunt pilele lui X si Y si dati-le voie oamenilor cu pregatire veritabila sa-si faca meseria. Pana atunci, cat timp sistemul de invatamant e corupt, vor fi multe uscaturi in sistem. Poate faceti si o vizita la inspectoratul judetean din Dolj sa vedeti cum ilustra Ciciu Zoia, inspectoare pe educatori si cu toate concursurile ratate de directori face ce vrea cu dosarele fetelor la pretransfer, da punctaje pe ochi frumosi impreuna cu comisia ei formata de ea tot pe ochi frumosi, iar celelalte care nu sunt pile sau nu sunt din PNL sunt executate la maximum la punctaje. De cand face magariile astea, din 2020 de cand e pusa politic, nimeni nu s-a sesizat, asa ca ce vorbim si ce pretentii avem…nefondate, de altfel.
Asta va distruge definitiv învățământul românesc…Cu siguranță, asta e scopul! Cu cât mai puțin educați, cu atât mai ușor manipulați… Ferească Dumnezeu! 👎👎👎👎👎
C1? In Germania a trebuit sa fac dovada nivelului C2 pentru a-mi fi recunoscut dreptul de a preda.
Care este scopul?! Forță de muncă ieftină, nu?!… Despre calitate nu cred că este cazul să discutăm, ne sunt inferiori ca pregătire în domeniu, să fie clar! Știm și noi, nu trebuie să ne spună noii tovarăși.
Eu nu cred că acești străini vor susține ,, titularizare ” cu subiecte cu grad mare de dificultate așa cum am susținut noi …Aici e vorba de un alt plan …..Mai nou,vor aduce și educatoare filipineze în grădinițe ,motiv că sunt mai ,,răbdătoare ” …In concluzie..
Aduce nepalezi la catedra.
Mai ales la materiile alea imbecile necăutate fizica și chimie până pot fi reduse și scoase. Nu știu nici limba romana, cred că vor fi miștocăreala maximă si bășcălie orele cu aia.
Evident că cu niste testări mai simple că ce rost ar avea să-i aducă și să nu-i angajeze.
Sunt si romani care au mers cu contracte dastea prin UK și alte tari pe posturi dalea pe care nu se angajeaza ai lor. Unii se descurcau alții nu
daca susțin examen de titularizare , evident , nu ?
Și la aceleași salarii ca ale colegilor din Ro , nu ?
inversul e posibil?