SURSE Degrevarea totală de norma didactică a tuturor directorilor de școli și grădinițe ar costa bugetul Ministerul Educației 800 de milioane de lei pe an

17.600 de vizualizări
Foto: © Lovelyday12 | Dreamstime.com
Ministerul Educației ar fi făcut o simulare de cost pentru ceea ce ar însemna cheltuielile de la buget, dacă directorii de școli și grădinițe nu ar mai fi obligați să predea cele câteva ore pe săptămână prevăzute în normele lor didactice, potrivit surselor Edupedu.ro. Concluzia a fost că impactul bugetar ar fi de peste 800 de milioane de lei, bani care ar trebui plătiți suplimentar altor cadre didactice care ar prelua orele respective.

Simularea ar fi avut loc în contextul recentelor extinderi ale degrevărilor parțiale de normă pentru directorii de grădinițe și creșe.

Deși sindicatele au cerut degrevare totală de normă pentru directorii din grădinițe și creșe, oficialii ministerului nu au acceptat această propunere, pe motiv că ar fi discriminatorie față de ceilalți directori, iar dacă ar fi fost făcută pentru tot personalul de conducere, impactul financiar ar fi prea mare, conform surselor.

Proiectul de ordin de ministru publicat zilele trecute de Ministerul Educației mai prevede că directorii și directorii adjuncți de la orice unitate de învățământ vor putea să facă activități de inspectori metodiști, profesori metodiști sau formatori, în cadrul orelor din norma care le revine.

Actualele degrevări de norme pentru directori sunt stabilite prin ordinul 4.865/2011.

Bugetul Ministerului Educației pentru cheltuielile de personal are alocată pentru acest an suma de 23 de miliarde de lei, potrivit fișei de buget de la Ministerul Finanțelor. Recenta ordonanță de urgență 57/2023, cu majorările salariale aprobate în urma grevei generale suspendate din Educație, ar avea un impact anunțat de circa 2,8 miliarde de lei pentru următoarele 5 luni, bani care s-ar acorda la rectificarea bugetară, conform declarațiilor publice.

Articol în curs de actualizare

Foto: © Lovelyday12 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


30 comments
  1. Cum sa nu stii ce doreste? sunt membrii de partid toti inspectorii si directorii, deci le creste salariul ca sa poata cotiza mai mult la partide.

    Culmea degrevarii stie cineva care este? sa fie degrevati si apoi sa-si ia cate 2 norme plata cu ora PCO si sa nici sa nu le faca. :)))))

    Oricum ar trebui redus nr de inspectori, asta e clar, altfel aruncam orzul pe gaste daca isi permit astia luxul sa aibe cate un inspector la fiecare materie.

  2. Nu știu ce se dorește cu această degrevare, dar știu (uitați – vă în declarația de avere) că sindicaliștii de la nivel local, național sunt degrevați de ore și primesc salariul de acolo, ceea ce-i o risipă a banului public…., pentru că acela fiind degrevat, vine alt profesor și predă în locul lui! Deci pentru o catedră se plătesc bani la dublu… Mai mult decât atât, acești lideri de sindicat fac parte /prestează activități în alte instituții pentru care sunt plătiți…, ca metodisti…..A întrebat cineva pe vreun lider de sindicat, dacă și-a luat pe luna mai salariul corect? Când își plătește membrii care, deși au fost în grevă, cei mai mulți manipulați, acum doresc enumerarea unor activități neefectuate de fapt pentru care se dorește a fi remunerate, dar să nu uităm că elevii au pierdut…., în timp ce dvs v-au fost promise măriri de salarii, funcții sau dezamăgiri…!
    Să spunem lucrurilor pe nume și faptul că sunt inspectori scolari care încasează 30000 lei lunar (catedră, inspector, ore suplimentare, însă tot nu iese socoteala…)! Cine mai vine în control, unde este Auditul, dar nu de la Inspectorate….?!
    Degrevarea este în defavoarea mulțimii!

  3. Directorii si inspectorii ar trebui sa isi faca orele din norma iar ore suplimentare sa nu poata lua decat voluntar adica neplatiti.

    Munca multa e cu elevii la clasa nu hartiile si alte treburi de birou, ca de-aia nu mai vrea nimeni sa mearga profesor decat aia foarte flamanzi care nu gasesc altceva de lucru.

    Nu e mult 8-10 ore pe zi in scoala ca director, ptr ca tocmai ai foarte putine ore la clasa.

    Daca era asa rau ca director, pai nimeni nu ar fi mai vrut director si inspector sa fie. Ar fi fost criza de directori si inspectori nu de profesori.

    Inspectorii o duc cel mai bine. Au si cate 2 norme de ore suplimentare unii dintre ei si se umplu de bani fara sa munceasca nimic. Unii sunt prastii avand facultati facute fictiv, nu stiu nici materia, nu stiu nici sa predea, fiind multi pile politice informatori politruci consilieri locali si judeteni etc. Ar trebui redus nr de inspectori, sa fie cate un singur inspector per arie curriculara.

    De exemplu asa:
    cate un inspector ptr fiecare arie curriculara
    – limbi (materne si moderne) comunicare si minoritati
    – matematica si stiinte naturale inclusiv info si tic
    – discipline tehnice si invatamant tehnic
    – socioumane si sport
    – inv primar
    – resurse umane
    – programe proiecte reeducare si realizari politice

    S-a incercat ceva prin 2010 dar au crescut apoi nr inspectorilor din nou

    Intradevar astia cu functii au castigat de pe urma grevei, in timp ce grevistii adica oamenii de baza de la catedre s-au ales si batuti si cu banii luati.

    1. Așa cum am mai afirmat tot felul de neica nimeni își dau cu părerea, ei având statutul de semidocți! Doresc să știu, tu stai 10 ore la muncă fără să primești salariu pe orele lucrate în plus? Iar cu privire la faptul că este „bătaie ” pe posturile de directori, ai putea să te informezi și să vezi că la ultimele examene s-au prezentat mai puțini candidați decât numărul de locuri( cam 70%) . Dar pentru mintea multora a fi director este de a sta 8-10 ore degeaba la birou. Câtă nemernicie și prostie pe toți acești „atotștiutori” !!!! Și ca tine sunt din ce în ce mai mulți! Mă îndoiesc că ai reținut ceva, ceva și poate îți vei schimba părerea. Un mare filosof spunea că după 10 ani de la Revoluție societatea noastră a ajuns la nivel foarte jos de înțelegere a ceea ce se petrece în țară deoarece proștii sunt manevrabili, deștepții sunt maleabili iar semidocții sunt imbatabili!

      1. Corect ! Munca directorilor este imensa și implică foarte multa responsabilitate. Un director care rezista sistemului , are foarte multe calități …

  4. Am văzut o serie de comentarii care mai de care aberante, scrise de indivizi care nu au habar de ceea ce se întâmplă într-o școală. Pentru aceștia orice explicație este de prisos. Cum să le explici ca directorul este degrevat parțial, adică are norma de predare pe saptamana între 6-8 ore iar nr.de ore suplimentare nu poate depăși 9 ore săptămânal în condițiile în care un profesor are 18 ore iar un învățător are 15-16 ore săptămânal? Cum sa le explici ca directorul muncește între 8 și 10 ore zilnic deoarece fisa postului este supraîncărcata: burse, absente, buget, proiecte europene , acte de violenta intre elevi, sedinte de analiza, rapoarte catre ISJ. , minister, salarii, normare, incadrare, plata cu ora, etc.? Habar nu aveți și totuși va dați cu părerea! Asta a devenit societatea noastră, una de cârcotași și de semidocți!!!

    1. Abține-te!
      Ești cumva director de te ataci așa?
      Suntem prea mulți care știm cum muncesc directorii și cum împart orele pe la pupincuriști și nu le scot pe toate în ședințele publice! Ei își iau ore fără număr (cică nu are cine să le facă) și fraierii nu au normă întreagă din cauza lor!
      Auzi, directori cu concurs pentru copii…

  5. In Olt am auzit că multi directori au foarte multe ore suplimentare, la plata cu ora. De ce mai vorbim de degrevare atunci?
    În același județ am auzit că au fost directori care au făcut presiuni asupra profesorilor sa intre în grevă. Cum vine asta, greva și participarea la ea nu era o opțiune libera?
    Beneficii mari de pe urma grevei au obținut directorii, inspectorii și învățământul superior, care nu au fost în grevă.
    Concluzie: au mânat în grevă pe cei mici, cărora li s-au și oprit zilele de greva, pentru că cei mari sa câștige. Cum s-ar spune “Au scos cartoful fierbinte din foc cu mana altuia”.

    1. Am auzit că pe cei care nu au intrat în grevă (tot în Slatina-Olt) i-au obligat să facă cerere să li se oprească din salariu fiindcă nu au venit elevii la ore, dar profesorul a stat în clasă (deși diriginții au anunțat elevii că nu li se pun absențe dacă nu vin la ore). Îmi pare a răzbunare… Oricum, se pare că în grevă au rămas doar cei care nu au fost afectați de lipsa salariului.
      Fiecare a făcut grevă pentru el, nu pentru alții!

  6. Directorii sunt degeaba. Profesori de sport habar nu au matematica, romana, limbi străine sau informatica. Sunt puși politic și fac politica partidelor. Consuma foarte mulți bani. Directorul manager care de fapt e și contabilul e cea mai buna soluție. Deja e plătit si nu mai primește un leu in plus. E mai putin înclinat spre politica. Se ocupa mai eficient de problemele școlii. Pe partea didactica exista șefii de comisii, metodiști si inspectorii care nu sunt plătiți in plus. Alegerea unui ,, principal” pe un an de consiliul profesoral e dovada de democrație, descentralizare și depolitizare. E mai mult onorific. Acesta are ore normal și nu e plătit in plus. Singurii care au de pierdut sunt partidele care își “plantează” directori in scoli.

  7. Da, Ana:
    1.Profesorii de teorie de la liceele tehnologice si de la vocaționale au la o clasa mai putine săptămâni/an școlar.
    De aceea, ei își fac norma mai cu mai mult efort de distribuție!
    In plus, nimeni nu vorbeste despre faptul ca, in marea majoritate, liceele teoretice sunt cu program de dimineață, nu cu ore distribuite de la 7.00 la 20.00 (unde profesorii fac un efort da management al timpului extraordinar!).
    Copiii liceelor tehnologice sunt cel mai des lăsați doar in grija școlii pentru obținerea rezultatelor școlare!
    O idee:
    Sa se fixeze ore de consultații platite de stat in perioada practicii comasate (macar la obiectele de examen), pentru o mica echilibrare a sistemului! E vorba de maxim 3 sapt./an.
    Astfel, elevii, in perioada de practică, ar fi stimulați in a nu uita noțiunile.
    Cred ca pe lucruri de acest gen ar trebui sa se focuseze managementul sistemului!

  8. Trebuie aduși manageri pe bune, economiști de calitate, sa dispară adjuncții care NU FAC NIMIC doar iau salarii, director economic contabilul și pe partea educativa un direct tor ȘI ATÂT pt ca directorii puși din rândul profesorilor NU SUNT MANAGERI și e nevoie de ani ca să ii înveți cum merge treaba ca manager
    Mai mulți contabili, administratori și respectata noțiunea de conducere-ai peste 20 de OAMENI în subordine ești personal de conducere, nu administratorul sa își bata capul cu 20 de oameni iar secretara sa ia spor de conducere pt NIMIC
    munca sa fie remunerata CORECT
    CA acum unora li se încarcă fisa postului de ajunge neom iar alții stau la țigară de 7 ori pe zi dar iau spor de conducere
    Și vrem FISELE POSTURILOR CLAR FORMULATE ȘI CU ÎNCEPUT ȘI SFÂRȘIT CLAR.
    CA nu suntem la patron sa ni se mai dea sau sa ni se mai ia sarcini și bani. E sistem bugetar cu grila fixa de salarizare, atunci sa fie și fisa postului
    FIXA ȘI CLAR DEFINITA…. ca FACEM DE TOATE IAR Lingăii iau GRADAȚII DE MERIT😡😡😡😡

  9. Ar trebui ca postul de director sa fie preluat de către contabilul școlii care obligatoriu trebuie sa fie absolvent de studii superioare economice. Pe partea didactica Consiliul Profesoral ar trebui anual sa aleagă un ,,Principal” ca la americani. Ar fi o mare economie la buget.

  10. Din pacate, la noi se compara doar salariile profesorilor de afara cu cele de la noi. Nimeni nu aminteste cate zile de vacanta au cei de afara si cate ore stau efectiv zilnic in scoala, caci in scoala se pregatesc pt a doua zi si nu acasa langa cratita sau cu copii la meditatii. Sunt curioasa daca dupa opt ore de stat in scoala, mai au timp si energie pentru ore in particular?

  11. Degrevați-i de toate orele, e perfect! Oricum nu și le fac, doar încurcă ziua. Unii își mai iau și ore suplimentare, spre rușinea lor….

  12. Ăștia de la inspectorat sunt plătiți degeaba,majoritatea inspectorilor vin 2- 3 zile pe săptămână la serviciu,stau 4-5 ore și gata,dar după stat o lună degeaba încasează 10000 lei lunar .Ei care sunt profesori nu mai vor la catedra ,tuturor le place sa fie funcționari care nu fac nimic ,doar protocoale,inspecții,cadouri.

  13. Cu siguranta cineva este in eroare! Cine sunt directorii la care se refera? La aceasta data, toti directorii de unitati de invatamant cu personalitate juridica sunt degrevati sau partial degrevati. Daca se intentioneaza degrevarea celor care sunt desemnati coordonatori de structuri, este ABERANT! Degrevezi un profesor dintr-o scoala cu 3-4 clase?

  14. Ana,
    1.Profesorii de teorie de la liceele tehnologice si de la vocaționale au la o clasa mai putine săptămâni/an școlar.
    De aceea, ei își fac norma mai cu mai mult efort de distribuție!
    In plus, nimeni nu vorbeste despre faptul ca, in marea majoritate, liceele teoretice sunt cu program de dimineață, nu cu ore distribuite de la 7.00 la 20.00 (unde profesorii fac un efort da management al timpului extraordinar!).
    Copiii liceelor tehnologice sunt cel mai des lăsați doar in grija școlii pentru obținerea rezultatelor școlare!
    O idee:
    Sa se fixeze ore de consultații platite de stat in perioada practicii comasate (macar la obiectele de examen), pentru o mica echilibrare a sistemului! E vorba de maxim 3 sapt./an.
    Astfel, elevii, in perioada de practică ar fi stimulați in a nu uita noțiunile.
    Cred ca pe lucruri de acest gen ar trebui sa se focuseze managementul sistemului!

  15. Multi dintre directori pentru bani mai multi au și ore suplinite și norma de ore.Oricum toți directorii nu și fac majoritatea orelor de la catedra .Ce autoritate are un director in fața colegilor ,elevilor,părinților când el este un om care nu intră la ore sau când intră sta ,,pe” telefon?Asta este Romania educata ,lipsa de implicare,prostie,lene,autosuficienta,impostura.Salariile oricât de mari ar fi,fara o schimbare totala a sistemului de învățământ nu reprezintă nimic.Programă schimbata ,ore mai puține pentru elevi,școli dotate,profesori valoroși care sa munceasca serios la ore monitorizați cu camere de luat vederi și care dupa orele de curs sa rămână în școală să se pregătească pentru orele de curs cu material didactic oferit de scoala.Nu ca acum și cum o sa fie sigur și după 1 septembrie,foarte mulți profesori vin stau 3-4 ore pe zi la școală socializează cu colegii ,elevii și gata programul.Asta este in Romania învățământul ,70% dintre profesori sunt supraveghetori ,însă platiti ca mari specialiști cu studii
    si grade didactice făcute pe genunchi.Ei ,profesorii nu au să recunoască sa vedeți cum se apară în comentariile ulterioare.Apropo,vedeți analfabeții funcționali și multi dintre voi profesorii sunteți analfabeți funcționali.La noi școală este despre doar și pentru profesori,ei profesorii 16/18 ore in școală pe săptămână,iar elevii cât mai multe ore/opționale și trebuie sa stea la școală 25/35 pe ore pe săptămână.

  16. Pe care directori sa ii degrevăm? Pe cei din Slatina care au inca multe ore la plata cu ora peste cele obligatorii? Pe cei care fac abuzuri privind participarea sau neparticiparea profesorilor la greva? Pe cei numiți prin concursuri dubioase sau pe baza de carnet de partid?
    Vine campania, directorii trebuie să muncească pentru partid, nu?

  17. Dar primarii, vice-primarii si alti parlamentari sau “smecheri” de ce tin blocate posturile in scoli, si ei nu ajung niciodata la cursuri?

  18. Oricum, majoritatea directorilor nu dau deloc pe la ore, deși își iau și ore suplimentare. La noi la liceu se întâmplă asta de ani buni. Și mai sunt și orele cu dedicație, de la seral și postliceală, date altor directori și angajați prin ministere, tot așa, fără ca cei care ar trebui să le țină să fie văzuți vreodată!

  19. Motto:
    Vor fi bani pentru directori veșnic!

    Când nu vor mai fi, se va aplica o regulă asemănătoare acesteia:

    Despre cum ne-a pacalit statul la salariu pe noi , profesorii ,,de teorie” din liceul tehnologic :
    Prin definiție,
    -anul școlar 2022-2023 a avut 36 sapt.
    -anul școlar 2021-2022 a avut 34 sapt.
    Deci:
    21-22 a avut norma did.de 34 x18=612 ore/an ( il definim: anul trecut)
    22-23 a avut norma did.de 36×18=648 ore / an (il definim: anul acesta)

    Clasa a 9-a tehnologic a avut in anul școlar trecut tot 34 sapt. ptr.teorie, 3 de practica-la fel cu anul acesta.

    Deci diferenta de 36 de ore [(36-34)×18] dată de definirea normei anuale in mod diferit a facut ca noi să fim platiti mai prost ca anul trecut, noi făcând gratuit 36 de ore.

    Eu am avut 4 clase cu acest comportament diferit, deci a trebuit sa fac 4×36=144 ore care anul trecut școlar au fost platite ca depășind norma( anul acesta intrând in noua normă!).

    De aceea simțeam ca nu mai ajungem cu cât muncim nici la salariul de anul trecut!

    Rog colegii care sunt in aceeași situație să spună dacă raționamentul meu e bun!
    Profesorul de la liceul teoretic primeste o clasă de-a noua la inceputul anului școlar, face cele 34 sau 36 ore (dupa cum e definită norma, cu aceleasi șanse de plată anual (unu pe unu, indiferent cât e fixată norma).

    Concluzie:
    Când nu mai sunt bani, definești norma mai mare!
    Nu trebuie sa te obosești la a găsi alte variante, stat român!

    Obs.Anul școlar viitor e definit tot cu 36 de săpt., deci se va întâmpla la fel!

  20. Tampiti cei cu idea degrevarii!
    De ce sa le iei directorilor dreptul de a tine legatura cu clasa si sa privezi elevii de calitatea modului de a preda,avand in vedere ca multi dintre directori sunt dascali de calitate!!!
    Fara sa mai vorbim de caracterul temporar al functiei!!! Doamne cu ce om fi gresit de avem conducatori si politicieni atat de prosti!!!???

  21. oricum sunt mai mulți directori și inspectori decât personal didactic de la clase….e ireal! nicăieri în lume nu este așa ceva!!! Peste tot în Europa funcția de conducere în educatie/ administrație este in afara programului de lucru! Ar trebui să se respecte aceste prevederi si in Romania!!! DOAR PARAZITI !!!!

  22. Și degrevarea liderilor de sindicat cât costa?E gândită bine treaba .Guvernul ii va avea la mana și pe unii și pe ceilalți, asa ca n- o sa mai vedeți prea curând proteste ale oamenilor din învățământ.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Dezbatere publică pe Legile Educației, cerută „urgent” printr-o petiție Declic: „Riscăm ca la votul în Parlament să ajungă niște legi proaste, care să servească intereselor politicienilor, și nu ale cetățenilor”

Dezbaterea publică pe Legile Educației este cerută „urgent” printr-o petiție Declic: „Este inacceptabil ca ministra Educației să ascundă de cetățeni legi cu impact major asupra tuturor copiilor, profesorilor și părinților”.…
Vezi articolul

Resursă pentru profesori. „Înțelegerea faptului că toți suntem diferiți, avem experiențe diferite, nevoi și frici diferite este cheia pentru a ne menține ochii deschiși” – interviu cu Anna Sarvira, ilustratoarea cărții pentru copii „Fata cu ochii larg deschiși” (P)

Cartea lansată de Comisia Europeană „Fata cu ochii larg deschiși” este un instrument educațional pentru părinți și profesori, care sprijină discuții sensibile despre război cu copiii. Renumita ilustratoare ucraineană Anna Sarvira…
Vezi articolul

UPDATE Guvernul va fi consiliat pe tema adaptării educației la inteligența artificială de un Consiliu în care Ministerul Educației nu are nicio atribuție. Consiliul face parte dintr-un nou Comitet pentru IA / Ministerul Cercetării spune că Ministerul Educației va fi “actor principal”

Un nou Comitet Român pentru Inteligența Artificială este format în baza unui ordin al ministrului Cercetării, Sebastian Burduja, ordin publicat joi în Monitorul Oficial. Noul Comitet, care funcționează sub patronajul…
Vezi articolul

FOTO Studenții de la LS Iași, care au protestat la sediile PSD, PNL şi la Ministerul Educaţiei, au fost sancţionaţi de jandarmi / Tinerii acuză „modificările inacceptabile impuse prin proiectele de legi ale educației” și blocarea participării organizației la dezbaterile din Camera Deputaților și Senat

Mai mulți tineri membri ai Ligii Studenţilor Iași au pichetat, vineri, sediul Partidului Social Democrat (PSD), Partidului Național Liberal (PNL) și al Ministerului Educației. Aceștia acuză, într-un comunicat de presă,…
Vezi articolul