Surse: Universitățile cu domenii de licență în științe și inginerie vor primi cu 33% mai mulți bani pentru burse și protecție socială, prevede proiectul Legii Deca, în care apare și un „Program Național” de sprijin pentru educație în științe exacte și inginerie / Cîmpeanu anunța „susținere privilegiată” pentru domeniile STIM

2.139 de vizualizări
Foto: © Andrea De Martin | Dreamstime.com
Un “Program Național de sprijinire a învățării științelor exacte, a ingineriei și matematicii” (PNSTIM) urmează să se înființeze în baza viitoarei Legi a învățământului superior, în continuarea unui program similar în învățământul preuniversitar, potrivit unei versiuni foarte recente a proiectului de Lege, consultată de Edupedu.ro. Totodată, proiectul prevede un cost standard mai mare pentru fondul de burse și protecție socială, în cazul studenților care urmează studii de licență în domeniile STIM (științe, tehnologie, inginerie, matematică). 
  • Prevederile apar în condițiile în care, în urma unor negocieri “între prieteni”, fostul ministru Sorin Cîmpeanu și rectorul Universității Politehnica din București anunțaseră, în septembrie, un acord pentru o “susținere privilegiată” pentru “pentru domeniul științe, tehnologie, matematică, atât pentru partea de inginerie cât și pentru partea de profesori de care avem nevoie în învățământul preuniversitar, respectiv științe și matematică”.
  • Anterior, în august, după discuții cu studenții înaintea încheierii consultărilor de atunci pe proiectele de legi ale educației, Ministerul Educației anunțase “Creșterea cu cel puțin 30% a finanțării de bază” pentru studenții înmatriculați în domeniile STIM (științe-tehnologie – inginerie – matematică), corelat cu preluarea propunerii transmise de Alianța Română a Universităților de Tehnologie (ARUT) privind înființarea Programului Național pentru Educația în domeniul Științelor, Ingineriei, Tehnologiei și Matematicii PN-STIM (Science, Technology Engineering and Mathematics – STEM) cu scopul stimulării tinerilor în vederea participării la programe de studii universitare în domenii aferente STIM, care va fi sprijinit prin creșterea alocațiilor bugetare per student.

Acele înțelegeri se regăsesc în proiectul de lege al învățământului superior pe care urmează să-l prezinte noul ministru al Educației, Ligia Deca, conform versiunii foarte recente consultate de Edupedu.ro. Astfel:

Art. 120 (6) prevede că “se înființează Programul Național de sprijinire a învățării științelor exacte‚ a ingineriei și matematicii (PNSTIM) în completarea programului similar din sistemul de învățământ preuniversitar. În cadrul programului‚ Ministerul Educației și instituțiile de învățământ superior pot sprijini unitățile de învățământ preuniversitar pentru dotarea laboratoarelor din domeniile STIM‚ definite în învățământul preuniversitar‚ sprijinirea inclusiv financiară a cadrelor didactice și a elevilor în vederea creșterii competențelor în domeniile STIM”. 

Totodată, Art. 148, ce abordează tema fondurilor pentru burse și protecție socială a studenților, prevede, la punctul (21): “În cazul studenţilor înmatriculaţi în cadrul programelor de studii de licenţă din domeniile aferente STIM‚ costului standard pentru fondul de burse și protecţie socială i se aplică un coeficient de 33%”.

Același articol precizează, la punctul 19, că, pentru anul universitar în curs, costul standard pentru fondul de burse și protecție socială este de 300 lei/lună/student. Altfel, pe baza noii legi, acest cost trebuie stabilit anual prin ordin al ministrului. Același articol menționează: “Costul standard pentru constituirea fondului de burse și protecție socială a studenţilor se alocă pentru 12 luni‚ pentru studenții de la învățământul cu frecvență‚ fără taxă de studii”.

Foto: © Andrea De Martin | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Universitatea Politehnica din București domină managementul învățământului superior din România: reprezentanții săi – prezenți la vârful tuturor organismelor centrale cu decizie administrativă sau financiară în domeniu

2 comments
  1. Ce traznaie! Facem praf economia tarii sustinand inginerii! Noi avem nevoie de filozofi, filologi, experti in stiinte ale educatiei, nu stiinte matematice, fizice, chimice. Unde am ajuns?!… Ah, uite ce fac “prietenii”!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Peste 10.000 de elevi din județul Timiș învață online pentru că nu este căldură în clase / “Dacă în urmă cu două săptămâni bolnavii stăteau în frig în spitale, iar ca urmare a presiunii exercitate acolo s-a rezolvat problema, înseamnă că se poate, dacă se vrea”, spune prefectul județului

Prefectul judeţului Timiş, Mihai Ritivoiu, a scris într-o postare pe Facebook, că va solicita companiei locale de termoficare Colterm, aflată în insolvenţă, o informare privind motivele pentru care în şcoli…
Vezi articolul

Consiliul Național al Elevilor atrage atenția asupra faptului că elevii care învață în liceele care organizează exclusiv învățământ tehnologic nu își pot alege un reprezentat în Consiliile de administrație, potrivit proiectului Ministerului Educației

Consiliul Național al Elevilor semnalează că, “elevii care studiază în licee care organizează exclusiv învățământ tehnologic nu își pot alege un reprezentant în consiliile de administrație”, potrivit proiectului de metodologie-cadru…
Vezi articolul

În România sunt doar 3 licee pentru elevi cu deficiențe de auz, de aceea Liceul Tehnologic Special „Beethoven” din Craiova va putea înscrie elevi în clasa a IX-a, deși niciun elev nu a promovat Bacalaureatul, transmite Ministerul Educației

În România funcționează doar 3 licee care școlarizează elevi cu deficiențe de auz, astfel că, pentru a nu îngrădi accesul la educație al acestor elevi, Liceul Tehnologic Special „Beethoven” din…
Vezi articolul